Tack, Sveriges kvinnor

@kryddelydd Nu hann jag bara gå igenom tråden från start lite snabbt, och somligt i den har jag på ignorelistan - men jag hittar ingen som påstår att kvinnor är smarta medan män är dumma.

OK, språkpetitess.

Men "nyanländ".

Hur länge är man det?

Vad i hela friden är det för fel med att prata om asylinvandring?
Man är asylsökande tills man har PUT (eller blivit avvisad).
Sedan är man att jämställa med vilken inföding som helst.

Ja, man har som invandrare (framför allt asylinvandrare; invandrarna från nordiska grannländer, anglosaxiska världen, västeuropa verkar ha lite lättare att själva integrera sig trots att de med engelsk och annan icke-skandinavisk (och har därmed tagit bort finskan som är nordisk men inte skandinavisk) språkbakgrund också har problemet med att lära sig språket) betydligt svårare att hitta en plats på arbetsmarknad och självförsörjning.
Vilket behöver tas hänsyn till via exempelvis AF.

Men "det kan ta flera år för nyanlända att få jobb". Man är väl inte nyanländ efter flera år???

Man är nog många gånger inte särskilt nyanländ ens när migrationsverkets beslut kommer, om vi ska vara petiga.

Största felet med svensk invandrings/asylpolitik i mina ögon är de långa handläggningstiderna.
Väntetiden, inaktiviteten föder problem och hindrar integration och omorientering.
Inaktivitet skapar i viss mån passivitet vilket är jättedåligt.

Med snabba handläggningstider kan man vara asylsökande (eller nyanländ om man så vill) en ganska kort tid, och sedan snabbt in i samhälle med språkutbildning, praktik, sedan jobb.
Läste lite vagt en artikel om svårigheterna med att få jobb. Tydligen har vi ganska höga krav på utbildning i Sverige så det var inte så mycket svårare för invandrare med motsvarande gymnasieutbildning att få jobb i jämförelse med de som gått i svensk skola som det var för personer utan gymnasieutbildning. Men det var fler invandrare än svenskutbildade som hade stannat innan gymnasieutbildningen. Kort sagt, de som pratar om avsaknaden av jobb med lite lägre utbildningskrav kunde ha en poäng.

Totalt anekdotiskt, men jag känner till åtminstone två personer som skrävlar väldigt (väldigt!) högt på Flashback men i verkligheten är de snarare åt det ängsliga och försiktiga hållet.
Fast någonstans i hjärnan måste väl åsikterna finnas? eller fröet till åsikterna i alla fall. Känns det inte lite obehagligt att umgås med dem även om de är lågmälda -dvs om de är värsta trollen normalt och uttalar åsikter som att X borde våldtas av Y i område Z många gånger tills de dör.

Det är ju inte så att man är emot bättre vård eller skola för att man tycker de områdena är viktiga?
Nej naturligtvis inte. Men du är ju så pass insatt i ekonomi att du vet att resurserna inte är oändliga och att vi inte heller har möjlighet att höja skattetrycket så mycket mer utan att det får negativa konsekvenser. Alltså måste man prioritera, vilket jag tror att du inser, men inte vill tala om eller diskutera.....

Fast någonstans i hjärnan måste väl åsikterna finnas? eller fröet till åsikterna i alla fall. Känns det inte lite obehagligt att umgås med dem även om de är lågmälda -dvs om de är värsta trollen normalt och uttalar åsikter som att X borde våldtas av Y i område Z många gånger tills de dör.

En av dem tror jag bara gillar att trolla (utan att egentligen tycka så mycket själv), den andra är jag osäker på. Jag uppskattar dock inte någon av personernas sällskap, av olika anledningar.

Jag tror inte att vi kommer att kunna analysera "på riktigt".

Här har redan skrivits att kvinnor är smarta och män dumma (kommer inte ihåg inläggsnummer och användare eller exakt formulering).

Men i detta forum, som är väldigt kvinnodominerat, är det en vanlig uppfattning att kollektivet "män" är primitiva våldsverkare i olika sammanhang och det verkar ju stärkas av att många män kan tänka sig att rösta SD.
Dessutom är en vanlig analys här att (alla) män har en dålig kvinnosyn.

Visst är det intressant, när man hävdar jämställdhet och att genus endast är en social konstruktion som vi borde montera ner, att det faktiskt verkar finnas skillnader mellan grupperna "män" respektive "kvinnor".

Och det blir så lätt värderande tolkningar, men visst verkar det som om kvinnor (som grupp) är mer fokuserade på omvårdnad, omhändertagande och emotionella termer och argument är viktiga,
medan män (som grupp) är mer fokuserade på problemsökning/problemlösning (i bästa fall -lösning också) utifrån icke-emotionella termer och argument.
Vad menar du talar mot att det skulle vara socialt konstruerat? :confused:

I första svaret står det att många män är korkade...
Det står ju såhär: Många män är så korkade att man blir mörkrädd, samtidigt som de är rädda för att de tar deras jobb så går de bara på soc bidrag.

Han ger alltså ett exempel vad han tycker är korkat. Men där står inte att kvinnor är smarta medan män är dumma.

Ja, det är ett problem. Eller så följer det normen väl. Hon tar hand om mjuka frågor, han om hårda. Lustigt förresten, för kvinnor är invandringen en mjuk fråga (vistårinteut och andra som engagerar sig i t ex ensamkommande) medan den för män är en hård fråga (systemkollapsen!)

Ahhh vad bra formulerat!
Det där måste vara så mitt i prick. Jag lyfter alltid det medmänskliga perspektivet som första punkt och vad de kan bidraga med, det är så självklart för mig. Men sd-männen pratar i termer om vad människor kostar, att det är dyrt, att vi inte har råd.
NU fattar jag varför:banghead::idea:

Jag vet en kvinna som med jag vet med säkerhet röstar på SD. Hon är lågutbildad, har nog inte jobbat en dag i hela sitt liv utan levt på bidrag. Hon står längs fram med Heja Jimmie skyltar och klagar på att invandrarna lever på bidrag.
Varför är hon värd bidragen mer än den som flytt från krig undrar jag? :confused:

Jag vet en kvinna som med jag vet med säkerhet röstar på SD. Hon är lågutbildad, har nog inte jobbat en dag i hela sitt liv utan levt på bidrag. Hon står längs fram med Heja Jimmie skyltar och klagar på att invandrarna lever på bidrag.
Varför är hon värd bidragen mer än den som flytt från krig undrar jag? :confused:
Har liknande bekanta. Knappt klarat grundskolan, många barn, sjukdom och efter många okvalificerade jobb inget jobb alls. Snälla, rara människor som inte begriper att dom är redskap för en elit som vill ha makt. Hjälper glatt sin icke svensktalande granne att tolka så gott det går. Tar hand om barnbarn och delar inlägg på facebook utan att läsa vad som står;
-Invandrarna tar pengar från våra äldre....kolla, dom fick bara stenhårda kalla potatisar till middag på äldreboendet.

Jag antar att hon är rädd att hennes bidrag försvinner?

Jag blir lite beklämd över att det fortfarande blir en diskussion gällande vem som är värd bidragen mer eller mindre. Visst, man kan tycka att en person i det läget kanske borde kunna se det ur en utsatt persons synvinkel, och därmed vara mer förstående. Samtidigt så tycker jag inte att hennes rätt till bidrag ska ifrågasättas som motargument.

Jag blir lite beklämd över att det fortfarande blir en diskussion gällande vem som är värd bidragen mer eller mindre. Visst, man kan tycka att en person i det läget kanske borde kunna se det ur en utsatt persons synvinkel, och därmed vara mer förstående. Samtidigt så tycker jag inte att hennes rätt till bidrag ska ifrågasättas som motargument.
Det gör jag väl egentligen inte utan tycker att hon ska få ha sina bidrag om hon har rätt till dem. Vi i Sverige har råd med både och tycker jag.
Men personen i fråga tycker ju uppenbarligen att hon är mer värd att få bidrag en en flykting, så då undrar jag om det är så?

Fast om hon själv lever på bidrag är det väl inte särskilt skarpt att klaga på andra som också gör det?

Ahhh vad bra formulerat!
Det där måste vara så mitt i prick. Jag lyfter alltid det medmänskliga perspektivet som första punkt och vad de kan bidraga med, det är så självklart för mig. Men sd-männen pratar i termer om vad människor kostar, att det är dyrt, att vi inte har råd.
NU fattar jag varför:banghead::idea:
intressant, och intressantare blir det ju om tar reda på varför man inom vård o omsorg har problem...för att det kostar med man-timmar (förlåt alla feminister, men det heter så) Ekonomin är grundförutsättning för all verksamhet vare sig det gäller hårda sektorer som väg o husbyggen eller mjuka som att betala barnmorskor i Norrland....

Antagligen.
Hon har ju dessutom kostat samhället mycket mer än den som kommer hit som vuxen.
Den som kommer hit som vuxen har ju inte kostat ett öre, men lär kosta betydligt mer eftersom han eller hon inte lyckas skrapa ihop varken sin egen pension eller bidra till de kommande kostnaderna för vård o omsorg..se där ekonomi igen ;)

Den som kommer hit som vuxen har ju inte kostat ett öre, men lär kosta betydligt mer eftersom han eller hon inte lyckas skrapa ihop varken sin egen pension eller bidra till de kommande kostnaderna för vård o omsorg..se där ekonomi igen ;)
Den som i hela sitt vuxna liv går på bidrag skrapar inte heller ihop till sin egen pension eller bidrar till de kommande kostnaderna för vård och omsorg. Men har kostat ännu mer på vägen fram dit. Ekonomi igen...

Liknande trådar

Samhälle Det har florerat ett klipp från SD:s Riks-TV-satsning, där en man och en kvinna diskuterade varför kvinnor röstar "fel", dvs vänster...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 575
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 617
Senast: LenaH
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 244
Senast: Enya
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia