Talibanmamma...?

Sv: Talibanmamma...?

Jag tycker det är för långt att cykla. Om hon börjar kl 8 måste hon cykla iväg kl 7 och därmed gå upp en bra stund tidigare?
Jag hade aldrig orkat med ett ansträngande jobb hela dagen och sen cykla dit och hem.

Jag hade nog köpt flickan en moppe igen om jag inte vill köra henne.
 
Sv: Talibanmamma...?

Nu har ni ju provat iaf och det visade sig vara för tufft, men jag tycker ni gjorde rätt som provade iaf.

Det är ju alltid svårt att veta i förväg hur det kommer funka.
 
Sv: Talibanmamma...?

Jobbet ramlade över henne via en klasskompis och hon är jätteglad över det. Jobbar utöver det på ett ställe som säljer handgjord glass (:d), så hon har att göra.
I dag cyklade hon, och funkar det får hon fortsätta med det. Jag lovade skjutsa i morgon om det är dåligt väder. Sen tror jag dealet blir att hon får cykla om det inte åskar eller spöregnar.

Hennes pappa cyklade från Stockholm till Spanien tur och retur en gång, så hon får väl visa att hon håller familjefanan högt...! ;)

Wow! Tösabiten har en spänstig pappa. :D Vad sägs om hela familjen cyklar Vättern Runt tillsammans? Eller tösabiten, tösabitens mamma och Lupin? Vi kan ju sikta på och träna för 2009 eller rent av 2010. :angel:

K kom hem för en stund sedan. Gråtfärdig av trötthet, en mil i motvind tog en timme. I morgon börjar hon kl 8, vilket innebär att hon får starta hemifrån kl 7 om hon skall hinna i tid eftersom hon måste byta om innan hon får gå in i mejeriet. Arbetspasset är långt, så hon kommer inte att vara hemma förrän vid 17-tiden.

Vi har pratat - jag skjutsar i morgon, som bestämt - och sen ska vi kolla efter en begagnad moppe. Fast då får hon köra om det så hällregnar...

Usch, det där lät inte roligt. Förstår om hon var helt färdig, stackarn. Men hon testade i alla fall! :) Och det finns ju inget som säger att hon inte kan cykla fler gånger, när andan faller på och hon känner för lite extra motion (om det blir för många glassar i kiosken hihi) :idea: Duktig flicka som jobbar så flitigt.
 
Sv: Talibanmamma...?

*kl*

Jag hade nog inte låtit mina tjejer cykla den sträckan för att jobba fysiskt o sen hem igen. Visst är det bra med motion men de ska ju orka göra nåt efter jobb o cykling oxå! ;)
Tycker det visar på god vilja att din dotter ens har jobb o ett fysiskt sådant! :)
Åka moppe i skitväder kan vara ganska farligt även om man är 18 år!
Japp jag har blivit mycket mesigare än när jag själv var "liten", men det är fler o snabbare bilar på vägarna idag än för 20 år sen. :(
 
Sv: Talibanmamma...?

ad sägs om hela familjen cyklar Vättern Runt tillsammans? Eller tösabiten, tösabitens mamma och Lupin? Vi kan ju sikta på och träna för 2009 eller rent av 2010. :angel:

:rofl: Det närmaste cykelsadel jag kommer just nu är den stol/pall jag har på jobbet. I samband med storstädning försvann min sköna kontorsstol. Jag raggade fram en s k Stokkepall, vilken ser ut som en cykelsadel på en pinne med en konvex platta längst ner. Åtta timmar på den är som Vättern Runt i ultrarapid. Skinkorna domnar... ;)
 
Sv: Talibanmamma...?

I så fall finns det bara en sak att göra. Köp riktiga, vadderade cykelbyxor. Något annat kommer inte på fråga när man ska sitta flera timmar i cykelsadeln. Det blir t.o.m. behagligt. :idea: Tänk bara på att man ska vara troslös i cykelbyxorna, annars får man lätt skav av linningarna. :D

Kan det kanske vara så, dessutom, att din stokkesadel inte är utprovad för just din stjärt? Att skinkorna domnar låter som om dina sittben inte hamnar där de ska på sadeln och därmed inte tar upp tyngden på rätt sätt? :angel:

Utprovad sadel + troslös i vadderade cykelbyxor och voila! ny Mimsan-rumpa! :D
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag tycker oxå 2 mil varje dag är mycket, speciellt om man dessutom har ett tungt jobb som din dotter tydligen har.

Sen komma hem gråtfärdig? Stackars tös!
Om du fortsätter sådär hårt med att hon skall cykla så är risken mycket stor att hon tillslut inte orkar med jobbet och slutar..


Jobbar du något själv? Ta och cykla till ditt jobb så kanske du får en aning om hur jobbigt det kan vara.
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag tycker oxå 2 mil varje dag är mycket, speciellt om man dessutom har ett tungt jobb som din dotter tydligen har.

Sen komma hem gråtfärdig? Stackars tös!
Om du fortsätter sådär hårt med att hon skall cykla så är risken mycket stor att hon tillslut inte orkar med jobbet och slutar..


Jobbar du något själv? Ta och cykla till ditt jobb så kanske du får en aning om hur jobbigt det kan vara.

Om du backar bakåt i tråden och läser mitt inlägg från kl 18.35 i går, så förstår du att vi hittat en lösning. Talibanmamma är en sak, en elak jäkel nåt annat...
 
Sv: Talibanmamma...?

Lånar din knapp lite och måste bara få ur mig något som gäller mer generellt. :angel:


Vad är det med en del av dagens ungdom och i vissa fall även vuxna?????

Att ta sig till o från ställen verkar ibland vara föräldrars uppgift, att normalt cykla eller gå en mil är inte jobbigt. Möjligen då i samband med något annat som tex i TS dotters fall.
Vi är gjorda för att röra på oss, och det är något som tyvärr verkar minska förutom att gå på gym och liknande.
Men normal motion som att ta sig till o från olika platser verkar vara väldigt ansträngande för en del :cool:

Förr kunde man få gå/cykla långt, det kanske inte ens fanns bussar.



Tack för att jag fick avreagera mig lite ;)
 
Sv: Talibanmamma...?

Jobbar du något själv? Ta och cykla till ditt jobb så kanske du får en aning om hur jobbigt det kan vara.


Förlåt men det är ändå en ganska korkad kommentar, många människor cyklar faktiskt till sina jobb speciellt om man bor i en "cykelstad".

Alla har inte bil eller någon som skjutsar.
 
Sv: Talibanmamma...?

En mil är ju egentligen ingen längre sträcka. Men jag förstår att det kan vara tungt att cykla om man ska göra det i ur och skur, varje dag.
 
Sv: Talibanmamma...?

Håller med. I vanliga fall cyklar dottern som ett jehu fram och tillbaka mellan oss - som bor 6 km utanför stan - och till kompisar som bor i andra änden. Just den här turen skall ju inte göras dagligen, men i alla fall några gånger varje månad då hon dessutom har ett fysiskt krävande jobb under minst 8 timmar.
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag avskyr verkligen att cykla. Gå kan jag göra - och gjorde hela tiden ett tag, överallt, lätt en mil om dagen - men cykla gör jag inte om det inte är livsnödvändigt. Från 15 års ålder körde jag moped, numera har jag bil, så jag kör gärna om jag inte åker buss.

Alla gillar inte allting och jag ser inte varför man ska cykla "bara för att" när man faktiskt har alternativ. Förr fanns inte bussar, men varför ska vi för den sakens skull välja bort det alternativet idag? Det finns idag åtskilliga saker som inte fanns "förr" som vi inte skulle komma på tanken att välja bort.
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag läste inlägget igen, med ny infallsvinkel, så nu förstår jag hur du menar. :)

Vad gäller trådämnet i största allmänhet så hade jag skakat fram en moped omgående (som jag ser i tråden att TS ska göra).
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag syftade mest på att det låter som döden för en del att behöva ta sig en mil för egen maskin. ;)

milen? det är döden för en del att gå 500 meter...

Jag hade minst 500 meter till bussen under uppväxten och det var jättelångt ansåg en del...

:p:p
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag (går med rask takt mot 40 år dvs det var ett tag sedan tonåren) cyklar en stor del av barmarksperioden till eller från mitt jobb (har då bilen där, så jag cyklar dit varannan dag, bil hem, bil dit nästa dag, cyklar hem osv). Jag har 33 km till jobbet och det tar 1 tim 15 min dit och ca 1 tim 40 min hem (mer uppför).
Visst är det bra om man kan skjutsa/hämta sitt barn men om man inte kan då? Man kanske jobbar själv.
 
Sv: Talibanmamma...?

Du får vellan offra dig och ta ledigt från jobbet helt enkelt... Jodå jag har haft en arbets som faktist tog ledigt från jobbet för att hämta sin dotter, det var så långt att cykla hem....

Då bor jag i en stad som det inte tar 15 minuter att cykla från ena änden till andra... och stadsbussen passerade förbi skolan, och det var inte långt från busshålplatsen-hemmet, men då var hon tvungen att byta buss på torget, det var 3 bussar att välja på vid torget...
 
Sv: Talibanmamma...?

Cykla en mil x 2 är inga större problem.
Men att göra det ovanpå en 9 timmars arbetsdag på ett fysiskt krävande jobb är en helt annan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 491
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 492
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp