Tågarp 9 sept.

Sv: Tågarp 9 sept.

Om du läser första inlägget så står det ju att hon skulle rida 90-klassen. Har du varit i skogen för mycket eller?

Då var det som jag trodde. Den låg nämligen under en filt när jag skulle rida. Hemskt och mina tankar går till den som förlorade sin häst.

Fio...du, det är på söndag det gäller. :)

Tyvärr gick det inte att rädda hästen. En mycket tragisk olycka. Tycker att vi alla skänker en tanke till ryttaren och hennes familj. Fälttävlan Är en farlig sport och vi måste alla - både ryttare och arrangörer arbeta tillsammans för att göra det säkrare. I detta fallet var det en flagga som orsakade skadan när ekipaget kom fel på hindret (såg det inte själv). Hästen fick den i buken. Jag hörde att man har provat nya böjliga flaggor på ett par tre ställen, bl.a. på Badminton, och nu senast på Övedskloster och man håller på med utvärdering av detta. Hoppas att detta blir klart under vintern så alla arrangörer av fälttävlan kan få information och direktiv från Ridsportsförbundet.

Då var det som jag trodde. Den låg nämligen under en filt när jag skulle rida. Hemskt och mina tankar går till den som förlorade sin häst.

Fio...du, det är på söndag det gäller. :)

Fast då levde den. De trodde det skulle gå att rädda den men tyvärr gick det inte

Fruktansvärt och väldigt synd om ryttaren :cry:

Hur gick det för er som var där?

Jag hade en kass dressyr och landande på 58.5 straff. Felfri i hoppningen och felfri på hinder i terrängen. Vad tiden slutade på vet jag inte.

Vet någon vad som hände med hästen som råkade ut för olyckan borta vid spetsen? Hemskt var det iaf.

Jo för mig gick det bra.

En del missar i dressyren men överlag ganska bra, slutade på ca 47 straff, felfri i hoppningen och på hinder i terrängen.

Tänkte att jag denna gång skulle låta honom gå lite fortare och det gick ju bra tills han skulle ner till vattnet :crazy: Där bodde det tydligen ett monster så först tvärnit och sedan ett fint hopp upp på kanten för att sedan halvtrava/skritta ner till vattnet. Ner i vattnet hoppade han men att trava var inte något han ville där. Fin och maklig skritt blev det igenom :rofl: och sekunderna tickade iväg.!

Vi slutade iaf på placering så jag är väldigt nöjd med honom med tanke på att detta var hans tredje start.

Sänder mina tankar och tröstkramar till den stackars ryttaren, vilken fruktansvärd olycka.:cry:
Jag hade precis satt in hästen igen och passerade sekreteriatet när jag hörde den fullständigt hysteriska hindervakten ropa på veterinär i komradion, stackare hon måste varit helt chockad, man förstod ju att det inte hunde vara bra när hon lät så:(

För att tala om ngt trevligare så var min lille häst helt underbar igår :love: Från att de senaste två åren som bäst haft 57 straff och varit spänd så var han idag avspänd och lydig och gick på 46,5 straff :banana: sen klantade jag mig i banhoppningen så vi fick 5 straff där... I terrängen var han helt underbar, bara att styra runt, när vi gick i mål så kändes han som att han hunde gått två rundor till:D

Fy vad läskigt och märkligt att samma sak händer igen så snabbt efter det hände i Badminton och mig veterliger har det aldrig hänt före Badminton eller??? Var flaggorna för låga? eller var dom reglementsenliga 1.80m och knäcktes samtidigt som den skar upp sig?
I Bollnäs använder man slalompinnar (nära till backen vet ni...) på smalhinder, även vid träning, ganska smart idé som jag vet att banbyggargänget tittar på

Ja det är konstigt att en sådan stenålders grej har fått vara kvar, borde ju skett förändringar direkt efter första allvarliga olyckan. Tycker det borde vara ett krav, att bara använda "slalompinnar". Nu mer än någonsin, det känns ju som en rätt "enkel" grej att genomföra om man tittar på det stora säkerhetstänket.

I Bollnäs använder man slalompinnar (nära till backen vet ni...) på smalhinder, även vid träning, ganska smart idé som jag vet att banbyggargänget tittar på

mm och det finns tex "markeringspinnar" som används i jordbruket som är böjbara som kan funka utmärkt.

Fast nu kommer de fällbara som användes på Öveds. Blir förmodligen obligatoriska iallafall på smalhinder och andra spceialhinder som spetsar.

Kanske dags att deklarera krig mot trä-pinnarna lite mer officiellt så vi kan få en ändring på alla banor

Personligen tycker jag att det är en typ av olyckor som borde vara lätta att elliminera.

Jag tycker inte att det räcker med fällbara eller plast på smalhinder.
Har sett utbrytningar med knäckta flaggor på stora breda stockar.

Om vi alla hjälps åt med påtryckningar i våra egna klubbar och de banbyggare vi har kontakt med så kanske vi kan få en ändring snabbare.

I UK har man redan tagit beslut:
http://www.farmersguardian.com/story.asp?sectioncode=41&storycode=11582

Vad slutade du på för straff? Jag väntar på att resultaten ska komma upp på hemsidan. Jag vet inte alls vad jag red in på för tid.

Senast ändrad:

Otroligt tragisk olycka! Sänder allt mitt medlidande till ryttaren!

Jag gick ut efter henne. Fast min häst kändes inte riktigt ok på värmningen, betedde sig väldigt lustigt o taxade helt fel m.m. Var redan inne på att bryta men det fixade han själv o vägrade ut sig på första hindret. Så något stämde ju inte. Hörde först när jag lämnade banan att något hänt. Är SÅ glad att vi vägrade ut oss för jag hade inte viljat mötas av den synen vid det jag upplevde som banans svårighet. Och om dom hade stoppat mig så vette fasen om jag fortsatt. Förstår inte riktigt att tävlingen inte stoppades, eller gjorde den det? För att ta en koll på hindret, även om det var flaggan som orsakade det så borde det vara ren säkerhets rutin och bara kolla av att allt står rätt till. Och fick ryttarna efter någon info om att det hänt något innan dom gick ut??? Nu hade det ju precis hänt när jag gick ut men känns som man skulle få en smärre chock om det ligger en häst på banan under en filt... tappa fokus minst sagt... Jag vet inte, kanske bara jag som är känslig :crazy:

Ok...vet du vad den sist placerade hade? Varför kan inte resultaten komma upp. Jag är så nyfiken på hur långt över tiden jag red den här gången. ;)

Och grattis förresten.:D

Nu är resultaten ute. Jag hamnade på 14 plats och det var 12 placerade. Störande. ;)

Men nu kommer jag verka som världens newbe men var inte optimaltiden 3.01. Får man straff direkt man överträder den men inte när man rider fortare? Jag fick 3.2 straff på tiden tror jag och då red jag på typ 3.09. De som red på 2.51 tex fick noll straff. Jag är helt förvirrad och minns inte ens hur det är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar