Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Välkommen hit!
Här är det alltid trevligt att vara :laugh:
Vad kul med arabavel. Det är ju så härliga hästar :love: Jag jobbade på arabstuteri när jag var ung.

Här så rullar allt på som vanligt. Har varit iväg hos Pinto och ridit flera gånger och det är så härligt att komma ut och få rida hennes dotters fina häst :laugh:
Brukar ju även bli utfodrad själv också ordentligt :D

Piraja vilka härliga kort :laugh: Men vad kallt det ser ut!

Jag hoppas också att jag är så pigg om jag blir 93, vilken härlig tant!

Välkommen!

Och visst är det härligt med trådar med bra stämning. Vi är en mkt brokig skara, med alla sorters hästar, olika inriktningar, förutsättningar, mål. Men vi har något underbart gemensamt: hästar!!

Tack för era välkomsthälsningar!:)

Ja, det är ju så underbart med hästarna, och så intressant med olika raser, olika discipliner, man lär sig alltid något nytt.

Vår nya lösdrift ska snart tas i bruk, och det ser jag fram emot. Det ska bli så skönt att veta att de kan gå in om vädret blir dåligt och jag är på jobbet, och det ska bli så skönt att inte vara tvungen att mocka sex boxar varenda dag utan kunna "stormocka" med traktor vid behov. Ska förstås mocka lösdriften för hand ändå, men då tänker jag bara ta bollarna och lägga mer halm efter hand.

Jobbet kallar, tittar in i kväll igen!:banana:

Se där ja..de dyker upp en o annan äldre ungdom ur buskarna emellanåt..:)

Till min förvåning vaknade torpets innevånare upp till en morgon med lätt regn....måste ha blivit någon miss i körschemat för regngudarna.....här ska de bara komma nederbörd på natten....:laugh:

Nåja lite regn gör ju bara skogsvägarna lite mjukare vilket är bra för Springaren....

Frukoten intogs i boxen idag , ingen mening med att hiva ut kräken i regnet innan vi ska rida....dessutom ser de ut som de slutar nu .....gudarna håller sin hand över barn o idioter ...vilket vi tackar för...

Då är de bara o kasta i sig de sista muggen av livets smörjmedel o gå upp till stallet o sadla ut de ädla djuret o kasta sig ut i klorofyllen för några timmar...

Han vilade ju en dag igår....så förmodligen lär de gå undan bland gran o fur idag....lär väl visa sig...:D

Hej och välkommen hit :D Alltid kul med nya "ansikten"!! Angående lösdriften så kan du vara helt säker på att vid dåligt väder står dom inte inne däremot om solen gassar och det är väldigt varmt, står dom gärna och jäser i ligghallen :grin: Kör med lösdrift jag med och det är ju bara så bra!

Funkade kanon i vintras fast det var så himelens kallt, jag har inte ens möjligheten att vara inomhus så här är det utelivet som gäller :laugh: Det bästa med lösdriften är min eluppvärmda vattentunna som höll vattnet ljummet fast det var mer än -30 grader :bow: Rekommenderas varmt!

Jobbat fm och varit på kurs på em så nu är jag lagom seg men ska försöka ta mej i kragen och kasta mej ut på lite tömkörning med fröken Ina. Fick ett erbjudande om att fara till ridhuset i grannbyn på lördag och vara med på "tantridning" med Ina men kära nån, hon är ju knappt styrbar än :eek:

Tyckte iaf att det lät toppenkul att rida i ridhuset och få hjälp av dom som kan det här så nu jädrar ska Ina lära sej höger och vänster sen ska vi vara med nästa gång :bump:

Jodå, en eluppvärmd vattentunna är inskriven i handlingsplanen här! Beslut om det togs enhälligt av mig förra vintern när jag bankat isen ur min sisådär tusende vattenspann ...:cool:
Jag stod där med min isiga vante trotsigt i luften och lovade dyrt och heligt att "inte en vinter till!!!!!!" Och nu tänker jag infria det löftet.

Fler än jag som har unghästar här, förstår jag. Jag är numera en fegis och har svårt att ta mod till mig när det gäller ridningen på min Neva, tre år. Vill inte damma i backen med min dåliga rygg, och har också ett fantasiliv utöver det vanliga där jag ser för mig allt hemskt som kan hända ....
Hur har ni gjort med era unghästar?? Tips och glada tillrop behövs känner jag!:idea:

VälkommenCornelia!Några tips om inridning kan jag inte bistå med tyvärr,men det finns andra här som är duktiga.Är själv en feg ryttare som tar det säkra före det osäkra i de flesta lägen:).

Brimmis:Skaffat sele till Ina?

kl
Här,eller rättare hos grannen,har varit världens pådrag:eek:.En betongbil välte i ett dike på vår lilla grusväg.Jag missade det mesta men kom inte förbi när jag skulle hem utan fick ställa bilen och i gympaskor försöka hoppa på tuvor i hagarna för att ta mig hem.Gick sådär:grin:.

Förutom betongbilarna som kört i skytteltrafik har här varit räddningsfordon,vanlig ambulans,helikopterambulans,tre slamsugningsbilar,bärgningsbil och två jättekranbilar.Som tur var blev ingen allvarligt skadad vad jag vet och kranarna fick upp bilen till slut.Men ni kan ju tänka er hur vägen ser ut:(.

Satt och segade en stund efter jag kommit hem men vid halv sex ryckte jag upp mig och kom iväg på H.Blev bara en kort skrittur,dimman la sig och det började mörkna.Nästa vecka vid samma tid kommer det att vara mörkt.Eller?Visst är det så att kvällen kommer fortare efter klockändringen?

Får nog fundera ut en plats utomhus att hänga näten,det var så odrägligt mycket skit i lösdriften idag:mad:.En skottkärra är ok att mocka ut men när den blir så överfylld som idag gillar jag det inte alls.Har en bit till gödselstacken så vill helst inte gå två gånger.

Mirameja, nej nån sele har jag inte hunnit med än. Ska jag vara ärlig så har jag glömt att ringa brorsan :angel:

Här är ännu en fegis som sällar sej till gänget :D men jag jobbar på det som alla andra och så småningom ska det väl ge resultat......

Säger oxå hej och välkommen.
Aha du har en tre-åring,vår blev 4 nu sent i somras.
Ta det bara lugnt och ta ett steg i taget så ska du se att det går bra

Haha!

Man behöver inte ha unghäst för att vara feg. Jag är oxå i grunden feg, o rädd att ramla av med en sned o överrörlig rygg. Mitt sätt att bota fegheten är utmaningar....
Jag lyckas alltid hitta hästar som jag trivs med, men har svårt att få ridhjälp med då de ej vågar sitta upp. Min förra var mkt speciell o bara några få som lyckades lära känna honom. Min nya har redan lyckats slänga av en och avskräcka 2. Har dock hittat en yngre tjej som rider 1-2 dagar, men bara i paddocken än.
Så min feghet är eg mkt tvetydig. Ett annat botemedel är kontuitet i ridningen, och tyvärr har jag ej ridit sedan i lördags pga så mkt på jobbet o då halkar jag ner några pinn hål på modighets skalan. Hinner nog inte förrän söndag igen.

Hej och Välkommen....

Här är en som räcker upp handen... Jag har också unghäst... jag börjar med stormsteg närma mig de 50..... Jag är också trasig i ryggen.... *artros*... och borde egentligen ha ridförbud.... men det skiter jag i...

Mitt råd är att ta ett litet steg i taget... Sitt upp... skritta ett varv... känn efter.. kan du ta ett varv till så gör det... är osäkerheten väldigt stor så ta hjälp av att ankare... dvs någon som går vid sidan om... Detta för att du skall börja känna dig säker.... inte för hästens skull... Sen tar du små myrsteg framåt allt eftersom ni börjar bli säkrare med varandra du och hästen..

Själv har jag en ung kallblodsdam med mycket temperament.. Ett fullblod i kallblodsförpackning... Sitter på henne korta stunder... och sköter själva skolningen ... Mängdträning och uppbyggnad av muskulatur, till det tar jag hjälp av lite lättare och yngre förmågor som tål markkänningen bättre än mig... :D Vid de passen går jag med som ankare... och när unga damen hetsar upp sig eller får ett utbrott så "tar jag över" från marken och *ryggsäcken* behöver bara koncentrera sig på att hålla sig kvar där uppe. För tillfället är det min egen dotter som för tillfället bor hemma och är arbetslös som får agera ryggsäck.

Själv räknar med att jag till våren skall kunna rida "fulla" pass på damen.... Då borde hon vara stark nog att orka med... Jag väger en hel del och vill därför inte rida länge innan hon är stark nog.

God morgon förresten på er alla....

Har jobbat intensivt den här veckan.... Och dessutom hunnit med en tvådagars konferens i Åhus.... Sömnen har fått på pälsen ordentligt den här veckan... Men nu har jag vaknat upp efter en natts obruten sömn... (den första sen förra veckan)....

Häller i mig kaffe.... ägnar några timmar till att vakna till.... och då passar jag på att läsa ikapp lite på alla möjliga och omöjliga forum...

Senare i eftermiddag skall jag ut och pilla lite på unga damen i hagen som nu fått vara ledig sen i tisdags..... I dag är det träning med ryggsäcken som står på programmet. Vi skall ut en vända i skog och mark är det tänkt... Unga damen skall få bära "ryggsäcken" i terrängen.... bra träning för både mig och den unga damen....

I morgon är skogen full av jägare igen så då får vi hitta på annat... dvs hålla till på ridbanan....:D

Hej och Välkommen....

Mitt råd är att ta ett litet steg i taget... Sitt upp... skritta ett varv... känn efter.. kan du ta ett varv till så gör det... är osäkerheten väldigt stor så ta hjälp av att ankare... dvs någon som går vid sidan om... Detta för att du skall börja känna dig säker.... inte för hästens skull... Sen tar du små myrsteg framåt allt eftersom ni börjar bli säkrare med varandra du och hästen..

Kom på ett tips till..... Om vintern blir snörik.... *hoppas*..... Passa på då ....
Mycket snö.... då tål även gamla tanter en och annan markkänning...;):D

Tack för era tips!:idea:

Jag har det så bra förspänt att jag har en ung förmåga som kommer och rider henne en- två gånger i veckan, men jag vill gärna kunna rida henne själv också. Så jag hoppas på en snörik vinter och provar lite stillsamt i paddocken tills dess!:D

Idag har vi tränat unghäst jag och dottern.

Ut i klorofyllen som gubbtjyven uttrycker det... Ledig fredag och skogen är tom på både älglöss och älgjägare... Bara på´t med andra ord.
40 minuter var vi ute .... Dottern agerade ryggsäck bitvis och red aktivt bitvis..
Vi har en ytterst liten backe ett par kilometer här i från... den ligger inne i skogen och dit styrde vi kosan...

Upp och ner i den backen ett par gånger sen var vi svettiga båda två.... jag och hästen... Men vi tog backen ytterligare ett par gånger för att unghästen skulle hitta formen... Det är jobbigt att gå långsamt upp och ned för backar när man har en ryggsäck lät unghästen meddela med ett par rejäla frustningar efter ett antal vändor upp och ner...

Då lämnade vi kullen och gick ut på ett gudrunhygge... där hon fick lyfta på benen i stället.... dessutom var hon tvungen att sänka halsen för att se sig för... Jo.. det är lika jobbigt för mig att gå där... :D

Sen styrde vi kosan hemmåt igen. Unghästen hade inte fullt samma klipp i steget på vägen hem ... så turen hade varit lagom lång och ansträngande..
I morgon är skogen full av älgjägare igen... så då blir det lite uppmjukande övningar på ridbanan istället... för hand....

Senast ändrad:

kl
I em har jag varit ute och ridit ihop med en kompis,en dryg timmes ridning blev det.Kul att få sällskap tyckte både jag och hästen:).

Jag red och mötte henne och sedan tog vi asfaltsvägen,gamla landsvägen och vek in på en mjuk och fin stig.Vi klättrade upp och nerför en rejält hög backe och sedan tog vi samma väg tillbaka.Jag följde henne till sanka partiet som vi(H!)har problem med och red sen hem.

Milt men blåsigt här idag,inget regn ännu:).

Hej hela gänget. Och hjärtligt välkomna till er som är nya i tråden. Nu har jag inte skrivit ett dugg här i tråden på evigheter. Jag har legat av mig tror jag.

Här har det varit både uppåt och nedåt sista veckan. En ung vän avled i helgen som var och i tisdags blev jag mormor för femte gången. Det är väl sådär livet är. Nåja, i det stora hela mår jag bara fint, och den där lille palten till barnbarn är bara sååå :love:

Hästapållarna mår också kanonfint. Vi stallar in rätt sent här på gården, de har inte stått på box mer än ett par veckor nu (ut åkte de i slutet av april). Nu så här i början är det jättemysigt att mocka och pyssla, men jag vet precis hur mycket jag kommer att längta efter den dag vi låter dem sova ute för första natten i vår :D Det brukar vara drygt där i mars ...

Vi lunkar mest i mest i maklig fart, just nu är det så mycket jägare här i skogarna också så vi vågar oss knappt ut med hunden en gång. Men de ger sig väl snart hoppas jag så livet kan bli normalt igen.

Trevlig helg på alla. Själv ska jag mest jobba :crazy:

Ja, barnbarnen är verkligen en stor del av ens liv när man får dem! Jag har tre och älskar dem högt och innerligt.

I helgen blir lösdriften färdig, hoppas vi. Ska bli så spännande att se hur det funkar över vintern!

Idag kommer en väninna hit och tar bilder på hästarna. Hon har en jättefin kamera och är duktig på att fota, så man får väl lägga lite tid på att borsta igenom vinterpälsarna och se om man kan få lite fason på lurvgänget!

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama