Täcken eller ej, hur gör ni?

Cornelia

Trådstartare
Nu nalkas täckessäsongen, och jag ser att flera inlägg redan handlar om det.
Nu undrar jag: Hur gör ni, har ni täcken på alltid, är det många som inte använder täcken alls, är det många som har täcken på dygnet runt?
Själv klipper jag aldrig mina hästar (araber),men å andra sidan får de alltid vila mitt i vintern, så jag slipper det där med svettiga hästar som tar lång tid att torka. Eftersom jag inte klipper använder jag inte täcken. I stort sett aldrig. Jag har hästarna hemma på gården, och när vädret är uselt tar jag in dem några timmar, släpper ut ett tag och tar in igen. Så kan ju inte de göra som inte har hästarna hemma eller som arbetar borta hela dagarna, det förstår jag!
Hästarna får en fin vinterpäls. Enda gången de fryser är vid regn och blåst, och då tar jag alltid in dem.
Nu har jag en 20-årig hingst här, och han är en riktigt frysis! Så för första gången har jag en häst här som har täcke redan i september (tunt regntäcke), och som snart kommer att få byta till ett tjockare... Ingen vinterpäls har han satt heller, de andra ser redan ut som små björnar! Ja, man lär så länge man lever!!

Cornelia

Sv: Täcken eller ej, hur gör ni?

Hej!

Jag använder täcke nu till min ponny som inte satt nån vinterpäls precis. Använder regntäcke i alla väder eftersom det aldrig går över +10 nuförtiden... Är det närmare nollstrecket använder jag ett tjockare täcke med 200 g foder. Hästarna i vårt stall står inne på natten och då står min för närvarande utan täcke. Längre fram i vinter när jag klippt honom, kommer han att ha täcke på sig inne också.

Jag har arbetande häst som inte klipps och inte täckas kontinuerligt. Enda gången ett täcke är på sin plats är vid mycket hårt väder och efter tuffare träning (vill inte ha henne nedkyld för fort). Men, som regel efter träning står hon inne i minst 1 timma och äter hö och torkar upp. Mycket hårt väder för mig är när det blåser, regnar/snöblask och temperaturen ligger mellan plus 5 till minus 5. Varmare eller kallare väder = inget täcke.

Mycket hårt väder vid -5-5 grader? :eek: Menar du nu eller över hela året?

Mycket hårt väder vid -5-5 grader? :eek: Menar du nu eller över hela året?

Värsta vädret för en häst är när det är fuktig nederbörd (mellan plus 5 och minus 5) och blåst. Då har dom svårt att värja sig, fukten kyler ner dom. När det är varmare eller kallare är dom torra och håller värmen själva om dom får mat i tillräcklig mängd.

Vid minus 34 grader hade jag två ston som inte ville in...dom var mätta och nöjda redan eftersom dom fick fritt med hö i hagen...och dom visste att det blev kraftfoder i stallet...men nej, dom trivdes bättre ute...:cool:

Ja iofs, det har du rätt i. Är det samtidigt kraftiga vindar i kombination med regnet är det ju värre. Men snålblåst vid -25 är rätt illa det också.

Har väldigt sällan täcke på. Vid ösregn/snöblandat regn/blötsnö eller liknande hela dagen får de på sig ett tunnt regntäcke (med andasfoder), samma sak om de är svettiga. I övrigt går mina utan. (Tävlingshästar, klipps inte.) När vi har föl så har de oxå täcke om det är ruskväder, eftersom de går ute hela dagarna och det inte alltid finns någon som har möjlighet att ta in dem om de verkar frusna. Unghästarna (1-3) brukar nästan aldrig ha täcke ute, men de kan få på sig fleecetäcke när de kommer in för att torka upp lite snabbare. Termotäcke har jag nästan aldrig haft anledning att använda, utom på mitt första sto som hade ryggproblem. Hon fick på sig varmfodrat täcke om det var kallare än 10 minus, och gick i övrigt med ett fodrat regntäcke om det var under nollan.

Ja iofs, det har du rätt i. Är det samtidigt kraftiga vindar i kombination med regnet är det ju värre. Men snålblåst vid -25 är rätt illa det också.

Ja, men åtminstone mina hästar har aldrig berörts så mycket då vid stark kyla som när det varit blött...då har dom frysit.

Jag täckar inte mina hästar i år. Valacken blir svettig nu när det fortfarande är varmt ute, men vinterpälsen har börjat komma. Sedan hoppas jag att det ska gå bra, araberna får ju inte så tjock päls.

Vi har regntäcke nu, så länge hästarna inte blir svettiga.

Varför? Vi vill inte behöva klippa utan föredrar en tunn men heltäckande päls på djuren. För att inte få en massa lurv försöker vi istället täcka.

Vintertid då man jobbar och har rätt stressigt i stallet.
Så åker täcke på dels för att jag då bara kan ta av täcket och hästen är ren där de huvudsakligen är viktigaste att vara ren.
Man behöver då bara borsta ben och hals lite fort!

Hästen fryser inte hon har megapåls..så ett tunnt regntäcke som andas funkar

Min häst har fleecetäcke på under natten och regntäcke på i hagen nu, om det inte är en sådandär sällsynt varm och solig dag. Hoppas på att slippa klippa i vinter...
När det blir svalare så åker termotäcket på inne!

Min häst har fleecetäcke på under natten och regntäcke på i hagen nu, om det inte är en sådandär sällsynt varm och solig dag. Hoppas på att slippa klippa i vinter...
När det blir svalare så åker termotäcket på inne!

Varför termotäcke inne? Är det inte bättre med ett tunnare täcke inne o ett tjockare ute? Annars står ju hästen ev o svettas inne, och har inget varmare att få på sig när den går ut, vilket för mig är ungefär likadant som att inte ha täcke på alls...

Min häst har täcke på sig redan! Tjockleken beror på tempratur och väder såklart! Han har redan satt sin vinterpäls och den är inte mycket att ha. Tunnare än de flestas sommarpäls!

När han fryser/håller värmen rasar han i vikt fort och det vill jag inte! Han kan inte äta den mängd som behövs för att hålla värmen. Och han är helt utmattad när jag skall rida. Finns ingen energi kvar.

Shettisarna går utan täcke hela vintern, araben har täcke vid riktigt dåligt väder (tunnt regntäcke), när det blir -grader åker ett lite tjockare täcke på. Inhyrda araben är alldeles för tunn o fryser av minsta lilla, så hon har ett tunnt regntäcke på ute om dagarna oavsett väder.

Vi har regntäcke nu, så länge hästarna inte blir svettiga.

Varför? Vi vill inte behöva klippa utan föredrar en tunn men heltäckande päls på djuren. För att inte få en massa lurv försöker vi istället täcka.

Har funderat på en sak angående päls. Min häst går ute dygnet runt utan täcke. Hon har knappt laggt nån vinterpäls än. Därimot hästarna som går in på natten och har täcke dygnet runt har fått mycket vinterpäls. Hur går det ihop?

Jag var på en kurs i förra helgen, och där sa ledaren (som själv har mycket hästar, är NH-instruktör och ger ridlektioner i Centrerad Ridning) att hästar kan släppas ut i vilken kyla som helst, även om de är svettiga. Man ska, enligt henne, bara rugga upp pälsen så att den står utåt istället för ligger ned, som den ju gör på en svettig häst. Vad tror ni om det? De flesta, inkl. jag, sätter ju täcke på hästen om den är svettig. Eller så har i alla fall jag uppfattat det.

Har funderat på en sak angående päls. Min häst går ute dygnet runt utan täcke. Hon har knappt laggt nån vinterpäls än. Därimot hästarna som går in på natten och har täcke dygnet runt har fått mycket vinterpäls. Hur går det ihop?

Det har jag aldrig sett! att de som är ute har mindre päls än de som är inne och täckade! Låter konstigt.:confused:

Förmodligen är det för att just de hästarna har anlag för att frysa. Vi har två st hemma, ett halvblod och ett fullblod. Halvblodet har gått utan täcke till nyligen, hon fryser inte men har satt en del päls även om hon inte är lurvig.

Fullblodet fryser så han skakar och kurar så han får ryggvärk. Men har inte satt någon päls, trots täcke och att han faktiskt fryser.

Beror väl på HUR svettig hästen är...:crazy: Skulle inte vilja släppa ut min häst svettig när det är kallt ute, då lägger jag hellre på täcket. (men oftast rider jag ju i samband med att jag tar in hästarna på em, så då ska de ju ändå inte gå ut igen, så då slipper jag ifrån det problemet)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 432
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 570
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna