Sv: Talibanmamma...?
KL
Jag blir faktiskt ganska irriterad när jag läser den här tråden. Det är mest bara en massa "dagens ungdom...", "på min tid...", "jag..." etc. Jag förstår inte varför allting måste vara som det alltid har varit och varför alla måste vara/tycka/bete sig som alla andra?
Orkar man cykla en mil efter att ha varit på jobbet i nio timmar så är väl det jättebra och det är självklart att det kan vara värt ett försök, men jag ser ingen anledning till varför man ska se ner på dem som INTE orkar det. Alla har vi ju trots allt olika förutsättningar för att klara av saker och ting. Och att cykla en mil på en slät asfaltsväg är kanske inte så mycket att tala om, men saken blir en helt annan om det är konstant uppförsbacke eller extrem (mot)vind. Och/eller om man har ett fysiskt krävande jobb. Eller tider att passa; kanske måste man hinna hem till hunden eller hästen innan det blir för sent.
Dessutom undrar jag lite varför alltid tjafset om "dagens ungdom" kommer som ett brev på posten i sådana här diskussioner, för ärligt talat,
hur många vuxna cyklar eller går till sitt arbete? Jag tror faktiskt inte jag känner en enda. Givetvis kan man då fråga sig varför det är så, för visst borde väl alltid någon orka cykla en kortare bit, men att enbart gnälla på dagens lata ungdom håller inte.
Observera nu att jag inte på något sätt menar att det är fel att uppmuntra någon att cykla till jobbet, absolut inte! Att motionera och röra på sig är verkligen aldrig fel, utan tvärtom något många av oss borde göra mer än vad vi gör - för vår egen skull. Men jag blir verkligen
så trött på att alla alltid och gällande allting ska stöpas i samma form, för annars så ser folk ner på en eller så är föräldrarna curlingföräldrar och bla bla bla. Nästan hälften av Bukes alla trådar (i alla fall på snackforumen) handlar om att vi användare ska gå ihop och sitta och förfasa oss över personer som inte är eller gör som samhället säger att man ska vara/göra (i just det här fallet så är det ju i allra högsta grad på tapeten att man ska ställa bilen för att rädda miljön och att man ska cykla/gå till jobbet för att förhindra att man - Gud förbjude - får ett gram fett på kroppen för då får man ju genast diabetes och hjärtproblem, och blir en samhällsparasit) eller som andra var och gjorde när de var unga för kanske 20-30 år sedan (precis som om samhällsutvecklingen har stått stilla sedan dess... på gott och ont).
Jag kan i alla fall själv känna att det är ganska jobbigt. För liksom, visst tusan försöker jag tänka på miljön och på min kropp och på ansvar och på att klara mig själv o.s.v., men inte blir det lättare för att andra sitter i grupp och pekar (
:ar) på hur fel jag är (beter mig) när jag brister någonstans och äter en chokladkaka eller tar bilen dit jag ska?! Jag blir bara... ganska spyfärdig faktiskt.