Täcken eller ej, hur gör ni?

Sv: Täcken eller ej, hur gör ni?

Varför? Vad är det som säger att det är dåligt, eller rentav farligt? Jag säger inte vad du ska tycka eller inte tycka, är bara nyfiken.

Nej men, jag uppfattade det inte heller som att du säger vad jag ska tycka. :) Jag sa bara vad jag tyckte om det som din kursledare sa.

Varför jag tycker så? För att jag är rädd om min häst och precis som
Invinciblestables var inne på så är det ju lika viktigt för en häst i träning som det är för en idrottsman/kvinna att sköta om sina muskler efter träning och inte låta dem bli nedkylda.

Jag är definitivt inte en sådan som slänger på täcken så fort hästarna ser lite frusna ut eller huttrar lite, men det finns alltid gradskillnader. Jag kan inte tänka mig att det är nyttigt för en häst att stå och skaka i regn och blåst så att den blir så öm i ryggmusklerna att man inte kan nudda den utan att den kryper ihop. Inte heller att det är nyttigt för en genomsvettig häst att komma ut i hagen utan täcke eller att få torka till i lugn och ro i stallet.

Hästar som har riktigt naturliga förutsättningar är inte hänvisade till en hage som begränsas av ett staket. De kan ställa sig i lä, ställa sig i skydd under träd, leta upp ställen där det blåser från rätt håll osv osv. Det kan inte våra tamhästar, och det måste man ta hänsyn till, vare sig de torkar utifrån och in eller inifrån och ut.

Att hästen blir öm i ryggmusklerna ser jag inte som något problem ifall den inte ska ridas, det är ju träningsvärk och går, precis som för oss människor, över.

Vintertid har jag hagar som erbjuder mina hästar både skog och öppna ytor, jag har de dessutom på lösdrift så de är sällan i stall under natten. Jag har som sagt inte bestämt mig för vad jag ska tycka än, jag bara funderar.

Nej men, jag uppfattade det inte heller som att du säger vad jag ska tycka. :) Jag sa bara vad jag tyckte om det som din kursledare sa.

Varför jag tycker så? För att jag är rädd om min häst och precis som
Invinciblestables var inne på så är det ju lika viktigt för en häst i träning som det är för en idrottsman/kvinna att sköta om sina muskler efter träning och inte låta dem bli nedkylda.

Bra, man brukar ju vara tvungen att skriva så, annars tar någon illa upp..

Jag är också rädd om min häst, det tror jag även att kursledaren är. Ja, men det känns som att jämföra en människa och en häst inte funkar i längden, en häst har ju päls (om den inte är rakad, eller täckad i princip alltid). Vi har ju ingen päls, därför har vi kläder som vi tar på oss för att inte börja frysa. Pälsen borde ju se till att musklerna inte blir nedkylda för fort, eller så är jag helt ute och cyklar.

jag ser hästens päls lite som människans kläder. Har man torra kläder på sig så värmer de, men om kläderna är våta så kyler de ner istället. Samma sak med hästens päls:torr päls skyddar och värmer, fuktig/blöt päls kyler ner...

Jag tror att hästens päls har bättre ventilation och "andas"-förmåga än våra kläder. Fast jag vet inte, faktiskt..

Kanske, men oavsett hur bra andasförmåga den har så tror jag iaf att den kyler om den är blöt, och dessutom fungerar huden (iaf människans) så att den kyls ner när fukt avdunstar, det borde väl vara likadant med hästar?

Jag har täcke på min. Jag hinner inte vänta på att han ska torka innan jag rider på vardagar. Helst hade jag haft honom "naken" men eftersom han alltid rullar sig i de värsta lerpölarna så ... :smirk:

När jag testade att ha honom utan täcke så hade han ett centimetertjockt lager blöt lera över i princip hela kroppen. Hade leran bara varit torr så hade det inte varit några större problem, men eftersom den är blöt måste jag ju vänta på att det torkar innan jag kan rykta bort det. :(

Och eftersom jag inte klipper så täckar jag ganska tidigt för att han inte ska få värsta vinterpälsen. Nu håller den sig lagom tjock och jämn över hela kroppen.

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.. Skulle vara kul att höra från någon som vet.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro, jag står lite i mitten och velar. Jag kan faktiskt inte tänka mig att det är så farligt som många tror, men samtidigt, nja..

Men pälsen KAN ju inte ställa sig upp när täcket ligger på. Jag tycker att många lägger täcken "för säkerhetsskull" och sedan gnäller på att hästarna är så känsliga för kyla. Så fort hästen skakar så är det in i stallet, på med täcken. När hästen skakar så sätter värmen igång, och dessa muskler behöver ju också sin stimulering.

Ja du kan ju prova själv att svetta upp dig rejält och sedan hoppa ut i kylan och se hur du mår, du kommer åxå att skaka för att värmen ska sätta igång så var det ju mest troligt på stenåldern för oss människor! Men är det detsamma som att det måste vara så nu!? I detta fall tycker jag att man kan likställa inivider, nerkylda muskler är nedkylda muskler oavsett vem de sitter på. Och är det riktigt kallt så torkar ju inte hästarna heller utan pälsen fryser, kul! :crazy:

Klart att pälsen inte kan ställa sig upp när täcket ligger på, MEN den behöver ju inte ställa sig upp....för att täcket ligger på! ;)

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Min häst ser redan ut som en liten björn. Men jag föredrar att ha utan täcke så mycket som möjligt. Om det inte är massa minus har jag endast täcke om det regnar och BLÅSER kallt samtidigt! :)

*kl*
angående om man ska lägga täcke på en svettig häst, ibland lägger jag på ett täcke ändå, för man blir ju orolig, att de ska kylas ner när det är kallt, även om de torkar innerst först. men då har jag ett lager halm på ryggen, jag vet inte, men jag har fått för mig att det blir bättre cirkulation.
Om man lägger på ett täcke på en blött häst, så blir ju täcket blött, då är jag orolig att han ska kylas ner, för det aldrig hinner torka. Svårt att förklara..hmm..
det beror lite på vad det är för täcke du använder. ylle täcken värmer även när dom är blöta. prova! fukten hamnar överst på täcket men in mot hästen är det varmt och gosigt!

Inget täcke än på ett tag, har varit 23+ idag:)

Ja, men hästen har päls, inte vi. Självklart skulle jag skaka, det vet jag väl. Problemet är ju att många verkar tro att hästen fryser för att den skakar, vilket inte alltid är så sant. Det beror ju självklart på hästen, vissa hästar är klippta, vissa får inte en ordentligt päls. Men om vi tar en häst som har en ordentligt, bra päls, den borde väl hålla värmen även om den är blöt? Det yttersta av pälsen kanske fryser till is, ja. Värmen från hästen borde ju göra så att det "innersta" av pälsen inte kan frysa.

Nä, det behöver den inte. Men du skrev "När täcket är på så upplever den ju inte samma kyla och pälsen behöver därför inte ställa sig upp", oavsett så kan ju inte pälsen ställa sig upp.

Om man nu tänker sig en vildhäst. De ser ju likadana ut idag. Det skulle ju vara väldigt opraktiskt ifall hästen började frysa när den blev svettig. Jag säger inte att alla ska sluta ha täcken, för så var det då, man kan ju lägga på ett täcke eller ta in hästen, men frågan var ju om det verkligen skulle behövas.

Senast ändrad:

Min har ett fleecetäcke inne (bor i utebox) och ett ofodrat regntäcke ovanpå ute.
Ska klippa så fort klippmaskinen är i funktion för hon börjar få lång päls! :p

Använder inga täcken till min häst,ser ut att trivas så,hon sätter bra päls,ser inte ut som hon fryser,pigg och glad och samarbetsvillig,bra hull och inga krämpor,med andra ord superfrisk! Går på lösdrift!
Men skulle hon bli frusen eller på något vis behöva täckas,så skulle jag inte tveka,på med täcke!

Jag tycker inte att man kan jämföra med vildhästar. Tidigare tyckte jag det, jag ville att hästen skulle ha ett så naturligt liv som möjligt, och det vill jag fortfarande. Problemet är bara att hur vi än förösöker och hur gärna vi än vill kan vi inte erbjuda hästen vildhästförhållanden. Den har inte milsvida områden att ströva runt på, vi ger den foder som den inte själv har valt, och vi avlar. I naturen överlever de individer som är starka nog att klara det tuffa livet, så är det inte för tamhästen. Vi gör självklart allt för att det lilla fölet ska överleva, vi parar ihop individer som kanske inte ger de bästa förutsättningarna osv.

Visst är hästar starka och härdiga, visst har de en päls som är gjord för att klara det mesta. Men om den funktionen är försvagad av aveln? Om man inte kan erbjuda precis de förhållanden som hästen själv hade sökt sig till i vilt tillstånd? Om vi ger foder som inte erbjuder hästen det maximala (och nu menar jag inte fett och proteiner!)? Då kan man fråga sig hur nyttigt det är att släppa ut en genomsvettig häst i blåst och kyla.

Förresten, vem vet tvärsäkert att hästen inte fryser för att den huttrar? Det kan nog sägas om oss också, att vi inte fryser när vi huttrar, vi bara håller musklerna varma.

Jag tänker numera att det är individuellt hur mycket hästar fryser och behöver täcken. Mina äldre arabston har ALDRIG täcke, däremot den gamla hingsten, han skakar och mår inte bra om det regnar och blåser. Förmodligen är han uppfödd med täcke och varma stall, alltså har han inte blivit härdad. Sånt måste man också ta hänsyn till, tycker jag.

Jag har mina hästar (3 araber, 1 andalusier, 1 welsh, 1 korsningsponny) på lösdrift och har nästan aldrig täcke på dem, mer än om de ska tävlas för att hålla dem rena, då får de ett tunt regntäcke några dagar innan. Ena hingsten brukar dock få täcke på sig på vårkanten då han rakas inför hingstvisning och utställningar.

De klarar sig bra utan täcke, vi har dem hemma på gården vilket gör att vi har bra uppsikt på dem, och det har hänt ett ytterst fåtal gånger att de har frusit.

Däremot brukar det vara bra att ha täcke på dem när de får istappar i pälsen för att få dessa att smälta, de sitter ju som berg!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 432
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 570
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna