tänka på ...ingenting?

tanten

Trådstartare
Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt.
Min hjärna är igång hela tiden. :( Samtidigt som mitt koncentrationsfönster är litet. tankarna far iväg.
När jag promenerar, bär ved, städar eller ska sova så far tankarna omkring på allt möjligt.

Försöker tänka på inget alls, tömma hjärnan. Det går inte.

Är jag ensam om att vara såhär knäpp? :confused:

Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt.
Min hjärna är igång hela tiden. :( Samtidigt som mitt koncentrationsfönster är litet. tankarna far iväg.
När jag promenerar, bär ved, städar eller ska sova så far tankarna omkring på allt möjligt.

Nu säger jag inte att du har ADHD, men varenda person med ADHD upplever jag har det sådär. Undertecknad inräknad.

Jag tänker att det är normalt, det finns ju en anledning till varför meditation är en träning i att tänka på ingenting och att det är något som tar lång tid att träna.

Det som man kan lära sig är att låta tankarna flöda fritt utan att lägga någon vikt vid dom, alltså att man inte noterar dom. För tankar tror jag man alltid har på ett eller annat sätt.

Alla jag pratat med verkar ha hjärnor som är igång. Det var bara två-tre år sedan jag insåg att det vanligtvis är så. Började med att jag hade en diskussion om det hela med en kompis för jag hela mitt liv varit förvirrad av frågan "vad tänker du på?"
Hela mitt liv har jag tänkt att den frågan kanske kan vara ironisk eller något :p

Mina tankar fungerar så att om jag har anledning att tänka på något så tänker jag. Typ "vad ska jag laga för matlåda?". Så tankarna är helt funktionella eller hur man ska förklara. Eller när jag känner för att dagdrömma om något - ja då kan jag dra igång världens fantasiscenariorna i huvudet. Annars... tyst.

Min hjärna när jag gör något :banana: :bump::bow::rolleyes::banana::banana::banana::bump::bump::bump::bow::bow::rolleyes::rolleyes::rolleyes::arghh::angel::mad::rofl:O_o:confused:

Den är helt knäpp. Ska jag få något gjort så måste jag ha musik eller någon att prata med i telefonen annars fuckar allt ur.

Samma när jag ska sova, har nog renoverat huset ca 20 309 gånger på 7 år, planerat trädgården minst lika många gånger och möblerat om ca 3007 gånger.

Högst normalt. Jag tror det är omöjligt att ta bort alla tankar men det går att öva på att inte följa alla tankespår som dyker upp, att bara notera ”där var en tanke” men sen lägga den åt sidan. Jag mediterar på en ganska grundläggande nivå, där övar jag på att bara vara vilket är jättesvårt! När (inte om) tankar dyker upp säger jag tyst ”inte nu” och återgår till det jag fokuserade på (typ andetaget eller bara att känna underlaget). Vissa dagar känns det nästan omöjligt, tankarna bara far omkring, men det är okej det med.

Ett tipps är att hitta på egna berättelser (dagdrömma).

Jag har levt själv hela livet (helt självvalt, jag trivs bäst själv och vill inte dela livet med någon.)

Detta gör att jag spenderar många timmar själv. När jag är ledig träffar jag i stort sett aldrig andra människor. Kan gå flera dagar utan att jag pratar med någon.

Mitt jobb kräver mycket av mig och jag är helt beroende av mina dagar i ensamhet där tankarna får flöda fritt och jag får fantisera ihop olika berättelser.

Man kan uttrycka det som så att jag ”skriver” böcker i huvudet. Jag har ett antal favoritberättelser som jag återkommer till, bygger vidare på, funderad på vad som kan hända med de fiktiva karaktärerna.

I stort sett dagdrömmar jag ”alltid” och har så alltid gjort. Som liten gjorde jag det för att fly verkligheten (hade en svår uppväxt). Nu gör jag det för att jag tycker det är roligt och avkopplande.

Jag har inte ADHD (ingen annan diagnos heller för den delen).

Mitt tipps är att du låter tankarna komma. Sortera bort de destruktiva tankars (ta hjälp om du behöver det) och aktivera hjärnan genom att hitta på olika historier.

Med tiden kommer du att lära dig att kontrollera dina tankar. Det viktigaste är att inte låta de destruktiva tankarna ta över.

För mig har det hjälpt att bygga karaktärer av de destruktiva tankarna. Hitta på en person som bär på de destruktiva tankarna. Sedan tänker du ut ett liv åt karaktären, hur lever hen? Vad arbetar hen med? Vad drömmer hen om?

Lev dig in i karaktären (ibland kan karaktären vara du själv, eller den du vill vara). Viktigt är att du inte stannar i det destruktiva utan att du tänker ut en lösning åt karaktären (inte sällan är lösningen det du innerst inne drömmer om att göra).

När du lärt dig konsten att tänka dig in i karaktärens liv kan du när som helst återvända till berättelsen och så småningom upptäcker du (förhoppningsvis) det du själv drömmer om och kan arbeta för att nå det målet.

För mig är det avkopplande att dagdrömma. Idag har jag (i stort sett) uppnått det jag dagdrömde om som liten. Dröm stort. Du kanske aldrig vinner 10 miljoner, men det finns många drömmar som går att uppfylla, bara man inte ger upp.

Du behöver inte vara rädd att ”fastna” i dagdrömmarna. Jag har som sagt ett arbete som kräver 100% koncentration och närvaro. Jag dagdrömmer aldrig på arbetet. Däremot i bilen till (och framförallt hem) från arbetet är dagdrömmarna lite som terapi där jag kan bearbeta dagens händelser och intryck.

Inte sällan får mina karaktärer säga det jag borde ha sagt och göra det jag borde ha gjort. På så sätt lär jag mig av mina misstag och vet (förhoppningsvis) vad jag ska göra/säga nästa gång jag hamnar i en liknande situation.

Jag har också märkt att dagdrömmarna hjälper mot smärta (jag har skador i kroppen som gör sig påminda till och från).

Jag flyr inte verkligheten med dagdrömmar. Tvärtom lär jag mig leva i verkligheten tack vare dagdrömmarna.

Min hjärna när jag gör något :banana: :bump::bow::rolleyes::banana::banana::banana::bump::bump::bump::bow::bow::rolleyes::rolleyes::rolleyes::arghh::angel::mad::rofl:O_o:confused:

Den är helt knäpp. Ska jag få något gjort så måste jag ha musik eller någon att prata med i telefonen annars fuckar allt ur.

Samma när jag ska sova, har nog renoverat huset ca 20 309 gånger på 7 år, planerat trädgården minst lika många gånger och möblerat om ca 3007 gånger.
P1 i klockradion när jag ska somna. Kan ställa in den på olika lång speltid.
Har också P1 igång hela dagarna inomhus.
Radion hjälper mina tankar att hålla sig lite på mattan och inte dra iväg till nåt stressande.

P1 i klockradion när jag ska somna. Kan ställa in den på olika lång speltid.
Har också P1 igång hela dagarna inomhus.
Radion hjälper mina tankar att hålla sig lite på mattan och inte dra iväg till nåt stressande.
Jag spelar musik på hög volym när jag gör något hemma. Är jag utomhus har jag hörlurar på mig och när jag ska sova tittar jag på TV ( ställer timer på den ).

Precis så fungerar min hjärna, därför jag har så svårt att somna. Måste alltid ha tv på för att distraheras så det inte börjar snörra. Ibland bygger jag hus, eller spinner vidare på en bok eller film. Allt för att inte börja tänka. Jag är ofta för rastlös för att fokusera på bara en sak, surfar, kollar på tv på datorn, chattar simultant.

Jag gick i någon terapi som utgår från KBT (C något tror jag det heter) och det innebar att man tex började med att blunda och sedan fokusera på ljud framifrån, sedan från ena sidan, bakom, andra sidan. Sedan sa psykologen att just det där att tömma alla tankar och gå upp i intet kan buddistiska munkar göra under en längre tid. Vi vanliga dödliga får hitta de verktyg som fungerar bäst för att iaf ha stunder av ro och ingenting.

Jag spelar musik på hög volym när jag gör något hemma. Är jag utomhus har jag hörlurar på mig och när jag ska sova tittar jag på TV ( ställer timer på den ).
Jag är helt tvärtom.
Jag lyssnar aldrig på musik.
Jag lyssnar på tystnaden och är helt beroende av lugn och ro.

Jag lyssnar ofta på ljudböcker när jag kör bil. Ser på TV hemma, men absolut inte hela tiden. Jag klarar inte av ljud.

Efter jobbet behöver jag ha det helt tyst omkring mig.

För mig är det tortyr att lyssna på musik och hela tiden vara omgiven av ljud.

Jag hade hellre bott ensam på en öde ö resten av livet, än tvingas lyssna på musik.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 203
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 597
Senast: vtok
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 718
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 683
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka