Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Igår blev det en liten uppsittning efter två månaders ofrivillig vila. Han var laddad, frustade och slängde med huvudet (hans sätt att tala om att han vill springa) men skötte sig ändå med den äran. Jag var fegis och höll mig i paddocken...

Kul Tajger,då är ni på gång igen:).Tycker det låter mera klokt än fegt att starta på inhängnat område.

Här har D.skotts om,med snösulor:grin:,känns ju inte riktigt aktuellt eller bra med all gyttja i hagen men man vet ju först i efterhand om det var rätt val eller inte.

I morse hade vi -5 och i skuggan har det fortfarande inte tinat helt men annars har solen värmt skönt.Har ridit H.på grusvägarna,hon var pigg och fin:).

Nu väntar kvällsjobb men först ska jag titta in hos kompisen som ska bort några dagar.Dom har massor av köttdjur och flera hästar men min uppgift blir nog att kolla till hönsen och katten,tror jag:).

Här knallar livet på också. Sambon gjorde bra ifrån sig på stallets cr i lördags i alla fall. Otränad häst och sambo och 62% på LA1.

Duktigt av båda.

Hej svejs !

Nyskodda hästar förberedda för vinter, bilen har fått vinterdäcken på..
DET mina vänner var nog bra för nästa vecka blir det kanonväder :D

Skönt med 10-12 plusgrader sol och "ovanligt varmt för årstiden"

:rofl::bow::love::bump::banana:

Men, kalla nätter ska det vara tack vara högtrycket så kanske att jag får lite nytta av vintegrejset ändå ;)

Fredagnatten på jobbet har gått över till lördag morgon och jag önskar er alla en trevlig helg !

Ja här sitter jag i valet och kvalet angående dubbdäcken:).Hade planerat att sätta på dom idag men det känns lite underligt med vädret som råder just nu.Men med tanke på att det lätt slår om till minusgrader på morgnarna är det nog bra om dom kommer på.

Jag hade tänkt upprepa måndagens fina tur och rida samma runda men idag blev det nästan mer promenad än ridning:grin:.Fick hoppa av och leda över det sanka men det var jag ju beredd på.När vi kom in i skogen stannade hon och spanade,jag såg inget men antog att det var vilt som rörde sig.Hoppade av och ledde i stället för att vänta ut.Hörde då en hund som drev och strax efter ett skott.Så då var det alltså jakt!Jag hade ändå gått en runda med hunden först för att kolla av men då såg jag inga tecken på det.Det hon kände i vinden kan nog lika väl ha varit en jägare på pass som ett djur.

Efter detta tyckte jag det var bäst att ta mig hemåt igen.Hon har blivit väldigt duktig med att stå still när jag ska upp så hittar jag bara en lämplig sten så är det inga problem att hoppa av då och då.Hon var lite spänd och hade lite bråttom men det var inga problem att hålla henne.

Sedan fick jag hoppa av för tredje gången så vi kom över det sanka och då ledde jag resten av vägen hem.

Det är så BLÖTT i våra marker:mad:.Jag hoppas det torkar upp lite,det ska ju bli torrare väder nästa vecka.

Hejja Tajger, och självklart ska man ju ta det säkra före det osäkra!

Idag har vi varit ute på en lite längre tur. Först är han studsig, tittig, vill bita i rumpan framför, eller helst sätta sig på den, går krabbgång o beter sig som en unghäst med mkt i huvudet. Efter att vi har passerat, bilvägen, husen, diverse grushögar, vatten drag samt en MKT eländig teräng med stenar, grenar, nedfallna trän så lugnade han sig betydligt, blev istället trött i huvudet, haha!
Tog 2 längre trav o han längde bra helt utan känguru hopp. 2 korta o mjuka galopper- underbart!!!!! Sista vägen hem promenerade jag, han var ju lite trött då.

Och Mirameja, kan tillägga att vi båda hade reflex jackor o båda hade skritt täcken, reflex- inte kul att rida under jakten!!
Har jag sagt att Darby inte är rädd för älgar? Men små ponnies??? hahha!

Igår kväll, när dte var mörkt, tog dottern ut pållen och skrittade Mjölkarundan (som en del av er kan nu;) ) och det gick jättebra ända tills sista biten förbi grannens gård. Då började han studsa och fjanta, men det gick bra ändå. Jag fick en powerwalk, för han hade ju lite bråttom:)

Idag är här grått och småtrist väder, jag har jobbat några timmar, gjort färdigt tvätten sen igår, så nu är det bara att packa:) Men varför packar man alltid för mycket? Visst är extra ridbyxor bra att ha? Och en tjock tröja? Eller två?

Man garderar sig alltid med något extra... men det går faktiskt. Har lyckats vara iväg 2 ve med bara ryggsäck i Greklands ö-värld.

Så mysigt att få packa för ett sånt äventyr Tajger :love:
När åker du ?

KL. Snabbfråga. Någon som skulle vara intresserad av 3 dgr "tantläger" med träning från marken / klicker / lång tygel / långritt m m i juni eller juli nästa år? Plats mellan Alingsås och Trollhättan.

KL

Åkte till stallet på morgonen. Mockade, bytte vatten, fixade hö, lusern och kraftfoder. La in middagsmat.
Min kompis kom vid 9.30, så vi tog in gammelman för klippning. Gubben njöt av att bli klippt, stod och sov mest. Skönt att bli av sin tjocka, varmapäls! Han har ju sin sjukdom (PPID), som gör att han blir extra långhårig året runt =( Blev en täckesklippning nu, få se om det räcker. Fick sitt fleecefodrade regntäcke på innan han fick gå ut i sin hage igen med lite "belöning" (havre, äpplen).
Städade undan all päls. Fikade i sadelkammaren innan vi for hem.
Har insläppet idag, så jag ska dit igen vid 18tiden. Lägga in middagsmat och ta in alla hästarna vid 18.30 ca.

Fint väder idag, +13 och sol =)

KL. Snabbfråga. Någon som skulle vara intresserad av 3 dgr "tantläger" med träning från marken / klicker / lång tygel / långritt m m i juni eller juli nästa år? Plats mellan Alingsås och Trollhättan.

Ja... intresse finns definitivt.... Frågan är bara när.... Jag behöver minst 6-8 veckors varsel för att kunna planera ledigt.... Är det i slutet av sommaren så behöver jag nog 10 veckors framförhållning för att säkert veta att jag kan få ledigt...

Med egen häst då?

Låter väldigt intressant men lite i längsta laget att ta med min ligist på. :laugh:

Läckert!

Här kommer ett par bilder från frukosten i frostig morgon :)

32783694.jpg

32783701.jpg

Hetla:Vilken härlig gumma:).

Piraja: Det är så vackert där du bor.

Idag kom mina beställda hönät.Var ju tvungen att prova direkt så jag satte upp dom inne i stallet.Inte så bra egentligen för allt som äts där inne får ju jag forsla ut igen så att säja;).

I allafall så fattade H.med en gång hur hon skulle göra,hon nappade så fint,strå för strå.

Tog längre tid för D.men ser ut som han äter lite nu också(dom har bara suttit uppe en timme än).Han är ett matvrak som aldrig brukar ta paus utan äter tills allt tar slut,ska bli kul att se hur han gör nu.H.däremot äter en stund och vill vila sen.

KL.
Jag har skrivit upp vilka som är intresserade och skickar PM nästa vecka eftersom man inte får göra reklam här. :) Kram /Ponnytant

PS. Fluffig - det finns några hästar att hyra om det är sig själv man vill träna. Vet dock inte hur ägaren ställer sig till långritter men det kan jag ju kolla upp.

Räknade ut att det är tre timmars resa för mig och det kan han nog klara om han är i trim och det finns mat att äta. :D

Hjälp, vilken mysig tråd!!:love:

Var inne lite i den första av tant- och gubbtrådarna för evigheter sen, men det var jättekul att gå in igen och titta och se vilken härlig stämning det är här!

Får jag vara med? Jag är strax över 50, har araber som jag dels tar föl på emellanåt, dels promenadrider och försöker hålla igång så mycket tiden tillåter, vilket inte är så mycket alla gånger ....

Hästarna är det som håller mig alert både fysiskt och mentalt, vet inte var/vad jag vore utan dem. Jag älskar att ge mig ut på stillsamma skogsrundor på någon av mina gamla damer, och jag älskar också att försöka mig på ett och annat dressyrpass i paddocken. Har ett ungsto på tre år som reds in i somras (inte av mig!) och som jag tänker våga mig upp på snart. Tror jag. Är lite (mycket) feg eftersom jag har jättedålig rygg och är väldigt försiktig av mig numera när det gäller ridningen. Men hon är jätteduktig och väldigt samarbetsvillig, så jag tänkte kanske våga skritta några varv i paddocken på henne ...

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V