Tänkt & tyckt i Islandshästen

Re: Tänkt & tyckt i Islandshästen

Det är ju lite svårt att förklara. Det handlade mer om att ge oss elever som var där en känsla av hur det ska se ut(vissa hur det ska kännas...). Vi såg på några av ekipagen när de red och kommenterade formen. Typ instruktören ställde frågan: ja vad tycker ni om formen här då? någon sa: den är väl ganska bra, jag sa: den bär sig inte alls bakifrån utan böjer bara halsen, just det ska instruktören. Lite senare konstaterades att hästen bar sig bättre men hamnat för lågt och lite på framdelen därmed pga att den inte hade styrkan än riktigt osv osv Det var inga långa diskussioner för instruktören hjälpte ju ryttaren samtidigt hela tiden! En del ryttare frågade också om formen och då lyssnade jag såklart på svaret! Sedan fick vi se korta glimtar av facit när han själv red sin 6-åring. Åtminstone jag tyckte det såg riktigt bra ut men Djurjouren skulle säkert hittat en del fel! Det hade varit roligt om hon varit där! :cool:

"det är lätt att kritisera, men betydligt svårare att prestera..." (citat Erik Lette)
Jag ser fram emot att inom en snar framtid (tävlingsbanan??) få se Djurjouren på Askur i den perfekta formen, takten och aktionen.
Sorry, men för min del måste man prestera, inte bara kritisera för att vara vederhäftig.

Det har du så rätt i :-)
Det är just där problemet ligger, för att få den perfekta formen takten och aktionen så får man vänta lite längre...
Vilket förmodligen innebär att jag och Askeman aldrig vågar oss ut på tävlingsbanorna, hade känts hemskt att skämma ut en sån fin häst :crazy:
Det är ok, jag har inget direkt behov av att vara vederhäftig, känner bara ett behov av att få folk att tänka till.

Sorry, men för min del måste man prestera, inte bara kritisera för att vara vederhäftig.
För mig så räcker det med att de tips och råd som jag får, för mig framåt.

Och det är ju också någon form av prestation, att ge råd och tips som fungerar.

Jag brukade tänka så jag med. Men ju mer man lär sig desto mer kan man själva plocka russinen ur kakan så att säga och använda det man vill av alla tips. Jag behöver inte lyssna blint på någon längre, men det finns fortfarande en skala och vissa jag lyssnar mer på än andra.

Instruktören ovan är en av de jag lyssnar mest på och personen ifråga har en meritlista som nog gör de flesta nöjda... :angel:

Jag har upptäckt att ju mer jag kan själv, desto mindre krav på meriter har jag hos mina instruktörer.

Jag kan ofta dra nytta av de mest underliga tips och ideér nuförtiden. För det svåraste för mig nu, är att hitta någon som kan säga något NYTT. Det mesta har jag nämligen redan hört förut, så det tillför ingenting alls.

Bl.a. Djurjouren har tillfört mycket nytt, så det blir värdefullt för mig. I övrigt så har jag sökt mig till andra inriktningar för att hitta något NYTT.

Det är väl där kruxet ligger - tiden. Inte många ryttare är villiga att lägga ner lika många år av träning som andra lägger ner månader. Utom Djurjouren och några till.

Djurjouren är rättfram av sig, säger vad hon tycker och det är uppfriskande anser jag, lägg därtill att det blivit ett kall för henne att få andra ryttare att rida sina hästar på ett så, för hästen, sunt och hållbart sätt som möjligt.

Jag ser och har sett Djurjouren på nära håll, ända sen första provturen på Islandshäst hos oss. (Nån som minns hur Djurjouren stack fram hakan på dåvarande Stallets islandsdiskussioner efter att ha sett några passläggnings-sekvenser på TV från Globen....? Heta diskussioner som sedemera renderade besök och några provturer på hästryggen hos oss.)
Har följt hennes utveckling från "medioker" ryttare (får jag skriva så Djurjouren? ;)) till en ryttare med sits och inverkan så man kan bli rent avundsjuk. Lägg därtill en envishet av guds nåde :D

Det är nog inte lätt att förmedla detta i skrift, även om Djurjouren gör tappra försök och lyckas riktigt bra ibland.

Jag månar om våra hästar och vill inte att de skall vara felridna, men har inte ork och lust att helt ut anamma Djurjourens ridfilosofi. Däremot har jag fått många bra aha-upplevelser och utnyttjar det som passar mig och min onda rygg till hästarnas fromma. Man skulle varit 25 år yngre, när man var ung och hungrig och ute på tävlingsbanorna.... :angel:

Det som jag ser mest fram emot nu är att se Djurjouren, inte kämpa med sina rejält felridna (av tidigare ägare) egna pållar, som hon iofs gjort underverk med utifrån hästarnas förutsättningar, utan på sin flotta unga helt råa häst :love:. (Som jag ville köpa som föl för 2 år sen, men då var han inte till salu).
Att få se vad denna rid-filosofi kan åstadkomma när man börjar helt från scratch med en lovande häst utan en massa negativt i bagaget. Det skall bli spännande.

Varför måste folk alltid prestera någonting?
Jag kan inte uttala mig om Djurjouren alltid har rätt men hon har fått mig att börja undra VARFÖR jag gör som jag gör i min ridning och hon har fått mig att tänka till! För att få en annan människa att tänka till så behövs inga prestationer - bara ett nytt sätt att se på saker!

Ibland känns det som att prestationer räknas alldeles för mycket! Bara för att någon tävlat SM, NM eller VM så är ju inte det säkert att den människan kan hjälpa mig i min ridning!

Jasså är det du som invigde henne i Islandshästvärlden :-)

Antar att det är samma unga häst som jag sett & dreglat över? D... :d

Jasså är det du som invigde henne i Islandshästvärlden :-)
Jajamänsan - så nu vet ni vilken ni skall skylla på ;)

Antar att det är samma unga häst som jag sett & dreglat över?
Vet inte, men mycket hög dräggelfaktor i alla fall :d

Apropå utföra det man själv undervisar om - då skulle nog åtskilliga framgångsrika tränare i alla möjliga sporter gå bort. Nu är jag iofs övertygad om att Djurjouren kan utföra det hon skriver om, men det är ju en långsam metod och det tar tid att få hästarna hela vägen ut.

Det som jag ser mest fram emot nu är att se Djurjouren, inte kämpa med sina rejält felridna (av tidigare ägare) egna pållar, som hon iofs gjort underverk med utifrån hästarnas förutsättningar, utan på sin flotta unga helt råa häst :love:.

Ja han är fin :love: :d.

Det som jag ser mest fram emot nu är att se Djurjouren, inte kämpa med sina rejält felridna (av tidigare ägare) egna pållar, som hon iofs gjort underverk med utifrån hästarnas förutsättningar, utan på sin flotta unga helt råa häst :love:.

Ja han är fin :love: :d.

Nä, fy vad jag blir nyfiken nu då! Vad är det för ny läckerbit du har Djurjouren?!

en treåring efter Hyreygur och ett av Tims vackra sto.
Han ser av naturen ut ut som om Bent Branderup ridit honom i några år :love:
Närrå, längtar inte alls tills han kommer :-)

Åhh... det lät härligt! :d Förstår att du längtar!

då tänkte jag rätt :d :love:
Askeman och så den nya snyggingen - kan man ha det bättre? Din lyckost :cool:

Jo precis!
Jag funderade på det där med prestation... Ibland verkar det bara vara den snabba effektiva vägen som syns på tävlingsbanan som räknas som prestation? För mig som elev så struntar jag faktiskt i om tränaren utfört något på tävlingsbanan, huvudsaken är ju att h*n kan guida mig så jag tillslut klarar av det jag ska. Så det är ju i slutändan faktiskt jag själv som ska prestera någonting för inte är det tränaren som ska göra det åt mig :-)

Och sedan är det ju frågan om vad man vill prestera? Alla har inte tävlingsambitioner.

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Något jag funderat på när jag läst annonser. Lite då och då läser man något i stil med "välriden och välutbildad, kan tex...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 236
Senast: UllaBeata
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 707
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar