Sv: Tabu

Ja du de var en bra fråga, när man sitter på hästen och de t.ex inte vill gå fram till en sak så tkr jag det är ok om man klatschar till lite lätt med spöet INTE Slår, så man försöker övertala hästen att gå fram till den "hemska" saken. Men är hästen totalt RÄDD för saken så får man inte slå, hästen blir bara räddare då. När man hanterar hästar från marken tkr jag man Alldrig ska slå hästen (Undantag om hästen går till annfall o man måste försvara sig), När min häst hugger åt mig (kittlig), hugger jag tillbaka eller slänger med näven (Tar förstås alldrig) för att markera att jag inte accepterar inte sånt.

Jag tränar NH och jag har aldrig lärt mig att SLÅ en häst. Men det finns metoder som får hästen att förstå att den gör fel/rätt. Det är viktigare att visa när hästen gör att berömma istället för att slå när den gör fel t.ex eftergift. Fråga något så ska jag försöka ge dig ett svar ;D Men något som inte har med NH att göra så är det så att om min häst skulle bita mig (händer aldrig) så tar jag tag i hennes öra och biter tillbaks. Jag vill en gg till påpeka att detta har INGET med NH att göra. MVH Hästvän

kl
Att ge e nhäst en liten smäll. Bara klappa till den tycker inte jag är fel.
Ifall min häst inte lyssnar på mig (tex om hon äter ur någon hö påse) Så säger jag åt henne
Dock inget FYSISKT våld. Som att sparka, slå, piska. Sånt får man inte en häst av..
Fast det beror ju lite på situationen också. Ifall något skulle hända. Någon allvarligsituation skulle jag kunna använda våld, ifall nån är på väg att skadas typ.

Nu för tiden om min skulle äta ur en påse räcker det med att jag säger "app app" (arbetsskada från hunden :rofl: ) och flytta bort hennes huvud. Det accepterar hon och slutar. Kan ha boxdorren öppen och pyssla med hö utanför utan att hon kliver ut. Kan också kliva iväg utom synhåll och hon stannar kvar. Dock förut var hon betydligt jobbigare. Så fort något inte passade henne så var det upp på bakbenen och när man red så var det riktiga hopp som kan liknas de i de högre skolorna :D Då tyckte jag att jag hade befogenhet att ta till spö och det funkade ypperligt. Hon är väluppfostrad nu (så mycket som en ponny kan bli ;) ).

Själv tycker jag att jag märker när en häst varnar mig. Finns tydliga signaler- en snärt med svansen, öronen bakåt etc.
När det kommer så långt, har hästen redan försökt ett antal andra sätt.

Jag erkänner väll att jag kan dänga till min häst (inte den vanvårdade ridskolehästen- henne rörde jag aldrig om hon inte direkt försökte sparka mig) men hon är aldrig rädd för mig och litar på mig.
Litar på dig eller accepterar däng?

Tycker själv att ju mer jag tydligt markerar vad jag vill att hon skall göra/inte göra ju mer tillgiven och snäll och gosig blir hon. Om man inte ska slå hästar varför reagerar hon så?
För att slippa bli slagen? Smärtan i slagen är en sak, värre är dom signaler slag för med sig.

Självklart finns det metoder som funkar bättre men hur ska en fattiglapp som jag spendera flera tusen på dem? NH träning är inte billigt alls och jag tycker att de som jämt och ständigt klagar på att "vanliga" ryttare inte kan rida/ta hand om sina hästar på rätt sätt och inte vill lära sig NH borde se till att vi har råd med det- för jag vet flera som vill.
Det är inte konstigare att NH-instruktörer vill ha betalt för sin tid och sina kunskaper, än att alla andra tränare och lärare också vill det. :idea:
Jag har gått ett flertal NH-kurser för ganska mycket pengar, och det är den bästa investering jag gjort i mitt hästliv. Ett steg i en "riktig" NH-kurs brukar kosta jämförbart med en månadskostnad för en häst.

LIA

.

Litar på dig eller accepterar däng?

För att slippa bli slagen? Smärtan i slagen är en sak, värre är dom signaler slag för med sig.

Om hästen är mer "skygg" (mer vaksam) för andra hästar än mig betyder det att jag slår den mer?

Det är inte konstigare att NH-instruktörer vill ha betalt för sin tid och sina kunskaper, än att alla andra tränare och lärare också vill det. :idea:

Så deras kunskap är mer värd än en A-tränares som är betydligt mycket billigare? Har själv kollat på NH kurser etc och velat gå men det kostar mer än vad jag och min häst kostar i månaden! betyder det att om man ska ha häst och vilja hantera den bra så måste man vara rik?

När jag red på ridskola så kändes det som att det var en del av jargongen på ridskolan att daska till hästarna så fort de inte gjorde som man ville. Det kändes som att alla småtjejer ville bräcka varandra i vilken makt de hade över hästarna genom att skrika eller slå till dem. :(

Minns än idag om en gång då en föredetta ridlärare kom in efter en lektion och gick på en av spilthästarna med sopkvast för att hon fått höra att den sparkat en elev tidigare under eftermiddagen. :mad:
Den upplevelsen glömmer jag aldrig. Vem som helst förstår ju att den hästen inte hade en aning om varför den helt plötsligt åkte på stryk av en sopkvast :cry:

Idag när jag har min foderhäst har jag en helt annan syn på det hela än jag hade under ridskoletiden. Visst händer det att jag blir arg på honom men det är sällan jag slår honom. Det blir mest ett desperat bankande på magen med knytnävarna om han råkar ställa ner sin megahov på min fot och dessutom kommer på att han ska väga över allt tyngd på det benet. :crazy:

I övrigt tycker jag att han är en mycket mer tillgiven häst nu när jag "uppfostrar" honom utan skrik och slag än han var när jag fick honom och hans ägare använde den hårdare vägen. Och nu respekterar han mig. Säger jag nej, så vet han att han inte får. Visst händer det att han medvetet struntar i det jag säger, men han vet ändå vad som gäller egentligen. :smirk:

det där är olika ser jag. finns en anledning till att jag älskar forum! :D

allvarligt talat så är jag helt emot att "slå" eller "dänga" hästen, precis som många andra här. men jag har gjort bort mig ett antal gånger i ren ilska och frustration. som jag ångrat grymt efteråt. har blivit sparkad 3 gånger och vid dessa tillfällen har jag sparkat tillbaka. samma sak när jag blivit biten eller att hästen har huggit efter mig så har jag gett dem en smäll. men det är något jag absolut försöker lära mig att reda ut. för jag anser att ilska inte är något undantag för att slå ett djur, eller med jämförelse att slå ett barn när det gjort något dumt.
jag jobbar på det för att slippa ångra och må dåligt, men detta känns som en ovana.

I övrigt tycker jag att han är en mycket mer tillgiven häst nu när jag "uppfostrar" honom utan skrik och slag än han var när jag fick honom och hans ägare använde den hårdare vägen. Och nu respekterar han mig. Säger jag nej, så vet han att han inte får.

Som sagt funkar det olika från häst till häst. Vissa kör med passivt våld.

Jag kommer däremot inte ihåg att hästarna blev särskilt slagna på min första ridskola- upplevde folk lite mer som mesiga då (barnen menar jag då). Ett piskrapp här och där och hästarna var dumma ja men inget överdrivet vad jag såg. Däremot när jag flyttade till en annan ridskola där barnen fick lite mer "initiativ" med hästarna (var äldre då) som kom händer och piskar igång. Vilket var synd för barn ska absolut inte lära sig att man kan slå hästar då de lätt missbrukar det p.g.a. rädsla och okunnighet. De förstår inte hur man handlar konsekvent (fast finns säkert små underbarn som gör det). Och man kunde ju inte säga till dem heller för då blev de livrädda eller tjuriga.. :mad:

Om hästen är mer "skygg" (mer vaksam) för andra hästar än mig betyder det att jag slår den mer?
Jag förstår inte kopplingen. Det är väl självklart att den är annorlunda mot hästar än människor. Tur för oss! :)

Så deras kunskap är mer värd än en A-tränares som är betydligt mycket billigare?
Absolut! För mig!!
Vad kostar en jämförbar kurs för en A-tränare?

betyder det att om man ska ha häst och vilja hantera den bra så måste man vara rik?
Nej, men att man måste prioritera (som alltid!) om man inte är det.

Vilka kurs-kostnader har du sett? Att ha häst varierar i runda slängar mellan 2000:-/månad till 10.000:-/månad, beroende på.

LIA

nu har jag inte läst speciellt mycket... men att jämföra hästar med barn funkar inte riktigt. Dom kan man prata med... i alla fall dom över 3 år, och försöka förklara vad som är FEL.
Det är svårt att SÄGA till en häst vad den inte får göra, det måste ju visas med kroppsspråk... vilket kan bli olika beroende på hur känslig hästen är.

Min förra häst ville klia huvudet mot mig efter svettig ridtur= blev "tacklad" i sargen i ridhuset en gång. Det är INTE OK tycker jag. Han blev ordentligt undanknuffad.

Men har man en häst som alltid är sur och sparkar mot alla, då funkar det inte att slå tillbaka, då måste man ju såklart gå till bitten med problemet.

SÅ det här med våld tycker jag är väldigt olika i olika situationer. :idea:

vad jag menade med att hästen är mer rädd för andra hästar måste ju betyda att de helt enkelt gett henne stryk så hon passar sig. Har sett stona i vårat stall och de kan vara förjävliga. varför är jag då så hemsk för att jag ibland ger tillbaka när hon gör illa mig? Inte så att jag råmisshandlar som hästar kan göra med varandra i vissa fall.

Min lilla kostar högst 2 k.. och 10 000? Yikes, är den hästen gjord av guld?

Här går en A-tränare på 200/gång 2ggr/månad. Fast det har jag knappt råd med :D

Tror min mamma endast en gång gett mig en "dask" när jag var liten (och det var inget riktigt hemskt- mest för att jag skulle tänka efter) fast det gick åt helvetet då jag sprang till skolan och sa att min mamma misshandlade mig :D nej jag skulle inte slå en unge för att den är alltid försvarslös och mindre än mig men en häst är myyyycket större..

vad jag menade med att hästen är mer rädd för andra hästar måste ju betyda att de helt enkelt gett henne stryk så hon passar sig.
Så enkelt är det inte.

varför är jag då så hemsk för att jag ibland ger tillbaka när hon gör illa mig? Inte så att jag råmisshandlar som hästar kan göra med varandra i vissa fall.
Du måste börja tänka själv.

Jag har just läst tråden "Våldet på tävlingsbanorna" och måste säga att det är en del inlägg där jag inte uppskattar, bl a dina. Varför ser man slag och våld som det självklara alternativet så fort hästen inte gör som man vill?

Min lilla kostar högst 2 k.. och 10 000? Yikes, är den hästen gjord av guld?
Då vet du inte vad det kostar i Stockholm. :eek:
2000:- på landet är ett minimum med tanke på vad foder, uppstallning, hovis, vet, försäkring osv kostar.

Vad får du av din A-tranare för dom 200:-? Knappast en hel helg med teoretisk och praktisk utbildning inkl uppehälle?

LAI

Jag har just läst tråden "Våldet på tävlingsbanorna" och måste säga att det är en del inlägg där jag inte uppskattar, bl a dina. Varför ser man slag och våld som det självklara alternativet så fort hästen inte gör som man vill?

Vad får du av din A-tranare för dom 200:-? Knappast en hel helg med teoretisk och praktisk utbildning inkl uppehälle?

LAI

Så om hästen gör illa mig ska den få göra det?

intensivträning 2 ggr i månaden som faktiskt hjälper har jag märkt..

en liten fortsättning...

Det viktigaste tycker jag är att man berömmer hästen!!
Jag pratar alltid glatt med min pålle. För hästar reagerar ju mest på tonläget.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V