Tamburin-sto...avel? HJÄLP!

Joohanna

Trådstartare
Jag behöver hjälp! Är inte alls särskilt insatt i aveln, men vill bli och någonstans måste man ju börja ;)

Jag har fått möjlighet att låna ett 19-årigt sto och ta föl på henne om jag vill. :banana: Men det är ju så att man inte bara vill ta fram ett föl, om det inte är lämpligt eller om stammen inet alls är eftertraktad låter jag ju hellre bli. Vad säger ni? Hur hade ni gjort? och om ni tycker att jag ska satsa, har ni något förslag på någon läcker hingst som ni tror skulle passa damen?

Hon är e. Tamburin ue. Torboldt.. Av den robustare typen alltså, men ändå inte jättestor:grin:
En jättehärlig häst på alla vis!

Så vad säger ni?

Senast ändrad:
Sv: Tamburin-sto...avel? HJÄLP!

har hon haft föl förut?

jag är inte så bra på avel men jag själv hade helst valt en hingst med mycket från den "gamla typen" istället för den sportigare typen som är så poppis idag..

Ja, hon har haft 2 stycken innan, 2003 och 2004. Vad jag vet gick allt bra med dom och inga problem med dräktigheten heller. Vill du säga något exempel på någon som du skulle kunna tänka dig, och kanske någon som du absolut inte hade tagit?

Har inte kommit fram till om Tamburin är mest hopp eller dressyrblod heller?

Har inte kommit fram till om Tamburin är mest hopp eller dressyrblod heller?

Jag kan inte ge dig något råd om vilken hingst som är lämplig till ditt sto, men jag har för mig att Tamburin tävlade i hoppning.

Vi använde Tamburin två gånger och fick två stoföl. Båda blev ganska stora, den ena en bit över 170 tror jag (vi sålde dem som 3 och 4 åringar), och hade ett mycket bra temperament. :)

Hoppning, se där :) Tack :)

Vårt sto är ungefär 167... Också hon med ett trevligt temperament. Oerhört positiv!

Om ni skulle betäcka själv, vad hade ni varit intresserade av för hingst?

Något lätt som kan hoppa, typ Jaguar Mail.

Har sett både Tamburin och Torboldt och ingen av dem var särskilt ädel utan mer av en typ som man inte efterfrågar idag.

Nej precis, :/ jag skulle gärna önska mig en lite nättare och smidigare avkomma, helt enkelt "modernare". Jag har faktiskt fått tips på Jaguar Mail tidigare, samt någon som har föreslagit fullblod, Mr. Carrera... Men då blir det väl gråa papper om jag inte har fel för mig?

Mr Carrera är godkänd för halvblodsavel så det blir gröna papper!

Jag tycker att han är den intressantaste xx-hingsten vi har i Sverige, bra storlek och djup, bärig, trevlig exteriör och benställning och tillräckligt goda gångarter. Jag funderar själv på att betäcka med honom nästa år.

Vad kul att höra :)

Men, är det värt att betäcka ett sto med gammalt och kanske inte så eftertraktat blod? Kan man "väga upp" det med hingsten?

Jag skickade PM med en kopia från en gammal hingstkatalog på Tamburin.

Vad jag sett är flesta (alla) Flyinge-hingstar av ganska ädel typ och borde kunna passa, vilken som är mest eftertraktad och lättast att sälja avkomman efter kan jag inte säga.

Om du har möjlighet att få se hingsten i verkligheten och själv bedöma är det absolut bäst och kanske också att prata med de som sköter hingsten. Jag gissar att du har tänkt att rida in och utbilda hästen själv och då är en häst med bra temperament guld värt, speciellt om du inte är så erfaren.

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag såg det, tackar! Ska genast kolla!

Du gissar rätt, jag har tänkt behålla avkomman och utbilda den själv. Kanske kommer jag tom. att behålla den efter det. :) det får vi se. Absolut, temperamentet tycker jag också är jätteviktigt! Och sen är det ju svårt att säga vilken hingst eftersom det kan handla lite om en smakfråga också. Jag tror att jag vill ha någon hoppinriktad med bra gångarter, givetvis vill man ha så mycket som möjligt...

Tips på någon s.k. multitalang av flyinges hingstar?

Senast ändrad:

Jag hade valt en hingst av den lättare typen.
Har själv en Tamburinhäst och även om han inte ser så grov ut så är han "tung" och det vet jag att fler avkommor efter Tamburin har varit.

Sv: Tamburin-sto...avel?

Ja precis, jag kan hålla med om att mitt sto också är ganska tung, så det hade ju definitivt varit en egenskap att väga upp!

Men jag då som inte är så insatt på hingstar... Finns det någon hingst med bra hopp, bra gångarter som är nätt och lätt i typen och dessutom trevlig i temperamentet? Det kanske är en massa dumma frågor jag kommer med men frågar man inte så :crazy:

Eftersom jag vill ha en lättare så kanske inte fullblod och då exempelvis Mr. Carrera är så dum... Finns det någon som har erfarenhet av hur han är i ex. temperament eller som kanske t.o.m. har sett honom IRL?

Jag har pratat med flera som har hanterat honom och de har bara gått att säga om hans temperament.

Ludwigs Champion är en underbar hingst som jag är lite kär i;) men jag tror absolut inte att han passar till ett sto med den stammen. Det kan bli hur grovt som helst!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 431
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 928
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar