S
sambaengi
Sv: Krav på samling förstör tölten?
Jag känner så väl igen mig! Tycker det låter som ett mycket klokt beslut att avstå övningar man inte tror på! Man skall vara kritiskt inställd. En framgångsrik tävlingsryttare behöver inte vara en bra instruktör utan kan vara urusel! Sedan finns det "duktiga" ryttare som egentligen är medelmåttiga men har väldigt bra hästar och därför når framgång på tävlingsbanan! Men det finns ju pärlor som både är duktiga ryttare och bra lärare, sådana som utvecklas hela tiden.
Jag tror mest på att hitta en instruktör som accepterar att ge privatlektion enligt de förutsättningar och önskemål som jag talar om för instruktören. Det är ju du som betalar för en vara/tjänst och då är det också du som skall bestämma hur den skall se ut! Kommer eleven till en privatlektion med väldefinierade problem och mål är det faktiskt lättare att få en konkret träning som passar ekipaget! En bra instruktör kan anpassa sig till detta och faktiskt finna det utvecklande och stimulerande att träna en elev som vet vad den vill! Ridkurser blir ofta väldigt allmänt hållna och anpassade till den enklaste nivån och det gör att man bara står och stampar i utvecklingen! Eller så skall de på två dagar visa ett antal nya rörelser på alla deltagande ekipage som egentligen borde spridits ut under ett antal veckor eller tom månader!
Anette
josse skrev:Jo, avelsbedömningar och tävlingar syftar ju att få ut det bästa(eller i alla fall det som ger högst poäng)ur hästen på en mkt kort tid. Detta kan ju i vissa fall leda till att man kräver mer av hästen än vad som egentligen är bra, och rider på ett ganska grovt sätt, speciellt om man är en tävlingsmännsika som vill prestera resultat. Nu säjer jag inte att alla tävlingsryttare rider på det sättet, men det existerar ju trots allt. Tyvärr så kan ju normen för fritidsryttaren bli att rida som eliten gör (och det ser man ju mest på tävlingarna)vilket kan bli fel.
Framgångsrika Tävlingsryttare får ju ofta ett namn och blir i sin tur instruktörer och har kanske inte alltidförmågan att lära ekipagen på den nivå som är lämplig.
Nu finns det bra intruktörer som dessutom är framgångsrika på tävlingsbanan, men långt ifrån alla. Min upplevelse av kurser är att alla ekipage får träna på samma övningar och att det blir väldigt generella övningar, som i alla fall inte passat mej och min häst (men vi är kanske lite speciella ).Min häst går som bäst nu när vi inte tagit några lektioner på länge , det beor inte på att jag tror att jag är bäst, men jag lyssnar för mkt på instruktören och slutar tänka själv, vilket inte är bra, blir också för koncentrerad att jag spänner mej. Kanske har jag befunnit mej på för låg nivå när jag gått kurs.
Jag kommer dock att ta kurser igen, men först när jag själv kommit på vad som funkar och vill ha lite nya övningar och feedback på ridningen, och kan avstå från övningarsom jag inte tror på.
Jag känner så väl igen mig! Tycker det låter som ett mycket klokt beslut att avstå övningar man inte tror på! Man skall vara kritiskt inställd. En framgångsrik tävlingsryttare behöver inte vara en bra instruktör utan kan vara urusel! Sedan finns det "duktiga" ryttare som egentligen är medelmåttiga men har väldigt bra hästar och därför når framgång på tävlingsbanan! Men det finns ju pärlor som både är duktiga ryttare och bra lärare, sådana som utvecklas hela tiden.
Jag tror mest på att hitta en instruktör som accepterar att ge privatlektion enligt de förutsättningar och önskemål som jag talar om för instruktören. Det är ju du som betalar för en vara/tjänst och då är det också du som skall bestämma hur den skall se ut! Kommer eleven till en privatlektion med väldefinierade problem och mål är det faktiskt lättare att få en konkret träning som passar ekipaget! En bra instruktör kan anpassa sig till detta och faktiskt finna det utvecklande och stimulerande att träna en elev som vet vad den vill! Ridkurser blir ofta väldigt allmänt hållna och anpassade till den enklaste nivån och det gör att man bara står och stampar i utvecklingen! Eller så skall de på två dagar visa ett antal nya rörelser på alla deltagande ekipage som egentligen borde spridits ut under ett antal veckor eller tom månader!
Anette