mandalaki
Trådstartare
Hederskulturen måste naturligtvis bekämpas på alla områden. Men jag tvivlar på att den är huvudorsaken till att invandrade kvinnor inte får jobb. Den övergripande orsaken tror jag är att vår väg för att få in dem på arbetsmarknaden är för lång - samt attityder hos arbetsgivarna.Jag tror att man skulle komma fram fortare om vi inte passivt ser på när så många kvinnor lever med hederskultur.
Vilket är en faktor till att många invandrarkvinnor inte kommer ut i samhället och själva kan bestämma över sig och vad de vill göra. Många gånger vill de, men får inte. De ska vara hemma.
Andersson sa i dag (saxat från en s-tidning):
"Om inget görs för att få fler utrikes födda kvinnor i arbete tror Andersson på en problematisk framtid där utrikes födda kvinnor inte får ta del av den frihet som ett jobb och egen försörjning innebär.
– Men risken är också, om man inte kommer in på arbetsmarknaden, att man behöver man bli försörjd med försörjningsstöd i stället för att kunna arbeta och bidra till statskassan."
Gör vi inget åt hederskulturen hamnar vi nog i problematiken Andersson ser framför sig.
Och den svenska modellen är ingen modell längre.