Talibanmamma...?

Sv: Talibanmamma...?

Javisst är det så! Men majoriteten bor ändå hemma och räknas inte som helt vuxna.

Konstigt. Jag har för mig att man förr i tiden :angel: räknades som vuxnen redan innan man fyllt 18 och även om man fortfarande bodde hemma. Jag räknar i alla fall myndiga personer som vuxna. Även om man bor hemma så har man fortfarande eget ansvar, i alla fall i lagens mening.
 
Sv: Talibanmamma...?

Altså, här kan man ju undra varför det skulle behövas pushning av en dotter till att ta körkort (eller snarast övrningsköra). Finns det inte ett sug hos henne själv undrar jag?
Jag känner ett antal människor i TS dotters ålder och äldre som inte har någon önskan/något sug att ta körkort. Helst ska körkortet falla ner på dem från himlen, för de tänker inte göra något själva. Det är jobbigt att läsa teorin, det är tråkigt att övningsköra, de pallar inte än det ena än det andra.

*ot* För mig var det tvärtom. Jag ville ta körkort men morsan sade till mig att det skulle jag minsann inte klara av, jag skulle tröttna o.s.v. I rent vredesmod ordnade jag ett körkort ändå. Däremot fick jag inte - och får fortfarande inte - köra deras bil (med mindre än att farsan sitter bredvid). Bodde hemma ett antal år efter att jag fått körkort men det fanns inte på kartan att jag skulle få låna bilen, ens om jag betalade min del av det, ens för att åka och handla till hushållet, o.s.v.
 
Sv: Talibanmamma...?

Och tänkte att nog vet du att man måste vara 18 för att ta körkort.

Petimetern i mig måste ju bara kommentera lite. :D Man måste vara 18 för att få lov att köra upp, men man får börja övningsköra = börja ta körkortet när man fyllt 16.
 
Sv: Talibanmamma...?

Ok, jag kan säga som så att jag själv hade körkortet en månad efter min 18-årsdag, till stor del för att jag fått ett extrajobb där körkort behövdes! Det var ett nattjobb och jag skulle ju aldrig drömma om att be mina föräldrar skjutsa mig.

Trist med din körskolelärare! Han hade nog varit med i matchen lite för länge...Gött att du fixade det!:laugh:
 
Sv: Talibanmamma...?

Konstigt. Jag har för mig att man förr i tiden :angel: räknades som vuxnen redan innan man fyllt 18 och även om man fortfarande bodde hemma. Jag räknar i alla fall myndiga personer som vuxna. Även om man bor hemma så har man fortfarande eget ansvar, i alla fall i lagens mening.

Hrm. Ska vi göra en egen tråd eller?;) Det här kan man nog skriva en avhandling om (och det har förmodligen också gjorts!:laugh:)

Förr i tiden blev man vuxen när man konfirmerades, dessförrinnan var man barn. Nu är gränserna mer flytande, jag själv kände mig inte vuxen när jag var 18 och jag räknar inte 18-åringar som vuxna. Inte ens staten räknar ju 18-åringar som vuxna eftersom man exempelvis inte får ta vissa mc-kort eller gå på systemet. Sedan är ju självklart vissa 18-åringar mognare än andra, det beror nog till stor del på hur föräldrarna behandlar dem.

Visst har man ett ansvar, absolut, men föräldrar har också försörjningsansvar för hemmavarande barn som inte gått ut gymnasiet. Däri ingår väl inte endast ett ekonomiskt ansvar. Med det menar jag dock inte att ungarna ska curlas.

Äsch, det här är svårt att förklara...:mad:

Jag tycker att man som 18-åring har ett stort ansvar för sitt eget liv. Samtidigt är man ju faktiskt begränsad på vissa sätt, exempelvis eftersom man inte har någon egen inkomst och är man under 18 år har man ingen möjlighet att ha körkort. Då tycker JAG (jag dömer ingen men såhär kommer jag att göra) att man som familj ska se till att barnen ändå har möjlighet att göra saker. Har exempelvis föräldrarna bestämt att man ska bo på landet så tycker jag att man får skjutsa till kompisar och dyl om det inte går några bussar.
 
Sv: Talibanmamma...?

Innan man får lov att köra upp ska man ha övningskört innan och även klarat teoriprovet (så var det i alla fall 2000 när jag, långt om länge, tog körkortet). Övningsköra får man lov att göra från det att man fyllt 16.

Ja? Jag har väl inte skrivit något annat?
Jag skrev ju även:
däremot är det ju inte för tidigt att göra vad man kan för att ha det så snart efter 18-årsdagen som möjligt.
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag känner ett antal människor i TS dotters ålder och äldre som inte har någon önskan/något sug att ta körkort. Helst ska körkortet falla ner på dem från himlen, för de tänker inte göra något själva. Det är jobbigt att läsa teorin, det är tråkigt att övningsköra, de pallar inte än det ena än det andra.


Ja, sådana människor känner jag också. Konstigt, när jag tog körkortet var det liksom inga diskussioner om det här. Det var bara något man gjorde, jag tänkte aldrig på det som jobbigt. Ofta övningskörde man innan skolan började på morgonen. Det var ganska kul att gå till körskolan på teorilektioner, köra halka och att övningsköra med körlärare. Det kändes fantastiskt att ta körkort, jag kände mig så vuxen!

Sedan betalde iofs mina föräldrar så jag hade inte det ekonomiska hängande över mig.
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag känner ett antal människor i TS dotters ålder och äldre som inte har någon önskan/något sug att ta körkort. Helst ska körkortet falla ner på dem från himlen, för de tänker inte göra något själva. Det är jobbigt att läsa teorin, det är tråkigt att övningsköra, de pallar inte än det ena än det andra.

*ot* För mig var det tvärtom. Jag ville ta körkort men morsan sade till mig att det skulle jag minsann inte klara av, jag skulle tröttna o.s.v. I rent vredesmod ordnade jag ett körkort ändå. Däremot fick jag inte - och får fortfarande inte - köra deras bil (med mindre än att farsan sitter bredvid). Bodde hemma ett antal år efter att jag fått körkort men det fanns inte på kartan att jag skulle få låna bilen, ens om jag betalade min del av det, ens för att åka och handla till hushållet, o.s.v.

Ja det är liksom min övergripande känsla, allt är så otroligt joooooobigt. Det är jobbigt att cykla, det är jobbigt att ta körkort, det är jobbigt att jobba.

Det måste vara en generationsfråga, och det här är ju uppe på ett eller annat sätt i flera trådar!
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag tog inte körkort förräns jag var 23 och jag är varken dum eller lat. Valde att lägga pengar på annat och hade inte råd med bil innan så varför ha körkort?

ang ts så tycker jag frågan är lite hur föräldrarna gör.
Jag tycker det känns konstigt med lata föräldrar som själva kör så fort de ska 500m men tvingar ungen att cykla 2 mil.
att dagens ungdomar är lata får man tacka deras föräldrar för..
 
Sv: Talibanmamma...?

Det kan jag förstå om du inte har något behov, men då kanske du inte heller ville ha skjuts till och från jobb?
 
Sv: Talibanmamma...?

Just den här arbetsplatsen ligger på en stor gård. Hit går inga bussar, så enda sättet är cykel, moppe eller bil.

Vår dotter valde själv att sälja moppen för ett år sedan eftersom hon tyckte det var skönare att cykla och vande sig av med moppen under vintern då den var avställd.
Det aktuella extrajobbet fick hon sent i höstas. Under den mörka årstiden har vi skjutsat henne - och det hade vi nog gjort även om hon haft moped - eftersom vägen dit både är dåligt upplyst samt används också av en del tung trafik.

Cykeldiskussionen dök upp nu när det började bli ljust och varmt och vi tyckte att hon kunde ta sig fram och tillbaka till jobbet för egen maskin. Det hade hon säkert gjort också om jobbet inte varit så krävande, och det har vi insett nu också. Hon ÄR verkligen dödstrött efter ett långt arbetspass och vi vill ju inte knäcka henne genom att vara okuvliga och därmed kanske orsaka att hon inte orkar med. Nu har hon testat och vi fattar att det blir för tufft med både flera timmars jobbande med många tunga lyft och en milslång cykelfärd ovanpå.
På fritiden cyklar hon gärna både till kompisar, pojkvän och afrodans. Bara i undantagsfall har hon ringt och bett att bli hämtad. En gång för att det stormade, en annan gång för att cykeln fått punktering.
 
Sv: Talibanmamma...?

Ja det är liksom min övergripande känsla, allt är så otroligt joooooobigt. Det är jobbigt att cykla, det är jobbigt att ta körkort, det är jobbigt att jobba.

Det måste vara en generationsfråga, och det här är ju uppe på ett eller annat sätt i flera trådar!
Återkommande frågeställningar på ÄU:

"Hej, jag ska flytta ihop med min pojkvän som har en månadslön på 30 000 kr., men jag har ingen inkomst och vill inte att han ska stå för allt, hur söker man socialbidrag?"

"Hej, jag bor hemma hos mina föräldrar och vill inte att de ska betala allt för mig, kan jag söka socialbidrag?"

Nu var jag elak, men jag var liksom tvungen. Det föll sig så naturligt. Det hade varit synd att missa en så uppenbar passning (generationsfrågan).
 
Sv: Talibanmamma...?

Det måste vara en generationsfråga, och det här är ju uppe på ett eller annat sätt i flera trådar!

Ja för ni Seniorer gnäller ju aldrig, ni tar bara tag i saker och löser dem. Jomenvisst. Schysst att dra alla över en kam så där.
 
Sv: Talibanmamma...?

Det är en intressant övergripande fråga. Finns det gemensamma nämnare, förhållningssätt, åsikter och värderingar där man kan se att det skiljer mellan olika generationer?
 
Sv: Talibanmamma...?

Jo visst är det en intressant fråga men jag måste få säga att jag är sanslöst trött på alla "vuxnas" tjat om "dagens ungdom". Jag är övertygad om att föräldrar klagade lika mycket över ungdomarna för femtio år sen som ni gör idag. Och det är irriterande att bli tillskriven en massa negativa egenskaper bara för att man råkar vara en viss ålder. Jag är varken lat eller oambitiös fastän jag bara är 22.
 
Sv: Talibanmamma...?

Jo visst är det en intressant fråga men jag måste få säga att jag är sanslöst trött på alla "vuxnas" tjat om "dagens ungdom". Jag är övertygad om att föräldrar klagade lika mycket över ungdomarna för femtio år sen som ni gör idag. Och det är irriterande att bli tillskriven en massa negativa egenskaper bara för att man råkar vara en viss ålder. Jag är varken lat eller oambitiös fastän jag bara är 22.

Fast å andra sidan så är det ju ändå så att om man inte tillhör just "den dagens ungdom" så behöver man ju inte eller ta åt sig.
 
Sv: Talibanmamma...?

Moppen såldes innan hon fick jobbet, tyvärr. Vi räknade just ut att det kommer att ta cirka 50 minuter för henne att cykla sträckan.

Men hur kan det ta 50 min att cykla en mil? :confused: Halva den tiden, snarare. Sen håller jag med om att det inte låter jättekul att cykla varje dag, men kanske att prio ett när lönen kommer är en ny moppe?
 
Sv: Talibanmamma...?

Fast poängen är ju att kroppen anpassar sig och orkar mer (Till den rörelse som den faktiskt behöver!).

Och det är ett faktum att vi alla blir mer stillasittande med en massa ohälsa som följd. Är det inte då rimligt att jämföra med "förr i tiden", när fetman var mindre utbredd, mindre diabetes, mindre hjärt- och kärlsjukdomar?

Jamen det är väl ändå högst relevant att jämföra med 'förr i tiden', speciellt när det inte handlar om mer än 10-20 år tillbaka.
Vi människor har knappast förändrats rent fysiskt på så kort tid att vi inte klarar lika stor ansträngning, eller hur?
Alltså MÅSTE det vara inställningen till arbetet som förändrats, och det tycker iaf jag är väldigt viktigt att uppmärksamma.
Det är ju ffa för barnens/ungdomarnas egen skull jag anser det direkt fel att skjutsa överallt, eftersom de inte blir självständiga och fria lika snabbt.

Har man bil o körkort väljer man själv hur man vill göra, har man det inte så kan man inte välja. Vare sig man är vuxen eller inte, det har inte med ålder att göra.
Själv cyklar jag alltför sällan numera, men det beror mest på att jag som ensamstående mamma nästan alltid har två små barn i släptåg.

Det finns inget som säger att man måste men det var "förr" del av det naturliga sättet att röra sig.
Att man tog sig till o från platser utan att bli körd i tid & otid oavsett om det är med bil eller buss.
Att man gick eller cyklade till skolan, jobbet även om man hade 5-6 km.

Rent ut sagt så är det i dag förbannat slött på den naturliga motionen som våra kroppar kräver för att må bra.

Jag tycker nog att jag redan har svarat en del på detta i inlägg #80.

För jag håller som sagt med om att det ligger en problematik i att vi rör på oss för lite i dag. Men det gäller inte bara "dagens ungdom" utan alla, även de flesta vuxna. Jag tror som sagt inte att jag känner en enda människa som cyklar eller promenerar till sitt jobb. Möjligen någon av dem som bor inne i stan, men även där tar många bilen om de bor en bit ifrån centrum/arbetsplatsen. Just det tycker jag dock inte säger så mycket, för de kanske tränar en massa hemma sedan, det vet ju inte jag.

Men visst är det ett problem att många av oss rör på oss mindre än vad vi borde göra. Det är också ett problem att en del föräldrar gärna håller sina barn från verkligheten genom att stänga in dem i en rosaskimrande bubbla där det inte finns varken något jobbigt eller något ont. Dock så är jag så trött på att det mer eller mindre skriks "curlingförälder!" så fort en förälder ställer upp för sina barn (och att föräldrar t.o.m. måste försvara sig när de säger något: "tro absolut inte att jag är en curlingförälder nu, men...").

Bara för att ingen förälder för hundra år sedan hade möjligheten att skjutsa sitt barn till skola/jobb, så behöver det väl inte per automatik innebära att det ligger något fel i att ställa upp och ge skjuts i dag? Varför ska man behöva försvara sina val så fort det är någonting? Vill jag ta bilen till jobbet så ska jag väl inte behöva försvara det, och vill jag - om jag hade varit mamma - ställa upp och skjutsa mitt barn vid några tillfällen så hade jag väl inte behövt försvara det? Det är ju trots allt en så extremt liten del av det hela (min totala motion och min barnuppfostran).

Så, att diskutera kring fenomenet som sådant (varför rör vi mindre på oss, är det bra att stänga in barn i små bubblor etc.) är absolut inte fel, men att bara slå sig själv för bröstet och samtidigt peka ut enskilda individer eller en hel grupp som lata/curlande etc. ger väl ändå ingenting? Tvärtom skulle jag vilja säga, eftersom vi många gånger reagerar precis så som vår omgivning förväntar oss att vi ska reagera.
 
Sv: Talibanmamma...?

Fast å andra sidan så är det ju ändå så att om man inte tillhör just "den dagens ungdom" så behöver man ju inte eller ta åt sig.

Fast det är ju inte riktigt så enkelt heller. Om någon sa att "alla som heter indian-charlie är si eller så", hade du kunnat låta bli att ta åt dig då?
 
Senast ändrad:
Sv: Talibanmamma...?

Betyder det att det även är okej att klanka ner på exempelvis invandrare och säga att bara kommer hit och lever på bidrag, för om nån klagar kan man alltid säga att "ah men ta inte åt dig om du inte är en av dem"?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 492
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 492
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Valp 2024
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

Tillbaka
Upp