Tänkt & tyckt i Islandshästen

Re: Tänkt & tyckt i Islandshästen

Nej precis :-)
Har sagt det förut, jag kommer inte komma till SM på typ 100 år så jag har inte så höga tävlingsambitioner direkt! ;-)

Djurjouren-> Är det Demantör du väntar på din sabla lyckost så är jag mörkt grön av avundsjuka..

en treåring efter Hyreygur och ett av Tims vackra sto.
Det är Lyngeys gissar jag? Isåfall kan jag helt hålla med, det är HÖG dregelfaktor på den hästen! :eek:

/Erica - som bara träffat honom som odöpt

HÅller med dig Lobelia! Det beror ju helt på vad man vill uppnå. Vill man rida sin häst i en låg form från början och bygga resningen därifrån ska man rida för Djurjouren/akademisk tränare.

Vill man börja med speed och takt så ska man välja en isländsk tränare! Är man en konverterad "storhästryttare" ska man välja en instruktör som har erfarenhet av detta. Är man en "feg tant" ska man välja en instruktör som är bra för det osv osv (de som känner igen sig och/eller vill ha namn kan PM:a)

Det som är viktigast för dig Betsy att formulera är MÅLET! När man har MÅLET klart för sig blir det så mycket enklare att välja instruktör och häst. För mig är målet dels att rida hästen på träning i en ändamålsenlig form (har lärt mig mycket av Djurjouren och min akademiska tränare), dels att uppnå 5,0 i lätt tölt eller lätt 4-gång. För det sista tror jag det är nödvändigt att involvera islandshästdomare som gärna även är instruktörer, de är sannolikt de som vet var gränsen för mitt mål går (samtliga instruktörer jag rider för är sportdomare för islandshäst!) :p

Äsh, 5,0 i lätt tölt och fyrgång kan tom jag med mina skithästar fixa och jag har under mina tre år med islandshästar tagit hela 3 lektioner för islandsinstruktörer(samtliga medlemmar i landslaget) (som förstört mer än det tillfört)......(och sisådär 100 för min dressyrtränare)

Men det finns ju faktist isländska tränare som har gått över till allt mer akademiskt inriktad träning. Om jag inte har helt fel tror jag att du har ridit för en sådan.

Vad jag menar är att det ena inte behöver utesluta det andra. Vet en isläning som är helt inne på det här med akademisk ridning, rider för Bent, och det har slagit helt fel för flera av hans elever. Ridningen består bara av öppna, sluta, öppna sluta. Övningarna i sig är super och de fyller en funktion, men i detta fall har hästarna slutat tänka framåt. Det står bara å trampar och vill inte fram. Då tycker jag att man har missat något.

Jag använder själv dessa övningar och rider väldigt sällan min häst rak, alltid med en viss grad av böjning. Men för den skull rider jag på, för att inte tappa hästens framåtanda.

Det blev lite rörigt, men det jag vill ha sagt är att man behöver ju inte rida antingen "isländskt" eller "akademiskt" de går ju faktist att förena.

// Selma

Det har jag oxå upplevt, att de slutar tänka framåt när man dressyrar för mkt. Jag har löst det genom att antingen rider jag seriös dressyr oftast totalt utan framåtbjudning eller så rider jag ut och rider skiten ur dem, full fräs utan tanke på form (asroligt). Den blandningen är effektiv, då får man det bäst av två världar, glada pigga och lösgjorda hästar :love:

Tack :)

I viss mån håller jag med, men det är viktigt att skilja på väg och målet och sina egna förutsättningar. Jag vill inte ha en instuktör för halvfega (nåja det är myckt bättre nu) fd storhästryttare, utan någon som har samma syn på ridning och kan hjälpa mig att utveckas tillsammans med min häst i den riktningen jag önskar och där personkemin stämmer.

5,0 är inte alls så himla lätt att fixa. För det krävs oklanderlig takt! (förra medryttarhästen - som inte alls var dålig för att vara på medryttarmarknaden har nått poäng runt 4-5 på tävling under denna vår... Har du faktiskt tävlat och uppnått denna poäng? :confused: Där jag rider nu finns 6 islandshästar och endast 2 av dessa skulle jag kunna rida på den nivån (den ena är tyvärr dräktig och har ett psyke som ger att hon första gången på tävlingsbanan hoppade ut från den - och den andre lite väl gammal) :crazy:

5,0 är en drömgräns för mig snarare än ett lätt uppnåeligt mål! :crazy: :p ;)

Japp, jag har faktiskt tävlat och uppnått denna poäng. Och inte var det på en bra häst heller.Jag har dock oxå tävlat på 2,9 :D så det är inte återkommende att rida på 5,0 :D
Med mitt ridsätt blir takten till slut oklanderlig, det tar några år bara ;)

men det jag vill ha sagt är att man behöver ju inte rida antingen "isländskt" eller "akademiskt" de går ju faktist att förena

Ja det går ju om man hittar rätt instruktör (för mig - en av de islandshästinstruktörer som funnits längst i Sverige). Jag rider nu för en instruktör som är ubildad av Bent Branderup (akademiskt) och en instruktör som är "Ridlärare för islandshäst". Dessa står otroligt långt ifrån varandra. Om jag försöker kombinera dessa läror genom att tex länga innertygel ganska mycket under islandhästinstruktörens lektioner så får jag omedelbart instruktionen att korta tygeln (vilket förhindrar akademisk ridning). Om jag på den akademiska lektionen skulle rida på det vis vid gör vid islandshästridningen tror jag den akademiska tränaren skulle få spader! ;) (egentligen har jag stor lust att ta stoet jag rider ibland som medryttare och visa skillnaden för henne bara för kul - jag vet att jag kan rida det stoet ganska hyfsat i paddock i båda disciplinerna...) :p

Jag trodde faktiskt inte att du nått denna poäng! Har du lust att berätta om vilken häst/tävling osv? När du sedan väl når SM kommer du ha en hel hejarklack med Bukefolk som stödjer dig! Jag kommer nog garanterat vara där... :D

"För det krävs oklanderlig takt!"

Ett litet tillägg bara. För att hamna runt 5.0 ska takten var ok, det är stor skillnad på bra. En ok takt kan innehålle en viss grad av travtakt eller passtakt. Bara grundtakten är så pass att man kan säga att den är ok.

Är takten oklanderlig, dvs BRA då ligger poängen 7-10.

// Selma

Jag är nog lite seg... Varför är det viktigast för mig att formulera målet?

Det har du så rätt i :-)
Det är just där problemet ligger, för att få den perfekta formen takten och aktionen så får man vänta lite längre...
Vilket förmodligen innebär att jag och Askeman aldrig vågar oss ut på tävlingsbanorna, hade känts hemskt att skämma ut en sån fin häst :crazy:
Det är ok, jag har inget direkt behov av att vara vederhäftig, känner bara ett behov av att få folk att tänka till.

Nu så har inte Djurjouren lånat Askeman för att han ska visa upp sig och tävla.

Han har inget att bevisa, han har redan varit i landslaget och presterat resultat över 6,2 i både T1, T2, T3, V1 och V3. Med flera olika då orutinerade ryttare och utan proffsträning. Som mest har han fått 6,5 på skritt och kort tölt, 8 på trav och galopp och 7,5 för ökad tölt. Då måste man ju ha någon form av användbara gångarter.

Anledningen att han är hos Djurjouren är att han ska få ha det BRA. Göra saker han tycker är KUL, ha trevligt sällskap och få stå i centrum. Hemma hann jag inte med honom och han blängde snett på sockerponnyn som fick mer förmåner. Askur kräver mycket pyssel med mat och mun och nu kan jag känna mig trygg med att han har det bra och är väl omhändertagen där han är. Det går inte att rida honom hur som helst (läs: dra i snöret och du är DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖD :devil:) eftersom han har så ömtåliga vävnader i munnen där han haft sina gamla sår.

Dessutom är det roligt att höra och se Djurjourens reaktioner när hon gör sina experiment på en BRA häst :angel: Askur var muskelfattig när hon fick hand om honom och behövde byggas upp, men gångarterna har ju alltid funnits där som han kan ge tillbaka i gengäld :)

Men nu vil jag och tjejerna låna hem honom för andra äventyr ett tag :love: :love: :love: :banana: :banana: :banana:

Ett litet tillägg till....det räcker inte med en Ok grundtakt för att få 5,0 i lätt klass, inte på de tävlingar jag varit ialla fall. OM inte takten är helt klockren, så krävs en del andra saker som benlyft energi och utstrålning plus att ökningarna och nedtagningarna funkar. INte helt lätt enligt min mening ;)

En Ok takt utan något annat plus skulle jag säga att man får siffror runt 3-4 i lätt klass.

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Något jag funderat på när jag läst annonser. Lite då och då läser man något i stil med "välriden och välutbildad, kan tex...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 236
Senast: UllaBeata
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 707
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar