Tänkt & tyckt i Islandshästen

Re: Tänkt & tyckt i Islandshästen

Hehe, tro mig, han längtar hem till tjejerna :-) Stelpa är påsatt så många gånger att hon nästan spyr när hon ser honom :o men Askur är kelen :-). Vågar inte ta ut henne ur hans hage för då blir han ledsen ;)
Tror at han behöver ett helt harem :D

Hehe, tro mig, han längtar hem till tjejerna :-) Stelpa är påsatt så många gånger att hon nästan spyr när hon ser honom :o men Askur är kelen :-). Vågar inte ta ut henne ur hans hage för då blir han ledsen ;)
Tror at han behöver ett helt harem :D

OH, va bra! Då skickar jag ned mitt 4 åriga sto till dig nästa vecka! Hon flörtar med valacken här hemma så att han blir alldeles snurrig i bollen :p. Skulle nog mer än gärna vilja bli påsatt, gärna mer än en gång skulle jag tro:o

Det är väl där kruxet ligger - tiden. Inte många ryttare är villiga att lägga ner lika många år av träning som andra lägger ner månader. Utom Djurjouren och några till.

Djurjouren är rättfram av sig, säger vad hon tycker och det är uppfriskande anser jag, lägg därtill att det blivit ett kall för henne att få andra ryttare att rida sina hästar på ett så, för hästen, sunt och hållbart sätt som möjligt.

Att få se vad denna rid-filosofi kan åstadkomma när man börjar helt från scratch med en lovande häst utan en massa negativt i bagaget. Det skall bli spännande.

Ett till "problem" är att det finns så många olika filosofier :crazy:
Hur ska jag som halvtaskig ryttare veta vad som är rätt? Problemet för mig är inte tidsbrist, jag lägger gärna ner år om jag vet att det leder någon stanns och att det är "rätt".
Men alla säger olika och jag vet inte vem jag ska lyssna på(så det blir någon halvkonstig mix av allt). Det måste passa både mig och hästen för jag tror att det är välldigt indivudellt även för hästarna.

Men det skulle vara skoj att se djurjouren rida, jag lyssnar gärna på henne då hon har många bra ideer men jag har inte en aning om hur det ser ut när hon rider.
Ska bli skoj att se vad det blir av hennes lillhäst :d

Det är just det som är det fina. Du behöver inte köpa någon filosofi till 100%, ta lite här och lite där, det som du tycker passar just din häst och det sätt som du tycker känns bäst. Förhoppningsvis har alla instruktörer samma mål, men vägen dit kan se lite olika ut. Inget säger att du inte kan göra din egen väg, med hjälp av olika delar. Det viktiga är bara att du vet hur ditt mål ser ut.

Och så några visord från Atli: Var aldrig rädd att prova. Det är bättre att ha en felaktig plan, än ingen alls.

// Selma

Det funkar tilll viss gräns. Men när min ena instruktör säger en sak, min andra säger något annat och jag läser ytterligare två olika sätt att göra samma sak och hjälperna blir motstridiga så fungerar det inte längre.
Det fungerade på nivå basic men när man plötsligt inser att man inte kan ett skit så blev det för avancerat.

Visst jag kan prova och se vad som funkar för stunden men jag vet inte hur följden blir imorgon. När jag inte med hjälp av logiskt tänkande kan klura ut vad som blir bäst.

Det är inte målet som är viktigt utan vägen, men vilken väg???

Det enda man egentligen behöver kunna är anatomi och sen använder man logiken då blir det bra.
Ett bra kvitto är om hästen efter passet är riktigt riktigt avslappnad med öonen hängandes utåt, då har överlinjen slappnat av. Svansen ska tänka neråt, neråt och inget annat. Var gång du ger efter på tygeln ska den söka sig framåt nedåt då är det oxå bra.
Slår ryggen dig i rumpan är det bra. Bibehålls ryggswungen så är det oxå bra.
Ju segare en häst går i träning utan att du drar i den och med allt ovan uppfyllt, ju fler nya koordinationer hittar den för framtida behov och ju snabbare den går desto fler koordinationer hoppar den över och blir alltså sämre för varje gång.
Är hästen pigg och glad och oöm överallt är det bra.

Hur hjälperna ges är oväsentligt så länge det är logiskt. Man måst eanvända sig av det faktum att hästen är ett mottrycksdjur och aldrig försöka bända den till något.

Men problemet är hur jag ska få honom dit....

Anatomin kan jag alldeles för dåligt, tycker det är svårt att hitta vettig literatur.

Ett bra kvitto är om hästen efter passet är riktigt riktigt avslappnad med öonen hängandes utåt, då har överlinjen slappnat av. Svansen ska tänka neråt, neråt och inget annat.
Där är han iallafall....

Slår ryggen dig i rumpan är det bra.
Hit vill jag komma men jag vet inte hur. Det är här jag inte längre vet hur jag ska göra. Hur hjälperna ska ges kan jag inte heller räkna ut själv. Visst, jag kan prova men inte svara för VARFÖR hästen reagerar som den gör.
Eftersom jag inte heller vet det så vill jag inte ställa några större krav på hästen. Vilket gör att ridningen blir lite mesig, jag vet aldrig om han inte förstår, inte vill, är lite lat eller inte orkar.

Det är skitsvårt att solla bland intrycken och själv försöka bygga en väg när man inte är så duktig och inte förstår varför

Har du inga bilder när du rider? Läst så mkt av dig nu men vet inte hur resultatet blir(ja, jag är en sån där nörd som går in och klickar på "se användarens alla inlägg" och läser det mesta du skriver här :o)

Kan maila dig några, men inte nu ska gå och sova. PM;a din mailadress så kan jag visa lite småfilmer där man ser vissa saker, när en häst höjjer ryggen tex.

:bump: Jag vill också se! :bump: Det hade varit jätteintressant att få se filmerna. Jag brukar läsa dina inlägg och tycker att du har sunda idéer. Försöker att testa litegrann själv - med varierande resultat :p
Rent teoretiskt så fattar jag det mesta, sen ska man ju bara omsätta det i praktiken också... :crazy:

Jo precis!
Jag funderade på det där med prestation... Ibland verkar det bara vara den snabba effektiva vägen som syns på tävlingsbanan som räknas som prestation? För mig som elev så struntar jag faktiskt i om tränaren utfört något på tävlingsbanan, huvudsaken är ju att h*n kan guida mig så jag tillslut klarar av det jag ska. Så det är ju i slutändan faktiskt jag själv som ska prestera någonting för inte är det tränaren som ska göra det åt mig :-)
Red för en känd norska för ett antal år sen. Hon sa redan vid första lektionen att "jag tänker inte sitta upp på alla hästar för att "bevisa" att jag kan få dem att gå flott - det viktiga är att ni får hjälp att rida er häst på bästa sätt, att ni lyckas komma vidare med ER ridning". Hon menade att hon sitter bara upp på andras hästar om hon inte kan förstå var problemet sitter när hon står på marken; om ryttaren enligt henne gör rätt men det inte fungerar - då vill hon gärna känna efter på hästen för att förstå. ELLER i de fall när ryttaren trots muntliga förklaringar inte gör rätt - då sitter hon upp för att VISA hur hon menar.

Jag tycker det var ett MYCKET sunt resonemang! jag är ju inte där för att se HENNE rida min häst bra utan för att lära mig göra det SJÄLV! Att hon kan rida bra har jag redan fått bevis för på åtskilliga VM.... :smirk:

Jo, jag vet, problemet är att ytterligare 60 stycken gjort det....... Jobbar på att försöka sätta ihop en hemsida istället, är ett evighetsjobb at skicka filmer till mailadresser som vägrar ta emot dem.

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Något jag funderat på när jag läst annonser. Lite då och då läser man något i stil med "välriden och välutbildad, kan tex...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 236
Senast: UllaBeata
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 707
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar