Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tänk om all utrustning förbjöds, vad skulle du göra då?

Du får tänka på att det där ekipaget tävlar i western, de har helt andra krav på formen där.

Jag tror nog att man med en del jobb skulle kunna göra allt det på grimma, hästen känner ju i grimman om du ändrar din hand 1 mm, även om du rider på långa tyglar. Grejjen är bara den att de flesta hästar får lära sig att ignorera ganska så mkt eftersom de flesta ryttare inte sitter helt still med handen.
Jag rider ju mkt på långa tyglar, resultatet av detta är att de då ignorerar när tygeln "flänger runt".

KL

Nu tror jag knappt att min dam skulle klara Lb godkänt i dagsläget, men iaf så skulle jag nog kunna utföra det (med ungefär samma resultat) i bara grimma + tyglar med 2-3 dagars övning för att få henne tillräckligt känslig. Jag rider ju redan på sidepull med nosludd, så väldigt milt.

Ja till att börja med är det ju en häst som är mycket välutbildad på bett och rids större delen av riden på bett. Den kan ju därför nån gång då och då klara att ridas så här utan att tappa alltför mycket. Skulle den alltid ridas så skulle det se ut som westernhästen ungefär.

Men redan där ser man att det är svårt att hålla kvalitén den känner sej uppenbart övergiven emellanåt och det går inte att ställa på samma sätt och det syns, liksom man ser att tygeltagen inte blir lika fina som om den hade bett i munnen.

Så inte så bra exempel med andra ord.

Nej det blir aldrig samma fina kommunikation med grimma. Men vi tycks ju hålla till inte så långt ifrån varandra så säg till när du är klar så kan jag komma och titta:)

Absolut! Det lär dock dröja då jag inte rider dressyr på nuvarande hästen i den utsträckningen. Hon har blivit riden på volt kanske 5 ggr om året sedan hon blev inriden :D
Men, jag kan lätt bevisa att hon är lika känslig på dem som med bett.

Finns det nån konkret anledning till att du tror att en metallbit i munnen på hästen är så magisk?
För du vet att en häst känner när en fluga landar, även på nosryggen, eller?

Det är med andra ord inte hästens känslighet det är fel på, det är våran okänslighet i handen.

Ja till att börja med är det ju en häst som är mycket välutbildad på bett och rids större delen av riden på bett. Den kan ju därför nån gång då och då klara att ridas så här utan att tappa alltför mycket. Skulle den alltid ridas så skulle det se ut som westernhästen ungefär.

Men redan där ser man att det är svårt att hålla kvalitén den känner sej uppenbart övergiven emellanåt och det går inte att ställa på samma sätt och det syns, liksom man ser att tygeltagen inte blir lika fina som om den hade bett i munnen.

Så inte så bra exempel med andra ord.

Fast nu ifrågasatte du ju att man överhuvudtaget skulle kunna rida någon form av tävlingsmässig skola (innan tvivlade du ju på att öppnor och slutor går att rida bettlöst) inte att kvalitén skulle vara fläckfri. Eller hur?;) Sen tror ju jag att om varken häst eller ryttare varit bettberoende tidigare så skulle det nog inte sett ut som om hästen var "övergiven" eller taffligt. Det är svårt att gå från stödhjul till enhjuling i ett nafs.

För övrigt håller jag med Kimmis87 i mångt och mycket.

Senast ändrad:

Finns det nån konkret anledning till att du tror att en metallbit i munnen på hästen är så magisk?
För du vet att en häst känner när en fluga landar, även på nosryggen, eller?

Det är med andra ord inte hästens känslighet det är fel på, det är våran okänslighet i handen.

Alla som rider sin häst med grimma eller snöre och sedan visar upp en fin form fuskar och rider med metallbit emellanåt(eller något annat likvärdigt, som hack), gärna något skarpt så att hästen ska lära sig lyssna.

Rider man med bett i munnen med en mjuk och buren hand så blir såklart den kommunikationen mycket mer förfinad än en hängande tygel till en grimma, inget stöd ex, en av bitarna i utbildningsskalan.

Det finns ju något som heter hästens stöd och acceptans av bettet, dessutom fungerar en korrekt förhållning att den går tillbaka genom hästens mun till bakbenen och påverkar dem, och den kontakten får man inte inte med grimma, inte heller med bett eller stång med hängande tyglar.

Jag och hästen tävlar idag på Msv C nivå med bra över godkända procent och vi har startat Msv B.
Jag skulle abslut inte kunna rida utan sadel då min häst avskyr när jag sitter på honom barbacka. Så sadel och sadelgjord och något tjockt under sadeln. Stigbyglar klarar jag mig utan, är ganska van vid att rida utan dom.
Skulle kunna klara galant att rida utan sporrar som det nu idag är krav på att ha på tävling i våran nivå.
Om jag fick ett år eller två på mig att träna så skulle ni nog kunna rida runt i grimma, men för att vara på den säkra sidan så skulle vi nog behöva ett vanligt bett och en nackrem och tyglar.

Det jag skulle önska var tillåtet på tävlingar är raka tränsbett. Har svårt att förstå varför det inte är tillåtet med dessa.
Sedan att det skulle vara frivilligt med sporrar även på regional nivå vore önskvärd från min sida.

Fast det fungerar även över nosryggen. Man kan ha stöd med grimma och sidepull med, inga problem alls. Jag red så senast idag :p Och den hästen har inte gått med bett på över ett år. Och om jag inte börjar tävla dressyr så kommer hon nog aldrig gå på bett igen, iaf inte om hon stannar i min ägo.

Jag vet dessutom hästar som är känsligare på nosryggen än i munnen. Min valack accepterade hjälperna mkt bättre med mitt sidepull.

Det enda jag tycker gör en grimma lite för otydlig är att de ofta sitter rätt löst runt näsan, men det går ju att fixa till, det finns ju de som är ställbara.

För att förtydliga så är inte mitt sidepull ett westernsidepull (de är vääääldigt skarpa) utan ett distanssidepull och är i princip att jämföra med grimma.

Fast nu ifrågasatte du ju att man överhuvudtaget skulle kunna rida någon form av tävlingsmässig skola (innan tvivlade du ju på att öppnor och slutor går att rida bettlöst) inte att kvalitén skulle vara fläckfri. Eller hur?;)

Om man ser till filmen, om jag tittar en kort bit på filmen så ser jag galopp i första skolan, alltså inte tävlingsmässig, i den andra så blir det ingen skola alls, hästen tvärar även med bak, alltså skänklevikning, är inte tillräckligt eftergiven i innersidan.
Sedan , med slutorna, svårt att se ur den vinkeln med spår men den vid långsidan ser förböjd ut.
Galopp i sista? slutan där förböjd. Så skolorna är för min del inte tävlingsmässiga, om man med tävlingmässiga menar att de ska vara godkända, även alldeles för ostabila och ojämna.

Det man även vill se i skolor är pareringar, att hästen blir bättre och får mer samling efter, här tuffar hästen bara på, onyanserat, igenom programmet.

Det jag skulle önska var tillåtet på tävlingar är raka tränsbett. Har svårt att förstå varför det inte är tillåtet med dessa.

Men finns inte det en anledning till det, för hur fungerar ställande tygeltag, kontra mothållande, reglerande, om bettet är i ett stycke? Inte alls.

Om man ser till filmen, om jag tittar en kort bit på filmen så ser jag galopp i första skolan, alltså inte tävlingsmässig, i den andra så blir det ingen skola alls, hästen tvärar även med bak, alltså skänklevikning, är inte tillräckligt eftergiven i innersidan.
Sedan , med slutorna, svårt att se ur den vinkeln med spår men den vid långsidan ser förböjd ut.
Galopp i sista? slutan där förböjd. Så skolorna är för min del inte tävlingsmässiga, om man med tävlingmässiga menar att de ska vara godkända, även alldeles för ostabila och ojämna.

Det man även vill se i skolor är pareringar, att hästen blir bättre och får mer samling efter, här tuffar hästen bara på, onyanserat, igenom programmet.

Då har jag fel som tyckte det såg rätt bra ut men jag har ju mest småtävlingar här runt Uppsala att jämföra med och jag har tyckt att många presterar sämre trots kandar men nu när jag tittar igen ser jag vad ni menar, skamligt. Ni har nog helt rätt. Men då är det ju rent pinsamt att man då visar upp sig i det där sammanhangen fast man är så talanglös och gör en så urusel prestation. Jag antar att arrangören lärde sig till nästa gång. Jag tar genast tillbaka all mina hittills postade åsikter. Förlåt.

Jag tycker nog som ginnies att det inte är några tävlingsmässiga skolor, om man tittar enligt regelboken.

Men om man jämför med vad som visas upp på tävlingar runt om i sverige så är det likvärdigt med de som tävlar typ msvb.
Men å andra sidan så rider vi svenskar så jäkla dåligt. :p

Jag tycker nog som ginnies att det inte är några tävlingsmässiga skolor, om man tittar enligt regelboken.

Men om man jämför med vad som visas upp på tävlingar runt om i sverige så är det likvärdigt med de som tävlar typ msvb.
Men å andra sidan så rider vi svenskar så jäkla dåligt. :p

Sååå typ msvb i Sverige är inte tävlingsmässig då? Titta jag lär mig massor idag:laugh:

Jag kan inget om dressyr jag heller, egentligen. Jag är en fd. medelmåttig ponnyryttare som knappt rider något längre.
Men om man jämför holländs och tysk ridning med den svenska...

Men mååååånga ryttare som rider msvb i sverige rider inte tävlingsmässiga skolor, nej.

Fast det fungerar även över nosryggen. Man kan ha stöd med grimma och sidepull med, inga problem alls.

Jag förstår inte riktigt hur man där får stöd och med det även den kommunikationen stödet, med bett, ger?

För på vilket sätt har en eftergiven nacke kontakt med nosryggen?

Tänk om SvRF skulle börja förbjuda en massa olika utrustning. Inte bara ett slags bett eller så, utan i större delen av den utrustning man idag får ha på tävling.
Vad krävs för att du ska överleva inne på banan? Vad behövs för att kunna genomföra en så bra ritt som möjligt?

1. Silikonimplantat i hästens rygg
2. Banta
http://www.dailymotion.com/video/xexnon_un-minimum-de-materiel_sport#from=embed

Varför går det med bett?

Jag tror att du har svårt att acceptera detta för att du har blivit intalad sen du var "liten" att så här är det med bett, men har någon någonsin förklarat varför?
Det känns som att du har glömt att ställa frågan varför där, och det är igentligen inget konstigt. Det som folk säger till en i början har man en tendens att bara acceptera.

Jag är dock inte sån som person (som du kanske har märkt). Jag frågar varför överallt, och där jag inte får ett svar så provar jag om man kanske inte kan få samma resultat, fast med andra verktyg. Svaret jag fick fram var att det går alldeles utmärkt att få stöd.

Jag ber om ursäkt om jag har fel, men för mig känns det helt bissart att det går med bett men då inte skulle gå när man flyttar redskapet 5 cm.

Varför går det med bett?

Jag ska svara på din fråga när du svarat på den frågan jag ställde.

Jag frågar varför överallt, och där jag inte får ett svar så provar jag om man kanske inte kan få samma resultat, fast med andra verktyg. Svaret jag fick fram var att det går alldeles utmärkt att få stöd.

Jag ber om ursäkt om jag har fel, men för mig känns det helt bissart att det går med bett men då inte skulle gå när man flyttar redskapet 5 cm.

Min fråga var inte om stödet i sigt utan:
För på vilket sätt har en eftergiven nacke kontakt med nosryggen?

Sedan kanske man ska ställa sig frågan vilken nivå man har den hästen man har provat det med innan man menar det går lika bra, man lär ex inte komma såvärst långt vidare.

Eftergiven nacke tycker jag personligen är lättare att få till än ett bra stöd ;)

Poängen med frågan var (om du inte förstod det) var att jag vet inte exakt hur det fungerar, och ser därför ingen anledning till att det inte skulle fungera med tex sidepull.
Kan du ge en anledning till att det inte skulle funka?
Hästen är fortfarande många ggr känsligare på sin nosrygg än vad vi är i våran hand.

Min valack gick alltid mkt mkt bättre på sidepull än bett, trots att jag provade en rad olika varianter.

Eftergiven nacke tycker jag personligen är lättare att få till än ett bra stöd ;)

Poängen med frågan var (om du inte förstod det) var att jag vet inte exakt hur det fungerar, och ser därför ingen anledning till att det inte skulle fungera med tex sidepull.
Kan du ge en anledning till att det inte skulle funka?
Hästen är fortfarande många ggr känsligare på sin nosrygg än vad vi är i våran hand.

JO jag ska ge dej en anledning. Som Ginnies skrev så går kontakten från hästens mun och ända ner i bakhovarna, du ska bokstavligt kunna känna hästens bakhovar i din hand. OM man har kommit så långt att man har en verklig "kontakt", i dess rätta mening, och det är svårt, det är det.

Jämfört med den kontakten är det du känner när du har "kontakten" via nosryggen bara stumt och tomt, jämförelsevis. Men den verkliga kontakten är svår att uppnå och kräver att mycket annat är på plats, men inte desto mindre måste ju det vara målet, för det blir ingen verklig samling annars heller.

Hästens tunga hänger ihop med resten av kroppen som du förstår:) Om hästen är avspänd i sin tunga så kan den spänna av i käkarna, nacken och i resten av kroppen och då kan den verkligen släppa igenom sina rörelser hela vägen ner till bakhovarna.
Visst kan den säkert vara avspänd i tungarna och käkarna på sidepull eller grimma, Men du kan ju inte kommunicera då, för du har inte kontakten i munnen och tungan. Det är den vägen hästen kan kommunicera med små signaler bland annat. Hur ska den kommunicera med sin nosrygg? Visst blir det kommunikation men inte samma finlir och nära kontakt.

Prova själv att medvetet slappna av i käkarna (och tungan) och känn vad som händer i resten av kroppen. Det är därför kontakten ska vara i munnen. Det går att rida ändå, men det går inte att uppnå samma saker.

Men det är otroligt svårt och de flesta hästar spänner sej i käkar och nacke osv, med eller utan bett, på grund av oss ryttare, men nu förklarar jag för dej varför det inte går att uppnå samma sak utan bett i munnen.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 822
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 784
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka