Tågarp 9 sept.

Sv: Tågarp 9 sept.

Tycker det är fruktansvärt tyst om denna olycka överhuvudtaget... Enda ställerna det finns något att läsa om det är här och på Tågarps hemsida.

Inte konstigt det går massa rykten och många hört olika versioner...

Jag är väldigt förvånad över hur få som har hört om det, av oss inne i sporten. Och ännu mer förvånad att inte tidningarna fått nys om det, faktiskt..

??

Man gav väl hästen lugnande direkt dvs försökte söva den för att den inte skulle skada sig mer. Vad jag förstod så trodde man att hästen skulle klara sig först.

Man försökte att vinscha (den låg ner hela tiden) in den men då började den att sparka och man fick ta ut den igen. Vid noggrannare undersökning visade det sig att den hade blod i hela bukhålan vilket gjorde chanserna att rädda hästen minimala. när man tog beslutet att avliva den så avled den själv.

Denna version fick jag höra!??

Det var inte vad jag fick höra men å andra sidan så förvrängs storyn allt eftersom. Det är sorgligt i vilket fall som.

Det var väldigt tyst om det på tävlingsplatsen med och jag visste faktiskt inte att det hänt någon olycka förens jag hade ridit dvs nästan 1,5 timme efter den.

Min mamma visste men valde att inte berätta det för mig innan jag red.

Det var väldigt lågmält över lag och personligen tyckte jag att det var bra.

Dottern till hindervakten vid hindret tränar för mig så de berättade en del för mig efteråt :(

Jag red fram när det hände, och hörde då hur det skreks i panik i dom små manickerna man snackar i. Förstod då att det hänt nåt allavrligt, men kunde aldrig föreställa mig att de va så himla hemskt!! Det är nog bara en tidsfråga innan tidningarna skriver om det...

Va e detta??!!
Jag har inte hört ett knyst!!
Va de en flaggpinne som orsakade skadan?
Isf är det ju inte första gången.
Förstår inte varför de inte har mjuka pinnar. De hade de i Tyskland senast jag var där.

Va e detta??!!
Jag har inte hört ett knyst!!
Va de en flaggpinne som orsakade skadan?
Isf är det ju inte första gången.
Förstår inte varför de inte har mjuka pinnar. De hade de i Tyskland senast jag var där.

Ja en flaggpinne. Fruktansvärt.

Gärds kommer att ha engelska pinnar (de som var med i Öveds)..

Det borde vara förbjudet med träpinnar från och med nu!

Det är ju lätt ordnat annars. Om alla ryttare säger nej till att rida om det inte är säkra pinnar, då måste klubbarna investera i säkra pinnar.

Ja, hade det varit så enkelt. Men folk kommer att rida hur hinderna än ser ut. Folk skulle ha ridit även om de så skulle ha hoppat över trasiga hinder.
Många hade iaf gjort det tror jag.

*KL*

Har läst i denna tråd lite sporadiskt och har nu lite funderingar då jag inte känner till all fakta om det som ni nämner i denna tråd.
Några nämner något om så kallade "slalompinnar" att dom ska vara bättre, kan någon förklara på vilket sätt.
Det enda jag känner till om dessa slalompinnar är att dom trots allt är gansk hårda och har orsakat skador på skidåkare då pinnarna har "snärtat" tillbaka mot delar av kroppen (oftast händerna) och då orsakat sprickor hos åkarna, skulle dom ändå vara skonsammare mot hästen? Eller är det någon annan typ av slalompinnar som ni menar?

Om nu alla klubbar skulle "tvingas" att byta ut dom "gamla" inflaggningarna av trä mot dom "nya" som ni nämner här, hur ska en sådan "övergång" till dessa nya inflaggningar ske?
Det är säkert en hel del kostnader med att byta inflaggningar och det kan skapa problem hos vissa klubbar, hur ska dom göra?
Sen undrar jag vart man då får tag på dessa "nya" pinnar?

Säkerheten är något som vi inom fälttävlan verkligen måste jobba med men man måste nog hitta en bra lösning så att alla klubbar kan på kortare eller längre sikt få samma säkerhetstänkande och säkerhetslösningar på olika problem men tyvärr så är dessa lösningar sällan gratis.
Jag kan bara nämna att jag ofta hamnar i samtal med ryttare som anser att det är onödigt att vi (dom klubbar där jag är med och arrangerar fältävlan) har såväl ambulans som hästambulans på plats för som dom säger "Vi är ju i Stockholm, där finns det alltid ambulanser!"
En större olycka eller händelse sen så finns det inte många ambulanser "lediga" även om det är i stockholm.
I Sydvästra stockholm (södertörn) så är det en normal helg 3 ambulanser i tjänst (om jag inte är felunderrättad) och då krävs det inte mycket förens det kan bli väntetid.

E.u hade ett gäng banbyggare och TD diskussion om detta i måndags här i Skåne. Mer info kommer att komma till övriga om uppgiftslämnaren har rätt för sej.

Förhållandevis enkelt att åtgärda. Pinnarna behöver ju inte varje klubb köpa till att börja med. Att låna är en bra idé precis som man lånar klockor, hinder och annat från varandra. :D

Nu pratar jag om den engelska pinnen som är specialgjord för ändamålet.

Är det någon annan "träff" än den som var på Öveds, där A och B tränare mfl hade en träff?
Var det en "officiell" träff där alla "TD`s" var inbjudna för tyvärr händer det att mycket diskuteras/samtalas om på större arrangemang och då inte med så många inblandade som det kunde vara närvarande.
Sen händer det ju att saker "beslutas" men att det tar tid innan allt sånt når alla. Vi får hoppas att "banbyggarnämnden" lyckas med sitt uppdrag att på ett snabbt sätt nå ut till alla inblandade vid nya rekommendationer/regler mm.

Ska bli intressant att få höra mera.

Slalompinnar kan jag svara på, de har ju en fjäder (e.dyl) inuti på halva höjden, alltså lägre än hindrets höjd, och viker sig och vippar tillbaka om man "river" den och där finns ju ingen... dit den vippar alltså. Jag upplever inte att det blir nån våldsam kraft i rekylen, det är nog skillnad i hur en skidåkare attackerar den och då har den ju fästet längre ner dessutom (längre hävstång) nu blir det mer som en svajmast

Är det någon annan "träff" än den som var på Öveds, där A och B tränare mfl hade en träff?
Var det en "officiell" träff där alla "TD`s" var inbjudna för tyvärr händer det att mycket diskuteras/samtalas om på större arrangemang och då inte med så många inblandade som det kunde vara närvarande.
Sen händer det ju att saker "beslutas" men att det tar tid innan allt sånt når alla. Vi får hoppas att "banbyggarnämnden" lyckas med sitt uppdrag att på ett snabbt sätt nå ut till alla inblandade vid nya rekommendationer/regler mm.

Ska bli intressant att få höra mera.

Det var en inofficiell akut träff efter Tågarp, om jag är rätt underrättad... iallafall var det på plats där...

Jag rev en pinne (inflaggning) med handens utsida i Segersjö.....gjorde och gör fortfarande alldeles för ont. Trodde på fraktur men som tur var allt helt! :)

Tror på mjuka pinnar som viker sig och ordentliga marklinjer vid hindren som en del i säkerhetsarbetet!:idea:

*KL*
I nyaste numret av tidningen Ridsport går det att läsa om olyckan (sidan 37 och 79) , men jag är fortfarande mkt förvånad över att det inte står någon annanstans??

Jag tycker faktiskt att det är bra att det inte står i andra tidningar (läs: kvällstidningarna). Det blir bara snaskjournalistik av det hela, när oinsatta personer ger sig på att skriva sådant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar