Tänkt & tyckt i Islandshästen

Re: Tänkt & tyckt i Islandshästen

Står jag på knäna och handflatorna känns det ungefär som du beskriver men så står ju inte en häst.

Du kanske har en bild på Askur i låg töltform?

Hakar på testet med människan, som djurjouren beskrev..har gjort det men om man böjer nacken framåt så är det också svårt att fortsätta svanka i ländryggen, alltås man länger sin överlinje automatiskt när huvudet kommer ner. OM den teorin är överförbar till häst vet jag inte, men i så fall skulle det ju även vara möjligt att genom en lösgjord nacke få en lösgjord bakdel. Huvudets position tycker jag inte är helt oviktigt i sammanhanget. Ponera att en häst som är felriden kör fram nosen och sänker ryggen så fort man driver framåt, och som när man gör halvhalter (även om det görs med sätet)fortsätter i samma stil. Här kan man ju faktiskt genom att använda tyglar i kombination med säte få hästen att förstå signalen att söka sej framåt nedåt. Att bara genom bäckent få hästen att länga sin överlinje tror jag är väldigt svårt, speciellt om den har lärt sej fel från början. Att däremot använda hårda händer och tvång leder bara till an häst med avknäpt nacke eller som kör upp huvudet ännu mer.

Hur står en häst då?
Menar du att den inte står på knäna utan på fötterna? Det är sant men om du ställer dig så så framstår skillnaden mellan att vara skapt att gå på alla fyra och att vara tvåbening som väldigt tydliga men skillnaden bli rännu bättre så, då förstår man ännu mer hur framtung en häst av naturen är.

Japps, utan lösgjord nacke är det omöjligt för höften att vara lösgjord, de hänger nämnligen ihop.Men man måste börja lösgöra rumpan innan nacken annars blir det svårt för hästen.
Att driva framåt säger åt hästen att gå på bogarna om man inte gör det med rumpan, så ja, längningen av överlinjen görs i första hand med rumpan och när man grundat det så kan man leka med tyglara oxå OM man kan göra det utan att tappa rumpan.

Vet inte riktigt vem jag borde svara här så det blir nog många svar.

väntar spänt på att ngn framgångsrik tävlingsryytare ger sej i kast med ett svar...

Ja det gör jag oxå! Hade hoppats på Johan i Hästmagasinet, men nu verkar den artikelserien tyvärr ha tagit slut... :crazy:

Min filosifi rent allmänt vad gäller de här sakerna är att jag själv är väldigt öppen för nya idéer, men OM det kommer till en konflikt mellan tex min akademiska tränare och min favorit-tränare för islandshäst så kommer jag följa islandshästtränaren. Detta helt enkelt för att han har över 30 års erfarenhet av islandshästar och deras gångarter medan min akademiska tärnare har högst 5 års erfarenhet. :cool: Lägg dessa års-skillnader till att jag är oerhört prestationsinriktad - om den akademiska tränaren hade spöat skiten ur den isländska tränaren i F1 på SM så hade jag självklart lyssnat mest på den akademiska tränaren. Nu är detta inte fallet, utan snarare tvärtom vilket innebär att jag mest lyssnar på islandshästtränaren. Sedan kan jag visst ta instruktioner och impulser från andra tränare, men när konflikten mellan de olika tränarna uppstår följer jag alltid islandshästkillen... ;)

Det man kan se idag är att en inte helt idealisk form prioriteras i tävlingsituationer. Eller snarare är det så att takt och tempo prioriteras framför form... :crazy: :D

Vill vi islandshästryttare ha det så? Ska den mest talangfulla hästen vinna SM även i fortsättningen trots att han/hon kanske rids i en helt felaktig form? Är "form" verkligen något att eftersträva för våra hästar? Kan någon bevisa att de mår bra av detta rent fysiskt? Vilken form mår de i så fall bäst av? Hur ska man få domarna att premiera denna form? Vill vi verkligen att formen ska prioriteras över den rena tölttakten? :confused:

Ur min synvinkel finns det så många frågor att jag föredrar att lämna till andra (läs mina instruktörer) att reda ut vad som är bra och inte... ;)

Det sättet är mycket svårare och tar mycket längre tid, och kanske inte leder till lika spektakulära rörelser.

Gissa varför nästan inga av våra elitryttare rider akademiskt?!? :D

Vad menar du? :confused: Det jag har sett av Askur från Håkansgården förmår han gå i utmärkt form i tölt (förmodligen bäst i Sverige) men sin ordinarie ryttare på ryggen?!? Visserligen är jag långtifrån någon expert, men jämfört med andra ekipage på svensk elitnivå förefaller det mig att Johan och Askur har kommt mycket långt vad gäller formarbetet i tölt... ;)

/Båbbe (som faktiskt själv har testat både tölt och pass på en hårt parkettgolv... :angel:)

Tack, det var väldigt bra förklarat.

Om den töltformen är sveriges bästa så får du allt ta och studera lite hästanatomi :D

Som sagt i tidigare inlägg är jag långtifrån någon expert, men är det möjligt att domarna (som däremot kanske får anses vara experter, till skillnad från mig...) sätter såpass höga poäng på en häst/ekipage som går/rider i helt felaktig form?!? Jag vill inte tro det... :crazy:

Exakt varför är Askurs form felaktig menar du? :confused: Jag kan verkligen inte se det och skulle uppskatta en saklig presentation av hästens fel i tölt (i skritt, trav och galopp kan även jag se att formen inte är idealisk...) :confused: ;)

Jag menade Askur frá Hofstadaseli som Djurjouren rider.
Askur från Håkansgården tycker jag ofta går i en god form, ibland blir han spänd och för hög.

" ...men är det möjligt att domarna (som däremot kanske får anses vara experter, till skillnad från mig...) sätter såpass höga poäng på en häst/ekipage som går/rider i helt felaktig form?!? "

Det är absolut möjligt, och beror framför allt på bedömningsgrunderna vi har. I grunden är det dilemmat med tävling som företeelse överhuvud taget. Den korrekt bedömningsgrunden för form i FIPO borde vara "Hästen ska gå i en för dess anatomi och utbildningsnivå ändamålsenlig form", om syftet är att premiera friska och hållbara hästar och därmed förknippad god ridning.

Men det skulle aldrig funka som tävlingsbedömning, eftersom det dels är alldeles för subjektivt och dels skulle kräva alldeles för stora kunskaper hos domarna. Det är helt enkelt inte realistiskt genomförbart. Alltså skriver man tex "nosen i lodplan", för det är objektivt och kan begripas även av folk på läktarna. Det är ju exakt det dilemmat som har lett till alla avarter inom den "vanliga" dressyren, och vi kanske är på god väg att hamna i samma sits vi också.

Jag är precis tvärtom mot dig, om jag måste välja mellan en ridning som premieras på tävling, och en som är hälsosam för min häst så struntar jag i tävlingsbanan. Men det är bedrövligt att det ska behöva finnas en motsättning.

Tänkte tipsa alla som inte sett det om attt denna artikel även kommit upp till diskussion på andra ställen, som här.

Djurjouren - du skriver att ingen låter hästen ha huvudet tillräckligt lågt i tölt för att den ska kunna lyfta sin rygg. Nu har jag ju sett en del hästar som jag tycker går relativt lågt (på träning), så jag undrar hur lågt du menar. Så här? Eller såhär? Eller någonstans mittemellan? (Bilderna har jag googlat fram genom att söka på "dressyr"). Eller har du något bildexempel som kan visa hur du menar med "lågt med huvudet"?

De bilderna visade bara låga huvuden utan rygg...... Man vill ha lågt huvud för att få upp ryggen, inte få huvudet lågt utan rygg. Att bara t aner huvudet hjälper inte ;)

Det vore bra trivsamt om det gjorde det ;) (räckte med bara lågt huvud alltså :p)

Jag skulle nog varit tydligare i mitt tidigare inlägg: jag tyckte det var intressant att du menar att man inte låter hästarna gå tillräckligt lågt med huvudet i tölt för att de ska kunna jobba med ryggen. Bara för att kunna göra mig en bild av hur du menar att det skulle se ut försökte jag greppa vad du menar med "lågt huvud". Bilderna är alltså valda utifrån vilken höjd hästens huvud befinner sig i, inget annat :)

Spelar ingen roll. Du kan göra en tölthjälp på detta vis. Rid i skritt och be hästen höjja sin rygg ( sug upp den i rumpan och håll om) låt den inte släppa ner ryggen och kom in i tölt enbart genom att be om mer tempo men utan att släpap ner ryggen.
När du lyckas hålla ryggen uppe så åker huvudet ner. Var det är är individuellt för varje häst.. Tappar du ryggen åker huvudet upp.

Tja huvudet kan mycket väl åka ner på vissa hästar också ifall man tappar ryggen tycker jag... Det beror på hästen liksom. En del är ju välresta från början och då far huvudet upp. en del andra tappar man ner på bogarna och antingen blir det travtakt eller ren trav... :crazy:

Manily: Du skulle varit med på Häringe under kursen - då diskuterades detta med rätt töltform flitigt och vi fick även se korta snuttar med "facit" ;) Jag gjorde mitt bästa för att vara lite obekväm och fråga om ryggaktivitet, bakbensskyffling, bäckenvinklingar å annat också så jag är ganska säker på att åtminstone instruktören vet vad h*n pratar om! :D

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Något jag funderat på när jag läst annonser. Lite då och då läser man något i stil med "välriden och välutbildad, kan tex...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 236
Senast: UllaBeata
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 707
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar