Re: Tänkt & tyckt i Islandshästen
" ...men är det möjligt att domarna (som däremot kanske får anses vara experter, till skillnad från mig...) sätter såpass höga poäng på en häst/ekipage som går/rider i helt felaktig form?!? "
Det är absolut möjligt, och beror framför allt på bedömningsgrunderna vi har. I grunden är det dilemmat med tävling som företeelse överhuvud taget. Den korrekt bedömningsgrunden för form i FIPO borde vara "Hästen ska gå i en för dess anatomi och utbildningsnivå ändamålsenlig form", om syftet är att premiera friska och hållbara hästar och därmed förknippad god ridning.
Men det skulle aldrig funka som tävlingsbedömning, eftersom det dels är alldeles för subjektivt och dels skulle kräva alldeles för stora kunskaper hos domarna. Det är helt enkelt inte realistiskt genomförbart. Alltså skriver man tex "nosen i lodplan", för det är objektivt och kan begripas även av folk på läktarna. Det är ju exakt det dilemmat som har lett till alla avarter inom den "vanliga" dressyren, och vi kanske är på god väg att hamna i samma sits vi också.
Jag är precis tvärtom mot dig, om jag måste välja mellan en ridning som premieras på tävling, och en som är hälsosam för min häst så struntar jag i tävlingsbanan. Men det är bedrövligt att det ska behöva finnas en motsättning.