Talibanmamma...?

Sv: Talibanmamma...?

Jag är intresserad av frågan och hakar på körkortsfunderingarna.

Din dotter skulle alltså pushas lite till att ta körkort, och nu är det en kompis lyckosamma körkortstagande som fungerar som morot (hoppas du?).

Är inte körkortet självt morot nog, så vill hon väl inte ta körkort, tänker jag. Är jag fel ute?

Själv önskade jag mig inget körkort innan jag var trettio, då tog jag det.

Min son är 18 och ser ingen användning för ett körkort och vill inget ha. (Min man har heller inget.) Fd fosterflickan (22) har tagit körkort, det var hennes heta önskan. Jag pushade inte, men vägrade efter ett tag att övningsköra mer om hon inte fixade teorin. Då fixade hon teorin.

Är det en allmän uppfattning att ungdomar bör ta körkort? Varför det, i så fall?

(Tilläggsinformation: det antal gånger jag skjutsat mina barn någonstans kan nog räknas på fingrarna. De har gått, cyklat och åkt kollektivt dit de ska sedan späd ålder.)

Är det en allmän uppfattning att ungdomar bör ta körkort? Varför det, i så fall?

För man kommer ingenstans och man blir väldigt begränsad när man ska försöka ta sig ut i arbetsmarknaden, det är tuff som det är och utan körkort blir det ännu svårare.
Man kan söka inom ett större område och är inte alls beroende av arbetstiderna. Man kan också ta ring-in-jobb och då komma på en gång och inte säga nej för bussarna slutat att gå eller inte passar.
Man måste gå/cyckla i skitväder :angel:

Men det beror nog på vart man bor och hur man umgås, för mig och alla mina kamrater och även en otroligt stor del av mina klasskompisar var körkortet en självklarhet så fort man fyllt 18.

Men det beror nog på vart man bor och hur man umgås, för mig och alla mina kamrater och även en otroligt stor del av mina klasskompisar var körkortet en självklarhet så fort man fyllt 18.
här med, lantis som man är och alltid har varit... :D:D:D

Ja! Förr eller senare i livet blir det en självständighetsgrej.

Jag har en kompis, ett par år äldre än jag, som aldrig tog körkort. Det gör t ex att hon hela sitt liv bara sökt jobb som ligger på cykelavstånd hemifrån (ja, jag vet att det finns kollektivtrafik;) men naturligtvis är det lättare och billigare att cykla) - och inte minst att hon inte sällan är beroende av sin körkortsförsedde man.

Dessutom, ska man nån gång ha häst är det nödvändigt;)

Dessutom blir det allt vanligare att det krävs B-körkort när man söker jobb...

Det beror på var man bor, vad man vill jobba med och vilka hobbys man vill ha.

Bor man i stan, har stadshobbys och jobb som inte är beroende av körkort så klarar man sig utmärkt.

Bor man i en håla på landet så är man rätt körd utan körkort. Men de tonåringarna brukar vara extremt intresserade av att ha körkort.

För man kommer ingenstans och man blir väldigt begränsad när man ska försöka ta sig ut i arbetsmarknaden, det är tuff som det är och utan körkort blir det ännu svårare.
Man kan söka inom ett större område och är inte alls beroende av arbetstiderna. Man kan också ta ring-in-jobb och då komma på en gång och inte säga nej för bussarna slutat att gå eller inte passar.
Man måste gå/cyckla i skitväder :angel:

Exakt. Jag har inte varit ett dugg handikappad av att inte ha körkort. Jag har taigt mig fit jag behöver mha. kollektivtrafiken eller mina ben. Gå och cykla i skitvärder är väl inget problem?

Ja! Förr eller senare i livet blir det en självständighetsgrej.

Dessutom, ska man nån gång ha häst är det nödvändigt;)

Jo. Jag har körkort och bil egentligen enbart för hästeriets skull. Och jag tycker att det är en enormt stor nackdel med hästeriet att det kräver bil, och under de år då jag inte red (mellan 22 och 30 ca) var det en lättnad att allt som hade med bilar att göra i mitt liv var borta. (Under uppväxten bodde jag ca 2 km från stallet och cyklade.)

Självklart använder jag bilen till annat än hästeriet, men mycket lite. Någon gång i månaden, kanske. Och då gäller det tex små utflykter till Återvinningscentralen och annat skoj. :D

Klimatforskare som jag är, så tycker jag nog att det är bra om man kan organisera sitt liv så att bil inte är nödvändig (åtminstone inte dagligt/regelbundet bruk av bil). Eftersom jag själv är så djupt intresserad av hästar, har jag tyvärr misslyckats med min organisation på den punkten.

Största anledningen tycker jag är att det ökar möjligheten till arbete.

Jag har aldrig haft ett arbete som innebär bilkörning på arbetstid. Men sådana arbeten finns ju, så klart. Och kanske i lite extra hög grad bland de ganska okvalificerade arbeten som oerfarna unga personer kan få.

Men om tex den unge vuxne har en färdig utbildning vid förslagsvis 23 års ålder, och det handlar om ett arbete som inte kräver bil för att kunna utföras, då saknar ju körkortet betydelse på den punkten.

för att man vill vara aktiv med sin hund. Brukshund kräver nästan körkort och bil.
Själv har jag efter mycket ångest insett att jag ska göra ett nytt försök att ta den förbaskade lappen. Jag vill kunna åka på träffar och läger!

Men om man inte har några problem att skaffa arbete trots att man inte har körkort, varför lägga pengar på det?

Var jag än skulle bo så skulle jag behöva bil för min hobbys skull, min egen frihet... Nu bor jag så till att jag måste ha körkort och bil för att ta mig in till stan där mitt jobb är och jag har inget intresse av att bo i stan bara för att jag jobbar där...

Jag förstår mycket väl varför folk kan behöva körkort, men varför anses det vara något alla ska ta? Alla behöver det faktiskt inte.

Jag vet inte jag har nog aldrig träffat någon som tyckt att den slösat pengarna på att ta körkort... Jag har nog bara haft kontakt med folk som tyckt det var värt sina slantar...

men jag har faktist varit talibankompisen som vägrat skjutsa de slöfockarna som inte kommit iväg till körskolan...

Jag vet inte jag har nog aldrig träffat någon som tyckt att den slösat pengarna på att ta körkort...

Ojdå!

Jag känner säkert tio personer som har körkort men aldrig kör och som säger att deras körkort var en extremt dyr legitimation. Dessa personer går, cyklar och åker kollektivt plus taxi vid behov och är inte alls särskilt beroende av att andra skjutsar dem. Vi talar om vuxna skötsamma människor!

Men jag fattar precis som sol varför en del personer behöver körkort. Vad jag inte riktigt fattar är varför alla skulle behöva det, och varför ungdomar generellt sett ska uppmuntras att ta körkort. Trots allt orsakar bilismen oss en massa problem.

Jag har aldrig haft ett arbete som innebär bilkörning på arbetstid. Men sådana arbeten finns ju, så klart. Och kanske i lite extra hög grad bland de ganska okvalificerade arbeten som oerfarna unga personer kan få.

Men om tex den unge vuxne har en färdig utbildning vid förslagsvis 23 års ålder, och det handlar om ett arbete som inte kräver bil för att kunna utföras, då saknar ju körkortet betydelse på den punkten.

Kan bara ta mitt eget arbete som exempel om du nu räknar in det bland " de ganska okvalificerade arbetena".
I larmpatrullen/hemvården är det krav på körkort numera och yrkesutbildning.
Det finns några som ej har och då får de som har körkort skjutsa dem till de vårdtagare som bor långt bort.

Jag säger inte att alla yrken kräver körkort men många gör det, sonen som går data-el på gymnasiet praktiserade på en firma nu under våren och de hade körkort som krav när de anställde ny personal.

Senast ändrad:

Men om man inte har några problem att skaffa arbete trots att man inte har körkort, varför lägga pengar på det?

Friheten till att börja med, att kunna ta sig mellan olika platser utan att passa tider eller för den delen behöva åka till jobbet tre timmar innan man börjar ;)

Ett körkort behöver inte bli så dyrt om man har möjlighet att träna mycket hemma.

Här har vi köpt ett paket till sonen på bilskolan där all teori ingår, tester mm och 10 lektioner till en summa av 6500 kr. Tillkommer gör halkörningen på 1700 kr och uppkörningsavgifter.

Friheten som Indianen säger, att kunna ta sig vart man vill utan bekymmer, utan krångla med kollektivtrafiken lita på andra...

Och ja även kvalificerade yrken kräver ofta körkort, eller vad räknar du som kvalificerade yrken???

Det blir allt mer vanligt att en arbetsgivare kräver B-kort även om den anställda inte behöver använda bilen i tjänsten varje dag, men det kan behövas...

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 539
Senast: ptr
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama