Tandskada/problem *bilder*

nordsvensken

Trådstartare
Alltid är det ngt fel med hästarna! :( Upptäckte idag att allt inte stod rätt till i munnen på mitt sto. Hon har nog haft det ett tag dessvärre, kollar inte i munnen dagligen på hästarna precis...(men skall nog börja med det)
Dessutom var det täckt med matrester, så det syntes lite dåligt. Så här såg det ut när jag spolat bort mat och skit runt omkring: Har försökt fota så gott det nu går...
6791648.jpg

http://www.pixbox.se/alb255618

Vad tror ni? Vad är det här? Vad behöver man göra? Behöver hon en tandläkare (vi har ca 30 mil till TL) eller kan sådant åtgärdas på Skara?

Sv: Tandskada/problem *bilder*

Hur gammal är hästen? kan det inte vara så att hästen tappat tanden? är skitdålig på hästtänder :o men jag skulle ringa till skara o höra vad dem säger. Är inte fel att åka in heller.

Tanden finns kvar! Men det är en liten "underlig" tand... Gulare än de övriga också. Jag har inte reagerat på att hon skulle se konstig ut i munnen tidigare, men så kan jag inte ngt alls om tänder...

6791651.jpg

Nej det är aldrig fel att kolla, och det skall självklart göras. Jag vill dock gärna veta om det är ngn ide att åka till skara (vanliga vet kan ju inte mkt om tänder...), om jag sedan ändå måste upp till Söderköping och TL... Det måste ju inte kosta mer än nödvändigt! :crazy:

finns en tjej i skara som tydligen är utbildad för hästtänder. Min kompis hade henne när deras häst hade problem med munnen (foderficka). Hon är tydligen jätteduktig.

Fast hon är i vanliga fall i mantorp. Tror inte det är ofta som hon är i skara.

Usch, det ser läskigt ut. Har ingen aning om vad det kan vara...

ahaa, det trodde inte jag.

Ts: åk annars till bjertorp. Där finns det väldigt duktiga vetrinärer.
Pm:a om du vill veta mer.

Bjertorp är nästgårds, dit kan man nästan rida! :angel: visste inte att de har vet där dock.

Vem är kvinnan som ibland är i skara och hur ofta är hon där? Är hon utbildad på tänder...

jo, på deras klinik har dem 3 eller fyra otroligt duktiga vet. har sj varit där med en häst och man blir mkt väl bemött, dem lyssnar och man får en ordentligt genomgång av hästen.

Det ser ut som om hästen är ung.
hur gammal?
Tror att den har tappat sin sista mjölktand.
Tittade igen. Det ser onekligen konstigt ut på den andra tanden o allt tandkött.

Senast ändrad:

Hon är 4½...

Tandköttet ser otäckt ut... Det är uppdraget och flikigt, svullet och rött... Det ser värre ut i verkligheten tror jag... På ngt sätt är det "yttre" tandköttet borta?! :confused:

Har iaf mailat bilderna till TL, kan vara bra att få ett utlåtande från ngn som kan tänder. Skulle kännas trist att åka 30 mil med hästen till tandläkaren för att få veta att det bara är en mjölktand, liksom... :crazy:

Fler bilder http://www.pixbox.se/alb255618

Bra initiativ:bow:
det är möjligt att den har bitit i ngt eller brutit loss den.
Berätta sen vad han säger är du snäll.

Jag tror du kan vara helt lugn. De byter de sista mjölktänderna i främre tandraden (den du visat på bilden) när det är just 4 1/2, ser ut som h*n gjort det.
Hon har nog barit varit ovarsam när den lossnade (kanske fastnat lite nånstans, eller så) därav det flikiga tandköttet. Men bort ska den ju iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

Precis sådär såg min häst häst när hon fått två tänder utsparkade alt fastnat o dragit ut dem själv. Jag ringde vet, o han sade att det troligtvis ingen fara. Bara att försöka tvätta bort de värsta foderresterna med ex koksalt el vanligt vatten. Min häst läkte fint, och idag är det bara helt fint tandkött där. Så jag tror inte att det är nåt få panik över, men kan erkänna att jag blev nervös då jag såg det i min hästs mun, en tand hängde fortfarande kvar så den slet jag ut, ligger nu väl förvarad, min "turtand"!

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka