Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Tack för en bra förklaring! :bow:

Men, jag måste säga att jag inte riktigt är med på dina noter.
För det första, borde det inte vara lättare att uppnå avslappning i tungan om man inte har ett bett som trycker ner tungan? Vi vet ju båda att det igentligen inte finns någon plats för ett bett i hästens mun, man trycker ihop tungan för att få plats med det.

Jag tror att vi är rörande överens om att det är rätt många hästar som har nosgrimma för att de inte ska gapa, och inte tusan kan de någonsin ses som avslappnade i käken då?

Vad är det som säger att man inte skulle kunna nå bakbenen med nosryggen? Det är inte som att det går några "magiska" nerver från tungan till bakbenen.

Kontakten via nosryggen är allt annat än stumt, det är mjukt och fjädrande, om man har en häst som är känslig. Visst kräver det lite träning, men det är inte som att en häst är mjuk i och följsam i munnen heller i samma sekund som man stoppar in bett.

Jag har ju lite annorlunda ridning än de flesta är troligtvis. Eftersom jag rider distans så rider jag ofta långa sträckor, att sitta men kontakt då är iaf för mig uteslutet pga min reumatiska sjukdom, det är fullt tillräckligt att bära upp mina egna armar (vissa dagar går ju inte det heller, men...). Därav måste jag träna mkt på långa tyglar, och det är superviktigt att hästen klarar av att bära sig själv. Tänk här att det är skillnad på balansering av hästen och samling. På en distansbana har man inte mkt nytta av samling förutom om man blir plötsligt överaskad av en rejäl nedförsbacke, men annars är det främst själva balanseringen som hästen helst ska klara helt själv.

Resultatet av detta är iaf på mina hästar för mig (sen om det beror på att jag är oskicklig eller verkligen är ett resultat av träningen låter jag vara osagt) att de går undan för minsta tryck. Eftersom de ska göra det när jag rider på långa tyglar.

Ett ex är när jag galopperar på helt långa tyglar (ja jag håller läängst ut!) och sedan höjer handen 3-5 cm (beroende på vilket humör hästen är på :angel: ) så saktar hon av. Jag har ju då fortfarande rätt mkt kvar tills det är någon kontakt.

Så när jag kortar tyglarna så blir det lätt så att hon kortar halsen och följer med, med andra ord långt ifrån korrekt form. Jag jobbar nu på att hästen ska förstå skillnaden mellan dressyrarbete (som rids väldigt sällan) och distansarbete.
Hon kan ta stöd nu, men det handlar tyvärr om ett extremt lätt stöd, och tyvärr har koordinationen i mina händer försämrats, så det funkar korta stunder bara.

Om hästen är avslappnad eller inte i käken tycker jag synns ganska tydligt, man ser ju rätt lätt om musklerna är spända eller inte, och framförallt så känner man ju när bakdel och rygg hamnar där de ska :D

Jag behöver ett bett som sitter fast på något vis samt tyglar. Skulle jag träna ett år så skulle det räcka med en grimma av något slag med tyglar för att få till en lika bra ritt. Hjälm känns ju som en självklarhet såklart, men förbjuds det så är det fruktansvärt idiotiskt.

Tycker att lindor och skydd ska tillåtas

Det jag skrev var att du kan få en mycket mycket mera förfinad kontakt som behövs för verklig samling i ordets rätta bemärkelse när du har bett. Kommunikation är tvåvägs:) Hästen suger på bettet och du känner det i kontakten i din hand att den är avspänd i mun käke nacke och resten av kroppen. Det är idealet. Hur ska du nånsin få liknande fin kontakt och kommunikation via benet i nosryggen?

Be att få rida en riktigt välutbildad häst nån gång, på riktigt välutbildad, så kanske du kan få känna skillnaden:idea: Den kontakten behövs för att komma vidare från grund till samling. För då behövs den förfinade kontakten som kan vara snabb och vältajmad, det går aldrig nånsin i grimma, det blir för långsamt och stora týgeltag. Titta på filmen som digbil la in och jämför en häst i motsvarande program med bett i munnen så ser du skillnaden i form, mjukhet och finhet i tygelhjälperna.

Det blev visst dubbelt?

Att den hästen inte gick bra såg tillomed jag. Det blev för tungt alltihop.

Jag har ridit en välutbildad häst och gjort piruetter, passage osv, och det gjorde vi på sidepull. Jag behövde bara flytta min hand 1 mm så känner han att jag ändrar läge.
Den hästen var dessutom många ggr känsligare på sidpull och fungerade mkt bättre på det än bett.

Honom kunde man samla grymt mkt på långa tyglar med, han var väldigt känslig för sätet och extremt lättsamlad (och älskade att arbeta!).

Jag har inte mitt sidepull på benet i nosryggen, det ligger på huden på nosryggen. Du har ju knappast bettet på hästens käke, ellerhur? ;) Det är nog inte jätte stor skillnad i hur mkt mjukdelar som är under bettet och under sidepullet, några mm mer i munnen.
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte hur kommunikationen skulle vara 2 vägs som du beskriver det, eller snarare, varför man inte lika gärna bara kan känna att hästen arbetar korrekt i rygg och rumpa, samt med bra eftergift i nacken och lagom stöd. Varför skulle man behöva mer än så? Har du dessa saker så är hästen i min värld redan avslappnad.

Hästen känner som sagt så fort tygeln ändrar läge, sedan kan givetvis hästen VÄLJA att ignorera det, men har man en lydig häst som vet vad det betyder så gör den ju inte det.

Detta funkar ju i grimma och grimskaft med, mina hästar är känsliga, och även om de blir rädda så drar de aldrig så att jag får tryck i grimskaftet, för de känner när det sträcks och stannar helt enkelt innan.

Vad är det som säger att man inte skulle kunna nå bakbenen med nosryggen? Det är inte som att det går några "magiska" nerver från tungan till bakbenen.

Hästen har spottkörtlar. De öppnas vid en eftergiven nacke( den eftergivna nacken får man bl.a genom att rida hästen bakifån), släpper ut saliv, vilket i sin tur stimulerar hästen att tugga mjukt på bettet, vilket i sin tur möjliggör en kommunikation med ryttarens hand.

Sedan har ju hackamore och även pullarnosgrimma hävstångseffekt, det ser ut som det gäller sidepull också ?, och då blir det enligt mig en hävstångshjälp att få en form på hästen, även om det är bettlöst.

Sidepull har ingen hävstång, inte heller bosal.
Sen skulle jag gärna vilja se en vetenskaplig källa på det där med spottkörtlarna.

Sidepull har ingen hävstångseffekt. Hur skulle du få det när det mer eller mindre bara är ett rep över nosryggen som ringarna som man fäster tyglarna i sitter?

Jag rider ju dessutom bara på distans sidepull + nosludd, så det är mkt mildare än ett western sidepull.

Jag vill oxå de källa på det med spottkötlarna.

Hästen har spottkörtlar. De öppnas vid en eftergiven nacke( den eftergivna nacken får man bl.a genom att rida hästen bakifån), släpper ut saliv, vilket i sin tur stimulerar hästen att tugga mjukt på bettet, vilket i sin tur möjliggör en kommunikation med ryttarens hand.

Sedan har ju hackamore och även pullarnosgrimma hävstångseffekt, det ser ut som det gäller sidepull också ?, och då blir det enligt mig en hävstångshjälp att få en form på hästen, även om det är bettlöst.

Du får nog ta och läsa på lite. För att få hävstångseffekt som måste det finnas en hävstång, dvs en "skänkel" av något slags, det enda som har hävstångseffekt av dina exempel är det engelska (mekaniska) hackamoret. Det amerikanska hackamoret (bosalen) har ingen skänkel och därmed ingen hävstångseffekt, inte heller har sidepull eller vanlig grimma hävstångseffekt, vad gäller pullarnosgrimma har jag ingen aning....

Du får nog ta och läsa på lite. För att få hävstångseffekt som måste det finnas en hävstång, dvs en "skänkel" av något slags, det enda som har hävstångseffekt av dina exempel är det engelska (mekaniska) hackamoret.

Nej, pullarnosgrimma har viss hävstång , det är därför det är förbjudet på dressyrtävling, angående sidepull skrev jag ?.

Sidepull har ingen hävstång, inte heller bosal.
Sen skulle jag gärna vilja se en vetenskaplig källa på det där med spottkörtlarna.

När hästen är lösgjort i nacken, atlas, axisleden så öppnar sig saliv-spottkörteln och salivproduktionen ökar, denna salivproduktion orsakar tuggrörelser som reflex.

Det finns ingen möjlighet att det bara är jag som känner till det på buke och jag orkar inte leta efter källa.

När hästen är lösgjort i nacken, atlas, axisleden så öppnar sig saliv-spottkörteln och salivproduktionen ökar, denna salivproduktion orsakar tuggrörelser som reflex.

Det finns ingen möjlighet att det bara är jag som känner till det på buke och jag orkar inte leta efter källa.

Vad menar du händer mellan atlas och axis? Hur skulle leden påverkas och hur skulle detta i sin tur orsaka en "öppning" av spottkörteln (vilken av spottkörtlarna?), och hur menar du "öppning" är den stängd annars menar du?

Vad menar du händer mellan atlas och axis? Hur skulle leden påverkas och hur skulle detta i sin tur orsaka en "öppning" av spottkörteln (vilken av spottkörtlarna?), och hur menar du "öppning" är den stängd annars menar du?

En källa är "Dressyrens grunder" av Dietmar Specht, som bl a används i domarutbildningen (av dressyrdomare). Dietmar Specht var (förutom) en Official Judge of FEI (i både dressyr och hoppning) doktor i Veterinärmedicin. Så man får förmoda att han vet vad han talar om...

"En andra indikation (på lösgjordhet, min kommentar) är hästens mun. Munnen måste vara stängd, tungan ligga under bettet, medan hästen lugnt och mjukt tuggar på bettet och lite skum utvecklas. Skum uppstår endast om hästen är lösgjord i nacken (atlanto-axisleden), ty först då öppnar sig saliv-/spottkörteln (glandula parotis) varvid salivproduktionen ökar. Detta orsakar i sin tur tuggrörelser som reflex. Om nacken hålls stel, stängs körteln, det blir ingen salivutsöndring och hästen tuggar inte mjukt och lugnt på bettet."

Nej, inte stängd, de behöver ju saliv för att tugga maten också.;)

Men salivproduktionen ökar när hästen blir eftergiven i nacken, när nacken blir lösgjord så kommunikationen(med hjälp av nöjd mun med skum som kontakt) mellan mun ,rygg och bakbenen möjliggörs.

. Därav måste jag träna mkt på långa tyglar, och det är superviktigt att hästen klarar av att bära sig själv. Tänk här att det är skillnad på balansering av hästen och samling. På en distansbana har man inte mkt nytta av samling förutom om man blir plötsligt överaskad av en rejäl nedförsbacke, men annars är det främst själva balanseringen som hästen helst ska klara helt själv.

Det finns ju en väldigt viktig anledning, eller faktiskt två, som gör att en distanshäst inte ska gå i samling.

Det är samlingen som ger bättre och bättre balans, ihop med styrkan och flytt av balanspunkten, och har man inte kommit dithän att hästen man rider är samlad, ja då återstår att släppa ut halsen så hästen kan hitta sin egen grundbalans, med hjälp av halsen.

Och det ser man i dressyrklasser, ju lägre klasser, destu längre hals.

Nej, inte stängd, de behöver ju saliv för att tugga maten också.;)

Men salivproduktionen ökar när hästen blir eftergiven i nacken, när nacken blir lösgjord så kommunikationen(med hjälp av nöjd mun med skum som kontakt) mellan mun ,rygg och bakbenen möjliggörs.

Fast eftergiven i nacken kan ju hästen bli även med ett bettlöst, många hästar tuggar och skummar dessutom även utan bett i munnen...

Senast ändrad:

Ja absolut! Där är vi iaf överens :D

Det betyder dock inte att man inte samlar en distanshäst, för som du skriver så får ju hästen bättre balans om man samlar och stärker den emellanåt. Och ska den orka i mååånga mil så måste man ju ha stärkt den ordenkligt.

Jag kan "samla" min rätt bra, grejjen är bara den att hon kortar nacken då och blir spänd, så jag har lagt det på hyllan tills vidare och fokuserar just nu bara på att vi ska framåt med längd hals. På det övar vi mkt backar och galoppfattningar, så jag hoppas att det ska funka om några månader.
Drar man upp/ihop halsen för tidigt så blir det ofta att hästen istället blir framtung, och kotledsinflamationerna kommer som ett brev på posten. Tyvärr vääääldigt vanligt, framförallt hos amatördressyrryttare på lägre nivå.

Men, det där med tuggandet kommer faktiskt även om man rider på bettlöst, vilket förvånade mig väääldigt mkt de första gångerna kan jag lova.

Men! Jag vill inte jämföra det med den höga dressyren där hästarna ofta dreglar som satan och det bara hänger. Det tycker jag inte om!

Nej, pullarnosgrimma har viss hävstång , det är därför det är förbjudet på dressyrtävling, angående sidepull skrev jag ?.

Pullargrimma har inte mer hävstångsverkan än någon annan vanlig nosgrimma.
Dessutom har det from i år blivit tillåtet på dressyrtävling, tillsammans med ett gäng andra "special"-nosgrimmor som inte har varit tillåtna tidigare :)

TR: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_8413/ImageVaultHandler.aspx

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 822
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 784
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar