Taktande häst ?!?

Sv: Taktande häst ?!?

Ha a du blandade nog ihop mig med den andra personen som hade en gammal märr som taktade. Min egen är 7år och borde kunna uppföra sig ordentligt.
För egen del så tänker jag INTE hamna i ngn buske.
Du har så rätt ang ilskan men idag var humöret på topp. :)

Måste bara tillägga att det inte är ngt fullblod jag har utan en... Connemara. (!)
Jag arbetar dock men fullblod till vardags så nog känner jag igen deras temperament :)
Min pålle går ju tillsammans med dem så de kanske har lärt henne några tips?!?

fejko skrev:
Rid honom ordentligt på bortvägen så att han är trött när han är på hemväg.

Det är nog olika på olika hästar. Min ena häst som gör så rider jag ordentligt på bortvägen (då han vill maska) och så skrittar jag på lång tygel sista biten hemåt. Tar jag tyglarna däremot börjar han omedelbart att takta.

Jag har en 25 årig!! ponny som är tämligen pigg ute i skogen, på hemvägen taktar han hela tiden, jag har märkt att ju mer man bråkar och tar i honom och försöker få honom att coola ner desto mer strssad blir han, så det bästa jag gör är att bara ge honom långa tyglar och strunta i att han taktar, då kan han faktiskt coola ner sig och gå. Det brukar även gå bättre när man rider en "runda" ist för att vända och rida samma väg tillbaka då vet han ju direkt att det är hemväg.

Min häst är likadan..!
Jag försöker att alltid skritta på långa tyglar på hemvägen, om man tar i min häst så blir hon oftast bara värre...
Däremot så måste hon kunna stanna och stå still, så vi gör många start/stopp.
När hon taktar (vilket är irriterande ofta och mycket :mad: ) så gör jag one-rein-stops, och sen ryggar jag och vänder henne. Går sen åt motsatt håll och vänder henne sen igen, lugnt och försiktigt.

Det gäller att ta god tid på sig.
Och det är ju jättelätt när det är snorkallt och mörkt ute... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 972
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar