Tågarp 9 sept.

Sv: Tågarp 9 sept.

Men nu kommer jag verka som världens newbe men var inte optimaltiden 3.01. Får man straff direkt man överträder den men inte när man rider fortare? Jag fick 3.2 straff på tiden tror jag och då red jag på typ 3.09. De som red på 2.51 tex fick noll straff. Jag är helt förvirrad och minns inte ens hur det är.

Men snälla :eek::eek::eek: Behövde du aldrig göra teorin när du tog fälttävlansmärke :angel: eller :bump: ni över den för din provledare

Men nu kommer jag verka som världens newbe men var inte optimaltiden 3.01. Får man straff direkt man överträder den men inte när man rider fortare? Jag fick 3.2 straff på tiden tror jag och då red jag på typ 3.09. De som red på 2.51 tex fick noll straff. Jag är helt förvirrad och minns inte ens hur det är.

Ja, man får straff direkt när man överskrider tiden, men man får rida ett visst antal sekunder (som jag inte kommer ihåg vad det var men tror det var 15) under optimaltiden innan man får straff.. =)

Ja, men då var det som jag trodde egentligen. Det är helt sjukt.
Jag fick för mig att det var 15 sek åt båda hållen. Jag börjar nog bli senil. :eek:

Jag har ridit en massa ft innan kortet infördes. Men ibland blir jag lite förvirrad.

Senast ändrad:

Ja, men då var det som jag trodde egentligen. Det är helt sjukt.
Jag fick för mig att det var 15 sek åt båda hållen. Jag börjar nog bli senil. :eek:

Jo men det finns ett tillfälle som det stämmer. Det är på Gärds eftersom de kör Clear Round i debutant på våren.
För att vara CR ska du ha +/- 15 sek. Det förvillar :idea:

(Det är bara Gärds som kör CR vad jag vet... men det gäller så klart alla som gör det..)

För mig o pållen gick det jätte bra. dressyren va :love: o det andra gick oxå jätte bra. En konstig grej bara va att jag trodde jag skulle få lite straff för att jag red för fort (enligt min klocka var jag ca 20 sek under optimaltiden, alltså skulle jag få straff för 5 sek). Istället får jag straff för att jag red för långsamt, jag fattar ingenting!! :crazy:

Lite bilder på 100-klassen:

http://i34.photobucket.com/albums/d106/wiiie/IMG_2141.jpg

http://i34.photobucket.com/albums/d106/wiiie/IMG_2144.jpg

http://i34.photobucket.com/albums/d106/wiiie/IMG_2146.jpg

http://i34.photobucket.com/albums/d106/wiiie/IMG_2134.jpg

http://i34.photobucket.com/albums/d106/wiiie/IMG_2136.jpg

http://i34.photobucket.com/albums/d106/wiiie/IMG_2139.jpg

Tragiskt det som hände!

Var det en rutinerad häst, någon som vet?

Men jag hörde att de hade problem med tiden. Flera som sa det. Kanske var det det som drabbade dig.

ja, kanske det.. elr så va de väl jag som ställde klockan fel.. aja, huvudsaken va nolla på hinder!

Det var en femåring. Mycket tråkigt.

Det är verkligen hemskt, jätte tragiskt. Stackars ryttare! Jag och min kompis pratade om det idag och det känns som om att "allt det farliga med fälttävlan" kommer upp i år... usch usch... :crazy:

Väldigt hemskt med olyckan och vad fint av Tågarp att visa sitt medlidande på deras hemsida.

Jag har dock inte fått riktigt grepp om olyckan. Hästen rev upp magen..och allt det där räliga..man trodde att man skulle kunna rädda hästen, la en filt över den medans den var levande. Men sen konstaterade man att den inte gick och rädda? Eller den dog av sig själv? Låg hästen kvar under hela tävlingens gång? Ekipage red alltså förbi den döda/levande hästen eller detta hände i slutet?

Alla tankar till ryttare och de hjälplösa funktionärerna som fick se det hela.

Ja, hästen fick in pinnen i ljumsken och rev upp där. Vet sa tydligen att hon inte trodde hästen skulle klara det men ägaren ville ha dit djurambulansen. Under tiden de väntade fick hästen kolik och vet stoppade i den kramplösande och smärtstillande. Tyvärr dog hästen när den tog första steget upp på rampen till ambulansen. Den avlivades alltså inte. Jag tyckte mig höra att den låg ute vid hindret i 1.5 timme.

Jag tänker mycket på den stackars ryttaren och hästens ägare. Mycket sorgligt.

Ekipaget var bland de fyra sista som startade i Lättklass. Debutanten fortsatte, men bansträckningen gick aldrig ut till olycksplatsen så det var inga ryttare som passerade.

??

Man gav väl hästen lugnande direkt dvs försökte söva den för att den inte skulle skada sig mer. Vad jag förstod så trodde man att hästen skulle klara sig först.

Man försökte att vinscha (den låg ner hela tiden) in den men då började den att sparka och man fick ta ut den igen. Vid noggrannare undersökning visade det sig att den hade blod i hela bukhålan vilket gjorde chanserna att rädda hästen minimala. när man tog beslutet att avliva den så avled den själv.

Denna version fick jag höra!??

Ekipaget var bland de fyra sista som startade i Lättklass. Debutanten fortsatte, men bansträckningen gick aldrig ut till olycksplatsen så det var inga ryttare som passerade.

Vi var 3 ryttare efter olyckan, jag först på tur. Som sagt vägrade min häst ut sig redan på första hindret. Jag hörde ju först när jag lämnade banan att det hänt något. Fick först veta vad som verkligen hänt efter jag lastat min häst och gick tillbaka för att fika lite innan hemfärd. Jämförde precis startlista och resultat. Dom två sista ryttarna genomförde sin terrängritt och red alltså förbi olycksplatsen :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar