Jag håller absolut med, mitt funktionshinder är något som troligen inte skulle ses som något positivt och det kan jag ju inte göra något åt.Absolut att det inte är lätt alltid att ta avstånd från en ideologi som genomsyrat hela ens liv! Samtidigt; du kan göra det. Valet finns där. En människa som är rasifierad, HBTQ, har funktionsvariationer, kan inte på något sätt förändra det. I fascistens ögon kan och bör dessa människor endast dö, och de kan inte säga, göra, eller vara på ett visst sätt för att förändra det. Det är en ENORM skillnad mellan de två.
Intressant det med katter, späckhuggare m.m. Jag tror att åtminstone katter endast agerar på instinkt. Människor som dödar gör nog sällan det på ren instinkt, ren genetisk kod. Men det är så himla svårt att veta, kanske till och med omöjligt! För om vi gör bedömningen att djur är kapabla till kärlek, empati, omtanke, då kanske de också, precis som oss, är kapabla till hat och ondska? Det hade kastat om världsordningen rejält!
Helt okej att ta upp WWII som exempel i mycket. Det är intressant, och i mina ögon mycket viktigt, att undersöka just vad som driver sådana skeenden. Har läst en del kurser just kring detta hur hat skapas och fascism växer fram, hur något som i ena stunden är extremt och motbjudande blir "den enda rätta vägen". Extremt viktigt att förstå dessa skeenden för att också kunna ta avstånd redan i ett tidigt skede när samma sak börjar hända igen. Långt innan du står inför valet "döda en fascist eller låt fascisten döda" kan fascismen stoppas, om vi vill. Just nu är viljan för det på det stora hela lägre än vad den varit på länge. Framtiden får utvisa![]()
Fast jag skulle vilja påpeka att jag är osäker på om mitt funktionshinder hade varit något hinder i fascistiska Italien under Mussolini, min sexualitet hade nog inte setts på med så blida ögon någonstans i världen under den tiden.
Apropå instinkt - enligt Wikipedia så är det nedärvda beteendemönster som beror av ett bestämt stimuli. Beteenden i sig kan vara bägge omedvetna och medvetna. Jag skulle vilja påstå att etik och moral kan vara det som skiljer människan från djur, men jag tror också att det finns människor som inte kan skilja på rätt och fel. Pga biologi, genetik och/eller uppväxt. Det finns ju namn på dessa psykologiska sjukdomar. Är de inte då drivna av instinkter? Som katten som fångar fågeln trots att den inte behöver det?

Jag tycker även att det är intressant (även sorgligt dock) att se hur historien liksom upprepar sig, samma saker flödar upp som kring början på 1900-talet. Och som du säger viktigt att lära sig av detta nu när vi har möjligheten till det.