Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Förstår honom om han tycker det är tråkigt, det blir ju liksom slut på ideer o nya vägar efter ett tag....
Så sant som ni säger om höet, äter de inte upp så är det ju ingen idee såklart, och man kan ju lägga ut tillräckligt mkt!

En härlig ridtur i det fina vädret med min gamla medryttare, höll oss till vägarna pga älgjakten och var ute ca 40 minuter, mest skritt men oxå lite trav idag. Gosh vilka känguru hopp han får , eller skjuter rygg. Känns dels som om det är ren glädje o pigghet, men oxå lite jobbigt att hänga med i varmblodets trav takt. Slog över i galopp i ett skutt o jag lät honom hållas- mjuk o fin var den verkligen.
Såg 2 älgar längre bort, men han verkade inte bry sig, då var en nyfiken shettis i en hage mkt läskigare....

Vilken underbar dag vi har haft idag!!

God morgon.... vilket underbart väder...

Detta är det bästa vädret av alla... Kallt... hög krispigt klar luft... underbara färger i naturen... Kan det bli bättre?

I dag fick hästarna frukosthö i hagen för första gången... De var inte speciellt hungriga och de mesta av högarna ligger orörda....Nåja de får äta det under dagen och är det inte uppätet till kvällen så lägger jag bara ut hälften av nattgivan i kväll...

I går var det jakt för hela slanten... Jag och Herr tax höll på oavbrutet från 09.00 på morgonen fram till 15.00 då jag kopplade upp.. Enda avbrottet var för en stunds fika och lite i magen på både mig och hund. I dag är jag stel i kroppen.. mest för att jag gick ner mig ordentligt i några surhål och sträckte lite muskler i jumske och rygg i samband med det... Men på ett sätt är det bar att de hände.. Nu vet jag det finns surhål i det området och skall inte ta med mig hästen dit....

I eftermiddag skall jag pilla lite på hästarna igen.. Vi får se vad vi hittar på.
Just nu står de i morgonsolen och sover... De njuter lika hejdlös som jag när det är sånt här väder.

Senast ändrad:

Go eftermiddag!

Fick en "finfin" faktura från Ultuna idag i brevlådan (skoning, blodprov) = 3278 riksdaler...:eek::crazy:

Så det blir att leva på nudlar nu till nästa lön i november:(
Är hund och kattvakt nu fre-sön, så det blir en kort tur till stallet idag om någon timme. Tömkörde min gammelstolle igår kväll, så idag blir det bara mock, vatten, käk och avborstning.
Sen hem till hundarna och katten. Jyckarna ska ut en sista sväng vid 19.30tiden, sedan blir det Idol

KL

Nu när gubben har fått sina dyra skor, har jag börjat sätta igång med att aktivera honom lite då och då. Mest för att han ska få se något annat än sin tråkiga hage och box, men även för att aktivera hjärnan på honom, så han inte blir helstollig.
Promenader är tråkiga tycker han. Då ska man helst gå på låångpromenad på nya vägar.
Tömkörning tycker han är skoj, men vill helst ha en vagn bakom...
Han får enbart skrittas, rakt fram i skogen, på bra underlag. Ej ridas.
Igår kväll tog vi en runda på ca 30 min, varav mer än hälften så taktar/studsar han fram =) Är stark och blir hård i munnen när han blir "laddad".
Så jag letar efter lämpliga övningar man kan göra med en överpigg gubbe? Tömkörning då och även typ NHövningar?

Ibland är det allt bra skönt att ha en massa praktiska saker att hugga tag i när man kommer från jobbet!Flera av arbetsdagarna denna vecka har bestått av mest stillasittande på kontoret,en arbetskamrat och jag har gjort om våra scheman,något som sker med jämna mellanrum men denna gång var det lite mer än vanligt att ordna till.Är mer van att vara igång fysiskt och visst,jag kan vara trött men det är värre att bli trött i "huvet".

Har känt väldigt tydligt vad avstressande det är med hästar och ridning:).Sedan nystarten på ridningen har det blivit en tur varje dag utom ironiskt nog igår då jag var ledig.Då planerade jag så dåligt så när jag väl skulle rida hade jag en tid att passa och hästarna som stått framme och ätit hade gått längst bort i hagen,mätta och belåtna.Inte läge att hämta envisa H.då.

Åh,om detta väder kunde bestå!Håller med syrran:finns inte mycket bättre,mår så bra.

Kan väl också nämna att jag var hos tandläkaren på koll igår,inga åtgärder:bump:,så skönt,brukar alltid ha något hål annars.

Usch och fy för vetrinärräkningar, men ett måste ibland :( Gå in på Naturhästen ock klicka in dej på Horsemanship, där finns det en massa tips på olika övningar.

I dag har det varit en jättehärlig höstdag med lite kylig, klar luft! Helt underbart och det ska bli samma i morron men sen verkar det vara slut på solvädret. Men jag har ju som tur är ett alldeles sprillans nytt regnställ att dra på mej :D

Har jobbat i dag och var absolut helt slut när jag kom hem så det blev inte många knop gjorda men sen tog jag mej i kragen och gick ut på en härlig skogspromenad med Ina i kvällssolen. Winnie var alldeles skogstokig hemma i hagen men hon måste ju lära sej nångång. Hon stannar iaf kvar innanför tråden och hon får även en massa motion medan vi är ute ;)

Mirameja, va skoj att det går bra med hästeriet och så himla skönt att slippa en massa tandläkarutgifter :banana: Här går det oxå framåt fast det var ett bra tag sen jag red Ina nu men det är ju inte så enkelt när man är själv för det mesta :grin:

KL.
Har läst ikapp lite. Liten rapport från ponnytanten till er jag känner.
Fortfarande ingen egen "flock" förutom Nappe & Co (bilden). Men jag kommer ha "fri tillgång" till underbara Ville under några månader när hans matte ägnar sig år studier och körkort. Jag ska göra mitt bästa för att förvalta förtroendet.

Sedan måste jag säga - fy sjutton vad jag beundrar många av er! Att jag inte skriver betyder inte att jag läser. Men det finns ju en anledning till att man stannar i hästeriet, eller hur? Passion.
73541_1553163183887_1079388511_3063836_8180678_n.jpg

God morgon... ytterligare en underbar dag... vädergudarna är goda...:bow:

Nyss inkommen... Har rastat triss i tax och så har jag serverat damerna sitt frukosthö... I natt har det varit kallt.... och idag.. för första gången visar damerna att de faktiskt var hungriga... Vår termometer visade - 6.7 grader nu på morgonen. Insåg att det nog var is i vattenbaljan... Mycket riktigt.. så en stunds pyssel med att ordna lite flytande vätska åt dem var nästa punkt på programmet.

Hade lite planer på att jobba häst i går,... men av olika orsaker blev det inte av. En jaktkompis funderar på att skaffa jakthund... Men velar lite. Så han fick låna det ena esset ur trissen och prova hur det kändes att jaga med hund i stället för att bara stå på pass. Under tiden passade jag på att röja lite i huset. Jag behövde stå stad by om han fick problem.. Det var första gången han gick med hund... och det var första gången just det esset gick med en annan förare än mig och husse...

Han var ute längre än planerat... men kom sen tillbaka helt lyrisk.... Jo.. det blir nog en hund för honom... Nu skall han bara bestämma ras... Jag sa att han skulle ta det lugnt och tänka igenom det ordentligt så att det blev rätt ras... Under tiden kan han få låna Busan när andan faller på.

När Busan var återlämnad.. så hade en stor del av dagen passerat. Jag fick ett nödrop från en hästkompis och lite hjälp där med råd och dåd så hade ytterligare att par timmar förflutit.

Det blev till att slänga sig i bilen och köra till affär och bolaget i ilfart innan de stängde. Kan ju inte ha surströmmingspartaj här utan tillbehören...

Nu skall jag ägna mig åt dagens andra kopp kaffe...

Söndagkväll och nu är orken slut :p

Har haft barnbarnet Miranda 1 år och 10 månader ung här. Hon kom igår morse och var kvar till idag. Natten blev lite mer än man orkar med, hon vaknade var 20:onde minut mellan 00 och 03 sen somnade hon men jag låg vaken och lyssnade i fall hon skulle vakna igen :crazy: Ja ja, man får sova när man blir pensionär!

På em har jag och gubben fixat med hagen och satt upp yllefiltar i öppningarna till ligghallen så nu är det lite mer ombonat inför vintern. Sen tog jag och Ina en härlig skogspromenad och stretade uppför långa backar, det är bra drygt det så vi flåsade på bra nog båda två när vi om upp :angel:

Ina bryr sej inte alls när vi går iväg hon och jag men Winnie är upprörd till tusen hemma i hagen men hon försöker iaf inte att ta sej i genom tråden, det är bara pip och skrik och en massa spring men på det viset så motionerar hon ju sej själv :banana: I dag hade hon lugnat ner sej lite snabbare mot i fredags så det är på G.

Plötsligt händer det och hon är lugn och fin hemma i hagen :bump:

Kl

Har haft en lugn o skön stall em idag. Stod länge o borstade, kliade o masserade i boxen. Sen lite pyssel på stallgången, klippte öron hår, svans & fällde. Kliade oxå i öronen, det gillar han MKT och jag får alltid ut lite klet.... Stod sen o gosade o mös lite i boxen igen, och sen ut i hagen igen. Alltså inga krav, inget som kunde gå fel, bara ren hantering.
Denna veckan får han äntligen en större box!

kl
En dag fylld av aktivitet...

...hm,åter här,fick avbryta skrivandet lite för jag kände något som kröp i håret,en älgfluga:mad:,jag tyckte jag kände något innan jag satte mig här och då kände jag igenom håret noga och borstade det över badkaret men nää,inget då men så var den där ändå:mad:!

Nå,tillbaka till dagens rapport.Har äntligen fått alla brädor under tak,det tog sin tid.Däremellan har jag skjutsat föräldrar ett par vändor,de hade sin bil på verkstad.

Idag planerade jag lite bättre så ridning har hunnits med utan jäkt.Nu när en beteshage äntligen öppnats upp känns det som jag har massor av möjligheter till roliga ridturer igen:)

Vi hann inte så långt innan jag fick hoppa av,ett surstråk som hon inte ville kliva över annars.Hann bara upp igen så fastnade hon med bakhoven i gyttjan och en boots åkte på sniskan.Av igen:grin:,det är för dessa tillfällen jag alltid har grimskaft med mig,annars når jag inte bakhovarna utan att släppa henne.

Då kom vi till nästa utmaning,vi måste igenom grannens gårdsplan.

32771719.jpg

Vi har ridit där många gånger förr men när hon inte sett det på en tid är allt som nytt.Det tog väl ca 20 minuter att steg för steg ta oss förbi.

Sedan är det härlig ridning på skogsväg och i själva skogen innan man kommer fram till en jättehärlig grusväg med gräs i mitten,ca1 km lång.Här blev det trav tills hon tvärstannade och spanade.Antagligen älg för det är riktiga älgmarker.

32771738.jpg

Det var bara en bit kvar innan vägen tog slut och vi ändå skulle vänt så jag orkade inte traggla med henne utan vände hem.

Den farliga gårdsplanen var inga problem på hemvägen men vid det sanka området åkte bootsen av igen:mad:.Visade sig,när jag kollade hemma,att den var sönder.

Var ute 1 timme och 20 minuter och det var en riktigt härlig tur:).

Hej Ponnytant:) Kul att se dig här ibland, om du visste vad du har startat;) den här helgen har jag haft några av "tanterna" hos mig på besök, och vi hade en trevlig lör-sön med mat, fika, vin, tunnebad och mycket prat:)

Kul att se att Nappe mår bra, och att du kommer ut och rider ibland!

Jättetråkigt att jag inte kunde delta (denna gång). Vi ska ha clinic nästa helg - ridklubben vi skulle vara på bestämde sig (sent) för att inhysa ponnytävling så jag fick hastigt och lustigt börja ragga annat ställe att vara på. Fick napp och var där och rekade i helgen. Skitfin herrgårdsmiljö.

....men det går säkert fler tåg!

Kram

vad härligt det låter, och fina bilder.

Själv kom jag inte iväg i tid från jobbet, så det hade redan börjat skymma då jag skulle sitta upp. FY, vad fånig han kan bli då, blåser upp sig, tittar överallt, snurrar runt- skit jobbigt att sitta upp. Fick be om håll hjälp.....
Väl uppe så studsade han lite i början, sen stegade han på ut i mörkret (hade sällskap såklart) Jag visste ju inte riktigt vad han skulle tycka om mörkret, men det bekom honom knappt. skrittade den kortare rundan på 40 minuter, härligt trotts mörker.

Idag fick han en större box!! Härligt!!

Är mest jakt på tömkörningningsövningar:confused:

KL
Gråväder idag, regnar mkt:(
Insläpp idag så jag åker till stallet vid 16tiden, tar ju drygt 40-50 min dit:( Mocka, byta vatten, fixa kraftfoder, fylla på höbaljan mm
Ta in pålle för avtorkning, har väl inget täcke på sig ute:(
Ta in de andra 3 pållarna vid 18.30tiden ev tidigare beroende på vädret. Byt om och fara hem.

Idag ska pållen få sin första skrittur med ryttare på länge:) Första (låter väl trevligare än äldsta;) ) dottern kommer och tar ut honom en runda, så får vi se hur han uppför sig. Tyvärr ingen ultimat dag, det blåser halv storm:( Men det verkar ha lugnat sig lite sen i förmiddags, så det blir kanske ok.

Tage är cool! Han fixar det.
Nu ser jag blå himmel, så nu får jag gå ut och sadla en häst.

Jag såg ingen blå himmel här, inte, så det blev ingen ridtur idag:( Vi får se i morgon...Lusten hade helt klart avtagit när det började skymma, det ösregnade och blåste halv storm. Det var nog en liten lucka i eftermiddags, men då var inte jag ledig...

Här började det regna när jag åkte från jobbet så hästeriet fick vänta. Rösten svek rejält idag så jag har hållit låg profil. Efter regnet la sig dimman över oss som ett tjockt blött täcke...bläää...så jag såg knappt hästarna när jag gick ut och gav dom käk än mindre träden jag brukar hänga höt i. Pannlampan hjälpte inte mycket...

Nu ska jag lata mig efter en rätt bra eftermiddag ändå :)

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17