Tack, Sveriges kvinnor

Absolut. Jag tror inte att vettiga män lättare står ut med rasister än vad vettiga kvinnor gör.
Det vete katten. Jag hoppas du har rätt, men jag tycker att vettiga män har lättare att låta rasistmän passera...tror det beror på den berömda homosocialiteten, finns inget viktigare för män att hålla ihop som manlig flock. Generellt naturligtvis. Har svårt att tro att t ex @sjoberga skulle hålla klaffen, men tror att han är ganska unik?

Jag har alltid röstat efter vad jag ser som ett bättre samhälle - utifrån mina åsikter.
Jag ingår också i samhället vilket innebär att jag självklart också röstar utifrån det som kan ge mig personligen nytta/fördelar.

De allra flesta människor sätter nog sig själva ganska långt fram på prioriteringslistan.
Det gör absolut inte jag. Jag röstar på Vänstern eftersom jag tror att mer jämlikt samhälle skulle gagna de allra flesta utom de rikaste då. Jag röstar efter mina värderingar och kunde inte bry mig mindre om vad som skulle gagna just MIG och min plånbok.

Jag hör, precis som @landsbygdsbo och några andra, till dem som anser att det ska finnas begränsning för asylinvandringen (och förresten, är det någon som har förstått hur länge man är NYANLÄND i det här landet????).
Däremot skulle jag inte kunna tänka mig att rösta SD.

Nyanländ är man när man tillhör etableringen, det vill säga efter att man har fått uppehållstillstånd och när man via arbetsförmdelingen får etableringsersättning för till exempel SFI och samhällsinformation.. Max två år. Min man med uppehållstillstånd som kommit hit genom anhöriginvandring (gift med mig) räknas till exempel inte som nyanländ överhuvudtaget även om han har rätt till SFI etc, han har inte rätt till etableringsbidrag.
@Mia_R Språket överhuvudtaget, tror jag, för både män och kvinnor. De kommer hit, får efter evigheter sitt uppehållstillstånd, sätts i SFI - sedan tar det stopp. När det bästa sättet att omsätta sina nya språkkunskaper vore att få ett jobb där man tvingas använda dem.
Just det där har jag tänkt mycket på. Det finns mycket forskning, framförallt gammal på förra flyktingvågen från Balkan men även ny forskning att de två första årens integration är avgörande för hur man sedan klarar sig i samhället vilket gör att vi idag tappar dessa två år bara när personerna är asylsökande vilket är jättetråkigt. Vi kan inom vår kommun, om man härleder till dessa forskningsrapporter, dra slutsatsen att de ensamkommande som kom för några år sedan och fick uppehållstillstånd efter ett hyfsat kort handläggande klarat sig oerhört bra på arbetsmarknaden, de är ännu inte så gamla men alla har extrajobb och drar in skatt till staten samtidigt som de studerar hårt, även de som var analfabeter när de kom. Hemtjänsten i vår kommun hade inte fungerat utan dessa killar som vikarier kan jag säga. Nu har vi ett flertal som snart är uppe i två års väntetid, det ska bli intressant att se hur de kommer klara sig. Men de får ju åtminstone gå i skola, jag kan tycka att SFI skulle vara självklart under handläggandet, jag tror att samhället skulle ha mycket att tjäna på det även om det blir några som inte blir kvar i Sverige...
Jag vet en kvinna som med jag vet med säkerhet röstar på SD. Hon är lågutbildad, har nog inte jobbat en dag i hela sitt liv utan levt på bidrag. Hon står längs fram med Heja Jimmie skyltar och klagar på att invandrarna lever på bidrag.
Varför är hon värd bidragen mer än den som flytt från krig undrar jag? :confused:
De jag har som bekanta som röstar på SD är alla lågutbildade faktiskt, utan undantag, alternativt är själva sjukpensionärer eller går på annat bidrag. Det innebär nog inte att jag inte känner någon höginkomsttagare som röstar på SD, men just i min bekantskapskrets är de kanske smartare än de som gått i livets hårda skola och går inte ut med just den partitillhörigheten :angel:

OT. Jag pratar inte gärna invandring och de problemen om jag inte har väl valda kretsar, och det är synd, för det finns flera på Buke som har så fantastiskt vettiga åsikter och skulle kunna komma med otroligt konstruktiv kritik och idéer för att förbättra integrationen. Jag vill inte prata om invandringen som ett problem, för jag har sett flera analfabeter som fått sysselsättning till exempel så det går utan problem med rätt stöd, däremot måste man prata om integrationen som ett problem, men då med människor som inte bara ser invandrare och flyktingar som en belastning med sociala och kulturella problem som inte går att lösa utan som verkligen vill jobba för en integration och migration som fungerar, för det är klart att det skulle fungera, om alla kunde dra sitt strå till stacken. Sådana här trådar har så mycket att komma med av de flesta, sedan finns det ett fåtal bittra människor som förstör hela trådarna med sina inlägg... Jag hoppas tråden får fortsätta fungera, hyfsat smidigt...:heart

Den som i hela sitt vuxna liv går på bidrag skrapar inte heller ihop till sin egen pension eller bidrar till de kommande kostnaderna för vård och omsorg. Men har kostat ännu mer på vägen fram dit. Ekonomi igen...
Skillnaden är att vi har ett solidariskt ansvar för dem som bor här i landet. Öppnar vi gränsen och, som en del så öppet deklarerar här, att de önskar , släpper in dem som vill/behöver komma in så överstiger behoven till slut vad vår solidariska förmåga orkar med...ekonomiskt. Eftersom de skattehöjningar som skulle krävas skulle kväva landet ekonomiskt. Rätt enkel mattematik egentligen....

Skillnaden är att vi har ett solidariskt ansvar för dem som bor här i landet. Öppnar vi gränsen och, som en del så öppet deklarerar här, att de önskar , släpper in dem som vill/behöver komma in så överstiger behoven till slut vad vår solidariska förmåga orkar med...ekonomiskt. Eftersom de skattehöjningar som skulle krävas skulle kväva landet ekonomiskt. Rätt enkel mattematik egentligen....
Nu är det ju inte alla av de som kommer in som lever på bidrag hela livet. Många för att inte säga de flesta kommer ju in i systemet och arbetar.
Jag säger att vi har ett globalt solidariskt ansvar. Hur många av oss som sitter här och argumenterar kan säga att vi har det dåligt i Sverige? Ett högre skattetryck skulle kanske leda till att vi inte kan köpa den nyaste mobilen varje år utan får nöja oss med att göra det varannat år istället. Kaos!!

Nu är det ju inte alla av de som kommer in som lever på bidrag hela livet. Många för att inte säga de flesta kommer ju in i systemet och arbetar.
Jag säger att vi har ett globalt solidariskt ansvar. Hur många av oss som sitter här och argumenterar kan säga att vi har det dåligt i Sverige? Ett högre skattetryck skulle kanske leda till att vi inte kan köpa den nyaste mobilen varje år utan får nöja oss med att göra det varannat år istället. Kaos!!
nu måste man ju skillja på invandring o asylhantering. Invandrare kommer, antingen för att de har ett jobb i Sverige eller så återvänder man till ett liv i Sverige. De som kommer via Asylproceduren, de kommer för att få hjälp och det är i den här gruppen vi stöter på problemen med integration.
Ett högre skattetryck skulle istället för din nya mobil leda till att verksamheter flyttar ut ur landet, att produkter vi ska sälja utomlands för att finansiera vår välfärd inte längre finner köpare pga för höga priser.
Men en sak har du rätt i, det skulle leda till kaos. Tänkte kanske inte så långt?:sneaky:
Och ja, vi har ett globalt ansvar för globala problem, och dessa måste lösas globalt och inte av ett ynka litet land som Sverige.....

Det gör jag väl egentligen inte utan tycker att hon ska få ha sina bidrag om hon har rätt till dem. Vi i Sverige har råd med både och tycker jag.
Men personen i fråga tycker ju uppenbarligen att hon är mer värd att få bidrag en en flykting, så då undrar jag om det är så?

Du har såklart rätt, jag är trött och lite slötänkt och reagerade mest på att "Varför är hon värd bidragen mer än den som flytt från krig undrar jag? :confused:" som du skrev lät lite nedvärderande, men i sak håller jag med dig, och ber om ursäkt för att jag hakade upp mig lite felaktigt.

nu måste man ju skillja på invandring o asylhantering. Invandrare kommer, antingen för att de har ett jobb i Sverige eller så återvänder man till ett liv i Sverige. De som kommer via Asylproceduren, de kommer för att få hjälp och det är i den här gruppen vi stöter på problemen med integration.
Ett högre skattetryck skulle istället för din nya mobil leda till att verksamheter flyttar ut ur landet, att produkter vi ska sälja utomlands för att finansiera vår välfärd inte längre finner köpare pga för höga priser.
Och en sak har du rätt i, det skulle leda till kaos. Tänkte kanske inte så långt?:sneaky:
Du tror inte att majoriteten av de som söker asyl skulle återvända om de hade möjlighet? Men visst Turkiet och för all del medelhavet kan ju fortsätta ta hand om dessa så slipper vi. För kaos är vi än så länge väldigt långt ifrån trots de som kom i förra vågen.

Om jag var tvungen att fly skulle jag ju om jag hade minsta möjlighet försöka ta mig till ett land jag hört gott om, med ett socialt skyddsnät, som inte ligger i krig eller riskzoner, bra skolor, kanske ett land där jag vet om andra från min omgivning som det gått bra för. Ett land som försöker ta hand om och integrera människor.
Jag kan inte se att det är konstigt.
Jag har barn, desto viktigare att i så fall försöka ge dem en trygg framtid, det är min förbannade plikt och skyldighet. Jag kan inte tro att folk flyr för att det är kul, vi människor gillar stabilitet och trygghet, man kastar dig inte ut med det käraste man har om man kan se andra möjligheter.

Du tror inte att majoriteten av de som söker asyl skulle återvända om de hade möjlighet? Men visst Turkiet och för all del medelhavet kan ju fortsätta ta hand om dessa så slipper vi. För kaos är vi än så länge väldigt långt ifrån trots de som kom i förra vågen.
Jag talar inte om dem som söker asyl. De tar beslut och handlar efter de förutsättningar de har, Jag skulle med all sannolikhet handla likadant om jag vore i samma situation. Jag talar om de ekonomiska och praktiska konsekvenserna som blir följden om vi skulle agera utifrån tesen att alla som har ett behov ska få komma.
Det är vad det handlar om när notan kommer, och den kommer, för det har den alltid gjort.
Vem ska stå för kostnaderna? Vi kan inte höja skatterna så mycket mer utan att spoliera Sveriges konkurrenskraft med massarbetslöshet i Sverige som följd. Dessa beslut får och kan inte tas med humanitära hänsyn, de kan bara tas med ekonomiska hänsyn om vi överhuvudtaget ska ha ngt att fördela i framtiden.

Jag talar inte om dem som söker asyl. De tar beslut och handlar efter de förutsättningar de har, Jag skulle med all sannolikhet handla likadant om jag vore i samma situation. Jag talar om de ekonomiska och praktiska konsekvenserna som blir följden om vi skulle agera utifrån tesen att alla som har ett behov ska få komma.
Det är vad det handlar om när notan kommer, och den kommer, för det har den alltid gjort.
Vem ska stå för kostnaderna? Vi kan inte höja skatterna så mycket mer utan att spoliera Sveriges konkurrenskraft med massarbetslöshet i Sverige som följd. Dessa beslut får och kan inte tas med humanitära hänsyn, de kan bara tas med ekonomiska hänsyn om vi överhuvudtaget ska ha ngt att fördela i framtiden.

Det är meningslöst att diskutera. Mot känslor måste man ställa sunt förnuft och ekonomiska möjligheter som alltid är hårda och kalla. Vad ska man säga när motståndaren säger : Meen det är ju baaaaaaaarn?
Det går aldrig in i skallen förrän skatten blir så hög att personen inte har råd att betala hyra eller mat.

Eller så informerar vi om att alla som inte vill ha slöja, burka, niqab m.m., har rätt att gå utan. Utan att bli misshandlade eller kallas hora och få riktade dödshot.
Kvinnor får lov att gå ut själva. Om en tonårstjej vill hänga med en kompis efter skolan är det ok, även om bästa kompisen har en bror... Vill man ha jeans och topp så får man. Vill man bli ihop med sin kärlek så får man. Vill man gifta sig så får man det, dessutom med den man valt själv. Alla som inte är för sjuka, ska arbeta (oavsett kön) och bidra till vår välfärd osv.
Så är det inte nu. :(
Nej så är det inte nu.

Men du måste skilja på vad som är skrivet och stadgat i lagar och förordningar och vad som är samhälle och närmaste krets.Det är inte så enkelt.

I den bygd jag stammar från har det funnits ett utbrett bildningsförakt. Man behöver väl inte göra sig märkvärdig och lstudera, utan ta ett hederligt jobb istället. Vi som pluggade blev till viss del bespottade även om vi rönte viss respekt också.

Jag vet ju vilket liv det blev bland de somaliska kvinnorna när en ung tjej behöll slöjan men gick i jeans utan döljande chador över. Hon var stark och gick med högburet huvud men vem orkar det? När hela omgivningen tisslar, tasslar och snackar skit är det inte enkelt att välja sin egen väg.

Återigen - en bekant vill inte ha sin sjal men bär den för att hennes kurdiske make skulle blir så hånad av kamraterna att hon inte vill utsätta honom för det. Ändå jobbar den mannen i svensk hemtjänst och är klok och väldigt "normalsvensk".

Förändra attityder och värderingar tar tid. Men det går.

Det vete katten. Jag hoppas du har rätt, men jag tycker att vettiga män har lättare att låta rasistmän passera...tror det beror på den berömda homosocialiteten, finns inget viktigare för män att hålla ihop som manlig flock. Generellt naturligtvis. Har svårt att tro att t ex @sjoberga skulle hålla klaffen, men tror att han är ganska unik?
Jag tänkte på den aspekten, faktiskt, men jag kom fram till att de män som så att säga hade varit skarpa i sin kritik av rasistiska män om det inte hade varit för att de är homosociala och måste försvara män därför, så är de helt enkelt inte vettiga.

Man kan säga att jag därmed förutsätter det jag skulle bevisa, och det är helt okej att säga det då! :)

Det är meningslöst att diskutera. Mot känslor måste man ställa sunt förnuft och ekonomiska möjligheter som alltid är hårda och kalla. Vad ska man säga när motståndaren säger : Meen det är ju baaaaaaaarn?
Det går aldrig in i skallen förrän skatten blir så hög att personen inte har råd att betala hyra eller mat.

Ändå väljer du att visa din avsky och ditt förakt mot dina medmänniskor som flytt i var och varannat inlägg.

Så det är knappast dina känslor som ska ställas emot ekonomi. Eller hur?

Vilken forskning tänker du på då?
Jag har plöjt igenom 2000 sidor om forskningsstudier på just flyktingar de senaste två månaderna för kommande forskningsuppsats (som går i samma stuk) så jag orkar inte plöja igenom dem igen ikväll för att ge dig länkar som du troligen inte kommer att läsa, den här boken är bra och innefattar en länk någonstans till just den forskningen jag hänvisar till dock: https://www.boktipset.se/bok/lyckad-invandring--tio-svenska-forskare-om-hur-man-nar-framgangar Fores har gett ut liknande forskningsunderlag också, de går säkert att laddar ner. Ska se om jag hittar de exakta forskningsrapporten så du slipper googla själv också, men det gör jag imorgon eller när det finns tid över.

Ändå väljer du att visa din avsky och ditt förakt mot dina medmänniskor som flytt i var och varannat inlägg.

Så det är knappast dina känslor som ska ställas emot ekonomi. Eller hur?
Nej det är regering och riksdags. Och där har man ju visat vad man anser vara nödvändigt eller hur.
Och om man sänker sig till din nivå, har du fler russ på din gård än vad du har bete o rastgårdar till?

http://bit.ly/2lHUULP

Kom sen inte och säg att vi inte har råd. Vi har råd, men vi måste kanske sänka vår extrema konsumtion. Jag orkar faktiskt inte ens läsa dina inlägg längre, så jag kommer inte diskutera detta med dig, det är kontraproduktivt.

Liknande trådar

Samhälle Det har florerat ett klipp från SD:s Riks-TV-satsning, där en man och en kvinna diskuterade varför kvinnor röstar "fel", dvs vänster...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 575
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 617
Senast: LenaH
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 244
Senast: Enya
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar