Tack, Sveriges kvinnor

Det biologiska faktum att män respektive kvinnor (som grupp, igen, då) verkar ha olika rekationsmönster där kvinnor verkar reagera mer emotionellt och män verkar reagera mer agerande/reagerande. Exempelvis med våld.

Men det är klart: det kan ju ha varit en social konstruktion redan på stenåldern att honan (kvinnan) hade största ansvaret för att vårda sig om avkomman och mannen i större utsträckning gick på jakt.
Jag tror personligen att det handlade om en till viss del biologisk programmering utifrån kroppens olika lämplighet. Kvinnans kropp är uppenbarligen mer lämpad att ta vård om avkomman jämfört med mannens (tänker nu på amning). Mannens, med (som grupp, igen) större muskelmassa och större styrka, var mer lämpad till jakt och att slåss med konkurrerande "hanar".

Jag tror att vi idag försöker avskaffa (och det tycker jag är rätt) en i grund biologisk konstruktion genom sociala förändringar.

japp, jag tycker att det är bra med jämställdhet och valfrihet för individen oavsett kön.
Men jag tror inte att vi kan förklara skillnaderna så enkelt som med en social konstruktion; jag tror att det är att förenkla.

Ungefär som med fetma (nej, ämnet har inte med tråden att göra per se): vi har en biologisk instinkt att få i oss så kalorität föda som möjligt med minsta möjliga ansträngning. Det vill säga vi har en biologisk konstruktion, som i dagens samhälle med oändlig tillgång ställer till det för oss. Om vi ska förstå varför det är så svårt att gå ner i vikt, kan det vara lämpligt att först inse att vi har med biologiska överlevnadsinstikter att göra.
Biologiska överlevnadsinstinkter offrar gärna en och annan individ, bara arten får fortplantas och överleva.
utifrån artens överlevnad, har det under en väldigt stor del av mänsklighetens historia varit fördelaktigt att honan är programmerad med vårdande egenskaper för att inte bara lämna avkomman vind för våg.
Vi ser ju omvårdande egenskaper hos många andra djurhonor också, så detta är ju inget som är unikt för människan.
Man skulle kunna tänka sig att vi människor skulle "ha kommit längre än så" men jag tror att väldigt många av oss styrs ganska lite av rent rationella skäl. Gjorde vi det, så är det många samhällsproblem som inte skulle vara lika stora.

Japp, jag kan tänka mig att biologiska faktorer faktiskt är med och styr våra reaktkions- och tankemönster vilket då alltså skulle kunna ge en delförklaring till varför kvinnor är mindre främlingsfientliga jämfört med män (som grupp, än en gång då).
Fast man är inte så övertygad längre om att bara männen gick på jakt på stenåldern*. Så en sådan konstruktion behöver varken vara biologisk eller social utan kan rätt och slätt vara icke existerande.

Men jag håller med om att män har större muskelmassa, speciellt i överkroppen, inte procentuellt lika mycket större i underkroppen och ev kanske, man vet nog inte egentligen, ett större mått av aggressivitet. De är också i allmänhet bättre på att kasta en boll, utom bland Australiensiska urbefolkningen.

Om man ska göra konstruktioner utifrån förr i tiden får inte historien om hur man gjorde förr i tiden vara till stor del baserad på fördomar från nutiden. Då försvarar man nuvarande mönster med sina egna åsikter om dåvarande mönster. Redan nu börjar forskare kunna se på andra sätt, se storleken på händer se kvinnor i ristningar istället för bara män.

*till råga på allt fanns garanterat olika kulturer "redan" på stenåldern, inte en kultur för alla.

Fast man är inte så övertygad längre om att bara männen gick på jakt på stenåldern*. Så en sådan konstruktion behöver varken vara biologisk eller social utan kan rätt och slätt vara icke existerande.

Men jag håller med om att män har större muskelmassa, speciellt i överkroppen, inte procentuellt lika mycket större i underkroppen och ev kanske, man vet nog inte egentligen, ett större mått av aggressivitet. De är också i allmänhet bättre på att kasta en boll, utom bland Australiensiska urbefolkningen.

Om man ska göra konstruktioner utifrån förr i tiden får inte historien om hur man gjorde förr i tiden vara till stor del baserad på fördomar från nutiden. Då försvarar man nuvarande mönster med sina egna åsikter om dåvarande mönster. Redan nu börjar forskare kunna se på andra sätt, se storleken på händer se kvinnor i ristningar istället för bara män.

*till råga på allt fanns garanterat olika kulturer "redan" på stenåldern, inte en kultur för alla.
Sedan är det ju extremt tydligt att man lär flickor vara vårdande men inte i lika stor omfattning pojkar i Sverige. Hela den biten måste jämnas ut innan man ens kan veta om det är en skillnad. Vid det laget tror jag färre män kommer att ha den mer aggressiva attityden gentemot främlingar. (om vääldigt länge då, eftersom vi uppfostrar nya aggressiva pojkar och vårdande flickor i detta nu på förskolan.) Här är en poäng som är så väldigt viktig, det är ju bra att uppfostra flickor vårdande och empatiska. Det är ju något alla barn ska få till del istället för att flickorna ska sluta en lärdom som alla barn förtjänar att få.

Det är väl ingen som menar att alla världens flyktingar ska komma till Sverige? Det betyder inte att vi inte kan ta emot ett antal.

För egen del, om det kommer till att jag måste välja: ja, jag sänker hellre min personliga standard när det gäller grejor om det kan hjälpa några medmänniskor, även om de råkar befinna sig på andra sidan nationsgränser som är både är påhittade och under ständig förändring.

Kanske finns det ett visst mått av egoism i det hela från min sida. Jag lever inte i övertygelsen att flykt är något som absolut inte kan drabba mig. Min mamma var flykting, så jag har vuxit upp med att hamna på flykt är något som kan hända - utan att jag kan påverka det. Och skulle det hända mig hoppas jag innerligt att det finns människor på andra sidan andra nationsgränser som kan ge en hjälpande hand tills jag hittat en försörjning.
Jo jag måste bara tänka högt lite. För ofta i andra trådar, tex på förälder, så pratar man ofta om de barn som inte kan ta med en frukt till skolan varje dag eller vars föräldrar inte har råd att köpa det där partiet strumpor till skolresekassan eller som inte kan vara med på fotboll som fritidsaktivitet för att det är för dyrt. Det är ju inte bara de som har pengar över och som skippar en ny mobiltelefon som i så fall skulle få betala, utan även de som inte har råd till fem frukter i veckan till barnet eller att betala 50 kr per barn för fem barn till klasskassan. Kanske till och med invandrarfamiljer i vissa fall. Det är ju därför skolan nu är absolut avgiftsfri, för att det finns familjer som inte klarar att betala 500-2000 kr mer i månaden än de gör. När regeringen höjer barnbidraget med 150 kr tycker de att de ger familjer en fin present.

Som det är nu är ju det inte ett problem, vi klarar lugnt det vi tar emot utan att alla betalar mer så att säga. Men när man säger att man själv har råd att betala 1-5000 kr mer i månaden i skatt. Vilket är jättebra! Så blir det ju inte alltid så att det bara är de som har pengar över som får höjd skatt, det är alla. Dvs skatten åker ju inte bara upp för de som just nu lyxkonsumerar sina pengar (som många här då gör), utan även för de som inte lyxkonsumerar dem (som många här normalt brukar vilja skydda).

Då kanske man tänker att alla med min lön har ju samma utrymme för att köpa en mobil eller två per år. Men så är det ju inte heller. Det kan vara bara en person i familjen med den lönen, eller bara en förälder, eller fler barn, eller dyrare boende (många nya hyreslägenheter är fruktansvärt dyra, 14 000 i månaden för en flerbarnsfamilj, och då bor de ju där för att de inte har insatsen till en billigare bostadsrätt och för att de hade kort tid i bostadskön, kanske eftersom de var invandrare.) eller måste pendla, osv, alla med samma lön har ju inte samma utrymme för lyxkonsumtion ändå. Dvs hur bra man har det själv behöver inte vara ett mått på hur bra grannen har det.

Så jo självklart ska vi ta emot ett antal, och det gör vi, och vi kunde säkert ta fler. Definitivt. Det jag säger är bara att bara för att en person kan sänka sin levnadsstandard utan problem så behöver inte det betyda att alla i Sverige klarar av det. Det måste bli i alla fall folk som tjänar runt 25 000 -27 000 och över som får höjd skatt, som många sjuksköterskor och lärare tex. Men helst ska man inte höja skatten mer än att folk får lite högre lön när de får löneförhöjning ändå.

Senast ändrad:
ignorefunktionen är en rätt imtressant sak egentligen. Man slipper de inlägg man inte tycker om...tänk om verkligheten hade en likadan funktion. Tryck på den knappen och du slipper konfronteras med de saker du inte gillar. En ypperlig "stoppa huvudet i sanden" funktion med andra ord ;)
Rätt många enligt kronofogden som använder den och slänger obekväma brev oöppnade...och hur det slutar känner nog alla till ;)

Och min är så lång att Buke snart är lika icke-provocerande för min världsbild som vad facebook är. Jag ser bara alla kloka, hoppingivande svar som ni skriver för att bemöta dumheterna :love:

Jag trodde länge jag skulle lära mig nåt av att läsa inlägg från olika sidor av myntet så att säga, men icke:D nu filtrerar jag istället och tycker världen är något bättre och mer välformulerad.

ignorefunktionen är en rätt imtressant sak egentligen. Man slipper de inlägg man inte tycker om...tänk om verkligheten hade en likadan funktion. Tryck på den knappen och du slipper konfronteras med de saker du inte gillar. En ypperlig "stoppa huvudet i sanden" funktion med andra ord ;)
Rätt många enligt kronofogden som använder den och slänger obekväma brev oöppnade...och hur det slutar känner nog alla till ;)

Det beror väl på hur man använder funktionen. Används den till att sortera bort inlägg som vanligen är utan värde (t.ex. grava generaliseringar, ständiga argumentationsfel, alternativa fakta, osv.) så behöver man ju inte riskera att missa att ta del av något viktigt.

Med andra ord, precis som jag väljer bort rubrikskapande media och "En dingding värld" framför mer saklig nyhetsrapportering så kan jag välja att göra det här också. Det betyder inte att man behöver sortera bort relevanta invändningar mot det man själv håller för rätt och rimligt.

Verkligheten funkar på det viset rätt väl. Jag hade gått från bordet om du och jag hade hamnat vid samma och du då gick an som du gör här. Till exempel.

Jag trodde länge jag skulle lära mig nåt av att läsa inlägg från olika sidor av myntet så att säga, men icke:D nu filtrerar jag istället och tycker världen är något bättre och mer välformulerad.
Jag läser gärna olika sidor av myntet. De jag har på ignore är de som bara stör min läsning för mycket, som trashar trådar och som inte diskuterar på ett någorlunda civiliserat sätt. Vilket mer än 99 procent av bukes medlemmar gör (alltså diskuterar någorlunda civiliserat).

Och min är så lång att Buke snart är lika icke-provocerande för min världsbild som vad facebook är. Jag ser bara alla kloka, hoppingivande svar som ni skriver för att bemöta dumheterna :love:

Den har sina poänger. När man argumenterat ett tag med någon som stoppat huvudet i sanden och vare sig läser eller ens förstått vad frågan är. Så inser man att energin kan läggas annorstädes utan minsta förlust för debatten.

Jag läser gärna olika sidor av myntet. De jag har på ignore är de som bara stör min läsning för mycket, som trashar trådar och som inte diskuterar på ett någorlunda civiliserat sätt. Vilket mer än 99 procent av bukes medlemmar gör (alltså diskuterar någorlunda civiliserat).

Fast att hela tiden läsa upprepningar av samma 1 promille av myntets baksida, och när man påpekar att det finns fler aspekter, vill diskutera dem och återigen får höra dravlet från den där promilles ytan av myntet. Så blir ignore en räddning, för om den där stackars promillen av myntet har man redan fått läsa om så att ögonen blöder.

Fast att hela tiden läsa upprepningar av samma 1 promille av myntets baksida, och när man påpekar att det finns fler aspekter, vill diskutera dem och återigen får höra dravlet från den där promilles ytan av myntet. Så blir ignore en räddning, för om den där stackars promillen av myntet har man redan fått läsa om så att ögonen blöder.
Ja, för att vara en promille är den ibland ganska skrymmande.

Muskelmassan är inget argument! Så nu kan vi skita i det.

Varför röstar fler män än kvinnor på främlingsfientliga partier?
Hur ser det ut hos partier? Ja, jag har dålig koll.

Verkligheten funkar på det viset rätt väl. Jag hade gått från bordet om du och jag hade hamnat vid samma och du då gick an som du gör här. Till exempel.
Men vad leder det till? Leder det inte till en fördummad värld där man enbart lyssnar till det man instämmer med? Liksom många av dem som stämmer in i SD kören gör?
Jag läser media och inlägg både från dem jag instämmer med och dem jag tar avstånd i från. Det ger mig en nyanserad världsbild..skulle anse det förbaskat tråkigt om alla sam åt samma håll i ankdammen ;)

Muskelmassan är inget argument! Så nu kan vi skita i det.

Varför röstar fler män än kvinnor på främlingsfientliga partier?
Hur ser det ut hos partier? Ja, jag har dålig koll.
Du menar övriga partier? Jag har inte hittat någon sammanställning, uppgiften om SD hittade jag i GP. De delar Sifo med SvD och SvD hade motsvarande uppgift om Centern: 14,2 procent av kvinnorna och 9,5 procent bland männen skulle rösta på C om det var val idag.

Men övriga partier vet jag tyvärr inte.

Det beror väl på hur man använder funktionen. Används den till att sortera bort inlägg som vanligen är utan värde (t.ex. grava generaliseringar, ständiga argumentationsfel, alternativa fakta, osv.) så behöver man ju inte riskera att missa att ta del av något viktigt.

Med andra ord, precis som jag väljer bort rubrikskapande media och "En dingding värld" framför mer saklig nyhetsrapportering så kan jag välja att göra det här också. Det betyder inte att man behöver sortera bort relevanta invändningar mot det man själv håller för rätt och rimligt.
Tydligen finns inte jag på listan eftersom du svarade ;) Men till del håller jag med dig. Om någon hela tiden hävdar att ex allt är invandringens fel och det är hans eller hennes generals-svar så tillför det ju ingenting. Samma sak om någon hela tiden hävdar att vi måste hjälpa, utan att försöka sätta sig in i vad det innebär i praktiken.

Då är det ju både trevligt och intressant att mina, genom åren välkända åsikter, numera delas av den svenska riksdagsmajoriteten. Men över 800 promille ;)

Du menar övriga partier? Jag har inte hittat någon sammanställning, uppgiften om SD hittade jag i GP. De delar Sifo med SvD och SvD hade motsvarande uppgift om Centern: 14,2 procent av kvinnorna och 9,5 procent bland männen skulle rösta på C om det var val idag.

Från förra månadens Sifo hittade jag följande uppgift om M: Partiet når något fler kvinnor (23,1 %) medan man når något färre män (20,8 %).

Skärp mig! Den där uppgiften var tydligen från någon tidigare Sifo. Den aktuella uppgiften om C är den här: Centern når fler kvinnor (13,3%) än män (9,9%).

Liknande trådar

Samhälle Det har florerat ett klipp från SD:s Riks-TV-satsning, där en man och en kvinna diskuterade varför kvinnor röstar "fel", dvs vänster...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 575
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 617
Senast: LenaH
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 244
Senast: Enya
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar