Om vi inte förbättrar integrationen ja. Om vi förbättrar integrationen så är det ett plusresultat.
Om vi inför assimilering står vi utan vårdpersonal och vården brakar. Vad fan ska vi med våra skattepengar till då om vi inte har läkare och vårdpersonal?
Lever du kvar i myten om alla asylsökande läkare som det "bara" är att erbjuda jobb?
I det nya kunskapsprovet (som jag klarade när jag testade, trots att det gått rätt många år sedan min utbildning), misslyckas en stor majoritet av "tredjelandsutbildade" läkare. Vid första tillfället fick 16% av dem som skrev provet, godkänt.
Vid nästa tillfälle var det en något högre andel som lyckades, varav några som misslyckats vid första försöket.
Men det är inte "bara" att sätta dem i jobb i svensk sjukvård.
Jag påstår inte att man med nödvändighet fått sämre utbildning i exempelvis Syrien, men vårdtraditioner och sjukdomspanoraman skiljer sig en del mellan olika delar av världen vilket innebär att fokus på utbildningen läggs på olika saker.
Så det finns inte en enorm "bank" av läkare eller färdiga sjuksköterskor i gruppen asylsökande.
Dock anser jag att det finns stort behov av framför allt omvårdnadspersonal, dvs sjuksköterskor och undersköterskor, med annan språklig bakgrund än svenska i Sverige, särskilt inom äldreomsorgen.
Det finns ju ganska många människor med arabiska, sorani och kurmanji (stavning???) som modersmål, och som aldrig lärt sig svenska eller som, i takt med stigande ålder och förstås en del fall av demens, tappar förmågan att kommunicera på svenska även om man lärt sig.
I de fallen kan det bli ett onödigt lidande om det inte finns personal som kan samma språk som de vårdbehövande.
Läkare träffar man mycket mer sällan än man träffar omvårdnadspersonal, så då bör det "duga" med en svensk läkare med tolk.
Assimilation...
det är väl att en "avvikande" folkgrupp helt upplöses i den stora folkgruppen?
Hur skulle då assimilation innebära minskad förekomst av vårdpersonal?
eller har jag missuppfattat något?