Sv: Tabu

Ja du de var en bra fråga, när man sitter på hästen och de t.ex inte vill gå fram till en sak så tkr jag det är ok om man klatschar till lite lätt med spöet INTE Slår, så man försöker övertala hästen att gå fram till den "hemska" saken. Men är hästen totalt RÄDD för saken så får man inte slå, hästen blir bara räddare då. När man hanterar hästar från marken tkr jag man Alldrig ska slå hästen (Undantag om hästen går till annfall o man måste försvara sig), När min häst hugger åt mig (kittlig), hugger jag tillbaka eller slänger med näven (Tar förstås alldrig) för att markera att jag inte accepterar inte sånt.

Om hästen tycker något är "hemskt" så är den rädd. Förstår inte vad det skulle vara för skillnad på rädd och rädd.

Om hästen tycker något är "hemskt" så är den rädd. Förstår inte vad det skulle vara för skillnad på rädd och rädd.

Uhm det finns en distinkt skillnad. Jag känner det på min häst. Det finns stunder där hon enbart fjantar sig (och vägrar gå farmåt) p.g.a. kanske ett hål i backen. Och så finns det stunder där hennes hjärta dunkar och hon verkligen flyger åt alla håll. Då tar man inte till spö helt enkelt. Det är de gångerna jag hoppar av och leder henne förbi.

Ett tips till er som tycker det är dyrt med kurser.

Läs böcker! Gå och titta utan häst, brukar vara billigare, titta på filmer! kolla hemsidor!

När jag hade min egen häst hade jag inte heller råd att gå så många kurser, så jag tog reda på saker på annat sätt. Visst är det inte riktigt samma sak att läsa en bok som någon som instruerar när man är med sin häst, men det är iaf någonting! det finns ju trådar här på Buke som rekomenderar bra hästböcker! Men nu när jag ändå skriver kan jag rekomendera;

Mark Rashids böcker och Nezorovs hemsida...sedan finns det många fler som är bra men just dessa är lite av mina personliga favoriter :smirk:

Lycka till :)

Boktips är bra så jag smyger in lite till... :angel:

Perfekt uppförande av Kelly Marks
Hästens naturliga beteende och välbefinnande.
Sköt om din häst.

Gå och titta utan häst, brukar vara billigare

var någon kille här hos oss för ett tag sedan- "fotfolk" fick betala 700 kr för en timme.

Hade jag själv varit en instruktör som kommit långt så skulle jag hellre vilja få med mig alla- så att alla kan lära sig och hålla priserna på en någonlunda nivå- än att försöka få ut så mycket pengar som möjligt. Kunskap har självklart ett värde man vad är det för mening att ha den om man inte ska dela med sig av den till folk som vill?

Och böcker har jag läst en bra bunt av- tycker om b.la. Hempflings metoder men det blir ju inte samma sak heller när man läser. Hästen reagerar inte alltid på det sättet som boken anvisar just för att man själv inte gör korrekt. Och att man inte har en tränare vid sidan av som berättar vad du gör fel gör saken inte lättare.
Däremot hade jag haft pengar hade jag sprungit efter både Branderup och Hempfling :D

Sen kommer jag ihåg att någon sa "prioritera" vart man lägger pengarna- jag betalar min häst själv med mitt studiebidrag och lite jobb här och där. Min mamma skulle aldrig ge mig 4000 för att åka iväg till danmark och träna för att hon inte anser att det är en nödvändighet. Sommarjobbspengar tänker jag lägga ned på t. ex. ett tandläkarkoll som är prio 1.
Min häst är lydig- jag kan släppa henne själv ute och hon står kvar, jag kan stå med mat framför henne och hon kliver inte ur sin box, hon går fram överallt- och hon verkar aldrig lida av att jag lagt hand på henne när hon är dum. Jag vet hur rädda hästar ser ut och det gör inte hon. Det finns flera mycket bättre metoder men jag tänker sitta här med min misshandlar metod och mocka ur hennes box noga varje dag och ge henne mat och vatten, daglig utevistelse enormt mycket kärlek och motion. Och om hon då lider av att få sig en dask ibland ja då får ni väll åka ut och kolla hur "olycklig" hon är.

Jag kikade på en av våra mest framträdande NH-instruktörers prislista, och där finns 2 varianter på grundkurs. En över 3 dagar för 2400:- och en över 5 dagar för 3300:-. Jag tycker faktiskt inte det är dyrt.
Jag kan förstå att det kan vara mycket pengar att lägga ut, fr a för studerande, och då är det upp till var och en vad man lägger pengar på.
Jag tycker inte att man kan begära att instruktörer ska arbeta gratis, bara för att "jag" vill lägga mina pengar på annat men samtidigt vill lära mig NH. Och har man inte råd så har man inte. Då får man spara och försaka tills pengarna finns där. Så är jag uppfostrad.
Man ska också komma ihåg att det inte är gratis att anordna kurser!

Och böcker har jag läst en bra bunt av- ... men det blir ju inte samma sak heller när man läser. Hästen reagerar inte alltid på det sättet som boken anvisar just för att man själv inte gör korrekt.
Här har du alldeles rätt. Ingenting ersätter en instruktör och en riktig, fysisk kurs med både teori och praktik.

LIA

Jag tycker inte att man kan begära att instruktörer ska arbeta gratis
LIA

Självklart skulle jag aldrig be någon att arbeta gratis men tycker ändå att man kan sänka priserna. Filmen som visades i tråden om ponnyryttartävlingar var ju om en begåvad instruktör- var det bara jag som såg vilken enorm trädgård hästarna gick runt i? Eller den stora anläggningen? Måste man ta mycket pengar för att utbilda folk då man verkar redan sitta på flera tusen ändå? Känner en kvinna här borta som lär ut akademsikt för enbart 130 kr/lektion. ((Även om det är i det billigaste laget för lektionerna)) Hade varit med om jag haft en bil som kan dra en transport >_>. Sen har jag en känsla av att ju mer du träffar din tränare ju mer lär du dig- hellre hade jag haft en NH tränare som jag kunnat träna för oftare än att typ en gång/år ta en intensivkurs. Därför tycker jag att träna för en A-tränare ger mig mer i det fallet då jag varannan vecka kan fråga henne om saker och få en intensiv lektion.

Filmen som visades i tråden om ponnyryttartävlingar
Vilken film?

Måste man ta mycket pengar för att utbilda folk då man verkar redan sitta på flera tusen ändå?
Jag har svårt att se ett argument här. Behovet (och viljan) att tjäna pengar kommer du att förstå när du avslutat dina studier. ;)

Om en tränare/instruktör är påfallande billig på sina kurser, är det en varningssignal.

Du har missförstått det här med NH-kurser. Det är inte fråga om en träningsstund! Varken för dig eller din häst. Det handlar om att DU ska utbilda dig (för att som vanligt själv kunna gå vidare) inom NH och det det ger dig i ditt hästliv.

LIA

Vilken film?

Jag har svårt att se ett argument här. Behovet (och viljan) att tjäna pengar kommer du att förstå när du avslutat dina studier. ;)

Den lite översentimentala filmen där de visar den "moderna" hästen och ryttaren till dramatisk musik och där en kille typ gosar med sina och är i harmoni med hästen..eller nått sånt..ja kolla i den tråden så ser du hur de tjatar om dem bilderna och filmen.

Sen behovet och viljan att tjäna pengar har jag redan (heh) men (även om jag nu kör en något överdriven analogi) företag som har etablerat sig i fattiga länder tar patent på t. ex. fröna som bondarna ska odla och tvingar dem att betala "rejäla" summor för dem (iaf summor som de inte har råd med). Är det då rätt?

Så nu enbart för att man vill ha pengar (och redan har pengar från början) ska man ha rätt att kräva dyra priser och sen gå och klaga på att folk som rider "vanlig dressyr" inte kan rida för hästens skull, när väldigt många vill men inte har råd. Det är lite hyckleri. Att de helt enkelt KLAGAR irriterar mig.

Min NH lära är inte att bli en häst utan att kunna mötas på mitten.

Blir en häst för jobbig finns alltid alternativet att driva bort dne från din zon, så att du blir säkert.

Jag har sagt det i otaliga trådar innan och jag säger det igen.

Det finns bara Två situationer där människan är tillåten att slå hästen, och det är om du själv blir attackerad eller för att undvika extrem fara.
Slagen ska inte vara en bestraffning utan självförsvar.

Det går alldesles utmärkt att möta en häst på mitten utan att använda våld på en normal häst.
En vildsint/aggresiv/attakerande häst kräver att du är mycket kunnig.
Det är inget för nybörjare.

NH är inte våld, det är inte en metod eller ett sätt, det är en livsstil.
:cool:

Ända sedan jag började rida tycker jag att det finns ett visst "tabu ämne" inom hästhantering- om man får slå hästen eller inte. Vissa kallar det "korrigering", vissa idioti- jag undrar vart står ni själva? Tycker ni att ni har rätt att ge hästen en handflata eller spörapp i vissa situationer? Om hästen slår er slår ni tillbaka? (sen beror det på situation och häst också men mer allmänt)

Det jag alltid funderat på är en viss filosofi hos oftast NH tränare som brukar säga "tala hästens språk" dock säger de at de inte slår sina hästar men tittar du ut i hagen har det ju hänt att vissa hästar sparkar av benen på varandra och gör varandra riktigt illa. Vad är hästspråk då egentligen? Klarar NH människor sig att aldrig slå hästen en enda gång även om hästen är riktigt jobbig?

Men vilken "ponnyryttar-tråd"? Var?

Jag har aldrig menat att "tjäna pengar" tar bort kraven på moral. Däremot anser jag inte att det per automatik är omoraliskt att tjäna pengar.

Menar du, att om jag plötsligt skulle vinna 1 miljon (underbara tanke :D ) så skulle jag vara tvungen att jobba gratis därefter?
Jag anser att om jag är förmögen, och jobbar och tjänar bra, så är jag att gratulera. Varför har du problem med det?

Så tycker jag att du blandar ihop äpplen med morötter.
Jag- LIA- tycker att folk ska utbilda sig i NH och därefter "leva" NH. Både för sin egen skull och för sina hästars.
Men det är jag det, som inte är NH-instruktör och som aldrig kommer att tjäna en spänn på NH!

Jag vet inte att jag någonsin hört en NH-instruktör "sen gå och klaga på att folk som rider "vanlig dressyr" inte kan rida för hästens skull," Jag tror inte att det är dom som klagar!! Vilka som gör det har jag ingen aning om. Har du???

Slutligen, är det inte dags att sluta att tjata om "dyra priser"? Eller har du inte läst mina inlägg?

LIA

Den lite översentimentala filmen där de visar den "moderna" hästen och ryttaren till dramatisk musik och där en kille typ gosar med sina och är i harmoni med hästen..eller nått sånt..ja kolla i den tråden så ser du hur de tjatar om dem bilderna och filmen.

Förstår inte hur du kan dissa den filmen så. För det första tycker jag att bilderna på det "moderna" ekipaget är sådana situationer man ser på många tävlingar och träningar, att det alltså är vanligt "modernt" ryttarbeteende.
För det andra, om du inte kan se annat än att "killen gosar med sina häster och är i harmoni.. eller nått sånt.." så borde du verkligen ta och sätta dig ner, öppna dina ögon och se filmen en gång till.

Du förstår jag syftar mest på sådana som min häst :P För ibland när hon har lite och göra, så brukar hon bli tittig som att det är nå "hemskt" i tex i hörnen av ridhuset, och vägra gå dit. men när man leder hon dit så bryr hon sig inte alls, då är de "hemska" borta :P

Jag är lite "öga för öga, tand för tand". Sparkar en häst avsiktligt mig så sparkar jag helt enkelt tillbaka. Sen beror det lite på situationen, det är ju inte alltid som hästen "handlar rationellt" om den typ känner sig hotad eller liknande.
Sen är ju hästar olika, en del blir bara helt avskärmade och blockerade om man skäller på dom och då får man lirka lite mer. Hästar som är tuffa och testar gränser SKA sättas på plats, annars kan det bli farligt.
Kanske ska tillägga att det är få gånger jag öht behövt använda mig av våld.

Senast ändrad:

Begåvat. (ironi)
Här har vi kanske svaret på varför folk hittas med ansiktet insparkat?

LIA

Det tror jag oxå. Min häst bet mig i fingret idag. Inte gav jag igen för det.
Dessutom var det inte meningen utan det var jag som var på fel ställe med fingrarna vid fel tidpunkt. ;) Hon tuggade hö och jag pillade med hennes mule... o så fick hon syn på nån vid grinden o vände på huvudet :smirk:
Även om hon haft för avsikt att bita mig så hade det ju knappast hjälpt att straffa henne.

Visa ett barn att man inte får slåss genom att slå tillbaka.. det är samma sak. Tror inte att så många provar det:smirk: (hoppas inte i alla fall)

Här har vi kanske svaret på varför folk hittas med ansiktet insparkat?

LIA

Inte jag. Aldrig fått en spark någonsin faktiskt. Och jag har hanterat "galna" hästar. Även lösa och uppbundna.

Och filmen- jag dissar inte den och jag tycker att killen som klarar av att ha hand om sina hästar så pass bra och kommunicerar med dem är fantastisk men jag tyckte att den kunde vara lite överdriven i vissa fall. Hästsportvärlden är väll inte våldsam. Den var liksom ur endast en synvinkel. Vart var bilderna på hästen och ryttaren som njuter av skogsturen? Vart var bilden där ägare och häst bara gosar och är med varandra? Vart var bilden på den glada hästen som får ta sig en galoppsträcka? Världen är inte svart och vit.

Och jag har själv träffat på väldigt många NH människor som beklagar sig över att vi "vanligt folk" inte kan rida och ta hand om våra hästar.

Du kanske inte har sparkat tillbaka heller?

Och filmen-
Ja just det ja, filmen! VAR HITTAR JAG DEN???
Jag har alltså inte sett den!

Och jag har själv träffat på väldigt många NH människor som beklagar sig över att vi "vanligt folk" inte kan rida och ta hand om våra hästar.
Hur många av dessa är "dyra" instruktörer? Det är ju den kopplingen du ondgör dig över.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 848
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 707
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 203
Senast: WSLPZF
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sluta med napp
  • Afternoon Tea i Stockholm
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat