Tältridhus

Iddefixen

Trådstartare
Har sett att en firma annonserar om att de bygger "tältridhus" (Får man namnge företaget?). När man läser om det så verkar det ganska smart, MEN, har någon här sett sådana ridhallar i verkligheten?
Hur är de? Är de så tysta som reklamen säger? Och är de så ljusa och värmereglerande som det verkar?

Och hur är de i pris kontra vanliga ridhus?

Sv: Tältridhus

Kan inte svara på om de är bättre nu än de var förr.
Har en vän med ett tältridhus som har en del år på nacken.
Funkar väl helt ok, de var betydligt billigare i inköp än ett klassiskt ridhus.

Det som är negativt är att det kostar " massor " att köra med fläkt.
I detta tält behövs fläkten för att tältet skall bli uppe.

Elen lär ju inte sänkas i pris iheller...

Tycker även själv att det är ganska mörkt och tråkigt utan ljusinsläpp, men kanske är de bättre i de nya.

Du får gärna skicka pm till mig så kan jag kolla de nya tälten.
Skulle vara kul att se.:)

Jag red i ett tält för en sisådär 10 år sedan. Då blev det fruktansvärt kallt på vintern, eftersom fläkten hela tiden pumpade in kallluft. Dessutom var det mörkt.

Fast jag tror att de nya är helt annorlunda mot de där du menar, eller iaf ser de mkt trevligare ut än de gamla jag varit i tidigare.

Verkar som om det används en del sådana ridhallar i USA/Canada.
Iaf enligt återförsäljarens hemsida.

Vet inte vilka du menar, om det nu finns olika.

Det jag har varit in i hålls uppe utav en fläkt. Det är ett j*kla passande på vintern, för blir det för mkt. snö på taket rasar det ihop. I det här var det dessutom lysrör, vilket ledde till krossat glas om det föll ihop.

det jag har ridit i var ett tält på ett stylram, hölls inte uppe av en fläkt. Men det var kallt om mörkt, duken var blå så det vart ett väldigt konstigt ljus.

Förresten har ju sundsvall ett stort tältridhus. Det hålls också uppe utav en stålram. Har bara ridit i det på tävling, lite mörkt var det men helt klart godkänt.

Har ridit i dessa tältridhus. Och har erfarenheten av att det va ljust och trevligt.

När de väl stog upp och inte låg i en hög på marken. Som det enligt mej gjorde för det mesta. Så jag skulle inte rekomendera detta.

Dock om du bor på ort med lite snö mm där vädret är lugnt så är det väl en annan sak. Men som jag minns det så va det inte alltid pga anön..

Helt ok att rida i. Förrutom vid snöras eller mycket vind ute. Då gäller det att ha mycket bomull i hästöronen.
Glöm inte bort att söka byggnadslov. För tälten gäller tillfälliga sådana som omprövas efter 10 år.

Ridskolan jag red i förr hade ett sådant där tältridhus. Jag har dock ingen vidare positiv upplevelse av det.. På sommaren var där varmt och det blev ett underligt ljus då tältet var grönt, och på vintern var det svinkallt, och istället för en underlig grön färg var det mörkt i vissa hörn, trots att det fanns strålkastare däri. Tältet hölls upp med stålramar, och på vintern kunde man ofta se att snön tyngde på taket. Jag själv tycker det är opraktiskt då man måste vakta på dem att snön inte blir för tung. Trots det underliga ljuset och problemet med snön var det allt som oftast ganska så tyst inne i ridhuset, och så kostar det ju inte närapå lika mycket som ett klassiskt ridhus :) Dock så fick hästarna alltid spunk på vintern då det rasade ner snö från taket.. :crazy:

Tränade i ett tältridhus för ca 10 år sedan, va ju bättre än att rida ute men inte mycke.. Va ganska kallt, mörkt + att de droppade kondens från taket. Sen så är nog inte Skåne de ideala stället att resa ett gigantiskt tält på - va riktigt ruggigt att rida där när de blåste (hade ingen stålram), lysrören slog ganska kraftigt o de hände mer än en gång att alltihopa rasade..

Ja, de där var ju lite lyxigare än de som jag varit in i!

Jag har sätt sådana ridhus ett antal gånger tycker det verkar smart, måste ju vara betydligt blilligare också:idea:
Men man kan ju undra hur det är att rida där när det "oväder" ute

wow.. tänk att ha ett sånt och kunna fotografera inomhus.. underbart..

Hej!

Vi byggde ett nytt ridhus, dvs tälthall förra vintern.
Det är av en sorts pvc-plast, ungefär samma duk som återfinns på lastbilar.
Takstolarna är av stålförstärkt aluminium, med fyra meter jordspett på varje takstol.

Företaget som vi köpte hallen av har ett brett utbud av färger och tjocklek på plasten. Den står emot storm och regn och snö, men det är klart, för mycket snö är inte bra. Man kan installera en värmefläkt eller värmeslingor i taket så att snön smälter. Det räcker med att man höjer värmen ett par grader för att snön ska rinna av, då taket är mycket glatt. Tältet stod för övrigt emot stormen Per utan problem.

Vi valde ett ridhus med storleken 25x60 meter. Vi valde ett vitt tak för att få så mycket ljusinsläpp som möjligt, vilket innebär att man dagtid inte behöver använda använda lyset= billigt i drift. Vidare valde vi faluröda sidor och gröna portar för att tältet skulle smälta in i gårdsmiljön så mycket som möjligt. Utöver detta valde vi till fönster för ytterligare ljus.
Vi kommer att sätta dit en staketsarg för att kunna utnyttja bredden på ridhuset. ( istället för vanlig sarg som ju stjäl en del plats...)

När det blåser så rör sig sidorna men det går att få dem mycket släta och tysta om man lägger ner mycket tid på markanläggningen. För det vill till att marken är mycket jämn om plasten ska kunnas skäras till och sträckas ordentligt.
Företaget som byggde det satte upp det på knappt 24 timmar, det gick otroligt fort.

Hästar reagerar knappt på att väggarna rör sig, om vi får in en ny häst så släpper vi den en stund ensam i ridtältet så den får utforska det själv. Sedan är det aldrig några problem. En fördel med detta kan rentav vara att man får en ovanligt cool häst!

Visst kan det vara lite rått i ridhuset nu på hösten, men som sagt, det går att sätta in en värme/byggfläkt.
Men å andra sidan igen- tältet behåller luftfuktigheten mycket bra, och vi har aldrig behövt vattna!

Varje sektion är 5 meter, sedan kommer det en takstol. Och varje sektion går att rulla upp på en skena vilket innebär att man sommartid kan rida med öppna sidor och få in mycket luft och sommarkänsla! :-)

Så kommer vi till priset, det som i slutänden kan vara det avgörande...
Detta är ett mycket prisvärt alternativ och vi bedömer att vi kom undan med ungefär halva priset till skillnad om vi hade byggt med limträbalk eller liknande. För oss var det bredden vi ville ha, och det är det som kostar när man ska bygga ridhus, inte längden.

Jag skulle gärna infoga bilder på ridtältet så du får se hur det ser ut, men jag har inte riktigt koll på hur man gör... Får upp något URL-medddelande som jag inte förstår hur det fungerar... får ursäkta, är inte så jätte data-haj...

Mvh/ mumriken

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 421
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar