Tamburin-sto...avel? HJÄLP!

Sv: Tamburin-sto...avel? HJÄLP!

Görel - det var ju positivt att höra om Mr. Carrera! :) Jag gillade verkligen Ludwigs Champion som sagt:love: Men det ska ju passa också... Carrera är också superfin!

Och här kommer jag och är tråkig....jag tycker inte att du ska betäcka stoet utan köpa dig en fölunge istället.

Hoppas du inte tar illa upp. :crazy: Stoet har inga egna meriter, är inte visad (iallfall inte med diplom, är inte stamboksförd), hennes mor var liten med mediokra poäng och utan egna meriter, mormor var diplomsto dock (och är tävlad). En avkomma till stoet är registrerad, vet du om den är visad eller tävlad?

Och här kommer jag och är tråkig....jag tycker inte att du ska betäcka stoet utan köpa dig en fölunge istället.

Hoppas du inte tar illa upp. :crazy: Stoet har inga egna meriter, är inte visad (iallfall inte med diplom, är inte stamboksförd), hennes mor var liten med mediokra poäng och utan egna meriter, mormor var diplomsto dock (och är tävlad). En avkomma till stoet är registrerad, vet du om den är visad eller tävlad?

Nej självklart tar jag inte illa upp! Jag är ute efter alla åsikter, och visst har jag funderat på det alternativet också. Jag har liksom inte bestämt mig än...:grin: Precis som du säger har inte mitt sto några meriter och hon är inte tävlad. Inte heller bedömd. Det är därför jag funderar på om det är "lönt" att betäcka henne och om man kan "väga upp" de brister hon har iallafall. Men det är ju så svårt! :crazy:

Sen finns det så många olika åsikter också. Vissa tycker absolut att jag kan ta föl ändå med gott samvete medan andra, som du då, tycker att jag istället ska köpa föl. Det finns ju kanske för- och nackdelar med båda alternativen :confused: Det där med stoets registrerade avkomma gör också att jag blir ännu mera tveksam till att betäcka henne.... Hon är nämligen avlivad p.g.a. kissing spines. :( Men hur är det med det? Vad jag har förstått är det något som "alla" hästar har mer eller mindre av, är det riktigt eller fullständigt galet? Är det något som är genetiskt betingat?

Något lätt som kan hoppa, typ Jaguar Mail.

Har sett både Tamburin och Torboldt och ingen av dem var särskilt ädel utan mer av en typ som man inte efterfrågar idag.

Fast jag måste försvara Tamburin lite eftersom JJ red honom en hel del. Jag hars ett honom många ggr i samband med träningar på Flyinge för JJ där jag själv red.

Han var rätt grov i halsen men kroppen var lätt på honom.

Torboldt lämnade både grova och mkt ädla avkommor, red själv en e. honom som sedan ägdes av Cilla här på forumet hon såg ut som det var mkt fullblod i henne. Likosm de andra som var framgångsrika i dressyr här nere i skåne e. honom var oftast mindre lätta snygga svarta hästar ;)

Förväxlade Tamburin med Trombon:o, såg båda på bruksprovet -85 (och har inte ett gott öga till Lansiär men däremot till Romeo xx).
Däremot har jag aldrig sett en lätt Torboldt-avkomma utan alla har varit riktigt rejäla!

Ja det är lätt att förväxla de äldre.

Torboldt kunde lämna tunga huvuden men ofta så var de rätt lätta i kroppen. Han själv fick omdömet:

"Storlinjerad hingst som förenar ädelhet med massa"

En intressant fråga, har någon av er någonsin sett en Tamburin avkomma som faktiskt är lik honom ?
Jag har ju själv min valack som är Tamburin - Favorit en total kopia av Favorit i allt.
Ett sto (e.Lester) jag hade för många år sedan hade en avkomma efter Tamburin innan jag köpte henne och även den var en kopia av mamma/morfar inte ett spår av Tamburin.
Har sett en del ute på tävlingsbanorna genom åren, samma där väldigt präglade på morfaren.
Har diskuterat saken med en del av den äldre generationen, och ställer man den frågan så kan ingen komma på att de någonsin sett någon avkomma till honom som ens påminner om honom.

Jag kan ju säga att jag inte vet så värst mycket om det här heller... :crazy:
Dock har jag sett flera avkommor efter Torboldt och de har varit STOORA! Mitt sto är absolut inte så stor även om hon har Torboldt som morfar... Hm. Tror jag;) Jag borde fixa en bild att lägga ut, så ni hade fått se. Jag kanske är totalt ute och cyklar.

Känns som Tamburin är rätt "ute" idag och vad det gäller hans nedärvning så har han väl inte lämnat något framstående varken på hopp eller dressyrsidan.Gott råd-köp ett föl istället så ökar chansen att du får vad du vill ha!!

Jag tackar och bugar för alla åsikter! :bow:

Som det ser ut nu lutar det åt att köpa ett föl faktiskt... Även om det hade varit fantastiskt kul att "få själv"!! Har ju som sagt varit osäker redan från början...

Gillade ju verkligen Ludwigs Champion så kanske får spana efter någon av hans små barn :d

Precis :bow:

Det är ju inte bara arvet som avgör vad det blir för en häst.

Och jag får väl hålla med Gylle att min inte heller liknar Tamburin, däremot ser man tydligt att Lansiär är morfar.

Senast ändrad:

Jag tror du gör rätt i att köpa dig ett föl, det blir billigare.. och nu är ju priserna på nyblivna åringar rätt lågt också så det går att hitta välstammade fina föl för en spott i havet.

*sista*

Jag har haft en Tamburinavkomma. Jag kan inte på något sätt framhålla att han var grov och dessutom kan jag tycka att han var mer lik just Tamburin än nån häst i mödrenet (hade bl.a hans mamma).
Men sen har jag även sett många 'Tamburinare' som, precis som Gylle säger, varit mer präglade på mor/morfar.
Han hade ett underbart temperament och tränades MSV/MSV. 165 cm.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 431
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 928
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar