Sv: Krav på samling förstör tölten?
Lobelia menar att vi angränsar till smutskastning. Jag misstänker att mitt inlägg tolkats mer negativt än jag tänkt mej. Vill få förklara mej!
knasan skrev:
Precis vad jag försökte framhålla i mina tidigare inlägg. Kanske har vi hittat nyckeln.
Kanske någon kan och vill förklara för Unn? Inte jag, jag är för dum och okunnig
, det får vara en som kan möta henne på hennes nivå, hon är ju faktiskt elitryttare och mycket kunnig. Vem som helst kan ju få något om bakfoten!
Frivillig?
Förresten, Tottenham - Katrin Wallberg har ju inte töltsatt sin islänning med argumentet att hon inte vill offra överlinjen??? Finns det något samband mellan hennes argument och Unns? Det måste vi ju ha klarhet i!
Vad jag menade är att vi INTE ska prata bakom ryggen på Unn! Men tyvärr kan jag själv inte ta diskussionen med henne eftersom jag utgår från att hon är såpass skicklig, kunnig och erfaren att jag absolut inte kan tala samma språk som henne, ens en gång.
Jag är HELT öppen för att hon har rätt och kan sin sak, absolut! Men det jag velat framhålla är att hon VERKAR, av de två tidningsartiklar jag läst som hon själv lagt ut i Stallmagasinet resp. SIF, ha missuppfattat hur AR rids! Självklart är hon jätteskicklig i sitt ridande på sitt sätt, och förtjänar tillbörlig respekt. Som andra påpekat i denna tråd, så länge hästarna mår bra, så får man ju göra vad man vill med dem. MEN tyvärr verkar det som att hon grundat sina åsikter om just AR på felaktiga grunder, och DET kan ju vem som helst råka göra. Man kan vara hur skicklig som helst och ändå råka missuppfatta någonting runtomkring sej, det är mänskligt och händer oss alla!
Jag tycker med andra ord att jag egentligen försvarar Unn! Men att jag kanske uttryckt mej lite väl kortfattat, så det blivit fel. Det är ju så med det talade språket vi människor sysslar med - vårt språk har stora brister och är en ständig källa till onödiga missuppfattningar. Själv är jag sådan som alltid letar efter förklaringen till meningsskiljaktligheter i just att det kanske egentligen bara är ett missförstånd, att man talar förbi varandra.
Så - om någon fortfarande har betänkligheter angående mina inlägg eller min inställning så skriv dem här! Jag kommer att följa denna tråden ett tag till.
Frågeställningen som sådan är verkligen intressant och mycket klokt har dryftats! Som den uppmärksamme sett har jag ibland ställt frågor vinklade till Unns teoriers fördel. Denna fråga har jag fortfarande inte fått klarhet i:
Vilken form ska hästen ha i den ökade tölten? Flera har beskrivit att deras hästar går jättefint i tölt även med en lägre form, eller en lägre grad av resning fram, och välvd rygg. Men klarar de att öka tempot i denna form, eller har Unn rätt i att bogen kommer ivägen?
Min egen häst går jättefint i tölt i kortare tempon i samma form som vi rider skritt, jag bara ökar drivningen något. Men sedan tar det stopp. Däremot när hon tappar galoppen och rullar över i galopptempo tölt håller hon huvudet i en högre position, och töltar glatt på.
Har Unn rätt i att ryggen måste vara rak i tölt, och kanske då främst menar den ökade tölten?
Som jag alltid är beredd att framhålla är min egen kunskapsnivå ringa och jag vill höra vad ni andra säger som har betydligt mer erfarenheter än jag!
Och - jag tycker fortfarande att det är bättre att vi talar direkt till Unn än runt henne. Kanske har hon mer rätt än vi anar på vissa punkter, kanske är det olika från häst till häst, kanske har båda parter något att lära av varandra, eller kanske är det verkligen ALLDELES fel att påstå att AR är skadlig för islandshästar även efter att eventuella missförstånd utretts. Isåfall vill jag ju inte att hon ska behöva "tappa ansiktet"!
Vem mer än jag tänker på att hon kanske sitter och läser våra inlägg? Kunde jag hjälpa till att reda ut sakerna skulle jag det, men nu får vi bara hoppas att Unn på eget initiativ ger AR en andra chans och tar en djup diskussion med någon som själv är lika skicklig, men på AR!
Egentligen är det bara bra att Unn har givit ansikte åt de många islandsryttare runtom i landet som säkert också rynkar på näsan åt AR/barock, med olika argument. Det är faktiskt RIKTIGT MODIGT gjort av henne!
Hon beskriver att många elever på hennes kurser är förvirrade och inte vet hur de ska forma hästen, och det är ju synd för hästarnas del. Därför är det viktigt att våra experter som VILL och KAN, går till djupet med denna frågan.
Jag är öppen för alla utgångar, och det ligger i allas intressen! Framförallt hästarna, de är väl värda att bli ridna på ett sätt som känns bekvämt för dem själva. Så får våra skolor rätta oss efter dem...