Tack, Sveriges kvinnor

ignorefunktionen är en rätt imtressant sak egentligen. Man slipper de inlägg man inte tycker om...tänk om verkligheten hade en likadan funktion. Tryck på den knappen och du slipper konfronteras med de saker du inte gillar. En ypperlig "stoppa huvudet i sanden" funktion med andra ord ;)
Rätt många enligt kronofogden som använder den och slänger obekväma brev oöppnade...och hur det slutar känner nog alla till ;)
Men den finns nästan. Läs inga tidningar och ignorera alla vänner på Facebook som tycker fel. Det är ju det som är våra filterbubblor som är en del i att folk som Trump o SD frodas. De stöter bara på sina "news" inte våra.

Det oroar mig lite när mina vänner säger att de som tycker så och så kan avfrienda, det förstärker våra bubblor och det förstärker deras bubblor och tja det oroar mig. Men samtidigt så är min Facebook en totalbubbla som den är, inga SD tyckare eller Trump entusiaster så vad kan jag säga om de som tar bort det jag inte drabbas av.

Men den finns nästan. Läs inga tidningar och ignorera alla vänner på Facebook som tycker fel. Det är ju det som är våra filterbubblor som gör att folk som Trump o SD frodas.

Det oroar mig lite när mina vänner säger att de som tycker så och så kan avfrienda, det förstärker våra bubblor och det förstärker deras bubblor och tja det oroar mig. Men samtidigt så är min Facebook en totalbubbla som den är, inga SD tyckare eller Trump entusiaster så vad kan jag säga om de som tar bort det jag inte drabbas av.

Du har rätt protektionism existerar inta bara på nationell nivå, Den finns bland grupper och ända ner till individuell nivå. Och den är ett av de, långsiktigt sett, största hoten mot en fungerande demokrati. Bristen på respekt för andras åsikter är första steget mot ett totalitärt samhälle.

Jag läser gärna olika sidor av myntet. De jag har på ignore är de som bara stör min läsning för mycket, som trashar trådar och som inte diskuterar på ett någorlunda civiliserat sätt. Vilket mer än 99 procent av bukes medlemmar gör (alltså diskuterar någorlunda civiliserat).
Jag har ingen på ignore, men kanske skummar enskilda inlägg om de verkar trassliga och stora delar av trådar om de ser röriga ut.

Alltså, kan vi inte bara komma överens om att Trumpadministrationen åtminstone har skapat en sak av värde! Introduktionen av begreppet "alternativa fakta" fyller ett språkligt tomrum på ett
Tydligen finns inte jag på listan eftersom du svarade ;) Men till del håller jag med dig. Om någon hela tiden hävdar att ex allt är invandringens fel och det är hans eller hennes generals-svar så tillför det ju ingenting. Samma sak om någon hela tiden hävdar att vi måste hjälpa, utan att försöka sätta sig in i vad det innebär i praktiken.

Jag har ingen på min ignorerarlista. Den är mer mental än reell.

@Badger @Philosophia Skummar och mentalignorerar gör jag också. T ex läser jag ytterst sällan inlägg utan radbrytning. Synd, jag kanske missar jättebra inlägg på det sättet men jag orkar bara inte med väggar av text.

Så SD består av 1 person? Tack det visste jag inte, jag tyckte nog att Jimmie sopade banan med Ylva i Agenda igår. Dessutom är SD det enda partiet som tar tag i dumheter från medlemmar.
Du kan ju notera att den Vänsterpartist som överföll en polis
http://www.sydsvenskan.se/2016-09-22/kvar-i-riksdagen-trots-fallande-dom
sitter kvar på sin 65.000 kronors plats trots att han är dömd.

Nu var du ironisk va? V kickade en kvinna som hade 0,2 promille i blodet under körning. SD låter riksdagsmän svinga järnrör på stan.

Du är medveten om att SD riksdagsmän är lika överrepresenterade i brottslighet som invandrare generellt?

@Badger @Philosophia Skummar och mentalignorerar gör jag också. T ex läser jag ytterst sällan inlägg utan radbrytning. Synd, jag kanske missar jättebra inlägg på det sättet men jag orkar bara inte med väggar av text.
Eh, jo jag erkänner, om det är långt och utan några radbrytningar så ska det vara bra intressant för att jag ska fortsätta. Början och slutet liksom, om det är tillräckligt rafflande kan jag ta resten med.

Men vad leder det till? Leder det inte till en fördummad värld där man enbart lyssnar till det man instämmer med? Liksom många av dem som stämmer in i SD kören gör?
Jag läser media och inlägg både från dem jag instämmer med och dem jag tar avstånd i från. Det ger mig en nyanserad världsbild..skulle anse det förbaskat tråkigt om alla sam åt samma håll i ankdammen ;)

Nej, det gör du inte. Du ignorerar innehållet i mina inlägg. Enda skillnaden är att det numer är ganska ömsesidigt.

Att i tredje iterationen säga att det finns riksdagsval som svar på frågan om det finns forskning på i vilken grad människor röstar med egen plånbok alternativt för ett bättre samhälle, trots mina idoga försök att förklara vad frågan handlar om, är inte att läsa. Antingen är det imbecillt, eller så ignorerar du helt enkelt det jag skriver. Jag antar att det är det senare.

Efter att du gjort likadant i många trådar tidigare genom åren så har jag valt att låta bli att läsa och svara. Chansen till matnyttig information är helt enkelt för liten. Det skulle vara mer chans för nyttig information att läsa Hänt Extra, som jag också väljer bort.

Fine. Men nu har ju samhället bestämt att det är slut med freeloadarna, för samhället har inte råd att betala för deras uppehälle. Då är det ju ett gyllene tillfälle för människor som dig att åta dig att sörja för bostad och uppehälle för ett par ensamkommande barn, eller hur?
Faktum är att de flesta här säkerligen skulle kunna ta en eller två inneboende som flyr för sina liv.
Annars kan man ju misstänka att det är "nån annan" som ska ta ansvaret. "Nån annan" är oftast den som hänvisas till.

Om jag fick välja skulle mina skattepengar inte gå till svenska freeloaders utan fokuseras på ensamkommande. men jag får inte välja vart mina skattepengar ska gå till ensam eftersom jag lever i en demokrati. Denna demokrati är "nån annan". Nån annan som fördelar mina skattepengar.

Jag bor i kommunal hyreslägenhet, här får nyanlända förtur till modulhus som byggs p min gata. Kanon tycker jag!

varför är medmänsklighet så svårgripbart för dig?

Nej, det gör du inte. Du ignorerar innehållet i mina inlägg. Enda skillnaden är att det numer är ganska ömsesidigt.

Att i tredje iterationen säga att det finns riksdagsval som svar på frågan om det finns forskning på i vilken grad människor röstar med egen plånbok alternativt för ett bättre samhälle, trots mina idoga försök att förklara vad frågan handlar om, är inte att läsa. Antingen är det imbecillt, eller så ignorerar du helt enkelt det jag skriver. Jag antar att det är det senare.

Efter att du gjort likadant i många trådar tidigare genom åren så har jag valt att låta bli att läsa och svara. Chansen till matnyttig information är helt enkelt för liten. Det skulle vara mer chans för nyttig information att läsa Hänt Extra, som jag också väljer bort.
Jag undrar vem av oss som mest ignorerar obekväma frågor?
Om du studerar vad vissa partier går till val med och vilka som röstar på dessa partier. Då får du svar på frågan om folk röstar för landets bästa eller efter sin egen plånbok. För skulle folk inte rösta efter sin egen plånbok så skulle det vara tämligen svårt att förklara varför man finner vissa grupper överrepresenterade i vissa partier.

Och visst är det lättare att dumförklara, att anklaga för rasism, fascism och allt annat mög istället för att sakligt argumentera för sin sak, så jag förstår att du avstår svaromål..........Eftersom de senare anklagelserna faller platt i brist på sanning o saklighet.

Och vi som samhälle har tydligen kommit till insikt och bytt åsikt om hur stor den hjälpen ska vara. Din linje om att alla som vill ska få komma, vinner inte längre gehör. Utom hos ngr få naiva idealister. Vi har, som jag under flera år efterfrågat o krävt, till slut anpassat oss till verkligheten istället för att förtvivlat försöka anpassa verkligheten till oss. ;)

M, SD och KD vill begränsa.
S är lite oklart men typ begränsa
MP, C,V & L vill tillåta invandring.

är det verkligen "några få"?

Skillnaden är att vi har ett solidariskt ansvar för dem som bor här i landet. Öppnar vi gränsen och, som en del så öppet deklarerar här, att de önskar , släpper in dem som vill/behöver komma in så överstiger behoven till slut vad vår solidariska förmåga orkar med...ekonomiskt. Eftersom de skattehöjningar som skulle krävas skulle kväva landet ekonomiskt. Rätt enkel mattematik egentligen....

Om vi inte förbättrar integrationen ja. Om vi förbättrar integrationen så är det ett plusresultat.

Om vi inför assimilering står vi utan vårdpersonal och vården brakar. Vad fan ska vi med våra skattepengar till då om vi inte har läkare och vårdpersonal?

Jag undrar vem av oss som mest ignorerar obekväma frågor?
Om du studerar vad vissa partier går till val med och vilka som röstar på dessa partier. Då får du svar på frågan om folk röstar för landets bästa eller efter sin egen plånbok. För skulle folk inte rösta efter sin egen plånbok så skulle det vara tämligen svårt att förklara varför man finner vissa grupper överrepresenterade i vissa partier.

Och visst är det lättare att dumförklara, att anklaga för rasism, fascism och allt annat mög istället för att sakligt argumentera för sin sak, så jag förstår att du avstår svaromål..........Eftersom de senare anklagelserna faller platt i brist på sanning o saklighet.

Ett vanligt argument mot Vänstern är att de är överklass och inte lever i verkligheten. hur rimmar det med att rösta utifrån sin plånbok?

Om vi inte förbättrar integrationen ja. Om vi förbättrar integrationen så är det ett plusresultat.

Om vi inför assimilering står vi utan vårdpersonal och vården brakar. Vad fan ska vi med våra skattepengar till då om vi inte har läkare och vårdpersonal?

Lever du kvar i myten om alla asylsökande läkare som det "bara" är att erbjuda jobb?

I det nya kunskapsprovet (som jag klarade när jag testade, trots att det gått rätt många år sedan min utbildning), misslyckas en stor majoritet av "tredjelandsutbildade" läkare. Vid första tillfället fick 16% av dem som skrev provet, godkänt.
Vid nästa tillfälle var det en något högre andel som lyckades, varav några som misslyckats vid första försöket.
Men det är inte "bara" att sätta dem i jobb i svensk sjukvård.

Jag påstår inte att man med nödvändighet fått sämre utbildning i exempelvis Syrien, men vårdtraditioner och sjukdomspanoraman skiljer sig en del mellan olika delar av världen vilket innebär att fokus på utbildningen läggs på olika saker.
Så det finns inte en enorm "bank" av läkare eller färdiga sjuksköterskor i gruppen asylsökande.

Dock anser jag att det finns stort behov av framför allt omvårdnadspersonal, dvs sjuksköterskor och undersköterskor, med annan språklig bakgrund än svenska i Sverige, särskilt inom äldreomsorgen.
Det finns ju ganska många människor med arabiska, sorani och kurmanji (stavning???) som modersmål, och som aldrig lärt sig svenska eller som, i takt med stigande ålder och förstås en del fall av demens, tappar förmågan att kommunicera på svenska även om man lärt sig.
I de fallen kan det bli ett onödigt lidande om det inte finns personal som kan samma språk som de vårdbehövande.

Läkare träffar man mycket mer sällan än man träffar omvårdnadspersonal, så då bör det "duga" med en svensk läkare med tolk.

Assimilation...
det är väl att en "avvikande" folkgrupp helt upplöses i den stora folkgruppen?
Hur skulle då assimilation innebära minskad förekomst av vårdpersonal?
eller har jag missuppfattat något?

• Gilla
Reactions: Sar
Vet inte hur jag stavade så fel, för mycket i huvudet.
Syftade på avvisa. Jag pratade inte om de nyanlända utan det faktum att vår läkarkår idag har en stor överrepresentation av invandrare.

Vårdpersonal behövs, även för inhemska gamlingar. Det är inte direkt tryck på att få jobb i gamlingsvården, utan invandrare hade vi haft personalbrist. Precis som på dagis.

Jag pratade inte om de nyanlända utan det faktum att vår läkarkår idag har en stor överrepresentation av invandrare.

Källa på det?

Jag är helt med på att en stor del av nylegitimerade är utbildade utanför Sverige men är helt klart osäker på att det är många invandrare inom läkarkåren.
Undantaget de utlandsrekryteringar från Spanien, Baltikum och Polen som har gjorts de senaste 15-20 åren där man aktivt sökt upp läkare i dessa länder och förmått dem att "arbetskraftsinvandra".

M, SD och KD vill begränsa.
S är lite oklart men typ begränsa
MP, C,V & L vill tillåta invandring.

är det verkligen "några få"?
Du får ursäkta men jag hade för mig att S och Mp regerade ihop och därför står för en gemensam politik??
"I november presenterade regeringen sitt förslag till en ny tillfällig utlänningslag och på tisdagen röstades den igenom av riksdagen med stor majoritet. 240 ledamöter röstade ja, 45 nej, 30 avstod och 34 var frånvarande."
Care 2 coment?

Ett vanligt argument mot Vänstern är att de är överklass och inte lever i verkligheten. hur rimmar det med att rösta utifrån sin plånbok?
Mja att ledningen har vissa från överklassen bland sig är väl inte riktigt samma sak som att majoriteten av kommunisterna skulle vara överklass. Dessutom visar ju historien, att där kommunisterna lyckas ta makten skapar man snabbt en egen överklass ;)

Om inte om vore skulle jag vara miljardär idag. Bara så du förstår, jag är emot assimilering och för integration. Men integration förutsätter ju att man är eller blir attraktiv på arbetsmarknaden. Och en knappt läskunnig, icke svensktalande är inte attraktiv på arbetsmarknaden så , så länge han eller hon inte ändrar på det så förblir han eller hon en kostnad för samhället.

Liknande trådar

Samhälle Det har florerat ett klipp från SD:s Riks-TV-satsning, där en man och en kvinna diskuterade varför kvinnor röstar "fel", dvs vänster...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 575
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 617
Senast: LenaH
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 244
Senast: Enya
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 643
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar