Tältridhus

Sv: Tältridhus

*KL*

Nu ska några bekanta bygga en Cover All-hall!

Ett av två i Sverige hitills.... så då kan jag kollain hur det blir! :idea:
Enligt henne så hade hon varit i sådana nere i Tyskland och tyckte de var mkt mindre "råa" och kalla, samt bättre ljusinsläpp....

Men annars förstår jag inte varför man skulle vilja bygga tält istället för plåthall.

Jag är inte så förtjust i plåthallar :crazy: (har dock ingen erfarenhet av tält!) då det blir så fuktigt (svårt att inte få kondens!) och låter mkt och blir också lätt dålig luft. Men visst är det ett prisvärt alternativ till som inte har råd med något lyxigare. Fast jag har iofs inte ens råd med en plåthall :rofl::crazy::cry:

Jag är inte så förtjust i plåthallar :crazy: (har dock ingen erfarenhet av tält!) då det blir så fuktigt (svårt att inte få kondens!) och låter mkt och blir också lätt dålig luft. Men visst är det ett prisvärt alternativ till som inte har råd med något lyxigare. Fast jag har iofs inte ens råd med en plåthall :rofl::crazy::cry:

Alltså jag förstår inte riktigt? Menar du att ett tältridhus skulle bli dyrare än en plåthall? Blir plåthallar fuktiga och får dålig luft? Eller menar du tältridhus? Eller något annat? :confused:

/Jonaz

Jag pratar enbart om plåthall. Och när jag skriver att det är ett bra alternativ för de som ej har råd med lyxigare så menar jag fina träridhus med limträstomme osv.

Oj då... jag bor ju i limträland, kanske skulle kolla upp saken :) Det 'r ju himla snyggt iallafall!

Men jag blev besviken över att tälthallar var lika dyra som vanliga, dock vill jag avvakta och inspektera. Det kan ju vara som dom säger, att det blir bättre luft och atmosfär i en sådan tälthall...

Oj då... jag bor ju i limträland, kanske skulle kolla upp saken :) Det 'r ju himla snyggt iallafall!

Men jag blev besviken över att tälthallar var lika dyra som vanliga, dock vill jag avvakta och inspektera. Det kan ju vara som dom säger, att det blir bättre luft och atmosfär i en sådan tälthall...

Jag blev också besviken måste jag säga. De kan ju verkligen bli jättesnygga, men det är trots allt tältduk och då hade man ju helst sett att priset var därefter.

Fortsätter dock att följa tråden med spänning!

/Jonaz, som också drömmer om ridhus i en framtid

Har sett att en firma annonserar om att de bygger "tältridhus" (Får man namnge företaget?). När man läser om det så verkar det ganska smart, MEN, har någon här sett sådana ridhallar i verkligheten?
Hur är de? Är de så tysta som reklamen säger? Och är de så ljusa och värmereglerande som det verkar?

Och hur är de i pris kontra vanliga ridhus?

Sommartid kan det bli väldigt hett. Och då talar jag om den typen som ligger över en stålkonstruktion. Kan tänka att det huset du visat länk till blir odrägligt om solen lyser in genom den genomskinliga kortsidan, som ett växthus. Måste nog då har kostsam ventilation.

Hälsning Maja

Hej Maja.
Lite märkligt att du kan veta att det blir hett i dessa hallar. Du har alltså erfarenhet från något annat land eftersom det inte finns någon uppsatt i Norden...Vore intressant att veta vad du grundar dina erfarenheter på eftersom alla hallägare anser att en av dom stora fördelarna är att dom alltid är svala vid höga utetemperaturer.
Den genomskinliga gaveln som enligt dig skapar växthusmiljö är i själva verket vindnät dvs hela väggen är ett finmaskigtnät som blockerar 94% av vinden men ändå släpper igenom luft för ventilation. Inga Cover-All hallar som används som ridhus behöver någon tilläggsventilation.
Hallarna är inte någon sorts billighets alternativ, med "tältduk" som någon trodde. Materialet i täckningen av hallarna är konstruerat och tillverkat för att tåla alla typer av klimat under mycket lång tid. Grundläggningen har samma krav som för vilken byggnad som helst.
Om man är intresserad tycker jag att det finns en hel del info att få på hallarnas hemsida istället för att komma med egna ogrundade antaganden. För dom som är intresserade av billiga hallar finns flera alternativ med mindre bredd.

Ulla
Cover-All Sverige

*KL*

Nu ska några bekanta bygga en Cover All-hall!

Ett av två i Sverige hitills.... så då kan jag kollain hur det blir! :idea:
Enligt henne så hade hon varit i sådana nere i Tyskland och tyckte de var mkt mindre "råa" och kalla, samt bättre ljusinsläpp....

Är bygget klart?

*nyfiken*:D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 421
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar