Täcken eller ej, hur gör ni?

Sv: Täcken eller ej, hur gör ni?

Jag har täcken på alla mina, alla är klippta.
Båda valackarna har fått gå ut med 100g täcke idag + hals...stoet fick gå ut med 150g täcke...(hon fryser hur lätt som helst och blir öm i ryggen osv) det var svin kallt när jag släppte ut dom vi 05.30.

Inne står alla hästarna med fleece eller ylletäcke med hals.

Jag har häst i god kondition som tränar och tävlar nu i höst och vinter, hon kommer klippas snart.
Nu har de börjat gå inne nattetid och har ofodrat regntäcke som standrard ute. Fleece och regn de dagar då det är riktigt skitväder med kyla och blåst eller konstant ösregn.
Inne har hon bomullstäcke.
Blir varmare täcken ju kallare det blir=)

Jag börjar lägga på regntäcke nu lite smått. Om några veckor klipper jag, och då blir det nog fleecefodrat regntäcke, lite beroende på väder. På vintern har jag fodrat vintertäcke, ibland med extra fleece under när det är som kallast. Inget täcke om hästen inte är klippt, bara vid ihållande regn om de går i hage utan möjlighet att söka skydd.

Båda mina tävlingstravare har täcken ute & inne nu. Den ena har enkelt Thermo Master Rain medans den andra har ett ylle täcke under & regn täcke över(ute alltså). Han får mudkelvärk & spänner sig om han inte har täcke & korsförlamningen kommer som på posten. Än är de korthåriga, förra året hade valacken vinter päls vid den här tiden & jag fick klippa honom. Vilket jag hoppas få slippa i år *peppar peppar*

Min hästar är täckade med fodrade täcken sen ett par veckor tillbaka. Mitt fullblod med ryggproblem har haft täcke dygnet om även hela sommaren. Tycker att det brukar vara effektivt att täcka innan fällning så att de inte sätter så mycket päls. Men hästarna ska ändå klippas nästa vecka.

Jag tycker inte att man kan jämföra med vildhästar. Tidigare tyckte jag det, jag ville att hästen skulle ha ett så naturligt liv som möjligt, och det vill jag fortfarande. Problemet är bara att hur vi än förösöker och hur gärna vi än vill kan vi inte erbjuda hästen vildhästförhållanden. Den har inte milsvida områden att ströva runt på, vi ger den foder som den inte själv har valt, och vi avlar. I naturen överlever de individer som är starka nog att klara det tuffa livet, så är det inte för tamhästen. Vi gör självklart allt för att det lilla fölet ska överleva, vi parar ihop individer som kanske inte ger de bästa förutsättningarna osv.

Visst är hästar starka och härdiga, visst har de en päls som är gjord för att klara det mesta. Men om den funktionen är försvagad av aveln? Om man inte kan erbjuda precis de förhållanden som hästen själv hade sökt sig till i vilt tillstånd? Om vi ger foder som inte erbjuder hästen det maximala (och nu menar jag inte fett och proteiner!)? Då kan man fråga sig hur nyttigt det är att släppa ut en genomsvettig häst i blåst och kyla.

Förresten, vem vet tvärsäkert att hästen inte fryser för att den huttrar? Det kan nog sägas om oss också, att vi inte fryser när vi huttrar, vi bara håller musklerna varma.

Jag tänker numera att det är individuellt hur mycket hästar fryser och behöver täcken. Mina äldre arabston har ALDRIG täcke, däremot den gamla hingsten, han skakar och mår inte bra om det regnar och blåser. Förmodligen är han uppfödd med täcke och varma stall, alltså har han inte blivit härdad. Sånt måste man också ta hänsyn till, tycker jag.

Jag tycker inte heller att allt går att jämföra med vildhästar, men har t.ex. nordsvensken förändrats så mycket genom aveln? Hästen är ju i princip likadan som alltid, visst, aveln gör ju sin del, men det är ju fortfarande en häst.

Jag vill också att min häst ska ha det så naturligt som möjligt, men håller mig inte blint till det som ska vara naturligt, då skulle det bli helt fel för min häst. Jag har t.ex. skodd häst, jag rider henne, osv., vilket inte är ett dugg naturligt. Däremot när det gäller hagar osv. försöker jag göra det så naturligt som möjligt. Mina hästar har stora, varierade hagar. Jag har sällan eller aldrig täcken på min häst, för hon behöver det inte. Hon sätter en ordentligt päls och den fungerar mycket bättre än alla täcken på marknaden.

Nä, det förstås. Jag ser oftast till att det finns skog i mina hagar, just därför att hästarna ska komma undan blåsten. I en helt öppen hage där det blåser rätt ordentligt tror jag inte någon svettig häst skulle vilja stå, men däremot tror jag att de skulle klarar det alldeles utmärkt i en bra hage. Allt är ju inte svart eller vitt, och jag tror inte att alla hästar skulle klarar sig svettiga ute i kylan, det beror ju som sagt på päls, hagar, osv.

Problemet idag är ju att folk täckar sina hästar alldeles för mycket, tycker jag. Jag har sett hästar som står med tjocka halstäcken i solen, utan chans till skugga. Jag har inte gått fram och känt nej, men jag ser skillnad på ett vintertäcke och ett tunt regntäcke t.ex. Inte konstigt att hästarna blir känsliga.

Ja, men hästen har päls, inte vi. Självklart skulle jag skaka, det vet jag väl. Problemet är ju att många verkar tro att hästen fryser för att den skakar, vilket inte alltid är så sant. Det beror ju självklart på hästen, vissa hästar är klippta, vissa får inte en ordentligt päls. Men om vi tar en häst som har en ordentligt, bra päls, den borde väl hålla värmen även om den är blöt? Det yttersta av pälsen kanske fryser till is, ja. Värmen från hästen borde ju göra så att det "innersta" av pälsen inte kan frysa.

Nä, det behöver den inte. Men du skrev "När täcket är på så upplever den ju inte samma kyla och pälsen behöver därför inte ställa sig upp", oavsett så kan ju inte pälsen ställa sig upp.

Om man nu tänker sig en vildhäst. De ser ju likadana ut idag. Det skulle ju vara väldigt opraktiskt ifall hästen började frysa när den blev svettig. Jag säger inte att alla ska sluta ha täcken, för så var det då, man kan ju lägga på ett täcke eller ta in hästen, men frågan var ju om det verkligen skulle behövas.

Men en blöt päls kyler och om hästen svettats så kommer ju det blöta inifrån så kroppen kyls ju fortare ned. Prova då att tvätta håret och gå ut i blött hår så får du se hur varmt det är närmast hårbotten! Hästen HAR inget behov av att skaka om den inte fryser allt annat vore ju rätt ologiskt anser jag! Av vilka orsaker anser du att hästen skulle skaka förutom av rädsla då?

Det är väl mycket som är opraktiskt men det är ju inte detsamma som att det inte förekommer. Och med det resonemanget så tycker jag att man kan skippa att ta hästen till veterinären åxå för det kommer ingen vet. till vildhästarna. Är vildhästar skadade så får dom ju klara sig bäst dom kan, antingen så läker skadan eller så faller dom offer för rovdjur alt. självdör. Tycker att det är helt befängt att göra jämförelser med vildhästar överhuvudtaget eftersom dagens hästar inte är vildhästar. Selekteringen var ju helt eljest för en vildhäst, är det den typen av hästhållning vi ska eftersträva i dag?

När det är sommar och varmt ställer pälsen sig upp på din häst då!?

Kicki :)

Jag använder inte heller täcke. Våra hästar går fortfarande på sommarbete en bit bort från gården :bump: Har dem inte hemma hos mig, är inackorderad.. men vi brukar göra så här.. när det är riktigt dåligt väder på dagarna brukar de oftast få vara inne en lite längre stund på morgonen. De älskar att stå inne och bara mumsa o höra hur regnet plaskar där ute.. sen får de gå ut lite senare och vara ute tills insläpp. De enda gånger vi lägger på täcken är om det är riktigt pissigt väder hela dagen och ingen har möjlighet att ta ut dem senare.

Hade också en frysis förut.. han fick ha täcke när det var dåligt väder eller sådär megakallt, o så fick han stå utan täcke inne.

Ta det lugnt människa.

Ja, samtidigt kommer värmen inifrån och kommer göra så att pälsen inte kan frysa till is. Det var det vi pratade om, va? Att pälsen fryser till is?

Hästen håller sig varm genom att skaka. För att hålla värmen - inte för att inte frysa ihjäl. Skillnad.

Att jämföra nutida hästen med vildhästen vad gäller hästen som häst är rimligt. En häst är fortfarande en häst, den har inte förändrats så dramatiskt från att den var vildhäst. Allt annat har förändrats, hästen är ett "husdjur", men är fortfarande en häst.

Hästens päls ställer sig när det är kallt, vilket det inte är på sommaren.

mina araber har ett tunnare täcke på sig på dagarna nu vid blåst&regn. men sen till vinter när det blir kyligt så har dom sina tjocka täcken dygnet runt, står i uteboxar.

Ja du kan ju prova själv att svetta upp dig rejält och sedan hoppa ut i kylan och se hur du mår, du kommer åxå att skaka för att värmen ska sätta igång så var det ju mest troligt på stenåldern för oss människor! Men är det detsamma som att det måste vara så nu!? I detta fall tycker jag att man kan likställa inivider, nerkylda muskler är nedkylda muskler oavsett vem de sitter på. Och är det riktigt kallt så torkar ju inte hästarna heller utan pälsen fryser, kul! :crazy:

Klart att pälsen inte kan ställa sig upp när täcket ligger på, MEN den behöver ju inte ställa sig upp....för att täcket ligger på! ;)

:bow::bow: Bra sagt!

En till Cornelia! :rofl::banana:
Jag har bara täcke på min ponny när det regnar mycket och då är det ett regntäcke som är lite fodrat.

Ta det lugnt människa.

Ja, samtidigt kommer värmen inifrån och kommer göra så att pälsen inte kan frysa till is. Det var det vi pratade om, va? Att pälsen fryser till is?

Hästen håller sig varm genom att skaka. För att hålla värmen - inte för att inte frysa ihjäl. Skillnad.

Att jämföra nutida hästen med vildhästen vad gäller hästen som häst är rimligt. En häst är fortfarande en häst, den har inte förändrats så dramatiskt från att den var vildhäst. Allt annat har förändrats, hästen är ett "husdjur", men är fortfarande en häst.

Hästens päls ställer sig när det är kallt, vilket det inte är på sommaren.

Jag är jättelugn, hur kan du tro något annat!? :D Alla håller sig värmen om dom fryser genom att skaka, fryser man inte så håller man ju uppenbarligen värmen ändå, eller hur!?

Visst är hästen ändå en häst men går inte att jämföra, du jämför inte t.ex. en kinesik naken hund eller pudel med en vildhund heller. Klart att den har förändrats och på mer än ett sätt. Även vildhästarna förändras ju, men tamdjur snabbare eftersom vi styr aveln åt olika håll.

Du säger att värmen kommer samtidigt inifrån, förvisso men vad tror du är starkast i kampen om den blöta pälsen.....20 graders kyla eller den våta kroppen på en häst á 4-600 kilo!? Tycker fortfarande att du ska testa att vara ute med blött/fuktigt hår för att testa dina egna teorier.

Ja precis!! Det är kallt, och har den täcke så blir det ju inte kallt och således behöver inte pälse ställa sig upp! :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Min har regntäcke när jag vet att det ska bli regn. Och fleece när han är blöt så han torkar snabbare.

Grålly, jag håller med dig i ditt resonemang. Tycker också att folk täckar alldeles för mycket, och att det är viktigt att hästar får vänja sig från början vid att gå ute i alla väder utan täcke. Men jag tycker också (precis som du skriver) att det är viktigt att man tar hänsyn till vilken häst det handlar om, hur svettig den är, hur vädret är och vilka möjligheter den har att komma undan blåst och regn.
Hästen är en häst, vildhäst eller inte, men tamhästen är ett resultat av avel, och det påverkar generna, så är det bara. Det måste man också tänka på och ta hänsyn till. Vissa hästraser tror jag mår direkt dåligt av att ha täcke på sig (nu pratar jag inte om klippta tävlingshästar!), som shettis och nordsvensk. Det blir väldigt varmt i deras tjocka pälsar! Gräv ner ett finger i en fullt utvuxen shettisvinterpäls och känn efter!
Fullbloden härstammar från andra förhållanden och är avlade med tanke på snabbhet och uthållighet. Då är en tjock päls ett hinder. De flesta klarar ett kallt klimat alldeles utmärkt ändå, utan täcken, men det finns individer som fryser. Eftersom vi har tagit oss an hästen måste vi se till dess behov och vara lyhörda. Så tänker jag.

:D

Nu förstod jag inte riktigt.

Ja, men en nakenhund ska ju inte finnas här i landet, den kommer väl från varmare delar. Tror jag. De hästar som är gjorda för att klara sig här uppe bör ju klara sig här uppe.

Jag har varit ute i kyla med blött hår, och jag har aldrig upplevt att det är kallt närmast hårbotten. Visst, håret fryser till is, men jag har aldrig frusit om själva huvudet.

För mig får vi gärna avsluta den här diskussionen här, jag tycker inte att vi kommer någonstans. Jag måste fundera, jag har alldeles för mycket tankar i mitt huvud just nu. Tackar för dina åsikter, alltid lär man sig något nytt. ;)

Jag har täcke på min. Jag hinner inte vänta på att han ska torka innan jag rider på vardagar. Helst hade jag haft honom "naken" men eftersom han alltid rullar sig i de värsta lerpölarna så ... :smirk:

När jag testade att ha honom utan täcke så hade han ett centimetertjockt lager blöt lera över i princip hela kroppen. Hade leran bara varit torr så hade det inte varit några större problem, men eftersom den är blöt måste jag ju vänta på att det torkar innan jag kan rykta bort det. :(

Ja, detta är ju också ett bra argument tycker jag.

Oavsett om den enskilda hästen fungerar utan täcke eller ej så är det ju faktiskt så att de flesta som har häst inte har den hemma på gården i eget stall och har kanske inte tid och möjlighet att vara i stallet timmar innan ridningen för att lägga på en fleece.

Eller stanna kvar i timmar efteråt och låta hästen stå inne och torka innan den släpps ut igen.

hästen får gå utan täcken hela året runt. Enda gångerna hon täcks är om jag ska rida senare på dagen och det regnar. Då får hon ett ofodrat regntäcke så jag kan sadla torr häst, annars går hon utan. Hon får päls som en björn. Hon rids hela vintern med undantag för någon vecka, men hon blir inte svettig i första taget.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 432
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 570
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V