ASKAPLASKA

Trådstartare
Någon som har kunskaper?

Jag har en Islandshäst, 1.40, en B-ponny, 1.20, båda duktiga körhästar och så har jag en maratonvagn till detta.
Storleksskillnaden gör att jag inte kan köra dem i par och därför funderar jag på tandem men jag har inga kunskaper i detta så jag behöver hjälp!
Vem kan gå först, hur ska tömmar och draglinor fästas och hur spänt? Vad mer att tänka på?
Hittar ingen vettig info!

Sv: Tandem

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor men kommer att följa tråden då jag kommer att få samma "problem" så småningom. Två hästar mad ganska stor höjdskillnad.

Dessutom är det ju lite praktiskt och ekonomiskt att inte köpa parstång och parvagn.

Jag har bara kört tandem med lika stora hästar, men är de bara bekväma att gå i samma tempo så måste det väl gå bra med olika storlek också. Viktigt är att den som går först har mycket egen bjudning och är framme på tömmen! Det är ju lite svårt att driva på den och går den inte fram till tömmen är det svårt att styra också... Och att den bakre inte är alltför tävlingsinriktad och vill köra om.

Tömmarna från främre hästen ska gå genom ringar högt upp på bakre hästens sidostycken (precis nedanför öronen) och sedan genom ringarna på däckeln. De extra ringarna på huvudlaget kan man fixa enkelt genom att plocka ringar från en gammal grimma och fästa med några varv eltejp. De ska ju inte ta upp några krafter utan bara styra tömmen, så det behöver inte vara något avancerat. Skygglappar på den bakre är bra, det håller undan tömmen från ögonen.

Främre hästens draglinor får man fästa nånstans i bröstan/draglinorna på bakre hästen. Om man har vanliga draglinor anpassade för att dra vagn så får man förlänga dem med något... ca en halvmeter extra kanske? Jag fäster i de spännen där draglinorna sitter ihop med bröstan. Man kan även hänga en svängel (en lätt och stark svarvad träsvängel?) mitt fram på gaffelhästens brösta och sätta draglinorna till den.

Snabbspännen på främre hästens draglinor rekommenderas. Och se till att ha linbärare (så långt bak som möjligt) på den främre hästen annars trasslar man garanterat in sig ;)

tandem.jpg

Jag använde en parsele på den främre hästen, men bakselen gör ju ingen nytta alls förutom att fästa linbärarna i. Det går lika bra med en sele utan baksele och så sätter man nån rem ner från ryggstycket som håller upp linorna.

Tack för utförligt och bra svar!:)
Jag har äntligen hittat lite videor på hur det kan se ut så jag börjar nog få ihop det i huvet:D

Egentligen borde min större häst vara förlöpare för hon har bäst bjudning och rör sig något snabbare i skritten. Tyvärr tror jag att den mindre hästen är lite för liten för att dra det tyngsta lasset vilket jag misstänker att den hästen som går närmast vagnen får göra?

Gå in på youtube och leta Barry Hook Horsedrawn Promotions, han har flera filmer med tandem...

Jo det är mest den bakre som drar. Den främre går mest där och ser snygg ut :D Om man inte har en väldigt ambitiös förlöpare... I mitt fyrspann är det ena förlöparen som drar hela lasset om man inte bromsar honom.

Men brukar inte den lilla dra maratonvagnen normalt? Om den har en annan vagn som den brukar gå med så kanske du kan använda den istället?

Vi kör också tandem med våra nordsvenskar. Vi sätter linbärarna i den bakre hästens brösta och och främre hästens linor fästs i den bakre hästens linfästen.

Vi har Zilcos kombinationssele som kan anpassa till tandem, enbet och par. Vi kör även par med en av våra nordsvenskar som är 1.48 cm och vår KWPN som är minst 1.70 i mankhöjd. De anpassar steget till varandra så helt omöjligt är det inte bara för att de har olika höjd även om det ser lite roligt ut :)

Hittade ingen bra bild men en dålig när vi spänner för:
243975_454920487872782_642688125_o.jpg

Senast ändrad:

Jag förstår att man sedan kör som om man körde fyrspann, dvs med två tömmar (det är ju självklart och redan sagt här) och svänger första hästen före den andra (som jag förstått att man gör i fyrspann också).

Jag har kört enbet och par, i många många herrans år, men aldrig fyrspann. Känns som om man ska åka och få lite hjälp första gångerna av någon som kört tandem eller fyrspann för att få in känslan.

Spännande, och för mig, väldigt annorlunda. Men det är något/några år i framtiden.

Ja precis, det är samma antal tömmar och man måste svänga förlöparen/na först och se till att hålla kvar i yttertömmen på de bakre så att de inte välter in samtidigt utan följer samma spår som de främre.

Det är enklare att köra fyrspann, det blir inte lika vingligt och trassligt :D

Tog en premiärtur igår!
Jisses vad med inställningar, remmar och linor det blev;)
Tyvärr gör jag något ärkefel när jag ska lägga in bilder så det verkar inte bli några men ni får försöka föreställa er mina två vitingar på rad:D

Jag gör ett försök med bild

20130707_203017_51d9d1f6e087c337909b620b.jpg

Iiiih, nu kan jag både köra tandem och lägga in bilder!

Fortfarande massor av justeringar som ska göras men jag var bara tvungen att provköra lite igår!

Senast ändrad:

Härligt :D Så lika de var, ser inte alls ut att skilja särskilt mycket i höjd?!

Draglinan från den främre ser inte ut att komma från draglädret, ser inte riktigt hur du fäst det?

Tömringar på gaffelhästens huvudlag underlättar så inte den bakre hästen trasslar in huvudet i tömmarna.

Är det rep hela vägen till handen på förlöparens tömmar? Verkar lite osmidigt att ha i handen när man ska ha så många tömmar där. Men man tager vad man haver ;)

Oj, vad roligt!!

Vad fina ni var. Jag ser fram mot när jag kan köra tandem (jag har bara en häst just nu). Men nervöst ;-)

Tack för glada tillrop:)

Ska försöka svar på allt här.

Det är den lilla som går först, hon är 20cm lägre och mycket nättare och alldeles för liten att dra den maratonvagnen så hon får lov att vara förlöpare och det gick över förväntan!

Draglinorna fick inte plats i ringarna på förlöparens sele, det sitter fasta seltungor där och trängs, och därför satte jag draglinorna i sådana där extra skakelhållare jag fäst på uppehållsremmen (tror jag den heter).

Tömmarna är syntethampa och ja, man tager vad man haver:D men det var nog tur att de skiljde sig från de andra annars hade det blivit ännu rörigare:p

Slagremmen på förlöparen ska tightas åt och det ska dit ringar på gaffelhästens huvudlag och kanske t.o.m skygglappar.
En massa fix helt enkelt!

Men inte har väl slagremmen någon funktion om den inte sitter i något hårt, som en skakel?

Ja, vi får ha en egen klass.

Men, visst är det väl så att man får tävla tandem? Men i vilken klass? Den för enbet/par eller för fyrspann?

Ja man får tävla med tandem. Det är upp till arrangören hur klasserna slås ihop men finns det fyrspann är det väl kanske naturligast att tandem går med dem. Det finns förmodligen igen tandem utsatt i proppen eftersom det är så pass sällsynt så man får prata med arrangören och fråga hur de vill att man anmäler som.

De ska ha samma bredd i precision som fyrspann dvs 10 cm bredare än enbet och par.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 378
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka