Det fetstilta - att varje person skulle få 10000 kr mindre per månad har inget med verkligheten att göra, så varför ställer du den frågan? För att jag ska vara tvungen att svara "nej"? Oavsett så "hjälper" jag och alla andra som betalar skatt en del medmänniskor redan. Delar av våra skattepengar bland annat går till bidrag, sjukvård mm som tillfaller andra människor - flyktingar och infödda svenskar. Ingen av grupperna kommer att leva på bidrag hela sina liv, med undantag av ett antal individer inom båda grupperna. Alla får dock bidrag till sin försörjning under initieringsperioden, vare sig man föds här eller kommer hit som vuxen.
@hoppsann har rätt i att det här är OT, så jag släpper det hela där.
Jag ställde frågan utifrån att du beskriver att man genom att minska sin lyxkonsumtion lite grann, kan hjälpa några (det vill säga fler än en) medmänniskor.
Jag försökte visa att man kan se ditt uttalande som lite naivt.
Dessutom behöver vi komma ihåg, tror jag, att det är vår stora konsumtion som driver det svenska samhället i ganska stor utsträckning.
Så tillgängliga medel för konsumtion, som används för konsumtion, leder till att fler människor får jobb inom försäljningsnäringen och tjänstenäringen (hårfrisörer, nagelkosmetik och vad du vill).
Mindre konsumtionsmarginal kan leda till minskande anställningar.
Japp, jättekomplicerat!!!
Och jo, 10.000kr är en ganska rimlig gissning om samhällskostnaden för en individ som inte försörjer sig själv. Och de 10.000 kronorna ska finnas tillgängliga.
Ett sätt, som verkar ganska självklart, är genom att minska det var och en får ha kvar efter skatt.
Men självklart är det ju inte så att det kommer en asylsökande/invandrare för varje svensk skattebetalare; det är jag också väl medveten om.
Jag menar bara att lite tillspetsat visa på varför vi inte kan hjälpa hur många människor som helst, i vårt lilla land, samtidigt.
Jag tycker inte att vi ska stoppa invandring, varken asyl- eller annan.
Men jag tycker att vi behöver fundera på HUR mottagandet ska ske.
En faktor är, som jag skrivit tidigare, att korta ner migrationsverkets handläggningstider så människor inte måste vänta ibland i flera år på besked.
En annan faktor, som jag nämnt i någon annan tråd i samma ämne, är att se till att språkundervisning kommer in tidigt, helst redan under asylprocessen.
Man kan också fundera på vilken levnads- och bostadsstandard som ska erbjudas men här blir det VÄLDIGT svårt.
Jag kan absolut tycka att det är OK att under en väldigt kort period tvingas leva ganska enkelt.
Men eftersom asylprocessen, som bekant, kan dra ut väldigt länge, så är det inte rimligt att man som asylsökande har väldigt dålig standard under hela asylprocessen och då blir det omedelbart svårigheter - som förra hösten då det blev campingstugor (i mina ögon helt acceptabelt under förutsättning att uppvärmningen fungerar; jag skulle också kunna bo i campingstuga ett bra tag om jag behövde), vandrarhemsstandard, tältläger, jättedyra hyror där migrationsverk och kommun hade svårigheter att hitta någon som hyrde ut tillräckligt många bostäder.
Men, ovanstående resonemang har ju inte med könsskillnaden i benägenhet att rösta eller inte rösta på SD att göra.