Talibanmamma...?

Sv: Talibanmamma...?

Men hur kan det ta 50 min att cykla en mil? :confused: Halva den tiden, snarare. Sen håller jag med om att det inte låter jättekul att cykla varje dag, men kanske att prio ett när lönen kommer är en ny moppe?

Vi bor sex kilometer utanför tätorten. Från oss och in till centrum tar det ungefär 25 minuter blandat landsväg och cykelbanor. När dottern cyklade till och från jobbet i lördags var det motvind och då tog det knappt en timme. Ett par tradiga uppförsbackar inräknade.
Man skulle säkert kunna klippa milen snabbare, men eftersom hon har tagit över mormors gamla Skeppshultare går det nog inte fortare än så.
Jag vill poängtera att hon inte är nån latmask, rör sig gärna. Just nu får vi bara försöka hitta bästa lösningen. Hittade nyss en begagnad ”knallert” på Blocket för 5 000 spänn. Familjeråd i afton.
 
Sv: Talibanmamma...?

Jo visst är det en intressant fråga men jag måste få säga att jag är sanslöst trött på alla "vuxnas" tjat om "dagens ungdom". Jag är övertygad om att föräldrar klagade lika mycket över ungdomarna för femtio år sen som ni gör idag. Och det är irriterande att bli tillskriven en massa negativa egenskaper bara för att man råkar vara en viss ålder. Jag är varken lat eller oambitiös fastän jag bara är 22.

Javisst klagades det. Men betyder det att de, eller vi, har/hade fel i klagomålen?

Vad jag försökte antyda är att inte alla är exakt likadana men att det kan finnas likheter i hur flera, inte alla tänker, på ett övegripande plan, i en viss generation, eftersom vi formas i rådande värderingar när vi växer upp.
 
Sv: Talibanmamma...?

Nu har jag inte läst hela tråden.

Men jag tycker inte att hon ska se er som en taxirörelse för att HON ska kunna jobba. Hon har själv valt ett jobb som ligger så långt hemifrån utan bussförbindelser det är hennes problem att lösa det.

Har ni tid så skjutsa henne men låt henne betala bensinen.

Detta är inte speciellt hårt men det är så det fungerar i verkliga livet om man vill att barnen ska se den sidan.
 
Sv: Talibanmamma...?

Nej, det är inte oskäligt. En knapp mil cyklar man dessutom på under en halvtimme, om man håller någorlunda fart.

Nja, jag cyklar 5,5 mil på 20-25 min... 9 km på 45 min. Fast då är det mycket uppför visserligen. Går snabbare hem.

Jag röstar definitivt på cykel! Inte skjuts till jobbet, enbart vid extremt ruskväder. Fast ett bra regnställ och hjälm kan man kanske sponsra med?
 
Sv: Talibanmamma...?

Hrm. Ska vi göra en egen tråd eller?;) Det här kan man nog skriva en avhandling om (och det har förmodligen också gjorts!:laugh:)

Förr i tiden blev man vuxen när man konfirmerades, dessförrinnan var man barn. Nu är gränserna mer flytande, jag själv kände mig inte vuxen när jag var 18 och jag räknar inte 18-åringar som vuxna. Inte ens staten räknar ju 18-åringar som vuxna eftersom man exempelvis inte får ta vissa mc-kort eller gå på systemet. Sedan är ju självklart vissa 18-åringar mognare än andra, det beror nog till stor del på hur föräldrarna behandlar dem.

Visst har man ett ansvar, absolut, men föräldrar har också försörjningsansvar för hemmavarande barn som inte gått ut gymnasiet. Däri ingår väl inte endast ett ekonomiskt ansvar. Med det menar jag dock inte att ungarna ska curlas.

Äsch, det här är svårt att förklara...:mad:

Jag tycker att man som 18-åring har ett stort ansvar för sitt eget liv. Samtidigt är man ju faktiskt begränsad på vissa sätt, exempelvis eftersom man inte har någon egen inkomst och är man under 18 år har man ingen möjlighet att ha körkort. Då tycker JAG (jag dömer ingen men såhär kommer jag att göra) att man som familj ska se till att barnen ändå har möjlighet att göra saker. Har exempelvis föräldrarna bestämt att man ska bo på landet så tycker jag att man får skjutsa till kompisar och dyl om det inte går några bussar.

Hmm, ja man kan nog göra en egen tråd om det här. :D

En 18-åring är ju fortfarande tonåring och ärligt talat tycker jag det är akut brist på vuxna personer i 20-årsåldern över huvud taget. Samtidigt så anser ju staten att man är stor/vuxen nog att ta juridiskt ansvar för sina handlingar och man kan t.o.m. hamna i fängelse om man beter sig tillräckligt illa. Tonåren är en svår tid, man är både vuxen och barn samtidigt. Det är ingen lätt balansgång, varken för barn eller föräldrar.

Men jag håller inte med det du skriver i det sista stycket. "Föräldrarna bestämt att man ska bo på landet" är egentligen ett stort privilegium, men det beror såklart på preferenser och personligt intresse. Om föräldrarna bestämt att man ska bo i stans, ska de skjutsa hit och dit pga eventuella överfallsrisker då? Var ska man dra gränsen för hur långt föräldrarnas ansvar ska sträcka sig för sina (nästanvuxxna!) barn, beroende på var de valt att bo? Var ska barnens egna ansvar i så fall börja? Jag tycker inte att man ska skylla på föräldrarna i alla lägen, då gör man barnen till offer som slipper ansvar och blir nån slags martyrer istället. För att inte tala om hur jämrans bortskämda de blir. Hur ska de då lära sig vad det innebär att ta ansvar?

Man kan inte curla sitt barn i tex 20 år och sen släppa taget/klippa curlingbanden och tro att barnet helt plötsligt klarar sig själv. Det barnet har inte fått lära sig hur man tar hand om sig själv (och andra) på ett vettigt sätt under resans gång.
 
Sv: Talibanmamma...?

En 18-åring är ju fortfarande tonåring och ärligt talat tycker jag det är akut brist på vuxna personer i 20-årsåldern över huvud taget. Samtidigt så anser ju staten att man är stor/vuxen nog att ta juridiskt ansvar för sina handlingar och man kan t.o.m. hamna i fängelse om man beter sig tillräckligt illa.

Men varför tåder det akut brist på dessa? Kan det ha att göra med att föräldrar inte riktigt förbereder dem tillräckligt för vuxenlivet, att de inte förväntas bli vuxna? Vill inte tonåringarna bli vuxna? Kan det vara en kombination av båda?

När jag var 18 år fanns det inte i min tankevärld att skaffa ett jobb jag inte kan ta mig till av egen maskin så för min del är det öht. svårt att förstå varför den här tjejen ens tog jobbet. Jag tycker inte att det är så lite att förvänta sig att föräldrarna ska skjutsa en till och från jobbet.
 
Sv: Talibanmamma...?

Det kan jag förstå om du inte har något behov, men då kanske du inte heller ville ha skjuts till och från jobb?

jag var/är sjukt bortskämd av mina föräldrar men det vet jag om.
de skjutsade mig JÄMT i mina ungdomsår.

men gissa vem som nu besöker de för jämnan och hjälper de med skjuts hem från fester osv?
 
Sv: Talibanmamma...?

det är bättre att barnen skiter i att jobba då?

Nej, men transportfrågan måste lösas innan man tar jobbet. Kanske finns andra jobb? Att förvänta sig att föräldrarna ska ställa upp med skjuts anser jag inte att man som vuxen ska göra. Man får ta i beaktan vad man gör om föräldrarna faktiskt inte kan/vill ställa upp. Tänka efter före är något man bör ha lärt sig när man närmar sig 18 års ålder.
 
Sv: Talibanmamma...?

Nej, men transportfrågan måste lösas innan man tar jobbet. Kanske finns andra jobb? Att förvänta sig att föräldrarna ska ställa upp med skjuts anser jag inte att man som vuxen ska göra. Man får ta i beaktan vad man gör om föräldrarna faktiskt inte kan/vill ställa upp. Tänka efter före är något man bör ha lärt sig när man närmar sig 18 års ålder.

Eftersom tråden inledningsvis beskrev en situation som uppstått i min familj var transportfrågan först inget vi diskuterade. Dottern erbjöds ett temporärt inhopp under höstlovet. Sen fortsatte hon under jullovet och nu ingår hon i schemat som ”fast” extrapersonal. Det är först nu vi haft debatten hemma som utmynnat i att vi skall skaffa en begagnad moppe - dessutom en som även jag kan använda.
 
Sv: Talibanmamma...?

Eftersom tråden inledningsvis beskrev en situation som uppstått i min familj var transportfrågan först inget vi diskuterade. Dottern erbjöds ett temporärt inhopp under höstlovet. Sen fortsatte hon under jullovet och nu ingår hon i schemat som ”fast” extrapersonal. Det är först nu vi haft debatten hemma som utmynnat i att vi skall skaffa en begagnad moppe - dessutom en som även jag kan använda.

Premisserna har förändrats och ni har omförhandlat vilket jag tycker är helt OK. Ni verkar ha nått en överenskommelse alla är nöjda med.

Jag vänder mig dock emot att en del verkar anse att det är föräldrarnas skyldighet att skjutsa vuxna barn hit och dit bara för att de bor hemma. Jag håller inte med.
 
Sv: Talibanmamma...?

Senaste nytt! Dottern meddelade i går att hon själv ordnat med transporterna. En klasskompis i grannskapet har en moped som hon får låna mot bensinkostnad. Eftersom hon kan styra sin arbetstid något kan hon börja en timme senare ibland och de dagarna kan hon också tänka sig att cykla.

Vi lovade därmed att skjutsa om det skulle regna småspik, åska eller vara alltför hård blåst. Klappat och klart!

Nu ska hon också sätta fart med övningskörandet. En f d klasskompis fyllde 18 i början av mars och hade lappen klar en månad senare. En bra morot!
 
Sv: Talibanmamma...?

Iaf tjejvättern är en tävling så tillvida att det finns en resultatlista, iaf då jag cyklade.
 
Sv: Talibanmamma...?

"riktiga vättern", dvs den runt vättern har det inte det vet jag... De andra loppen har jag ingen koll på...
 
Sv: Talibanmamma...?

Senaste nytt! Dottern meddelade i går att hon själv ordnat med transporterna. En klasskompis i grannskapet har en moped som hon får låna mot bensinkostnad. Eftersom hon kan styra sin arbetstid något kan hon börja en timme senare ibland och de dagarna kan hon också tänka sig att cykla.

Vi lovade därmed att skjutsa om det skulle regna småspik, åska eller vara alltför hård blåst. Klappat och klart!

Nu ska hon också sätta fart med övningskörandet. En f d klasskompis fyllde 18 i början av mars och hade lappen klar en månad senare. En bra morot!

Fantastisk dotter ni har. :bow: Men det måste bero på föräldrarna såklart. :laugh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 492
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 492
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

Tillbaka
Upp