Tandvisning

Lejonelle

Trådstartare
Jag funderar på att ta tag i lydnadsklass 1 och då ingår ju tandvisning. Mina hundar har nog inte något problem med att någon främmande person kommer fram och rör dem, men däremot att sitta kvar i fotposition medan detta sker känns som en fruktansvärd utmaning. Vi vill hellre pussa och krama på snälla människor som kommer fram. Några tips på hur man lär in detta?

På glada, kontaktvilliga, orädda hundar är nog uttråkningsmetoden bäst. Hunden ska alltså inte förvänta sig godis eller skoj eller kel, bara ett lugnt "bra" av dig som beröm. Du står med hunden sittande vid sidan. En träningskompis kommer fram, hälsar på dig, frågar vad hunden heter och lyfter läpparna och kollar tänderna, och går därifrån. Om hunden reser sig eller hoppar upp sätter du den igen. Upprepa 15-20 gånger i sträck vid varje träningssession. Det tar inte lång tid förrän även den spralligaste människoälskare sitter tungt och nästan apatiskt bredvid dig under tandvisningen.

På glada, kontaktvilliga, orädda hundar

Det är hanen som har det största problemet, han stressar upp sig och har svårt att varva ned på beställning. Han gillar folk men det är också lite osäkerhet tror jag som får honom att börja spela allan så fort det finns en chans. Och eftersom han är så stor så blir det lite ståhej innan man har fått ordning på det igen. Det känns som din metod skulle kunna hjälpa oss så ett stort tack!

Prova med att klicka/belöna/klicka/belöna osv hela tiden så snabbt du kan. Låt en person komma gående men den ska stanna en bit bort, stå kvar en liten stund och sen fortsätta. Efterhand så går personen och ställer sig närmre och närmre och när den är så nära att ni kan ta varandra i hand o hälsa så gör det. Man gör ofta det på lydnadstävling. Om hunden reser sig eller hoppar så backa ett steg i träningen. Först när det fungerar med hälsningen är det dags att börja hälsa på hunden som givetvis även då ska sitta kvar. Går hunden upp så går personen iväg och ingen av er kommenterar negativt. Inga nej o ryck/slit över huvud taget utan bara gå ett par steg och vänd upp på samma plats igen. Varken du eller hunden ska ha uppmärksamheten på den som kommer utan ni ska helt ägna er åt varandra. Lika väl som hunden ska utföra andra moment med glädje så gäller det även detta momenten.

Jag kör med skvallerträning både på rädda och överglada hundar! Dvs belöningsförväntan ska finnas hos dig. Brukar fungera alldeles utmärkt, och man har igen det i andra moment där folk kommer nära. Men tandvisningen är ju inte något jättetungt moment precis, du förlorar bara 10 p om ni nollar det.

Miss Mandy hoppade up och slickade dommaren. Alla tre gangerna. Vi fick inte mer avdrag an nagra fa poang och det var det val vart att ha en "friendly" hund som alla gillade.:)

Har man en hund med riktigt hog "drive" ar det svart att fa hunden att sitta still med forvantan pa beloning. Jag har anvant clickern till att bygga "duration" ... tid att halla en position och vanta pa att beloningen kommer, men det hjalpte inte alls.
"Har kommer en snall manniska som jag aldrig traffat och som tanker TA pa mig, sjalvklart maste det halsas ordentligt da," tankte Mandy och hoppade upp och slickade pa dommaren. ;)

Miss Mandy hoppade up och slickade dommaren. Alla tre gangerna. Vi fick inte mer avdrag an nagra fa poang och det var det val vart att ha en "friendly" hund som alla gillade.:)

Kanske jag oroar mig i onödan då :) det gäller bara att domaren har näsan kvar efter momentet (gäller tiken) och inte har blivit omkullknuffad (gäller hanen).

Men vi testade era metoder i måndags och hanen lyckades visserligen inte sitta kvar men var någorlunda sansad till korvbiten var levererad (sen blev det high life men i alla fall, ett första steg).

Han ska inte ha enbart en korvbit, han ska ha många direkt efter varandra. Små bitar annars blir han mätt.

Jag har inga problem med Mandy, tills nagon ska ta i henne. Da blir hon sa himla glad att hon inte kan halla sig ... Med en rottis har jag hellre en jatteglad hund som forlorar nagra poang nar dommaren skrattande ger henne en extra kli an jobbar bort gladjen med villt frammande manniskor.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 553
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 191
Senast: fixi
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 561
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka