Instämmer gör även jag!
Vill passa på att vad gäller dressyrträningen ge ett lysande exempel på att Islandshästen kan vara en utmärkt dressyrhäst och dessutom TÖLTA!
Jag köpte min allra första häst 1996 och hade ingen som helst erfarenhet av hästar över huvud taget.Hästen hade precis kommit från Island och var inte töltsatt. Jag visste tyvärr väldigt lite om islandshästar och eftersom jag hade honom inackorderad på en ridskola blev det mest att rida honom som tregångare.
Denna häst var dessutom ganska het med påföljd att jag blev rädd
och sålde honom ett år senare.
Olivia som då köpte honom började dressyrträna hästen eftersom det
var det som hon var mest intresserad av.
Olivia har fortfarande Helmingur kvar och har framgångsrikt tävlat honom och han är nu rankad som 22:a i världen i dressyr på islandshäst!
Det är många som frågat mig om jag ångrar att jag sålde honom men svaret är NEJ! Han var och är en underbar häst men vid det tillfället var han helt enkelt för mycket häst för mig.
Det gäller att inse sina begränsningar. Jag hade helt enkelt inte klarat av vad Olivia gjort med just den hästen.
Jag är urdålig på att skicka bilder så ni kan om ni vill gå in på Olivias hemsida
www.sangfagelnskennel.com och klicka på "våra djur" där finns bilder och resultatlista.
Vore roligt med lite respons på vad ni tycker.
Olivia har dispens att rida utan sadel pga reumatism. Dispensen har för övrigt Alexandra Montan hjälpt henne med.
Själv rider jag sedan sex år tillbaka den häst jag köpte efter att ha sålt Helmingur.Han står dock inte inackorderad utan bor på vår gård vi köpte strax utanför Varberg. Just denna häst jag har nu passar mig som "hand i handske" och lite klokare har jag väl blivit med åren förhoppningsvis.
Så vill jag passa på att önska er allihop en RIKTIGT GOD JUL med härliga ritter i julesnön.
moccis