Talibanmamma...?

Sv: Talibanmamma...?

:rofl:
Ja alltså...det är klart man vill ställa upp på barnen... men ta ledigt för att skjutsa barnet en så kort bit...:rofl:
Alltså, det är ju helt OK om man har möjlighet, men ta ledigt...
Apropå ursprungsinlägget, kanske tjejen kan göra som jag gör? Få skjuts dit med bil och ta cykeln med. Cykla hem. Cykla dit nästa gång, lämna cykeln, bli hämtad, osv. Men då måste det förstås finnas någonstans på jobbet där man kan låsa in sin cykel och det kanske det inte finns. Eller hon behöver kanske sin cykel mellan jobbtillfällena. Ja, bara en tanke.
 
Sv: Talibanmamma...?

Fast poängen är ju att kroppen anpassar sig och orkar mer (Till den rörelse som den faktiskt behöver!).

Och det är ett faktum att vi alla blir mer stillasittande med en massa ohälsa som följd. Är det inte då rimligt att jämföra med "förr i tiden", när fetman var mindre utbredd, mindre diabetes, mindre hjärt- och kärlsjukdomar?
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag blir faktiskt ganska irriterad när jag läser den här tråden. Det är mest bara en massa "dagens ungdom...", "på min tid...", "jag..." etc. Jag förstår inte varför allting måste vara som det alltid har varit och varför alla måste vara/tycka/bete sig som alla andra?

Jamen det är väl ändå högst relevant att jämföra med 'förr i tiden', speciellt när det inte handlar om mer än 10-20 år tillbaka.
Vi människor har knappast förändrats rent fysiskt på så kort tid att vi inte klarar lika stor ansträngning, eller hur?
Alltså MÅSTE det vara inställningen till arbetet som förändrats, och det tycker iaf jag är väldigt viktigt att uppmärksamma.
Det är ju ffa för barnens/ungdomarnas egen skull jag anser det direkt fel att skjutsa överallt, eftersom de inte blir självständiga och fria lika snabbt.

Dessutom undrar jag lite varför alltid tjafset om "dagens ungdom" kommer som ett brev på posten i sådana här diskussioner, för ärligt talat, hur många vuxna cyklar eller går till sitt arbete? Jag tror faktiskt inte jag känner en enda. Givetvis kan man då fråga sig varför det är så, för visst borde väl alltid någon orka cykla en kortare bit, men att enbart gnälla på dagens lata ungdom håller inte.

Har man bil o körkort väljer man själv hur man vill göra, har man det inte så kan man inte välja. Vare sig man är vuxen eller inte, det har inte med ålder att göra.
Själv cyklar jag alltför sällan numera, men det beror mest på att jag som ensamstående mamma nästan alltid har två små barn i släptåg.
 
Sv: Talibanmamma...?

Detta är helt utanför Mimsans frågeställning


Jag kan hålla med om att många i dag rör sig för lite för att må bra. Dock finns det ju ingenting som säger att man måste röra på sig just när man går till jobbet, utan all motion är bra motion, oavsett om den sker på vägen till skola/jobb, under en promenad på kvällen eller på ett gym.


Det finns inget som säger att man måste men det var "förr" del av det naturliga sättet att röra sig.
Att man tog sig till o från platser utan att bli körd i tid & otid oavsett om det är med bil eller buss.
Att man gick eller cyklade till skolan, jobbet även om man hade 5-6 km.


Rent ut sagt så är det i dag förbannat slött på den naturliga motionen som våra kroppar kräver för att må bra.
 
Sv: Talibanmamma...?

Tycker tösen din verkar vara i ganska god grundkondis och bra fart på rent allmänt. Hon om någon ska nog klara cyklingen galant. Blir det för tufft för henne å hon drabbas av kronisk träningsvärk och stelhet så får hon väl säga till och att ni då löser situationen med en moppe el dyligt.

Jag själv cyklade (17 -19 år gammal) en mil enkel väg till jobbet ÅRET RUNT, å då bodde jag på ett berg, så hemåt var det TRÖGT...jobbade i äldreomsorgen och slet mig bra trött var dag, men tyckte många gånger att det var som en befrielse att sätta sig på min cykel och trampa på hemåt... Alla tyckte jag var SÅ duktig som cyklade, men jag fattade inte vad det var som var så märkvärdigt. Kroppen anpassar sig och jag blev stark som en oxe. :banana:
 
Sv: Talibanmamma...?

Är det ens ditt ansvar att lösa dotterns problem med att ta sig till och från jobbet?

Ja till en viss del tycker jag det (även om du nu frågade mimsan). Dottern kan ju inte välja att köra som föräldrarna kan eftersom hon är för ung att ta körkort. Hon är ju också en del av familjen och ska väl få ta del av bilen precis som föräldrarna?

Sedan tycker jag att man som förälder kan visa att extrajobb uppskattas genom att skjutsa.
 
Sv: Talibanmamma...?

Inte är man väl för ung att ta körkort när man är 18? Eller har jag missat att man ändrat på reglerna? :confused:
 
Sv: Talibanmamma...?

Inte är man väl för ung att ta körkort när man är 18? Eller har jag missat att man ändrat på reglerna? :confused:

Hon hade väl inte fyllt 18. :confused: Således för ung att inneha körkort, däremot är det ju inte för tidigt att göra vad man kan för att ha det så snart efter 18-årsdagen som möjligt.
 
Sv: Talibanmamma...?

Ja till en viss del tycker jag det (även om du nu frågade mimsan). Dottern kan ju inte välja att köra som föräldrarna kan eftersom hon är för ung att ta körkort. Hon är ju också en del av familjen och ska väl få ta del av bilen precis som föräldrarna?

Sedan tycker jag att man som förälder kan visa att extrajobb uppskattas genom att skjutsa.

Jag är snart 26 år och har inte tagit körkort. Är min mamma skyldig att köra mig till och från mitt jobb eller ens lösa den biten på något annat sätt?

Visst bör föräldrarna visa uppskattning för att tjejen fixat ett jobb men när man skaffar ett jobb måste man ju tänka på transportmöjligheten också. Det går inte att förvänta sig att mamma och pappa ska lösa den biten. Kanske är det även så att mamma och pappa betalar körkortet till tjejen och bara det är väl ordentlig uppmuntran.

Tar man ett jobb och man inte har körkort får man förlita sig på kollektivtrafik, sina ben eller på en moppe. Det är verkligheten och det borde väl en 18-åring vara fullt kapabel att förstå?
 
Sv: Talibanmamma...?

Innan man får lov att köra upp ska man ha övningskört innan och även klarat teoriprovet (så var det i alla fall 2000 när jag, långt om länge, tog körkortet). Övningsköra får man lov att göra från det att man fyllt 16.
 
Sv: Talibanmamma...?

Inte är man väl för ung att ta körkort när man är 18? Eller har jag missat att man ändrat på reglerna? :confused:

Varför måste du vara spydig? Mimsam skrev i sitt första inlägg att dottern är snart 18, då har man inget körkort.
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag är snart 26 år och har inte tagit körkort. Är min mamma skyldig att köra mig till och från mitt jobb eller ens lösa den biten på något annat sätt?

Tror du verkligen att jag tycker att föräldrar har samma ansvar för en 18-åring som för en 26-åring? Självklart tycker jag inte det. Och självklart handlar det inte endast om ifall personen har körkort eller ej. Du har ju dessutom praktisk möljighet att ta körkort iom att du är mer än 18 år. De flesta 18-åringar bor hemma och har inte ens gått ut gymnasiet.

Tycker inte du själv att det är två rätt olika situationer?


Alla tycker vi olika och jag tänker inte bli ovän med någon på grund av detta. Jag tror dock att jag hade skjutsat, dock inte till vilket pris som helst.


Visst bör föräldrarna visa uppskattning för att tjejen fixat ett jobb men när man skaffar ett jobb måste man ju tänka på transportmöjligheten också. Det går inte att förvänta sig att mamma och pappa ska lösa den biten. Kanske är det även så att mamma och pappa betalar körkortet till tjejen och bara det är väl ordentlig uppmuntran.

Tar man ett jobb och man inte har körkort får man förlita sig på kollektivtrafik, sina ben eller på en moppe. Det är verkligheten och det borde väl en 18-åring vara fullt kapabel att förstå?

.......................
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag är inte spydig! I de första inläggen skrev Mimsan att dottern snart var 18 och jag har för mig att hon skrev i något av de senaste att hon är 18, så jag drog slutsatsen att dottern hunnit fylla 18 under trådens gång. Men jag kan naturligtvis ha tagit fel. Spydig är det sista jag försöker vara, snarare kort och koncis. :o

Och jag vill också dra mig till minnes att Mimsan skrivit att de försöker pusha på dottern att börja ta körkortet. Och det får man som sagt börja med från det att man fyllt 16 (om de inte ändrat ännu en gång, vilket de verkar göra ganska ofta när det gäller körkortsreglerna).

För att vara lite petig, så finns det de som börjar övningsköra så fort de får och nästintill på dagen D kör upp och har körkortet så gott som i direkt anslutning till sin 18-årsdag. Men de är säkert inte många. För mig dröjde det tills jag var 30 fyllda, innan jag fick tummarna loss.
 
Senast ändrad:
Sv: Talibanmamma...?

När man fyllt 18 så är man myndig (i alla fall i vårt land). Det finns 18-åringar som förväntas flytta hemifrån och klara sig själv då.
 
Sv: Talibanmamma...?

Altså, här kan man ju undra varför det skulle behövas pushning av en dotter till att ta körkort (eller snarast övrningsköra). Finns det inte ett sug hos henne själv undrar jag?
 
Sv: Talibanmamma...?

Tillägg: Såhär menar jag:

Om dottern själv hade satsat på körkort omgående hade jag skjutsat till dess att hon tagit det, eventuellt kört en del och att hon cyklat en del.

Om hon inte visar intresse för att ta körkort, då får hon minsann cykla själv.
 
Sv: Talibanmamma...?

Javisst är det så! Men majoriteten bor ändå hemma och räknas inte som helt vuxna.
 
Sv: Talibanmamma...?

Det tänker jag inte uttala mig om, för det kan finnas flera orsaker.

Själv blev jag helt knäckt som 19-åring, av körskoleläraren. Han var en sur och vresig medelålders man som vid andra eller tredje lektionstillfället spydigt kommenterade att jag aldrig kommer att lära mig växla. Jag hade ändå gjort klart för honom första gången vi sågs att jag enbart hade möjlighet att övningsköra med min (hysteriska) mamma och hon hade en automatväxlad Honda Civic. Mina möjligheter att öva på manuell växling mellan lektionerna var = noll och inga. Trots det här dömde körskoleläraren ut mig totalt och ljudligt. Jag gick inte dit fler gånger och trodde på allvar att jag inte skulle klara av att lära mig växla.

Nu lärde jag mig både att växla och köra med hästsläp, fast det dröjde tills jag fyllde 30 och hade utvecklat lite mer skinn på näsan. Men det är min story, TS dotter har säkert sin egen. Jag hoppas ju innerligen att ingen annan ska behöva råka ut för det jag gjorde och dessutom ha så låg självkänsla att man tror på vad en gammal idiot kräker ur sig.
 
Sv: Talibanmamma...?

Ok, jag syftade bara på det här:

Inte är man väl för ung att ta körkort när man är 18? Eller har jag missat att man ändrat på reglerna? :confused:

Och tänkte att nog vet du att man måste vara 18 för att ta körkort.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 492
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 492
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp