Ta över en vuxen katt. Ev Bengal?

De bengaler jag träffat på har INTE varit snälla mot andra katter (vuxna, som de inte växt upp med alltså, kullsyskon är säkert en annan sak). Två olika grannar har vid olika tillfällen haft bengal och båda de katterna har varit supermysiga och snälla mot människor, men klått upp varenda annan katt som de fått syn på. Den ena anföll mig när jag försökte ställa mig mellan den och min katt. Den andra hoppade in genom mitt öppna fönster och dängde min katt därinne, på hennes revir, inte för att bengalen blev trängd eller att min katt utmanade på något sätt (hon låg gömd under en soffa). Så jag skulle inte tagit en vuxen bengal om jag redan hade en annan katt.

De bengaler jag träffat på har INTE varit snälla mot andra katter (vuxna, som de inte växt upp med alltså, kullsyskon är säkert en annan sak). Två olika grannar har vid olika tillfällen haft bengal och båda de katterna har varit supermysiga och snälla mot människor, men klått upp varenda annan katt som de fått syn på. Den ena anföll mig när jag försökte ställa mig mellan den och min katt. Den andra hoppade in genom mitt öppna fönster och dängde min katt därinne, på hennes revir, inte för att bengalen blev trängd eller att min katt utmanade på något sätt (hon låg gömd under en soffa). Så jag skulle inte tagit en vuxen bengal om jag redan hade en annan katt.
Tror inte du kan gemföra med katter utomhus, då de är annat än att de bor ihop och vänjer sig vid varandra. Denna uppfödaren hade 20 tal katter och de gick tillsammans vissa var uppdelade men denna honan jag var intresserad av gick i båda flockarna.

Tror inte du kan gemföra med katter utomhus, då de är annat än att de bor ihop och vänjer sig vid varandra. Denna uppfödaren hade 20 tal katter och de gick tillsammans vissa var uppdelade men denna honan jag var intresserad av gick i båda flockarna.

"Problemet" med raser som är rätt tuffa mentalt är att de helt enkelt ofta hamnar i ett läge av att köra över mildare katter. Det är inte i sig ett temperamentsfel, utan tänk handlar om att de har olika stil. Tänk dig katten som en terrier, som ska passas ihop med likasinnade. Burmor och korater kan vara likadana, går superbra i grupp med likasinnade men kan slå rejält fel med tex perser och exotic som ju är i andra änden av skalan ofta.

När det gäller utevistelse skulle jag faktiskt säga att det passar sämre med de högaktiva raserna. De har större risk för att ge sig långt hemifrån eller inte fatta när de är läge att vara försiktig. En katt som håller sig någorlunda hemmavid och inte får så mycket galna idéer är mycket säkrare utomhus.

Det här är min hittekatt från katthem. Hon var så rädd att hon fick fångas med fälla utomhus, trots att hon bara var en liten unge och väldigt, väldigt frusen och hungrig. Ligger helst på rygg i famnen medan jag jobbar...

1000008598.webp

Jag har fött upp raskatter i många år och förstår verkligen att man kan vilja ha en specifik ras, men då bör det ju vara utifrån att man verkligen gillar hur den rasen är, och inte med förhoppning om att den inte ska vara så rastypisk...

Många tycker att mina korater verkar vara supertrevliga sällskapskatter eftersom de är gosiga, sociala, lätthanterade och väldigt "lagom aktiva" när vi har gäster. Vad man inte ser då är att de är så trevliga för att vi lägger väldigt mycket tid och anpassning på mental aktivering, berikning och att hitta precis rätt individer tillsammans. Misslyckas man på den punkten har man istället viljestarka "terrorister" som hittar på sitt eget jobb och inte drar sig för att köra med sina kattkompisar för att det ska hända något.

Varför inte en till Exotic?
Jag har två Perser och en exotic, när jsg skulle köpa min andra katt blev jag rekommenderad att köpa samma ras just för att de är så snälla och risken är stor att de blir mobbade av en tuffare och mer aktiv katt.
Överlag är det mer drag i exotic, min är kortbent och bastant men springer, hoppar runt, flyger och far en hel del.

Jo, men din katt och den här bengalen är ju inte vana vid varandra. Och du skriver själv att din katt är en lite mer tillbakadragen typ, så då tror jag att det är ganska stor risk att bengalen kommer ge sig på din katt och kanske skrämma henne så hon drar iväg helt nästa gång du släpper ut henne, och inte vågar sig hem igen.

Så länge bengalen jag berättade om, som hoppade in hos mig, bodde här så fick jag gå före ut och kolla att bengalen inte var i närheten när jag skulle släppa ut min katt och sedan följa med min katt över ån (bengalen gick aldrig över ån), så hon kunde hålla sig på den sidan under dagen och när jag kom hem från jobbet fick jag gå över ån och hämta henne. Hon vågade då inte ens gå bredvid mig hem utan jag fick bära henne. Jag är väldigt glad att hon med bengalen flyttade härifrån efter bara ett par månader. Min kisse var verkligen jätterädd för allt under den där perioden...

Som de ser ut nu så blir de ingen mer katt just nu. Om de blir någon i framtiden så är jag också inne på en huskatt/hittekatt som kan gå ute/inne men är nog bäst att ta en kattunge då så de kan vänja sig så tillsammans.
Jag tror inte jag helt förstod.
Förstod inte heller svaren du fick.
(Speciellt med status och att katten kunde gå ute)

Om det nu var en uppfödare som hade stora mängder kastrerade bengaler som hon ville omplacera och som var uppenbart lugna. Och det var en viss katt du gillade. Då vet du ju både om uppfödaren ogillar utegång på katt -genom att prata med hen, och du borde väl kunna ha möjlighet att ha katten hemma på prov en månad och se om det fungerar?

Jag tror inte jag helt förstod.
Förstod inte heller svaren du fick.
(Speciellt med status och att katten kunde gå ute)

Om det nu var en uppfödare som hade stora mängder kastrerade bengaler som hon ville omplacera och som var uppenbart lugna. Och det var en viss katt du gillade. Då vet du ju både om uppfödaren ogillar utegång på katt -genom att prata med hen, och du borde väl kunna ha möjlighet att ha katten hemma på prov en månad och se om det fungerar?
Ja vi skulle isåfallt haft henne på prov först för att se att allt fungerar, jag nämnde att min exotic går ute med gps hon gillade inte tanken men sa samtidgt är de långt ifrån trafik och man har gps så kan de funka. Men man får såklart ha i baktanken att något kan hända katten.

Min är ute nu när jag är hemma och hon går in i ladan när hon vill in, då kallar jag in henne å då kommer hon. Har gått ut lite på åkern utanför huset men vänder tillbaka ganska snabbt igen. De kommer aldrig va ute när de är mörkt eller när vi inte är hemma. Min exotic nöjer sig att vara ute ca en timme om dagen sen vill hon in igen.

Precis som @Sassy sa så är det vissa raser som inte går ihop med vissa andra raser/katter med lägre energinivå. Burmor t ex är kända för att vara rasister. De i princip kräver annat kattsällskap men är det en stillsammare ras eller huskatt kan det bli riktigt dålig stämning eftersom burman kräver lek och stimulans vare sig den andra katten vill eller inte. Burmor är i regel extremt dominanta - hanarna i allmänhet mer laid back än honorna som kan vara röda fuxston i kvadrat. Bengaler är också en ganska dominant ras med höga aktivitetskrav och kan göra livet mycket surt för andra mer stillsamma individer och raser. Därav att även om bengaler trivs utmärkt i flock med andra bengaler inte betyder att de fungerar med andra raser/huskatter och det krävs mycket energi och skinn på nosen från den andra katten.

Känner en uppfödare av burma och rexar som fick sluta föda upp rexar eftersom burmorna mobbade ut de stackars katterna. Och då är ändå rex en relativt livlig ras. Däremot vet jag att det finns personer med bengaler och burmor och det har gått utmärkt.

Som de ser ut nu så blir de ingen mer katt just nu. Om de blir någon i framtiden så är jag också inne på en huskatt/hittekatt som kan gå ute/inne men är nog bäst att ta en kattunge då så de kan vänja sig så tillsammans.

Det behöver inte vara några problem att introducera vuxna katter, speciellt inte av samma ras och liknande personlighet 😊
Jag tog hem en 5 åring, de andra var 3 och 5 år, inga problem alls.
Perser och Exotic trivs ofta väldigt bra med likasinnade vänner och har mycket glädje av varandra.

Det oväntade hände, senaste kullen som nu är 5 mån, min hona är mamma så får jag tillbaka en av kattungarna. Jag ska hämta henne idag. Tror ni de känner igen varann eller har de gått för lång tid (2 mån). Jag hoppas de ska funka ihop, då min hona är väldigt social med andra katter och de är hennes egen dotter så går de förhoppningsvis bra :)

Det oväntade hände, senaste kullen som nu är 5 mån, min hona är mamma så får jag tillbaka en av kattungarna. Jag ska hämta henne idag. Tror ni de känner igen varann eller har de gått för lång tid (2 mån). Jag hoppas de ska funka ihop, då min hona är väldigt social med andra katter och de är hennes egen dotter så går de förhoppningsvis bra :)

Det blir inte mycket med valp och katter?

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 992
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag verkar ha börjat en trend att skaffa ett nytt djur i oktober varje år. Köpte Alice i oktober 2013 och Lava i oktober 2014. Och snart...
Svar
6
· Visningar
880
Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 430
Senast: Reville
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har fått ett glädjande erbjudande om att ta över en vuxen rottiskille 3 år. Jag har inte tidigare haft rottweiler (aldrig... 2
Svar
25
· Visningar
5 639
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jag är inte så smart
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Om kvitton

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur får vi fler starter på klubbtävlingar?
  • Atletix
  • Födda -21
Tillbaka