Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

As_Vegas

Trådstartare
Hej!!

Läste om att det nu har förbjudits vissa nosgrimmor på islandstävlingar och rubriken "Förbud mot nosgrimmor" fick mig att fundera. Tänk om SvRF skulle börja förbjuda en massa olika utrustning. Inte bara ett slags bett eller så, utan i större delen av den utrustning man idag får ha på tävling.
Det skulle bli alldeles för långa svar om jag frågade vad ni tyckte skulle vara okej om dom förbjöd, så istället undrar jag:

Vad behöver du för att på ett bra sätt genomföra en ritt i dagsläget?
Om du fick tid att träna, ett år eller mer, innan tävlingen, skulle du då kunna klara dig på ännu mindre utrustning?
Vad krävs för att du ska överleva inne på banan? Vad behövs för att kunna genomföra en så bra ritt som möjligt?
Finns det någon idag förbjuden utrustning som du hade behövt?

Sv: Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Jag skulle behöva ett bett, något som håller fast bettet i munnen på min ponny, tyglar samt sadel + sadelgjord för att kunna utföra en duglig ritt idag.

Att det skulle förbjudas mer utrustning i dressyren kan vi nog titta oss i stjärnorna om, vi har ett otroligt smalt utbud redan idag gämför med andra grenar. Men för fantasins skull då :D

Tävlar idag st. george på mer än godkända procent och kan idag genomföra dessa program så länge jag har ett enkelt träns(bett och tyglar typ) och en dressyrsadel med tillhörande gjord.

Skulle nog kunna klara av att rida dessa klasser okej, med lite träning förstås, barbacka med bara grimma och ett grimskaft i ena handen, iallafall Msv B-program. Det enda som skulle kännas som en nöt att knäcka är nog diagonalslutorna som även idag lätt blir lite raka. Men jag är så envis att jag hade nog lärt mig göra allt ganska så snabb - dock med mindre power och tryck då det är rätt omöjligt att få styr på allt det trycket som finns i min häst när man sitter barbacka :D

Hej!

Om jag kunde få tävla i ridkapson och rakt bett med fasta ringar skulle både jag och häst vara lyckliga. Undrar hur dispens-reglerna ser ut när hästen har problem i munnen..

/Lavinia, som skulle gilla att få rida barbacka också- finns inte en sadel som passar.

Ett trænsbett med tyglar och något som håller kvar det på hæstens huvud, sadel med gjord och stigbyglar.
Hade nog kunnat få till det bra utan sporrar men det går bættre med.

Med viss träning kanske jag skulle kunna ta mig igenom lb eller la med enbart halsring.. :D Går redan ganska bra i skritt och trav och galopp går så jag skulle nog klara mig.. Fast det är ju roligare att rida "riktig" dressyr! :p

KL

Va roligt att så många svarat redan!

Ni får gärna utveckla vilken nivå ni rider på idag och vad som krävs för att få ungefär samma procent som ni "brukar få".
Skriv också gärna varför ni behöver den utrustning ni valt, vad hade försämrats utan den mm

Jag hade förväntat mig att fler eller iaf någon skulle önska saker som ludd eller gelpaddar för att hästar inte ska få skav mm. Nu har ingen ens önskat sig ett schabrak!

Själv har jag inte tävlat på länge tyvärr men hade på den tiden klarat mig med en grimma och ett långt alt 2 grimskaft, så att man kan styra höger och vänster. Ett spö hade underlättat för min del, för att peta lite och få mer precision i ffa böjningar och skänkelvikningar. Jag red på LA1-nivå.

Om jag tänker att vi skulle starta en LA så skulle jag i dagsläget behöva någotslags huvudlag med antingen bett eller hackamore samt en sadel och sadelgjord. Med lite träning (en månad eller två) skulle vi förmodligen göra det lika bra barbacka också.

Bettet eller hackamoret behövs för att ha något att rida framt till, ange ramen samt nödbromsa med (om utifall att ;)). Huvudlaget behövs för att stabilisera bettet.

Sadel och sadelgjord behövs för min sits och hjälpgivning, men fick jag bara trimma någon månad så klarar jag mig utan det också. Att rida LA-rörelser barbacka klarar vi redan, men att få till inverkan så det fungerar på tävling behöver vi nog träna på.

Hej!!

Läste om att det nu har förbjudits vissa nosgrimmor på islandstävlingar och rubriken "Förbud mot nosgrimmor" fick mig att fundera. Tänk om SvRF skulle börja förbjuda en massa olika utrustning. Inte bara ett slags bett eller så, utan i större delen av den utrustning man idag får ha på tävling.
Det skulle bli alldeles för långa svar om jag frågade vad ni tyckte skulle vara okej om dom förbjöd, så istället undrar jag:

Om du fick tid att träna, ett år eller mer, innan tävlingen, skulle du då kunna klara dig på ännu mindre utrustning?
Vad krävs för att du ska överleva inne på banan? Vad behövs för att kunna genomföra en så bra ritt som möjligt?

Till att börja med kan jag ju lätt erkänna att vi inte rider några LB på godkända procent inte :angel: Åtm inte på tävling! Så definitionen på "bra ritt" innehåller ju inte allt för avancerade grejer, "bra ritt" är för mig i denna tråden får bli en lugn och positiv häst som gör vad den ombeds på rätt ställen på ett hyfast okej vis (kanske som betyg 5-6), dvs form mm är inte godkänt men avslappnat typ.

1. Sadel med gjord. Träns med bett och tyglar. Spö hade jag behövt :D
2. Jag rider gärna bettlöst (a la remontgrimma eller ännu hellre utan möjlighet att ta "ställande" tygeltag dvs typ tyglarna fästa mitt under hakan), hade jag fått det på tävling hade jag definitivt växlat med det även för tränare. Barbacka börjar väl gå ok, dock går min häst garanterat bättre genom kroppen med sadel för jag behöver rätt ofta klamra mig fast :o Inte så bra någon stans.
3. Så bra ritt som möjligt beror ju på. Nu tränar jag bara sporadisk ensam på bettlöst - går självklart bättre med bett då. Överleva innebär någon form av huvudlag.
4. Skulle vara spöet då. Som inte behövs på träning men på tävling rider jag som en kratta - hade behövt kunna börja rida lätt och peta på med spöet i mellanåt.

Dock lägger jag in en brasklapp - några minuter typ varje gång min häst kommer bort på nytt ställe (inkl hemmaklubben) slår det lite slint i huvudet. Då behöver jag minst ett bett, gärna en sadel oxå. När den lilla hjärncellen sluttat snurra runt hade nog grimman fungerat lika bra som hemma dock :)

Jag är för överigt helt för att förbjuda både nosgrimmor och sporrar. Egentligen i alla klasser men framförallt alla Lätt-klasser. Då skulle det inte vara möjligt att bära runt krakarna på banan.

För att prestera på eller nära max behöver jag ett bett, en nackrem, och ett par tyglar. Det skulle gå ganska OK med sidepull också. På nuvarande häst behöver jag en sadel med en mjuk vojlock, på förra hästen hade det nog gått bra barbacka också.

Sen vill jag gärna åtminstone ha ett par byxor på mig. :D

Har inte ridit ett godkännt dreyssyr-program ännu, så jag är på ganska basic nivå.

Sadel rider jag i princip lika bra utan. Men ett enkelt träns med tyglar och bett behöver jag. Och ska jag någonsin nå godkända procent så känns det som om spö är nödvändigt också.

Jag skulle behöva tyglar att styra och ställa med. Sedan något huvudlag men om det är grimma eller bett spelar mindre roll :)

(Nu tänker jag dressyrklass).

Hoppning skulle jag inte ge mig ut på utan diverse livförsäkringar :D

Men i dagsläget behöver jag banta min häst 80kg innan vi ger oss ut och kan genomföra en dressyrklass öht :)

Hjälm är ett Måste när jag rider.

På gamlingen:
En grimma och ett par tyglar om jag rider ut av säkerhetsskäl (han är hingst och jag vill ha koll om jag möter ngn).

På unghästen:
Sadel och träns med bett. Jag vill inte riskera att flyga av om han skulle bli rädd mot all förmodan.

Gamlingen:
Ja, helt utan skulle jag gissa.

Unghästen:
Troligast helt utan här med men bettlöst i grimma och utan sadel tider jag honom redan i hagen.

Beror på vad du menar med banan, men antar tävlingsbana inom valfri gren.

Gamlingen:
Troligast inget, men han är å andra sidan inte heller så välutbildad så jag skulle inte kunna tävla höga klasser. Men öppnor, slutor, skänkelvikning mm kan vi och rider i grimma utan sadel.

Unghästen:
Vi rider rakt fram och svänger just nu, har inte börjat dressyrövningar ännu. :D

Nope.
Mina pojkar är bara för :love: och min ridstil kräver inte något konstigt.

Ett vanligt tränsbett, tyglar, sadel och sadelgjord - och gärna nack- och sidstycken, för annars tror jag hästen gladeligen spottar ut bettet och börjar leta godis i domarens fickor istället. :devil: Hjälm så klart, och ridbyxor. (Om jag rider i jeans får jag blåmärken.)

Mycket ska man läsa här tydligen, helt allvarligt skojar du också eller är du seriös??
Ta till exempel det här:

Gamlingen:
Troligast inget, men han är å andra sidan inte heller så välutbildad så jag skulle inte kunna tävla höga klasser. Men öppnor, slutor, skänkelvikning mm kan vi och rider i grimma utan sadel.

Driver du med oss nu? Inte så välutbildad? Inte så höga klasser? Vet du vilka klasser öppnor och slutor ingår i?
Och du skulle kunna det utan utrustning:rofl: Snälla förlåt men förklara gärna det här! Har du nånsin sett en tävlingsmässig skola riden med grimma eller utan någon utrustning alls??

Och själv tycker jag frågan i tråden är omöjlig eftersom det beror på vad man pratar om för nivå bland annat. Men huvudfrågan för mej är att det låter som om många här tror att utrustning skadar hästen? Sadel är till för att fördela ryttarens vikt bättre på hästens rygg!! Bett och tyglar utgör kommunikation som man inte får samma kvalité på genom en grimma. Visst kan man rida med grimma eller halsrem det är väl inte så märkvärdigt?? Men man kan inte då få samma kommunikation som med ett bett.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 817
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 784
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka