Alltså barn är olika tänker jag! Många, många barn är ju försiktiga/obekväma i nya situationer och med nya människor och blir då inte så samarbetsvilliga tänker jag.
Vår dotter är väldigt framåt, social och orädd samt älskar att få uppmärksamhet och uppgifter av alla dess slag. Våra BVC-, läkar- och tandvårdsbesök blir således oerhört okomplicerade. Hon gör allt de ber om och mer därtill. Vi har varit massor hos tandläkaren pga olyckor mot tänderna och hon har varit lika medgörlig sen start (såklart utefter vad hon klarar av utifrån ålder). Nu på första och vanliga 3-års tandvårdskontrollen låg hon stilla i sin pappas famn och gapade så fort en tandsköterska eller tandläkare kom in i rummet. De tog röntgenbilder och allting utan problem, hon bara gapade och följde instruktioner. De kunde även ta bort tandsten utan problem. Obs, personalen var mycket imponerade så det lät väldigt ovanligt att så små barn betedde sig såhär hos tandläkaren. Det är likadant när vi besöker sjukvård och akuten för tex olyckor. Hon tycker nästan det är kul och stimulerande att få fokus, det är något nytt och spännande och hon har chans att få massa positiv uppmärksamhet. Då liksom är hon som en stjärna och låter läkare klämma, dra, skrubba etc i sår utan vidare. Hon älskar även att ta sprutor, både inför och efter (med ultrakort "aaaaj!!" under sticket). Vi ska till logoped nästa vecka och när jag berättar om detta så vet jag att hon kommer tycka det ska bli jättekul, spännande och något hon kommer längta till och sen vara laddad när vi är där och sannolikt delta fint!
Det är klart vi förbereder henne inför besök etc men inte in absurdum. Det är inte heller så beroende av att de vi träffar är dunderkompetenta på relation och samspel, vi har träffat både och inom vården. Det går oftast ungefär lika bra ändå, men såklart ännu bättre om personerna är duktiga med barn. Det jag menar är att min dotter är såhär av sig själv, inte pga något vi gör, och jag får uppfattningen utifrån våra möten i vården att hon sticker ut en del i detta. Även när jag hör hur mina vänner har det periodvis under vissa besök, där barnen kanske också har större behov av att personerna de tråffar är flexibla och duktiga på bemötande (rimligt! Det är ju något nytt och konstigt för barnen!). Obs, vill också tydligt framhäva att de här dragen hos min dotter blir en styrka och underlättar i vissa situationer (som de här beskrivna) - men att vara väldigt orädd, kasta sig ut, älska nytt och därför behöva mkt stimulans/variation hela tiden etc också är ganska utmanande drag i andra sammanhang och i andra delar av föräldraskapet! Så tänker jag att de flesta personlighetsdrag hos barn är, ibland ställer de till problem och ibland blir de en styrka eller något bra.
Så, nej, vi har inte samma problem som er MEN det jag vill ha sagt är att jag tror inte det ligger i något ni föräldrar gör utan kanske snarare hur ert barn är, temperamentmässigt. Jag tycker det låter som väldigt rimliga barnbeteenden.