Sv: Tabu

Du kanske inte har sparkat tillbaka heller?

Och filmen-
Ja just det ja, filmen! VAR HITTAR JAG DEN???
Jag har alltså inte sett den!

Hur många av dessa är "dyra" instruktörer? Det är ju den kopplingen du ondgör dig över.

LIA

En gång gjorde jag det kan jag erkänna.

Och filmen var i ponnyhoppningstråden där det diskuterades om hur hemskt det är med ungar som har skarpa bett och sporrar på sina hästar. Där någonstans ska det finnas 2 filmer- 1 steeplechase film och 1 film om en..inte helt hundra på vad han kör för metoder men jag tror jag generellt placerar honom på "alternativ ridning" (för mig är det barock, akademiskt etc) :D du får leta

Och det jag menar är NH människor i allmänhet- dyra instruktörer samt billiga samt "vanliga" NH utövare.

När jag red på ridskola så kändes det som att det var en del av jargongen på ridskolan att daska till hästarna så fort de inte gjorde som man ville. Det kändes som att alla småtjejer ville bräcka varandra i vilken makt de hade över hästarna genom att skrika eller slå till dem. :(

Minns än idag om en gång då en föredetta ridlärare kom in efter en lektion och gick på en av spilthästarna med sopkvast för att hon fått höra att den sparkat en elev tidigare under eftermiddagen. :mad:
Den upplevelsen glömmer jag aldrig. Vem som helst förstår ju att den hästen inte hade en aning om varför den helt plötsligt åkte på stryk av en sopkvast :cry:

Det var verkligen ett tråkigt exempel om hur det inte får gå till. Vilken syn får man då egentligen på hästhållning och hantering? Tur att i alla fall du utvecklades åt rätt håll...
Min åsikt är ju ändå att ibland måste man säg till på skarpen - hästar är ju olika känsliga.

jag skulle aldrig slå min häst i onödan, men om hästen började visa brist på respekt och t.ex börja gå på mig och såna saker skulle iaf jag säga ifrån

Minns än idag om en gång då en föredetta ridlärare kom in efter en lektion och gick på en av spilthästarna med sopkvast för att hon fått höra att den sparkat en elev tidigare under eftermiddagen. :mad:
Den upplevelsen glömmer jag aldrig. Vem som helst förstår ju att den hästen inte hade en aning om varför den helt plötsligt åkte på stryk av en sopkvast :cry:

Precis, det handlar ju om timing om det ska ge nån effekt.

vill bara tillägga att på tävlingar/vanlig ridning slår folk sin hästar "i misstag".

de står å klappar dem hårt å länge - i tro om att de berömmer dem.
ganska sorligt att se.
detta förekommer ju även under större tävlingar,ex VM ,just att ryttarna är så glada så de står /sitter å klappar hästen på halsen för att berömma den.Trodde nog att de ryttarna skulle förstå sig bättre på hästar . men tydligen inte :p

ganska oeftertänktsamt.

de står å klappar dem hårt å länge - i tro om att de berömmer dem.
ganska sorligt att se.

Hade en sån tjej i stallet- det lär som hon klappade händerna uppe i alperna när hon klappade min häst...jag fick nervösa ryckningar i ögonbrynen, ville så gärna skälla ut na :mad:

Ja det räknas tydligen inte..

Varför använda sig av "milt våld" när du inte behöver det?

Sedan är ju faktumet att en God ledare försöker använda så lite våld som möjligt. Men det här har jag redan diskuterat åtskilliga gånger i andra trådar och orkar inte dra upp i en ny tråd ogen.

Jag blir lite fundersam över varflr folk inte istället gör en sökning på ex. "våld". Då hade det kommit upp åtskilliga redan befintliga trådar i ämnet.

Är det verkligen så enkelt? I så fall använder sig mina hästar av våld dagligen när de leker, busar/uppfostrar varandra genom bett och tjuvnyp.

Nej, för när hästarna leker så gör de inte det för att göra varandra illa. Utan just för att leka. Och de vet vart gränserna går eftersom de kan varandras språk perfekt.

Och de vet vart gränserna går eftersom de kan varandras språk perfekt.

Hah, hade ett antal valacker som lekte med varandra. Ena hade tillslut köttslamsor på halsen bara för att leken varit så pass våldsam. (Och de bråkade inte utan sprang runt och lekte med alla i allmänhet men det blev lite overkill tillslut) så jag chansar nog på att hästar fortfarande inte är så goa och gulliga som vi ser att dem är. Snarare 600 kg muskler ((som används också)).

Aha, det var den filmen du menade.

Vad är ditt problem med att folk har pengar? Eller att folk rör sig i trädgårdar? Jag har kört häst i flera slottsträdgårdar, men inte sjutton är jag rik för det.

Vad har du emot filmen i övrigt?
Den lite översentimentala filmen där de visar den "moderna" hästen och ryttaren till dramatisk musik och där en kille typ gosar med sina och är i harmoni med hästen..eller nått sånt..
Vart var bilderna på hästen och ryttaren som njuter av skogsturen? Vart var bilden där ägare och häst bara gosar och är med varandra? Vart var bilden på den glada hästen som får ta sig en galoppsträcka?
Du har inte förstått meningen med filmen?
För att ta det enkelt, så visar den 2 vägar. Den vanliga som bygger på våld och tvång, den andra som inte gör det. :idea:

Är det sentimentalitet när hästen samarbetar frivilligt, utan tvingande redskap? Jag tycker att det hellre borde väcka andra tankar.

LIA

Aha, det var den filmen du menade.

Vad är ditt problem med att folk har pengar? Eller att folk rör sig i trädgårdar? Jag har kört häst i flera slottsträdgårdar, men inte sjutton är jag rik för det.

Vad har du emot filmen i övrigt? Du har inte förstått meningen med filmen?
För att ta det enkelt, så visar den 2 vägar. Den vanliga som bygger på våld och tvång, den andra som inte gör det. :idea:

Är det sentimentalitet när hästen samarbetar frivilligt, utan tvingande redskap? Jag tycker att det hellre borde väcka andra tankar.

LIA

Jag önskar det vore så enkelt som att om man ridit i en slottsträdgård så var man rik... *kikar på kontot* Nepp... fortfarande inte en massa miljoner på det...

Nej, jag håller med dig LIA. Filmen handlar inte om pengar.

Det roliga i det hela är att Alexander, som mannen som rider i slottsträdgården heter, är inget annat än en "skogsmulle" som älskar sina hästar...

Han är extremt emot tävling med häst.

Och jag har sett en massa bilder och filmsnuttar med Alexander där han gosar med sina hästar på ett sånt vis att jag blri grön av avund.

Han är mycket kompitent.

Filmerna, för det finns flera från NHE (skolan), visar på skillnaderna mellan två vägar.

Det är det jag menar!! Helt klart överdriven då jag inte märkt att alla våldför sig på sina hästar stup i kvarten och spänner ner dem med remmar och skarpare bett. Jag blir så förbannad över den synen ni har på "vanligt" ridfolk- det är förolämpande! Jag vägrar använda skarpare bett och andra hjälpmedel bara för att hästen vägrar lyssna- men tja jag misshandlar ju hästen bara för att jag inte gör som ni. Ni- utan att ens ha sett min häst eller sett mig hantera den- direkt klankar ner på mig och anser att jag gör fel. Då kan väll jag som ni gör blunda för alla duktiga NH människor och tänka på alla idioter som finns därute och som endast tror att de kan det de gör. Jag känner många sådana- en av dem var min hästs förra ägare (hästen fick varken mat eller hovvård och stod på lösdrift och reds så himla sjukt. Kvinnan som hade henne är utbildad NH instruktör..hm?)

Jag menar att den är just överdriven för att man drar ENDAST in en aspekt. Klassisk ridning= dåligt NH= bra. Tjoo. Nu säger jag inte att killen- Alexander (?)- inte gör det han gör bra och jag :bow: för honom. Men jag anser inte att min häst är varken rädd eller arg på mig och lever ett fullkomligt bra liv med så mycket utevistelse som möjligt och en paranoid ägare som är extremt mån om hennes hälsa och välmående. Jag tycker inte om att stämplas som en elak idiot som misshandlar min häst höger och vänster då jag vet att hästar kan ha det MYCKET värre- hos "vanligt" OCH NH folk..

Det handlar inte bara om att man sliter och drar i hästens mun.

Det är en fråga om Varfrö man använder bett.
Och jag tycker som vanligt att vi egentligen inte ska förstöra denna tråd genom att diskutera det här men eftersom du redan tagit upp det så:

Jag förväntra mig inte att du ska förstå eller hålla med. Jag kräver det inte. Men du har inte förstått hela budskapet med filmen.

Även ett smalare, mest perfect utformade och mjukaste bettet är ett våld mot hästens mun, även om ryttarens han där som siden.

Varför?

Flera orsaker.

Ett bett som liggar i munnen på en häst låter aldrig hästen vila och slappna av med munnen, eftersom det inte finns något naturligt utrymme i munnen mellan tunga och gom för ett bett.
Det finns utrymme mellan lanerna där ett bett ryms men inte är lanerna skapta för att bära bett.

Ett bett som ligger mot tandköttet vid lanerna skapar alltid tryck.
Detta i sin tur skapar obehag för hästen.

En ryttare kan aldrig vara säker på att denna inte av misstag råkar skada hästen i munnen om hästen snubblar eler blir rädd.

Varför används bett? För att ryttaren skall ha kontroll över hästens rörelser.
Bettet är en fråga om att kontrollera en varelse, jag föredrar att kommunicera.
En ryttare som inte behövde smärta för att kontrollera skulle ite heller rida en häst med bett.
Det är inte bettet som får hästen att gå i form, det är signalerna som ryttaren sänder till hästen och hästen i sin tur tolkar. Dessa signaler går att skicka lika bra bettlöst.

Om det går att rida utan bett, varför rida med? Alla hästar kan bli ridna utan bett, det är bara en fråga om hur mycket ryttaren/ägaren är beredd att lägga ner på hästen i arbete.
Och det krävs kunskap från ryttarens sida, vilket går att skaffa gratis på nätet, även om jag rekommenderar att man har grunderna i NH innan man gör så.
Att ursäkta sig med att ens häst inte är den som kan bli riden utan bett för att den är för vild/nervös/stressad/opålitligt/het/stark osv är bara dåliga ursäkter för att inte lägga ner grundarbete på sin häst.

En häst som "slukar bettet från handen" eller kommer med huvudet när man tränsar är inte en häst som gillar bettet, det är en häst som vet att den ska bli tränsad och tar bettet. Välskolad kan man kalla det.

Att rida utan bett är ingen ny ide. Redan riddarna under medeltiden red ut i strid bettlöst och tränslöst på sina hästar, om de kunde kontrollera sina hästar utan bett i strid, så borde vi väll ändå kunna "kontrollera" dom i vår dagliga ridning på banan eller en lugn promenad i skogen utan bett.

Men jag säger inte att ni som rider med bett är dåliga människor, för då skulle jag ljuga. Jag känner jättemånga bra och trevliga människor som rider med bett. Som bryr sig om sina hästar. Jag sr inte ner på den som rider med bett. Jag tycker att dte är onödigt, att de borde lägga ner tid på att få änbättre kommunikation för vem vill Inte ha så bra kommunikation med sin häst? Men jag säger inte att du elelr någon annan som rider med bett är en dålig människa bara för att ni rider med bettet.

Jag har bara valt att inte göra det själv för Jag personligen tycker att det är värt att sträva efter att kunna få den kommunikation som gör att jag kan rida bettlöst.

Sen att säga att eftersom det finns så många "NH" människor som är dumma och inte respekterar vanlig ridning med bett så ska du tycka att alla NH människor är dumma är inte bara en dum ide utan lika arogant som du själv tycker att dessa NH människor är.
Är du då inte bättre person själv så förtjänar du deras förakt.

Varför så aggresiv och obalanserad? Du kommer med så myckat av överdrifter att det inte känns lönt att kommentera dom. Du kanske skulle passa på att gå en kurs i diskussionsteknik, när du ändå är i skolan? :idea:

Jag skrev att det finns 2 vägar att gå, den etablerade och "den nya" (i brist på beteckning). Det innebär inte att den ena kategorin alltid misshandlar sina hästar, medan den andra aldrig höjer sin hand. Men det finns en fundamental skillnad mellan tvång och frihetshantering, vilket filmen försökte visa på. Tragiskt om du inte vill/kan förstå den.

Vilka här har beskyllt dig för att misshandla häst? Inte jag i a f.

... Jag känner många sådana- en av dem var min hästs förra ägare (hästen fick varken mat eller hovvård och stod på lösdrift och reds så himla sjukt. Kvinnan som hade henne är utbildad NH instruktör..hm?)
Varför har jag så svårt att ta dig och det du skriver på allvar? :confused:

LIA

Sen att säga att eftersom det finns så många "NH" människor som är dumma och inte respekterar vanlig ridning med bett så ska du tycka att alla NH människor är dumma är inte bara en dum ide utan lika arogant som du själv tycker att dessa NH människor är.
Är du då inte bättre person själv så förtjänar du deras förakt.

*suck* Nu vill jag bara påpeka att jag har aldrig sagt att jag hatar NH människor över huvud taget- endast de som klagar på oss "vanliga" ryttare för att vi inte har kunskapen och vi är elaka etc. Också den där filmen är på något sätt så himla överdriven och skickar fel budskap. Det är som att rakt ut säga "allt annat är fel förutom det jag gör- titta hur hemska de andra är"- det är likt en politisk propaganda film som enbart visar något i ett ljus. Jag ser inte att de hästar som har snälla ryttare som försöker göra det bästa för sina djur mår särskilt dåligt jämfört med hästarna som har ägare som utövar NH.

LIA- Du påpekade innan att min häst är säkert rädd för mig för att jag slår den men inte vågar visa det etc. Nu överdrev jag men när någon anklagar en annan för att slå sitt djur så pass mycket att den är rädd för dig tycker jag är bra nära misshandel- iaf psykiskt.

Jag tycker helt enkelt inte om tanken att folk springer runt och säger "det här är rätt och det här är fel- och du är ond som tänker annat" (även nu om inte alla har den tanken i huvudet men precis som "vanligt" ridfolk förkastar NH förkastar NH folket "vanlig ridning"). Förr slog man sina barn och nu anses det som jättefel och nu ska man "prata" mer med dem. Samma sak kan ju ses inom ridning, förr tog man hårdare metoder och nu kommer "hästpratandet". (Hästar hade det nog inte så jäkla bra heller förr när den "konsten" användes. De blev nog ändå lika dåligt behandlade fast på andra sätt) Dock snart kommer säkert något nytt igen och det blir samma tjafs ännu en gång. NH form av ridning och hästhantering släpptes förr och det kanske gör det igen- för det bättre eller sämre. Det vet man inte.

Sen säger jag inte att NH är ett dugg dåligt- kudos till dem som utövar det ((rätt))- men för mig är detta det jag lärt mig och det funkar utan att hästarna förlorar sitt bus i ögonen och det är jag iaf nöjd över. Eftersom varken ni eller jag eller någon annan kommer att ändra sitt sett att se på hästhantering över ett forum så är det lika bra att ge upp diskussionen och nöja sig med att man gör det man vill göra. Det är ett fritt land, så länge ingen far illa. Jag ville bara veta vad de flesta tyckte om att utföra- som några sagt det- våld på hästarna. Jag svarar iaf inte på fler posts.

Du påpekade innan att min häst är säkert rädd för mig för att jag slår den men inte vågar visa det etc
Det har jag inte alls påpekat. Om du anser det, visa mig var!

Jag svarar iaf inte på fler posts.
Det är upp till dig. Jag vill dock rekommendera att du läser igenom dom olika inläggen i den här tråden, noooga! Du verkar ha missat en hel del.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 848
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 707
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 203
Senast: WSLPZF
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Väska/väst/annat?
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat