Täcken eller ej, hur gör ni?

Sv: Täcken eller ej, hur gör ni?

Ja, men det känns som att jämföra en människa och en häst inte funkar i längden, en häst har ju päls (om den inte är rakad, eller täckad i princip alltid). Vi har ju ingen päls, därför har vi kläder som vi tar på oss för att inte börja frysa. Pälsen borde ju se till att musklerna inte blir nedkylda för fort, eller så är jag helt ute och cyklar.

Hmmm, jag tycker så här: Jämföra hästar och människor kanske inte alltid blir "rätt" men egentligen tycker jag det stora problemet är att man generaliserar alldeles för mycket när man säger att "en häst har päls".

Vår pålles hagkompis t ex, han har världens bästa vinterpäls! Tjock som en ryamatta och med en underull som är helt suverän. Han kan gå ute i regn en hel dag utan att frysa och om man tittar på hårremmen så ser man att den är blöt på ytan. Men burrar man in fingrarna djupt in i den tjocka "ryamattan" så är han ta mig tusan helt torr närmast kroppen! :) Han fryser verkligen aldrig.

Men vår pålle, som är en Kallblodstravare från nordligare trakter, måste verkligen ha ett ofodrat regntäcke på sig vid lånvarigt regn och temperatur under ca 12 grader. Han har inte alls denna "superpäls" utan blir blöt ända in på skinnet.

Jag tycker inte det är acceptabelt för min del att låta honom stå och skaka och bli så öm i rygg och bakdel att han knappt kan röra sig. Oavsett om han inte skulle bli riden utan bara gå och skrota i hagen så skulle jag inte vilja att han går och fryser. Varför ska man låta dem bli muskelömma och frysa om det finns hjälpmedel?

Kan tillägga att ägaren till hagkompisen med "ryamattan" lägger på en fleece om han blivit svettig och det är kallt.

Ja, men hästen har päls, inte vi. Självklart skulle jag skaka, det vet jag väl. Problemet är ju att många verkar tro att hästen fryser för att den skakar, vilket inte alltid är så sant. Det beror ju självklart på hästen, vissa hästar är klippta, vissa får inte en ordentligt päls. Men om vi tar en häst som har en ordentligt, bra päls, den borde väl hålla värmen även om den är blöt? Det yttersta av pälsen kanske fryser till is, ja. Värmen från hästen borde ju göra så att det "innersta" av pälsen inte kan frysa.

Nä, det behöver den inte. Men du skrev "När täcket är på så upplever den ju inte samma kyla och pälsen behöver därför inte ställa sig upp", oavsett så kan ju inte pälsen ställa sig upp.

Om man nu tänker sig en vildhäst. De ser ju likadana ut idag. Det skulle ju vara väldigt opraktiskt ifall hästen började frysa när den blev svettig. Jag säger inte att alla ska sluta ha täcken, för så var det då, man kan ju lägga på ett täcke eller ta in hästen, men frågan var ju om det verkligen skulle behövas.

Om man har en häst som börjar skaka av vind, kyla och fuktigt väder bör man täcka. Det är sant att den egentligen inte fryser utan mer att den försöker hålla sig varm. Dock, det är påfrestande för muskulatur och hästen blir mycket känslig. Hur många här kan säga att dom tagit in en skakande häst och den INTE reagerat när man dragit gummiskrapan på ryggen??? Jag skulle aldrig sadla och rida en häst som precis varit så kall. No Way!!!

Täcke på, när det gäller dessa hästar.

Hur hjälper det om pälsen frusit till is??

Kicki :)

Lånar ditt inlägg och spinner vidare på det...

När mina hästar har stått ute i snöväder händer det att det ligger väldigt mycket snö på deras ryggar, som ett extra täcke. Jag vet att dom hållit sig varma och torra då snön inte smält. Deras päls har behållit värmen och inte släppt ifrån sig den så snön smält.

När det däremot smält och blött ner hästens rygg vet man ganska direkt att hästens päls inte har rätt förmåga att hålla värmen och den bör då för hjälp med att hålla värmen.

Våra hästar är INTE vildhästar. Mycket av deras naturliga skydd tar vi bort genom vår hästhållning och avel. Bara att rykta hästen tar bort en hel del av pälsens naturliga fett som ska göra så att vattnet rinner av och inte går in i pälsen. När det behövs ska man lägga på täcke och behövs det inte så finns det ingen anledning att göra det. Det viktigaste är att hålla hästen torr och att det finns en luftspalt mellan hästen och yttertyget på täcket.

Lånar ditt inlägg och spinner vidare på det...

När mina hästar har stått ute i snöväder händer det att det ligger väldigt mycket snö på deras ryggar, som ett extra täcke. Jag vet att dom hållit sig varma och torra då snön inte smält. Deras päls har behållit värmen och inte släppt ifrån sig den så snön smält.

När det däremot smält och blött ner hästens rygg vet man ganska direkt att hästens päls inte har rätt förmåga att hålla värmen och den bör då för hjälp med att hålla värmen.

Det där känner jag igen! :) Hagkompisen till vår pålle kan ha stora snödrivor på ryggen :D medan vår inte har det utan i stället blivit blöt.

:D

Nu förstod jag inte riktigt.

Ja, men en nakenhund ska ju inte finnas här i landet, den kommer väl från varmare delar. Tror jag. De hästar som är gjorda för att klara sig här uppe bör ju klara sig här uppe.

Jag har varit ute i kyla med blött hår, och jag har aldrig upplevt att det är kallt närmast hårbotten. Visst, håret fryser till is, men jag har aldrig frusit om själva huvudet.

För mig får vi gärna avsluta den här diskussionen här, jag tycker inte att vi kommer någonstans. Jag måste fundera, jag har alldeles för mycket tankar i mitt huvud just nu. Tackar för dina åsikter, alltid lär man sig något nytt. ;)

Tror inte heller att vi kommer så mycket längre! :D Men några små saker bara....! Det är en handfull hästar som är "tänkta" för våra klimat och med det inte sagt att dom inte kan vara utan täcke till "vardags", men om man svettar upp hästen så anser jag att man ska lägga på täcke av lämplig tjocklek. Och även om man har en nordis eller islänning så tycker jag att den ska få ett tunnt täcke på som håller kvar värmen mot kroppen. Så länge som vi nyttjar hästen så är vi åxå tvungna att handha den på bästa sätt och inte "bara så attt den klarar sig"!

Alla har vi väl varit ute i kyla med blött hår, men hur länge är det som är intressant och i vilken kyla!

Vi har täcke på alla eftersom vi inte vill ha vinterpäls på dem och det beror på att vi rider och tränar hela vintern och hästarna blir svettiga. Dessutom har vi ett litet stall så p g a ventilation, luftning, kan vi inte stänga utan det måste vara drag. Och att stå svettig i lite drag anser jag inte vara bra. Så vi har att väja på stänga och få dålig luft utan täcke eller öppet, lite dragit och täcke.

Ja, sjävklart! Det vi pratade om var ju dock inte en sådan häst. Jag sa dessutom att om hästen ska ridas så är det en annan sak.

Hej,

du får gärna tycka det, och jag vet som sagt inte vad jag tykcer ännu. Ska försöka ta reda på mer om ämnet, håller på för fullt. ;) Jag håller med dig, visst ska man göra det bästa för hästen. Om det är att använda täcke, så gör man det.

Har fortfarande mina hästar ute. Har dock märk (för 2 veckor sedan) att min nordis blivit aningen känsligare mot blåst och lägre temp. Förr stod han mot de mesta. Hade honom utan täcke en dag när det blåste rätt mkt och på eftermiddagen när jag red var han väldigt stel, tog länge innan han blev "varm". Prövade ha täcke (tunnt thermotäcke typ 100 g) på honom liknande dagar efteråt och nu är han som vanligt igen.

Så till frågan, undviker i största möjliga mån att täcka hästarna mer än nödvändigt men nu iom detta så har jag tyvärr fått lov att börja täcka mer än vad min vilja vill....men vad göra?! Shettisen har går utan så länge det inte tokblåser och/eller regnar, då får han regntäcke.

Jag har min häst på lösdrift och jag använder aldrig täcke... Jag äger två st utifall att han skulle bli sjuk någon dag och behöva lite extra hjälp att hålla värmen. Hos oss har vi även en 34 årig korsnings ponny, och inte ens han använder täcken.

Monis ska nog gå naken i vinter :)
Men vid regn / kraftigt snöfall / hagel får hon ha sitt ofodrade regntäcke!

Jag tror att pälssättningen beror på foderet och ljuset mer än om de har täcke eller inte.
Har du ett bra grovfoder där hästen får sitt behov tillgodosett och det blir "över" för att hålla värmen behöver inte hästens kropp kompemsera värmeförlusten genom att sätta mycket päls.
Ljuset har också en stor betydelse för pälssättning. De hästar som står installade får inte lika mycket ljus som de som fortfarande går ute. Därför har deras kroppar redan anpassat sig till den mörkare årstiden och redan satt sin vinterpäls.

Har oxå araber, 3 stycken, och det är lite individuellt med dem...
den 10-åriga valacken är ja... en riktig klenfis! Han är en sån där häst som verkligen klagar på allt när det kommer till väder, genom att stå och skaka och se allmänt ömklig ut. :P Han är egentligen ganska tålig, men verkligen jättefjantig på alla fronter! Tyvärr sätter han inte så mycket päls heller, så han är väl den av dem som får ha täcke när det regnar. Bor ju på halländska kusten, så den mesta delen av tiden är det regn och kraftig blåst... Han får inte vila mycket mer än en månad eller så på vintern, sen sätts han igån så smått inför nästa distans-sesång... men som sagt, regntäcke på om det blir väldigt blåsigt och regnigt.
Sen har vi en bastant gubbe med en päls-sättning som inte är av denna världen! Jag skojjar inte om jag säger att den kan bli 5 cm lång, och jättetät! på en arab O_O Funderar på att klippa honom pga svettning, men det är ett nödalternatig. Honom har jag inte täcke på om det inte är segnigt och rejält blåsigt, eller om han arbetat sig svett...
Sen även en 3-årig valack. Har bara haft honom i 3 månader, men han verkar kunna sätta ganska bra med vinterpäls... Eftersom han inte tränas hårt så ska han inte klippas, och han kräver inte täcke ofta heller. Ska köpa ett tunt regntäcke till honom utifall att...

Min har gått med fodrat regntäcke sedan ungefär två veckor tillbaka då de har gått ute dygnet runt fram tills för två dagar sedan. Kommer ha honom täckad hela hösten och vintern, klipper honom om han stter för mkt päls.

*kl*

Har inte läst igenom hela tråden (lång ;)) men lite i alla fall.

Mitt äldre sto (18) rids och tävlas , klipps ej, har känslig rygg/kors så hon har täcke på sig under det "kalla" halvåret.
Nu har hon regntäcke på sig och framåt vintern så blir det tjockare täcken.

Min ev. nya häst (som är i stallet) är en haflinger och har väl egentligen päls så att han klarar sig men idag åkte faktiskt ett regntäcke på.
Han har inte varit igång på länge troligen då han har noll ryggmuskler men nu när jag börjat rida han så vill jag inte riskera ryggont eller spända muskler pga. regn och blåst.

Unghästen har inte täcke på sig ute. Är 2 1/2 och får rikligt med päls och "arbetar" inte. Däremot så får han fleecetäcke på när han kommer in för att torka.

Regninga/ostadiga dagar är det täcke på som gäller, dels för att han inte ska stelna (kallt regn ju!) samt för att jag ska slippa ta in honom en timme innan ridning bara för att han ska få torka.. Just nu har jag bara regntäcke utan foder, tycker det räcker, de är ju bara ute på dagarna..

Jag tror att pälssättningen beror på foderet och ljuset mer än om de har täcke eller inte.
Har du ett bra grovfoder där hästen får sitt behov tillgodosett och det blir "över" för att hålla värmen behöver inte hästens kropp kompemsera värmeförlusten genom att sätta mycket päls.
Ljuset har också en stor betydelse för pälssättning. De hästar som står installade får inte lika mycket ljus som de som fortfarande går ute. Därför har deras kroppar redan anpassat sig till den mörkare årstiden och redan satt sin vinterpäls.

Där anser jag att du har fel! Klart att hästar som står installade kan få lika mycket ljus som hästar som t.ex. går på lösdrift. Alla som har hästar i stall tar ju inte in dom mitt på dagen bara för det och släcker alla lampor. Och som jag skrivit tidigare så hängde allt i princip på ljuset så borde ju rimligen hästar söderut få sin vinterpäls enormt mycket snabbare, redan under sommaren faktiskt, än hästar här uppe eftersom vi har ljust dygnet runt under stor del av sommaren!

Och visst ljus och foder spelar roll men hurvida täcket åker på inverkar en hel del, vilket jag vet av egen erfarenhet. Samt att det även är individbetingat.

Senast ändrad av en moderator:

Självklart så kan hästar som står på stall få lika mycket ljus som hästar som går ute. Det beror ju helt på vad för lampor du har och hur många och när stallet släcks och tänds på kväll/morgon. Det är ju olika från stall till stall.
Sedan är det också helt individuellt med näringsvärde i grovfodret kontra din hästs behov. Och sedan så finns det vissa hästar som sätter mer päls än andra. Det är dock lättare att stävja en kraftig pälssättning med grovfoder som tillgodoser din hästs behov och med hjälp av ljuset, än med täcke.

Ja jag vill nog ha en kombination av "alla tre", då uppnår man bästa resaultat tycker jag. Har ett mycket bra grovfoder, vilket jag anser är A och O samt att vi har mycket ljus i stallet och lyset är på under mörkare delen av året från em. fram tills kvällsfodring. Men mitt sto behöver täcket tidigt under hösten och att det ökas i tjocklek allt eftersom, hon är en "hurrvare" och trivs med att hållas lite extra varm. :) Annars så sätter hon päls rätt ordentligt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 432
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 570
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna