Få reda på vad medellönen är hos det motsatta könet

gulan

Trådstartare
Ny lag från och med 2026 att arbetstagare får insyn i vad medellönen är hos det motsatta könet med samma arbetsuppgifter. Jag kommer hålla mig uppdaterad när det implementeras i Sverige och nyttja rätten omedelbart. Som kvinna på en mansdominerad arbetsplats är jag nyfiken på hur min lön ligger i jämförelse med mina manliga kollegors. Det är också mycket positivt att AG även i jobbannonser tydligt ska redovisa ingångslön eller löne intervall i annonsen. Vad tror Ni? Kommer lagen att innebära ytterligare ett steg mot rättvis lön mellan kvinnor och män?

Det är också mycket positivt att AG även i jobbannonser tydligt ska redovisa ingångslön eller löne intervall i annonsen. Vad tror Ni? Kommer lagen att innebära ytterligare ett steg mot rättvis lön mellan kvinnor och män?

En nackdel med att lönen syns är att personer med orimlig syn på lön inte söker tjänsten. Stöter på det ofta , speciellt på sociala medier, att personer vill ha ut minst 35' efter skatt fast de i många fall saknar utbildning och bara vill jobba dagtid.

Så skönt med lön i annonsen!
Jag har nyss sökt 10-12 jobb. Flera av dem gick sedan bort då lönen var minst(om jag fått det högsta i spannet) 15kkr för låg. Då hade jag ju lätt kunnat sortera ut dem innan

Tror det är stor risk att det problemet inte försvinner eftersom spannet i annonsen blir satt jättebrett. Kommer bli problem med att helt oerfarna sökanden tänker att de kan få övre delen av spannet om det står ex 25-55k som spann. Ofta vill man inte rekrytera för smalt erfarenhetsmässigt eftersom det kan fungera med både mindre och mer utbildad/erfaren personal men att någon som kan tillföra mer så klart också är värd mer för företaget rent lönemässigt.
Att bara göra fler annonser med smalare spann och krav och sen bara tillsätta en av tjänsterna och ta bort den som inte blir tillsatt är inte görbart med tanke på hur rekryteringssystemet ofta är uppbyggt i större företag. Varje tjänst måste godkännas av x antal chefer i olika länder och sen kan det bara generera i en annons per tjänst.

Senast ändrad:
Jag jobbar ju offentligt så vet gott och väl vad andra har om jag bara frågar.
Men ang lön i annons tror jag inte på, kanske om spannet inte är för brett.

Ny lag från och med 2026 att arbetstagare får insyn i vad medellönen är hos det motsatta könet med samma arbetsuppgifter. Jag kommer hålla mig uppdaterad när det implementeras i Sverige och nyttja rätten omedelbart. Som kvinna på en mansdominerad arbetsplats är jag nyfiken på hur min lön ligger i jämförelse med mina manliga kollegors. Det är också mycket positivt att AG även i jobbannonser tydligt ska redovisa ingångslön eller löne intervall i annonsen. Vad tror Ni? Kommer lagen att innebära ytterligare ett steg mot rättvis lön mellan kvinnor och män?
Låter bra. Jag är för mer löne-transparens.

Löneintervall, om inget annat, kan ge en fingervisning - sen får man ha i åtanke var ens erfarenhet och utbildning lämpligen skulle placera en. Men för de som söker extrajobb tror jag det kan vara ett gott verktyg.

En nackdel med att lönen syns är att personer med orimlig syn på lön inte söker tjänsten. Stöter på det ofta , speciellt på sociala medier, att personer vill ha ut minst 35' efter skatt fast de i många fall saknar utbildning och bara vill jobba dagtid.
Hur är det en nackdel? Jag tänker att det sparar resurser för både rekryterande bolag och den som söker jobb att slippa lägga tid när man uppenbarligen står så långt ifrån varandra. Jag hade gladeligen sluppit söka och gå på intervju för jobb när det inte matchar ens i närheten. Samma sak när jag rekryterat personer och tagit in folk på intervju som önskar betydligt högre lön än vad vi har haft budget för.

Jag är för transparensen. Jag tycker det är lite löjligt att lön på något sätt ska vara lite ”hyss hyss” och hemligt.

Hur är det en nackdel? Jag tänker att det sparar resurser för både rekryterande bolag och den som söker jobb att slippa lägga tid när man uppenbarligen står så långt ifrån varandra. Jag hade gladeligen sluppit söka och gå på intervju för jobb när det inte matchar ens i närheten. Samma sak när jag rekryterat personer och tagit in folk på intervju som önskar betydligt högre lön än vad vi har haft budget för.

Jag är för transparensen. Jag tycker det är lite löjligt att lön på något sätt ska vara lite ”hyss hyss” och hemligt.

Det du nämner är en fördel, dvs minska onödig rekryteringskostnad och inte samma som det jag skrev som nackdel. Det jag nämner är de som har orimliga tankar om lön, är man arbetslös så får man se till sin överlevnad i första hand. Byter man jobb så kan man vara mer kräsen.

Att vara för transparens är inte samma sak i detta fall. Löner är offentliga och kan begäras ut.

Det jag nämner är de som har orimliga tankar om lön, är man arbetslös så får man se till sin överlevnad i första hand.
Du vill ändå inte anställa en person som inte själv begriper att denne har utifrån sitt cv och erfarenhet - helt orimliga tankar om lön. Snarare så berättar annonsen genom att sätta ett löne spann hur många års erfarenhet man förväntas ha, och inte bara "flerårig".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka