Talibanmamma...?

Sv: Talibanmamma...?

Nu kommer jag som extrajobbande 18-åring in och delar med mig av mina åsikter/erfarenheter. Känner mig kanske lite väl ung för att få vara med i den här tråden...

Jag tänker inte uttala mig huruvida ni kräver för mycket eller inte. Jag har dock ett extrajobb på 7-eleven, alltså inte särskilt "tungt" egentligen (bortsett från att man står mycket upp och bär en del tunga grejer, något jag inte är van vid) och jobbar cirka 7-8 timmar i sträck vid varje pass. Jag är ganska slut när jag äntligen får gå hem. Jag vet inte vad det beror på - kanske är min kropp inte van vid den sortens arbete, men jag orkar knappt ta mig hem via buss och tunnelbana. Har inget annat alternativ, då jag varken äger en egen bil och jag bor inte heller hemma så jag har ingen förälder som ställer upp.

Jag menar bara att det inte "låter" så jobbigt att behöva tvingas cykla hem efter jobbet - för i andra situationer är ju 1 mil cykling inte så farligt. Men just efter jag har jobbat är jag faktiskt helt slut, på ett helt annat sätt än vad jag är efter t.ex. en heldag i stallet då jag lätt cyklar 8 km hem...

Det jag vill komma fram till är: Hur trött är hon efter en arbetsdag? Om man bortser från att många tonåringar ofta är lite lata och gärna vill ha skjuts bara för att det är bekvämare. Det är ju skillnad på att vara helt slut och verkligen vara i behov av skjuts, och att bara vilja ha skjuts för att det går fortare/är bekvämligare.
 
Senast ändrad:
Sv: Talibanmamma...?

Hrm hrm, egentligen tycker jag att ungen kunde cykla, men hade det varit jag så hade jag nog skjutsat den iaf... Eftersom jag inte själv skulle vilja cykla en mil tidigt på morgonen i ur och skur, utan kanske hellre sitta i en varm bil, lyssna på lite radio0 och dricka en halv kopp kaffe... :o
 
Sv: Talibanmamma...?

Hon är rätt slut efter ett arbetspass, som om det är mycket att göra, kan vara i 8-9 timmar. Det är tunga lyft, ibland städning med högtrycksslang, intensivt mellan varven.

Hon är fysiskt rätt stark, cyklar mycket, tränar. Jag ser cykelkravet lite grand som en knuff att hon skall ta itu med körkortet, men inser ju också att jag själv nog möjligen valt ett annat extrajobb med tanke på avståndet. Två mil per dag och jobb däremellan... hmm... tål att tänkas på.
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag hade 1.5 mil till stallet när jag var liten. Cyklade den sträckan VARJE dag redan när jag gick på lågstadiet. Min man, som var bonnpojk, cyklade samma sträcka till sina klasskamrater :p. Så nej, låta en 18-åring cykla till jobbet är verkligen inte krävande! Vet många som cyklar någon mil till jobbet varje dag, min pappa gör det året om (1.5 mil) trots att vi bor i norrbotten!:D
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag tycker att det är för tufft faktiskt. Bästa vore ju att köpa en liten gammal moped istället (för sin första lön kanske?) för några tusenlappar. Min gamla Ciao kostade typ 3500 kr och den går hur bra som helst.
 
Sv: Talibanmamma...?

Hon är rätt slut efter ett arbetspass, som om det är mycket att göra, kan vara i 8-9 timmar. Det är tunga lyft, ibland städning med högtrycksslang, intensivt mellan varven.

Hon är fysiskt rätt stark, cyklar mycket, tränar. Jag ser cykelkravet lite grand som en knuff att hon skall ta itu med körkortet, men inser ju också att jag själv nog möjligen valt ett annat extrajobb med tanke på avståndet. Två mil per dag och jobb däremellan... hmm... tål att tänkas på.

Mitt förra svar var lite skämtsamt, det förstod du nog. Men nu ska jag vara lite tuff. Dottern har alltså valt det här extrajobbet själv? Och hon vill verkligen ha det? Hon kunde med andra ord fixat ett annat? I så fall kan man ju tycka att hon ska ordna transportbiten med och inte bara lägga över det på sina ömma föräldrar. Hennes val, hennes ansvar. Hon är trots allt (nästan?) 18 = myndig = det finns dessutom många som tar hand om sig själv helt och hållet i den åldern. Som andra har skrivit, så tar det ca en halvtimme att cykla knappt en mil, på en vettig cykel.

Men det är klart, en moppe kan hon ju ha användning för annars med. Jag antar att bussförbindelserna in till stan är begränsade, speciellt på helgerna? En moppe ger ju lite större frihet och kanske mer trafikvana med, innan det blir dags för körkortet menar jag. :laugh:
 
Sv: Talibanmamma...?

knapplån:

Men hallÅ???? Hur långt är en mil - är det bara uppför? Jag kan säga att jag som är riktigt dåligt tränad kan cykla till mitt jobb vilket är två mil på 1 timme. Har ALLTID tagit mig själv till mina jobb, med moped, cykel, fötter eller buss. Det ingår väl delvis i att bli vuxen?

Nej du är inte en talibanvuxen. För övrigt ligger gränsen för en 10-12 åring för att få busskort (till skolan) i Umeå på 4 km... det gäller alltså en 10-åring! Hon är 8 år äldre...

Äsch skjutsa om det är skitväder annars får hon cykla själv anser jag.

Tycker det skjutsas i tid och otid jag, som jag förstod det var vägen inte farlig heller? Nej det är inte mycket begärt av en 18-åring att cykla en mil till sitt jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Talibanmamma...?

Jobbet ramlade över henne via en klasskompis och hon är jätteglad över det. Jobbar utöver det på ett ställe som säljer handgjord glass (:d), så hon har att göra.
I dag cyklade hon, och funkar det får hon fortsätta med det. Jag lovade skjutsa i morgon om det är dåligt väder. Sen tror jag dealet blir att hon får cykla om det inte åskar eller spöregnar.

Hennes pappa cyklade från Stockholm till Spanien tur och retur en gång, så hon får väl visa att hon håller familjefanan högt...! ;)
 
Sv: Talibanmamma...?

Hon är rätt slut efter ett arbetspass, som om det är mycket att göra, kan vara i 8-9 timmar. Det är tunga lyft, ibland städning med högtrycksslang, intensivt mellan varven.

Hon är fysiskt rätt stark, cyklar mycket, tränar. Jag ser cykelkravet lite grand som en knuff att hon skall ta itu med körkortet, men inser ju också att jag själv nog möjligen valt ett annat extrajobb med tanke på avståndet. Två mil per dag och jobb däremellan... hmm... tål att tänkas på.


Precis det här tänkte jag på. Om hon tar körkort får hon väl ha bilen till och från jobbet om det passar med övriga familjens behov av bilen?

Isåfall är det ju en utmärkt pepp. Sedan tycker jag att du har en jätteduktig dotter som har två extrajobb. Ambitiös tjej!
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag tycker att det är lite väl att cykla 1 mil sen jobba fysiskt sen hem 1mil... men som du säger, that's life.
Tur att hon har den typen av jobb så att hon inte känner sig ofräsch och ska stå i butik hela dagen.

Samtidigt är det bra att hon jobbar... så någon deal typ moppen (som ni var inne på), eller att ni skaffar en cykelkrok på bilen och kör ena sträckan.. Då är ni inte bundna, men kan vara schyssta...

Sen kanske ni kan göra dealen att hon får betala bensinpengar om ni kör? Så har hon ett val... Hon tjänar ju pengar, frågan är vad hon vill lägga dem på.

En annan sak.. mina föräldrar lånade ut bilen till mig + övningskörde, men det ger jag igen nu, så tänk på det ;) påminn henne att den dagen hon har körkort så kanske det blir lite gentjänster ;)
 
Sv: Talibanmamma...?

när jag hade mitt första jobb, så cyklade jag alltid till och från bussen i ur och skur. Ville jag inte bli svettig så gick jag ibland, eller cyklade långsammare. Jag började 06.00. Fick åka hemifrån vid 04.30. Så jag tycker inte det är hårt. Dem gånger min bil var hel, då körde jag till jobbet såklart, men ibland behövde någon annan bilen bättre än mig så...
Jag led inte utav det. När det vart för varmt för att cykla så gick jag istället. Ibland blev jag hämtad, om någon hade vägarna förbi.
Bra kondis hade jag då iallafall.
 
Sv: Talibanmamma...?

Och jag tycker det är för mycket :/

Mina föräldrar hade inte låtit mig cykla så pass före och efter ett 9 timmars hårt arbetspass.

Alla är olika där och du måste nog gå på din magskänsla..
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag tycker inte du är för hård. När jag var 13 år (gick i 8an) praoade jag på ett stall som låg långt ute i skogen. Jag och min kompis cyklade 8 km till och från stallet varje dag. Klart det var lite motigt, men äsch. Vi fick toppenkondis och blev bruna som pepparkakor :D

Ska tillägga att jag är 18 år nu. Skulle kunna cykla till båda mina jobb nu (är bara för lat för att göra det :angel: ). Första jobbet är på charkuteri (tungt, lyfter/drar runt 3 ton per dag) och andra akutmottagningen (psykiskt påfrestande och ganska högt tempo ibland).

Sen har du ju skrivit att ni kan ställa upp ibland och skjutsa/hämta när det är dåligt väder eller så.

EDIT: Ska bara tillägga om krutgubben på charkuterijobbet ;) Han cyklar runt 2,5 mil fram o tillbaka (alltså 5 mil) varje dag. Han börjar cykla hemifrån klockan kvart i 4 :D Han duschar på jobbet när han kommer fram. Bara ett litet tillägg :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Talibanmamma...?

Men GUD DET ÄR BARA LITE MOTION!!!!!! När jag var 20 jobbade jag i min pappas Icaaffär, hade hand om frukt och grönt så det var också en massa tunga lyft. Jag hade egen bil men VALDE själv att cykla 8 km till jobbet på morgonen för det var nyttigt!

Om man knappt klarar av att ta sej hem via buss efter ett vanligt arbetspass får man nog gå till doktorn!

Ett tag när jag pluggade på universitetet städade jag i två timmar innan på morgonen. Jag fick ta tåget från Helsingborg klockan 5 på morgonen och således gå upp klockan 4. Efter skolan åkte jag och red två hästar sen tog jag tåget upp igen. Då hade jag också bil men ville inte slösa pengar på bensin!

Ska tilläggas att jag inte ens är speciellt hurtig av naturen, men lite jävlar anamma och "kan själv" skadar aldrig.
 
Sv: Talibanmamma...?

Med risk att bli klassad som curlingmamma (vilket jag inte ser mej som) men nej jag hade inte krävt att min 18 åring hade cyklat två mil/dag.
Däremot hade det varit helt ok att han betalade bensinen, det är ju han som tjänar på att bli skjutsad, och att han tvättade bilen eller dylikt som tack.

Att som vuxen välja om man vill cykla/gå/åka bil/buss är en sak men att inte ha något val är värre.

Men om det vore för att ge en knuff att bli klar med körkortet så ja, då hade jag sagt att om du är klar med körkortet inom rimlig tid så kör jag om du inte tar tag i det så kan du cykla.

Min son fyller 18 år den 16 maj och skriver teorin samma dag, så i den situationen har jag som tur är inte hamnat i, han längtar till körkortet mycket;)
 
Sv: Talibanmamma...?

Jag tycker inte det verkar vara för hårt.
Klockan åtta på morgonen är ju inte såå tidigt, hon är ju inte direkt uppe & väcker tuppen om man säger så;)

Jag cyklade strax över 1 mil x 2 till mitt sommarjobb, när jag var 17-18 år, 5 dagar i veckan i 3 veckor.
I början tog det 45 min, i slutet tog det 30 minuter:banana: *mycket stolt över mig själv*
Just det, nån av mina föräldrar fick köra mig en dag för framdäcket small på vägen dit :D
 
Sv: Talibanmamma...?

"Att som vuxen välja om man vill cykla/gå/åka bil/buss är en sak men att inte ha något val är värre."


Men är man inte relativt vuxen vid 18 års ålder??
 
Sv: Talibanmamma...?

Med tanke på att jag vet hur och var ni bor så, självklart kan hon cykla till o från jobbet. En mil där ni bor är ju ingenting om man jämför med här :crazy: massor av backar.

Låt henne cykla så länge hon orkar sedan kan ni ju ta en ny diskussion igen efter det. :D


OT

Den där "andra arbetsplatsen" fick mig att tänka på mumsfillibabba. :d
 
Sv: Talibanmamma...?

"Att som vuxen välja om man vill cykla/gå/åka bil/buss är en sak men att inte ha något val är värre."


Men är man inte relativt vuxen vid 18 års ålder??

Jovisst "ska" man vara vuxen vid 18 år, jag var det, då hade jag redan barn, men hur många 18 åringar idag ses som vuxna?
Hur många har eget boende?

För de flesta idag så är skillnaden inte särskilt stor om man är 17 eller 18, den övervägande delen bor hemma hos föräldrarna.

Som vuxen har du eget hushåll och är inte beroende av någon annan för att få vardagen att fungera, det är min syn på att vara vuxen.

Som jag också skrev så har man valet som vuxen, man jobbar och väljer hur man tar sig dit.
Innan man är vuxen är man beroende av föräldrarna.
 
Sv: Talibanmamma...?

K kom hem för en stund sedan. Gråtfärdig av trötthet, en mil i motvind tog en timme. I morgon börjar hon kl 8, vilket innebär att hon får starta hemifrån kl 7 om hon skall hinna i tid eftersom hon måste byta om innan hon får gå in i mejeriet. Arbetspasset är långt, så hon kommer inte att vara hemma förrän vid 17-tiden.

Vi har pratat - jag skjutsar i morgon, som bestämt - och sen ska vi kolla efter en begagnad moppe. Fast då får hon köra om det så hällregnar...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 491
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 492
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp