Täcken eller ej, hur gör ni?

Sv: Täcken eller ej, hur gör ni?

Min har eksemtäcke, vågar inte ta av det än. Knott- och mygg j*klarna vill visst inte dö! Men så fort de är borta helt ska täcket av och inte komma fram igen förrän nästa år! Han får så tjock och fluffig vinterpäls så han klarar vintrarna bra. Om inte annat har han ett tjockt späcklager att värma sig med..

Jag var på en kurs i förra helgen, och där sa ledaren (som själv har mycket hästar, är NH-instruktör och ger ridlektioner i Centrerad Ridning) att hästar kan släppas ut i vilken kyla som helst, även om de är svettiga. Man ska, enligt henne, bara rugga upp pälsen så att den står utåt istället för ligger ned, som den ju gör på en svettig häst. Vad tror ni om det? De flesta, inkl. jag, sätter ju täcke på hästen om den är svettig. Eller så har i alla fall jag uppfattat det.

Jo, jag har hört detsamma men inte fått någon vedertagen expertis som bekräftat det hela. Tror det kommer av "vildhästtänket"...hästar som jagats, blivit svettiga och sen får torka upp själva. Det är dock inget ideal utan ett av vildhästarnas dilemma som dom vackert får "deala" med och inget vi ska ta efter i någon missriktad idé om vildhästhållning o.s.v. Finns ingen anledning att utsätta hästen för det enligt min mening.:cool:

Vi har regntäcke nu, så länge hästarna inte blir svettiga.

Varför? Vi vill inte behöva klippa utan föredrar en tunn men heltäckande päls på djuren. För att inte få en massa lurv försöker vi istället täcka.

exakt så gör jag med, det brukar faktiskt fungera!

Härligt med nån som är ärlig... Jag har heller inte tid att stå och borsta lerig häst/vänta på att blöt häst ska torka i en timme innan ridning, därför får han ha täcke. Och har man väl börjat kan man ju inte sluta mitt i vintern när det inte är lerigt längre.
I år kommer han dessutom jobba så pass hårt att han antagligen kommer behöva klippas, så då behövs ju täcke av den anledningen.
Men än så länge går han ute dygnet runt, med regntäcke regniga nätter.

Ja, jag vet inte. Jag blev väldigt paff och sa att; "Hur kallt det än är?", "Hur kallt det än är", fick jag då till svar. Jag antar att hon menade att det inte spelar någon roll hur svettig hästen är, hon nämnde då inget om det.

Jag har ingen åsikt om ämnet, utan var bara nyfiken om vad ni andra tycker och tänker. Jag är inte nog kunnig att kunna säga varken det ena eller andra och blev som sagt väldigt paff när jag fick höra detta. Vi kom in på täckesanvändning öht och då sa hon även att täcken gör så att pälsen, som eg. ska stå utåt när det är kallt, blir liggandes, vilket inte heller är bra (?).

Jag var på en kurs i förra helgen, och där sa ledaren (som själv har mycket hästar, är NH-instruktör och ger ridlektioner i Centrerad Ridning) att hästar kan släppas ut i vilken kyla som helst, även om de är svettiga. Man ska, enligt henne, bara rugga upp pälsen så att den står utåt istället för ligger ned, som den ju gör på en svettig häst. Vad tror ni om det? De flesta, inkl. jag, sätter ju täcke på hästen om den är svettig. Eller så har i alla fall jag uppfattat det.

Hmmm, vissa saker som man får höra tar man till sig .....och vissa inte. :crazy:

Skulle aldrig i livet släppa ut en svettig häst i kylan.

*delvis knapplån*
jag har läst någonstans (kommer naturligtvis inte ihåg vart) men att ny forskiningsrapport, visar att hästar torkar innefrån och ut, det vill säga, att bara för att det är blött på "utsidan" så har den börjat bli torr närmst skinnet. sod även lite om vilken kyla som var värst osv.

hmm. klipper min häst, vill inte egentligen göra det, för jag är en sådan människa som tycker att det ska vara så naturligt som möjligt, men har börjat inse att tyvärr kan man inte få det som man vill.
en lurvid ponny har jag, klippte honom i helgen, började sätta vinterpäls i mitten av sommaren (när det regnade som värst) och när jag inte ens nu kan rida honom ett vanlig pass utan att han är dygn blöt. tycker däremot om att ha regntäcke, delvis för att man slipper låta de stå inne o torka innan man ska rida, samt att det är kasst vindskydd i hagen.

Som vädret är just nu (dvs dom dagar det inte ösregnar) gör jag så med min. brukar försöka gå henne torr några minuter och sen tar jag piggborsten och "ruffsar" till (?) pälsen där hon fortfarande är lite svettig. när det börjar bli kallare så blir det att svampa och sen torka med täcke.
jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra i vinter. men hon går utan täcke så länge som möjligt, sen blir det väl att klippa om vi ska hålla igång hela vintern. (det beror lite på jobb osv. :) )

Jag har ingen åsikt om ämnet, utan var bara nyfiken om vad ni andra tycker och tänker. Jag är inte nog kunnig att kunna säga varken det ena eller andra och blev som sagt väldigt paff när jag fick höra detta. Vi kom in på täckesanvändning öht och då sa hon även att täcken gör så att pälsen, som eg. ska stå utåt när det är kallt, blir liggandes, vilket inte heller är bra (?).

Att hästen torkar inifrån och ut är riktigt och att täckena kan ligga och hålla ner pälsen så att den naturliga förmågan att hålla värmen blir eftersatt. Som jag sagt i tidigare inlägg och trådar...man kan låta hästen torka inne först innan den släpps ut.

Ja, visst kan man låta hästen stå inne och sedan släppa ut den när den är torr. Men varför, om det egentligen inte behövs? Om det hon säger stämmer, jag vet ju som sagt inte.

*knapplån*

Må vara hänt att hästen torkar inifrån och ut, det är ju logiskt med tanke på att värmen kommer från hästkroppen, och det då torkar närmast kroppen först.

MEN då är det ju ännu mer logiskt att man lägger på täcke, för om hästen är blöt inifrån och ut (svetten kommer från kroppen) då är det ju INTE roligt att behöva torka först det som är närmast och sedan bränna ännu mer energi för att torka det längst ut.

Och dessutom; blöt ändå in på kroppen, risken måste vara enorm att hästen börjar frysa!

Därför att man inte kan vara helt säker på hur mycket hästen blir nerkyld av det som fortfarande är blött. Är hästen mycket långhårig kan man känna in i pälsen och avgöra det men inte på en som är mer kortpälsad.

Varför? Vad är det som säger att det är dåligt, eller rentav farligt? Jag säger inte vad du ska tycka eller inte tycka, är bara nyfiken.

Tycker att det är helt vansinnigt! Men personen är kan man ana inne på "vildhästtugget". Vad hade´en häst i vilt tillståd för val annat än att stå blöt om den blivit jagad eller liknande!? Ingen som idrottar tränar väl sig svettig och går sedan ut i kylan? Och nej hästar är inte människor men deras muskler behöver även de skötas om. Vi har ju vissa prestationskrav på våra hästar, krav som vi ålägger dom.

Har täcke på mina hästar och klipper inte utan vill likt Lovisaleonora_ ha en jämn kort päls. Vi har nu regntäcke med fleecefoder samt tunnt täcke inne. Allt eftersom det blir kallare så ökar även täckena i styrka. Ylletäcke inne och vintertäcke med 3-400 gr. stoppning beroende på kyla och blåst.

Kicki :)

Att pälsen ställer sig upp när det är kallt är ju rätt logiskt. När vi fryser så ställer sig ju håret på armarna åxå upp, även om det är till liten nytta. ;) Lika logiskt är det ju att håret på hästen inte behöver ställa sig upp om den har täcke, den upplever ju inte att det är lika kallt på kroppen. Så att pälsen blir liggandes spelar ju ingen som helst roll.

Kicki :)

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro, jag står lite i mitten och velar. Jag kan faktiskt inte tänka mig att det är så farligt som många tror, men samtidigt, nja..

Men pälsen KAN ju inte ställa sig upp när täcket ligger på. Jag tycker att många lägger täcken "för säkerhetsskull" och sedan gnäller på att hästarna är så känsliga för kyla. Så fort hästen skakar så är det in i stallet, på med täcken. När hästen skakar så sätter värmen igång, och dessa muskler behöver ju också sin stimulering.

Jag är definitivt inte en sådan som slänger på täcken så fort hästarna ser lite frusna ut eller huttrar lite, men det finns alltid gradskillnader. Jag kan inte tänka mig att det är nyttigt för en häst att stå och skaka i regn och blåst så att den blir så öm i ryggmusklerna att man inte kan nudda den utan att den kryper ihop. Inte heller att det är nyttigt för en genomsvettig häst att komma ut i hagen utan täcke eller att få torka till i lugn och ro i stallet.

Hästar som har riktigt naturliga förutsättningar är inte hänvisade till en hage som begränsas av ett staket. De kan ställa sig i lä, ställa sig i skydd under träd, leta upp ställen där det blåser från rätt håll osv osv. Det kan inte våra tamhästar, och det måste man ta hänsyn till, vare sig de torkar utifrån och in eller inifrån och ut.

Förmodligen är det för att just de hästarna har anlag för att frysa. Vi har två st hemma, ett halvblod och ett fullblod. Halvblodet har gått utan täcke till nyligen, hon fryser inte men har satt en del päls även om hon inte är lurvig.

Fullblodet fryser så han skakar och kurar så han får ryggvärk. Men har inte satt någon päls, trots täcke och att han faktiskt fryser.

Menar du att dom hästar som satt vinterpäls har anlag för att frysa eller dom hästar som inte sätter päls?

*kl*
angående om man ska lägga täcke på en svettig häst, ibland lägger jag på ett täcke ändå, för man blir ju orolig, att de ska kylas ner när det är kallt, även om de torkar innerst först. men då har jag ett lager halm på ryggen, jag vet inte, men jag har fått för mig att det blir bättre cirkulation.
Om man lägger på ett täcke på en blött häst, så blir ju täcket blött, då är jag orolig att han ska kylas ner, för det aldrig hinner torka. Svårt att förklara..hmm..

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 432
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 573
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka